RC souprava Tesla Lanškroun
Moderátor: Moderátoři
- nostalcomp
- Příspěvky: 43
- Registrován: 09 lis 2022, 01:00
RC souprava Tesla Lanškroun
Nenašel by se tu nějaký pamětník, který by dokázal poskytnout bližší informace o této RC soupravě?
Na krabici je jako výrobce Tesla Lanškroun, závod Jablonné nad Orlicí. Zajímalo by mě hlavně, zdali se to opravdu vyrábělo sériově, v jakých počtech a v jakém období. Ale vezmu zavděk jakoukoliv bližší informací.
Na krabici je jako výrobce Tesla Lanškroun, závod Jablonné nad Orlicí. Zajímalo by mě hlavně, zdali se to opravdu vyrábělo sériově, v jakých počtech a v jakém období. Ale vezmu zavděk jakoukoliv bližší informací.
Jestli je to to, co si myslím, tak je to něco, co mělo co do čunění s podnikem Modela a prodávalo se to i vcelku s modelem "šáde" = Š120. RC model byl modifikacej hračky, vyráběný podnikem ITES Trhové Sviny s pohonem na plochou baterku nebo 3xR14 (malej buřt) a s řízením ovládaným bowdenem. Byla na to recenze v Modeláři někdy v půlce 80.let a vím že to tam zepsuli jak cuksfíra regruta, protože to stálo v modelářskejch obchodech nějak kolem 2000,- tehdejších Kčs (doslova průměrnej plat) - a dosah toho "RC hampejzu" byl ani ne 50 metrů, navíc autíčko se s tehdejšíma vestavěnýma zdrojema a motorkem ITES/IGLA doslova jen plazilo. Prostě konstatovali, že si TESLA/MODELA doslova udělaly z veřejnosti dobrej den ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
špagomatik znám, to ale nebylo servo, a navíc to bylo dvacet let předtím.
Tahle verze Igla z vyhnívající etapy centrálně řízeného hospodářství už navíc neměla kuličkové misky, ale volné silonové díry s radiální vůlí a děsným třením. Ty původní motorky z šedesátek byly přece jen o chlup použitelnější.
Ekkar: Padesát metrů mi připadá víc než dostatečných pro řízení plazícího se autíčka.
Tahle verze Igla z vyhnívající etapy centrálně řízeného hospodářství už navíc neměla kuličkové misky, ale volné silonové díry s radiální vůlí a děsným třením. Ty původní motorky z šedesátek byly přece jen o chlup použitelnější.
Ekkar: Padesát metrů mi připadá víc než dostatečných pro řízení plazícího se autíčka.
No jednoduše ani o 20 let později (tolik to ve skutečnosti nebylo ani náhodou) stále nebyl k dispozici jiný tuzemský malý motor než ta Igla.
No a přestože by třeba u soudruhů v RVHP byl (soudruzi v NDR dělali těch malých motorů o něco víc, i když kvalita=?), tak i to znamenalo dovoz, byť ne za "tvrdé", čili žádost, naplánovat atd.
Z imperialismu to nebylo myslitelné.
Tak to prostě bylo.
Edit: tady jsem našel další fotky té soupravy z Tesly Lanškroun.
No a přestože by třeba u soudruhů v RVHP byl (soudruzi v NDR dělali těch malých motorů o něco víc, i když kvalita=?), tak i to znamenalo dovoz, byť ne za "tvrdé", čili žádost, naplánovat atd.
Z imperialismu to nebylo myslitelné.
Tak to prostě bylo.
Edit: tady jsem našel další fotky té soupravy z Tesly Lanškroun.
Naposledy upravil(a) JirkaZ dne 11 dub 2023, 17:25, celkem upraveno 1 x.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
kdo ne - hledá důvod.
Ze dvou možností často volím tu třetí.
No, v roce 1991 až 1993 jsem v Tesla Jablonné n.O. několikrát byl, zadávali jsme tam nějakou výrobu. Později z toho myslím vznikl TES-Likl, a rozprodávali tam kdejaké staré zásoby. Možná mám i nějaký katalog z té doby. Nicméně tu RC soupravu jsem tam neviděl, ale možné je vše.
Curvetraceristé všech zemí spojte se!
Podle schematu je ten vysílač totožnej s RC vysílačem Mars Standard.
Přijímač je vstup podobnej RX Mars. Ale ten měl na výstupu filtr na AM modulaci a jen jeden spínací tranzistor na elektromagnet vybavovač a nebo špagomatik. Mars se dělal na 27 a 40 MHz.
Řídila se s tím jen směrovka. Pokud nebylo stlačený tlačítko modulace, tak letadlo zatáčelo na jednu stranu, při stlačení tlačítka na druhou stranu. Rovně se muselo mačkat 50% zap a 50% výp.
Pak se začal dělat vysílač Mars II kterej měl multivibrátor řízenej "knyplem". Ten nahrazoval to neustálý mačkání tlačítka modulace.
Přijímač je vstup podobnej RX Mars. Ale ten měl na výstupu filtr na AM modulaci a jen jeden spínací tranzistor na elektromagnet vybavovač a nebo špagomatik. Mars se dělal na 27 a 40 MHz.
Řídila se s tím jen směrovka. Pokud nebylo stlačený tlačítko modulace, tak letadlo zatáčelo na jednu stranu, při stlačení tlačítka na druhou stranu. Rovně se muselo mačkat 50% zap a 50% výp.
Pak se začal dělat vysílač Mars II kterej měl multivibrátor řízenej "knyplem". Ten nahrazoval to neustálý mačkání tlačítka modulace.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Vzpomněl jsem si na akci "jedno procento pro spotřební trh" (krátce před plyšákem podniky co pro spotřební trh běžně nevyráběly měly začít vyrábět i něco pro spotřební trh co by zabralo jedno procento jejich výroby).
Nemohl to být pozůstatek této akce?
BTW: Tehdy mne napadlo zavést do výroby něco co by souviselo se sortimentem výroby v podniku kde jsem měl potěšení být zaměstnaný, ale bylo mi řečeno, že vzhledem k tehdejším režijním nákladům by se na to musela nasadit taková prodejní cena. že by to bylo neprodejné.
Nemohl to být pozůstatek této akce?
BTW: Tehdy mne napadlo zavést do výroby něco co by souviselo se sortimentem výroby v podniku kde jsem měl potěšení být zaměstnaný, ale bylo mi řečeno, že vzhledem k tehdejším režijním nákladům by se na to musela nasadit taková prodejní cena. že by to bylo neprodejné.
Naposledy upravil(a) Yarda1 dne 11 dub 2023, 18:02, celkem upraveno 4 x.
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický
No tak dobře, nevím přesně jestli špagomatik publikovali v Modeláři v roce 1970 nebo dřív. Motorky Igla každopádně dožily do konce Rady vzájemné hospodářské bezradnosti. Myslím že se v zoufalství používaly i v ostřikovačích skel. Zajímavé že pro magnetofony si Tesly dokázaly sehnat vyhovující motorek vyšší kvality než Igla, buď výrobou nebo dovozem (a kazetových A3 nebylo málo). Ovšem to asi nestál 17,- Kčs.JirkaZ píše:No jednoduše ani o 20 let později (tolik to ve skutečnosti nebylo ani náhodou) stále nebyl k dispozici jiný tuzemský malý motor než ta Igla.
...
Tak to prostě bylo.
Tohle zoufalství po začátku osmdesátek jako zmíněné "RC" nevyráběly Tesly z nadšení, ale se skřípěním zubů po centrálně nařízeném hnutí "1% pro tržní fondy" v dobách perestrojky. V Tesle Kolín začali vyrábět skutečné servo (proporcionální) a tester serv a RC vysílačů, což bylo tráfko na toroidu který se navlíkl na anténu a ledka indikovala cosi. Navím už jaký motorek byl v servu, ale experimentovali tenkrát s baterií velkých kondů pro magnetování statorků.
Pokrok nařízený z ústředí a v podmínkách "uvař guláš z hovna". Rád bych věřil, že ta doba se nebude vracet.
Yarda: jo, ale to "krátce" probíhalo už někdy v roce 1983.
Jo a k těm Iglám. Kdysi , cca 1987 jsme s kámošema ke Spectru vyrobili asi 10 ks tiskárny "splašenej hřebík", co pak dělala jako BT100 Tesla Přelouč.
Byly v tom bezpatkový Igly s ložiskovejma plechovejma miskama. Žádnej problém s těma motůrkama nepamatuju.
Byly v tom bezpatkový Igly s ložiskovejma plechovejma miskama. Žádnej problém s těma motůrkama nepamatuju.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Žádna ledka, ale malej hranatej depréz, co se dával jako indikátor do magičů B4. Jen jiná stupnice, půlka červená, půlka zelená.Crifodo píše: V Tesle Kolín začali vyrábět skutečné servo (proporcionální) a tester serv a RC vysílačů, což bylo tráfko na toroidu který se navlíkl na anténu a ledka indikovala cosi. Navím už jaký motorek byl v servu
Ty serva ST-1 měly docela slušnej kartáčovej motor akorát se musel dodělat. Ti pitomci použili na připájení kartáčků na pérka nějaký šílený tavidlo, pak kartáčky oxidovaly a nevedly. Servo se muselo za výstupní páku protočit aby se komutátor "prošoupnul". A ještě se "dodělávaly" středový plošky potenciometrů napájením kousku plíšku. Jinak se časem prošoupaly. Elektronika s hybrid integráčem celkem v pohodě.
Ty serva jinak nebyly tak strašný, mám je v jednom historickým motoráku dodnes a stále makají.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!