Smrad spálené nafty

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

Smrad spálené nafty

#1 Příspěvek od forbidden »

Může se stát, že nějaká šarže nafty smrdí po spálení v motoru auta odlišně? Moc toho nenajezdím, ale předposlední tankování proběhlo tak možná kolem vánoc. Od té doby jsem si ale všiml výrazně jinýho smradu a bylo to cítit intenzivněji. Teď mám 14 dní novou plnou a smrad je zase v normě, jak si to pamatuju. Nejedná se o situaci s regenerací DPF, to poznám na chování motoru a i na tom smradu. Předtím jsem bral u MOL běžnou naftu, teď u Globusu prémiovou. Jinak ale z minulosti běžnou/prémiovou na smradu nepoznám.
Ještě jsem si vzpomněl, že to smrdělo tak nějak víc, jako starý auta, jakoby se pálil i olej, nebo co. Prostě jako stará jedničková kokta.

Uživatelský avatar
pocitujlasku
Příspěvky: 1757
Registrován: 12 pro 2005, 01:00

#2 Příspěvek od pocitujlasku »

tak uz vyse roka plati to, ze bezny benzin/nafta obsahuje bio primesy, a premiova je to, co volakedy bezna.
Ja som skusil natankovat obycajny benzin a na mojom picante 1.0 som citil, ze auto je lenivejsie. a ked dam to premiove, tak tichsi chod a aj spotreba isla dole o cca 0.5l /100km oproti 95.
Cize ano, mohli este dopredavat stare zasoby a teraz si tankoval uz ten novy s bio.
No vidis, a tak si sa bal

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#3 Příspěvek od Celeron »

A není to náhodou nafta z norský ropy? S norskou ropou a plynem je problém, proti dřívější russký má několikanásobně vyšší množství síry. Říkal mi to montážník / revizák / servisák plynových kotlů. Za poslední 3 měsíce nestačí lítat po opravách kotlů. Ta síra reaguje s trubkama rozvodu plynu a kotle mají ucpaný regulátory a hořáky nějakejma sulfidovejma šupinkama.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#4 Příspěvek od misocko »

Pokial viem práve obsah syry je jedným z hlavných ukazateľov kvality nafty.
Čo sa týka smradu, premiove s rôznymi aditivami smrdia ináč ako čistá nafta. Taký VIF citim na diaľku.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Vy sejráci, jděte někam. Síra je v západoevropským plynu v podobě sirovodíku, ale z ropy se odstraňuje už v režimu krakování, aby se nedostala do destilačních produktů. Z motorový nafty se musí extra vylučovat pryč, aby nezpůsobovala kyselost, protože by naleptávala součásti palivový soustavy a spalný produkty by zase způsobovaly kyselost všude kolem včetně okyselení motorovýho oleje. Sirnatá motorová nafta byla právě velice častá v produktech z ruský "sibiřský" ropy z východoevropskejch rafinérek, protože ji z tý ropy nedokázaly oddělit, zatímco západoevropský rafinérky ji dokázaly ze suroviny získat - a prodat jako extra produkt, třeba v podobě kyseliny sírový jako suroviny pro další chemický procesy. Technologie odsíření ropy se po roce 1989 rozšířila i k nám, v podstatě pokud se nekupuje motorová nafta odněkud z Rumunska a podobnejch napůl rozvojovejch států, není se potřeba síry v dieselu bát.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#6 Příspěvek od Celeron »

Nojo Karle, ty jako všeznalec určitě víš od stolu víc, než člověk, kterej se plynovejma kotlema živí od tý doby, co zde natahali roury se zemákem. Ta síra v norským plynu je velkej prů ser a to celostátní. Málokdo má totiž v kotli hořák, kterýmu vznikající sirný soli nevadí. Je potřeba dát do přívodu filtr a pravidelně ho čistit, jinak se taky zacpe. To je 3-4 tisíce s prací a pak pravidelný čištění.
Dobře, o naftě to třeba neplatí ale o plynu, na to můžeš vzít jed.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#7 Příspěvek od xsc »

Ale jo, v norském plynu je víc síry. Ale u ropy to bylo vždycky tak, že víc sirnatá byla právě ta ruská oproti na západ hromadně dovážené arabské.

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Lukas-Peca »

S tím plynem to není pověra, už to bylo dokonce i v hlavním zpravodajství v ČT. Prý je to v pohodě, stačí nanejvýš tak jednou za tři měsíce zavolat servis a ten to vyčistí.

Na druhou stranu - aspoň víme, že opravdu bereme jiný plyn a ne pořád ten samý ruský, jen třikrát přeprodaný.

Uživatelský avatar
Ivan_01
Příspěvky: 768
Registrován: 15 zář 2018, 02:00
Bydliště: BB SK

#9 Příspěvek od Ivan_01 »

skopírované z netu, ale dáva to zmysel :
problemem není plyn,ale přídavné znecistujici látky,a to konkrétně sulfany. kyselina sulfanová která vzniká v potrubí při styku sirovodíku se vzdušnou vlhkostí, naleptává měděné části, měď koroduje v podobě prachu či černých špon. sulfany ( sirovodiky) jsou v plynu běžně obsažené už z ložiska, nedá se jich zcela zbavit, stávající plynová architektura, která nám dopravovala plyn z Ruska, byla za tímto účelem vybavena mnoha odlučovači.. Takže v nejde o to že by ruský byl plyn kvalitnější, nebyl pouze proběhlo více cyklů čištění, v odlučovačích na jeho trase. Do České plynové soustavy nyní proudí směs plynů z různých ložisek, tim je logicky také dáno odlišné složení s množství znečišťujících látek již v původním plynu.. toto samo o sobě by nebyl problém, potíž však nastává v tom, že stávající architektura, nebyla původně vymyšlená pro tento směr plynu k nám, a tím pádem tam chybějí odlučovače. Aby toho bylo málo, do plynu se někdy přidává sulfan jak označující přísada, aby sirovodík kvůli svému charakteristickému zápachu po zkazenych vejcích upozornil, na případné uniky a netěsnosti trubek. předchozí značku jící látka jménem merkaptan, se již nesmí používat a je mimochodem mnohem dražší.. takže stávající situace kdy dochází k zanášení měděných částí plynových kotlů, či trubek soustavy není spojen s tím, že by se jednalo o americký či jiný plyn, hlavní důvody jak jsem řekl jsou v nedostatku integrovaných odlučovačů sulfanu na vcelku nové trase plynu, kterou jsme museli narychlo zprovoznit poté co došlo k výpadku zásobování z ruské strany.Tento problém jsme řešili na odborné skupince instalatérů a plynařů mnohokrát, tento stav není stejný pro celou Českou republiku, existují větve plynové soustavy kde je ten problém častější, a zdá se že k němu částečně přispívá i fungování zásobníků v České republice, kdy plyn je pumpován do podzemních zásobníků v hornině, odkud je v případě potřeby zpět vyčerpán.. hornina však není zcela izolována od okolního prostředí, a nějaké nečistoty se mohou objevit i tam.. takže laicky, napustíme čistý a kvalitní plyn pro pozdější použití, a on se nám může trochu zkazit.. řešení existují ale nejsou hned.. odborná veřejnost o tom ví. Příčinou není hodný nebo zlý plyn, ani záměrné sabotáže jak se někde dočtete na proruskych stránkách, znečišťování dochází buďto přirozeně nebo záměrným přidáváním sulfanu do plynu, aby se odhalila nějaká netěsnost potrubí..
Přílohy
330161271_873942540361822_7849982665357946186_n.jpg

Uživatelský avatar
ransom
Příspěvky: 924
Registrován: 19 črc 2020, 02:00
Bydliště: Náchod

#10 Příspěvek od ransom »

Tohle se mi tady hrozně líbí. Jeden se zeptá na motorovou naftu, načež se jich pět zhádá o zemní plyn.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Celeron píše:Nojo Karle, ty jako všeznalec určitě víš od stolu víc, než člověk, kterej se plynovejma kotlema živí od tý doby, co zde natahali roury se zemákem. Ta síra v norským plynu je velkej prů ser a to celostátní. Málokdo má totiž v kotli hořák, kterýmu vznikající sirný soli nevadí. Je potřeba dát do přívodu filtr a pravidelně ho čistit, jinak se taky zacpe. To je 3-4 tisíce s prací a pak pravidelný čištění.
Dobře, o naftě to třeba neplatí ale o plynu, na to můžeš vzít jed.
Jirko, jestli umíš číst, tak já ten sirovodík v norským plynu nezpochybňuju, ale důrazně odmítám síru v motorový naftě, protože tam bejvala za komárů, ale po roce 1990 se i v našich rafinérkách začala odlučovat a prodávat jako extra produkt, zvyšující ekonomickou výtěžnost rafinace ropy.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#12 Příspěvek od BOBOBO »

Karle jako obvykle kecáš . Síra jako taková se koupí za minimální zlomek odloučené z ropy . Ta je zase znečištěná ropnými zbytky . Je to žvást jako využití baterek z elektromobilů . Jo je doporučeno na VAŠE náklady koupit filtry před kotel a to na vlastní náklady s náklady na patrony . To máte další daň za demokratický i tak 10násobně dražší plyn . Máte , co jste chtěli . Pokud nafta propadne na čerpačce , tak je to právě na °C zahoření . A to je TEN průser . Nafta se s nejmenšími náklady vyrobí z těžké ruské ropy . Z emirátů je ropa na p i ču , protože obsahuje málo víceuhlíkových uhlovodíků a ty se musejí za dlouhé prachy předělat . I proto i dnes jsou plná moře trajektů , které přečerpávají ruskou ropu do demokratických lodí a z ní se zase dělá nafta . Běžně si ujasněte pojmy ropa a nafta v česku .

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

PS ano z různých rafinérek a z použité ropy smrdí jinak . Stejné je to s benzinem . Pokud to ještě jako motoristé nevíte , každá z pump může mít jiné složení pohonných hmot dle JEJICH objednávky . Znalec dávno ví .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

BOBOBO píše:Karle jako obvykle kecáš . Síra jako taková se koupí za minimální zlomek odloučené z ropy . Ta je zase znečištěná ropnými zbytky . Je to žvást jako využití baterek z elektromobilů . Jo je doporučeno na VAŠE náklady koupit filtry před kotel a to na vlastní náklady s náklady na patrony . To máte další daň za demokratický i tak 10násobně dražší plyn . Máte , co jste chtěli . Pokud nafta propadne na čerpačce , tak je to právě na °C zahoření . A to je TEN průser . Nafta se s nejmenšími náklady vyrobí z těžké ruské ropy . Z emirátů je ropa na p i ču , protože obsahuje málo víceuhlíkových uhlovodíků a ty se musejí za dlouhé prachy předělat . I proto i dnes jsou plná moře trajektů , které přečerpávají ruskou ropu do demokratických lodí a z ní se zase dělá nafta . Běžně si ujasněte pojmy ropa a nafta v česku .
Na to žes dělal léta v chemičce máš dost deviantní názorový spektrum. Bod vzplanutí par motorový nafty namá vůbec co dělat s jejím obsahem síry - tu teplotu ovlivňuje obsah lehce zápalnejch LEHČÍCH uhlovodíků, který jsou obvyklý pro benzín, ale do motorový nafty se musejí (byť v minimálním % množství) dávat právě v zimním období jako prevence "zmrznutí" = vysrážení vyšších (= s delším uhlíkovým řetězcem) parafínů, aby se zajistila tekutost nafty i při teplotách pod bodem mrazu, neboli tzv. "filtovatelnost nafty" = prostě aby z ní nebyla parafinická kaše, ale aby se dala normálně dopravovat z nádrže do spalovacího prostoru čerpadlem a ne lopatkou na uhlí. To, že tzv. "arabská" nebo taky "středovýchodní" ropa má menší obsah nejtěžších asfaltoidních uhlovodíků naopak znamená, že ji není potřeba tolik krakovat (chemicky nebo termicky "štěpit" právě ty nejdelší molekuly s největším počtem atomů uhlíku v řetězci), takže z ní je větší destilační výtěžnost lehčích frakcí, použitelnejch pro benzíny, výtěžnost petrolejovejch frakcí (těžký benzíny) je ale u obou srovnatelná. Problém může nastat ve chvíli, kdy se lehčí ropa arabskýho typu napumpuje do krakovačky a podrobí se nezměněný proceduře, jaká je určená pro ruskou ropu (katalyzátory/teploty/tlaky) - pak dojde k nežádanýmu rozštěpení i těch petrolejovejch složek až na základní parafíny, který jsou za podmínek destilace už dávno v plynný fázi a výsledkem je nadměrnej vývin extrémně těkavejch frakcí pod vysokým tlakem, který při takovým procesu můžou i ohrozit destilační kolonu výbuchem. To je jedinej důvod, proč se v rafinérce přizpůsobený k ruský ropě jen těžko bez úprav = okamžitě dá ruská surovina nahradit tou arabskou, africkou nebo dokonce americkou. Ty úpravy spočívají hlavně v úpravě technologie a to prostě nějakou dobu trvá, než se vymění trubky, vyzkouší změny v nastavení a nainstalujou případně změněný regulační armatury do procesu - když jste doma byli zvyklí topit ručně zatápěným a přikládaným lokálním topidlem (= kamnama), taky jste z hodiny na hodinu nezačali topit v kotli ústředního topení s centrálním přikládáním, ale museli jste si na to nechat udělat v baráku úpravy = instalaci radiátorů, veškerýho rozvodu a kotle. To samý v podobě technologickejch úprav se týká českejch rafinérek, který doposavad zpracovávaly ruskej těžkej mazutoasfalt. Bořku, přestaň tady blábolit nesmysly nesouvisející s tématem "neodsířenej zemní plyn". Zepředu dozadu s náma ještě houpat můžeš, ale ze strany na stranu už se nám udělá blivno a poblejem tě ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#15 Příspěvek od BOBOBO »

Tohle neuměl ani Džeržinskej . Kde píšu JÁ vztah mezi bodem a obsahem . To sisi zase vycucal z fusekle . Mateš zde zase okolí . Dej sem neprošlé pumpy a jejich důvody ! Každému to bude jasné , a vyrábět síru z ropy může dělat jen eurohujer . Seš zase v třebovským močále . A nežer tolik wiki , to tady umí každej .

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“