Teplomet s keramickým tělesem.
Moderátor: Moderátoři
Teplomet s keramickým tělesem.
Narazil jsem na teplomety bez spirály, s keramickým topným tělesem. Hlavní součástí jsou hliníkové žebrované chladiče intenzivně ofukované větrákem mezi kterými je přitlačená keramika. Proud je přivedený do chladičů. Jaká je výhoda-nevýhoda takového topení? Jak se bude chovat odpor/příkon keramického tělesa v závislosti na teplotě? Myslím hned po zapnutí, studená keramika, a po pár vteřinách, kdy dosáhne několika stovek stupňů. PS jasně, není to klasická keramika ale nějaká vodivá hmota.
Naposledy upravil(a) mi-ro dne 05 dub 2023, 19:19, celkem upraveno 1 x.
..to bude jen ňákej odpůrek
Kdo si v devadesátkách koupil u tehdá začínajícího zásilkáče WS international Hodonín "ohřívací ventilátor Top Micro", ten tohle provedení topnýho elementu zná dobře. Funguje to, nejsou s tím problémy, odběr se prakticky nemění s teplotou. Podobně učuněný topný články jsou dneska v každým novějším autě, který má pro zvýšení komfortu elektrický vyhřejvání interiéru při studeným motoru těsně po startu - je to v agregátu topení/klimy a napájí se to přes silnoproudý relé přes pojistku 80-100A kabelem s průřezem minimálně 16-20mm².
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
mìl jsem ho taky, øešil jsem to zde http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... %E9#478388
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Klasický hicluftér používá rozžhavený odporový dráty, které mají teplotu i několik set stupňů, takže po delším znovu použití to občas smrdí od spálenýho prachu, co se na tom usadí a pak z toho vylítá. Termistorové topení má svoji stagnační teplotu, kterou si to tak nějak udržuje regulací proudu. Ta teplota je o hodně nižší, takže kvůli stejnému množství odvedenýho tepla musí mít větší styčnou plochu - podobně jako má chladič. Výhodou by měla být bezpečnost při náhodném přerušení toku vzduchu (ucpání sání, nebo výduchů), vzduch by se neměl přepalovat, takže by nemusel být žádný pach. Nevýhodou je vyšší možnost zanášení a taky možnost rozpadu topných elementů, kdy začnou odpadat PTC elementy z těles - topítko ztrácí výkon. Pokud se ta kostka zmiňovaná výše pravidelně zbavuje prachu, tak její životnost je daná typizovaným axiálním ventilátorem, který jde případně snadno vyměnit a ten větrák vydrží dost dlouho.
Ty "Top Micro" "kostky" mají tepelnou pojistku, která je vypne při přehřátí, ta moje má ještě rtuťový "prasátko", který ji vypne při položení na stranu = funguje jen ve vertikální poloze ± nějakej ten úhlovej ° náklonu, pak se prostě vypne = ochrana před položením třeba na deku nebo do podobný polohy, kdy by nemohl tím roštem procházet vzduch.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Pokud tomu zacpeš ventilaci, topný členy si budou držet svoji teplotu a nebudou se ohřívat tak dlouho, že z nich něco ukápne. I ta stagnační teplota je ale dost vysoká, že dlouhodobý provoz bez ochlazování může působit roztavení plastů, nebo zahřívání na takovou teplotu, kdy je možná manipulace jen kleštěma, nebo v rukavicích na pečení. Nehledě k tomu, že je možné, že ta stagnační teplota je maximální mez a třeba se ji během běžného provozu díky množství průchozího vzduchu ani nedosáhne. Zrovna v té Top micro cube, co jsem čistil od prachu, tak si nevybavuju, že by tam byla nějaká provozní ochrana - maximálně ještě tak tavná tepelná pojistka. Byl tam jen nějaký rtuťový kontakt, který kostku při převrácení vypnul.
Za to se nám stalo, že z odporového topného článku kaloriferu odkáp kus hliníku z rámu, když se přestal točit ventilátor.
Za to se nám stalo, že z odporového topného článku kaloriferu odkáp kus hliníku z rámu, když se přestal točit ventilátor.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Rovina mezistavu je hodne úzká. Rtuť se má tendenci přilepit na kontakty pod proudem, takže ta mžikovost je tam aspoň trochu zaručena - a kdybys tam přece jenom způsobil oblouk, tak by tam musel procházet dost velký proud, aby Ti ta ampule rupla. V místě oblouku se Ti vypařuje rtuť, která ale kondenzuje na stěně, ale přitom se Ti upalují i kontakty. Pokud procházející proud není vysoký, tak případný oblouk nic neudělá, ale takhle se prasátko časem zničí tím, že se upalují přívody uvnitř. Navíc to topítko postavit bez opory tak, aby se rtuť nacházela v mezistavu nejde. Pokud je tam kulička a koncák, tak to bývá kolikrát udělaný tak, že kulička musí překonat hrbolek a tím je kromě hystereze mikrospínače zajištěna i hystereze mechanická. Tak je to třea zajištěný u plováku v čerpadle.
U PTC těles někde píšou, že jejich maximální teplota bývá na 120°C - kdo má doma možnost měřit proud v zásuvce, tak může zkusit, jak se teplota samočinně reguluje, když zakryje na chvíli sání -
U PTC těles někde píšou, že jejich maximální teplota bývá na 120°C - kdo má doma možnost měřit proud v zásuvce, tak může zkusit, jak se teplota samočinně reguluje, když zakryje na chvíli sání -