RC souprava Tesla Lanškroun

⭐ Zde budou výběrově umístěny vzpomínky, manuály a popisy dnes už vesměs neaktuálních zařízení a další historické materiály, které se tématicky nevejdou do sekcí "Opravy a restaurování starých elektropřístrojů" či "Návody, schémata, manuály, literatura, katalogové listy"

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
nostalcomp
Příspěvky: 43
Registrován: 09 lis 2022, 01:00

RC souprava Tesla Lanškroun

#1 Příspěvek od nostalcomp »

Nenašel by se tu nějaký pamětník, který by dokázal poskytnout bližší informace o této RC soupravě?

Na krabici je jako výrobce Tesla Lanškroun, závod Jablonné nad Orlicí. Zajímalo by mě hlavně, zdali se to opravdu vyrábělo sériově, v jakých počtech a v jakém období. Ale vezmu zavděk jakoukoliv bližší informací.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Jestli je to to, co si myslím, tak je to něco, co mělo co do čunění s podnikem Modela a prodávalo se to i vcelku s modelem "šáde" = Š120. RC model byl modifikacej hračky, vyráběný podnikem ITES Trhové Sviny s pohonem na plochou baterku nebo 3xR14 (malej buřt) a s řízením ovládaným bowdenem. Byla na to recenze v Modeláři někdy v půlce 80.let a vím že to tam zepsuli jak cuksfíra regruta, protože to stálo v modelářskejch obchodech nějak kolem 2000,- tehdejších Kčs (doslova průměrnej plat) - a dosah toho "RC hampejzu" byl ani ne 50 metrů, navíc autíčko se s tehdejšíma vestavěnýma zdrojema a motorkem ITES/IGLA doslova jen plazilo. Prostě konstatovali, že si TESLA/MODELA doslova udělaly z veřejnosti dobrej den ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#3 Příspěvek od JirkaZ »

Hm, tak to vidím úplně poprvé...

A to si troufám říct, že jsem alespoň nějak zaregistroval snad všechno, co v této oblasti v tuzemsku vzniklo.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#4 Příspěvek od Crifodo »

Motorek Igla jako pohonná jednotka serva, to je vtip?

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#5 Příspěvek od JirkaZ »

Igla se naprosto běžně v temných dobách reálného bolševismu používala jako tzv. "špagomatik" (zkus toto slovo hledat).
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Crifodo »

špagomatik znám, to ale nebylo servo, a navíc to bylo dvacet let předtím.
Tahle verze Igla z vyhnívající etapy centrálně řízeného hospodářství už navíc neměla kuličkové misky, ale volné silonové díry s radiální vůlí a děsným třením. Ty původní motorky z šedesátek byly přece jen o chlup použitelnější.
Ekkar: Padesát metrů mi připadá víc než dostatečných pro řízení plazícího se autíčka.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#7 Příspěvek od JirkaZ »

No jednoduše ani o 20 let později (tolik to ve skutečnosti nebylo ani náhodou) stále nebyl k dispozici jiný tuzemský malý motor než ta Igla.

No a přestože by třeba u soudruhů v RVHP byl (soudruzi v NDR dělali těch malých motorů o něco víc, i když kvalita=?), tak i to znamenalo dovoz, byť ne za "tvrdé", čili žádost, naplánovat atd.

Z imperialismu to nebylo myslitelné.

Tak to prostě bylo.

Edit: tady jsem našel další fotky té soupravy z Tesly Lanškroun.
Naposledy upravil(a) JirkaZ dne 11 dub 2023, 17:25, celkem upraveno 1 x.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#8 Příspěvek od ok1hga »


Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#9 Příspěvek od JirkaZ »

ok1hga: no jo, jenže tam je úplně jiný vysílač.

Dost možná šlo o původní představu konstruktéra, která pak narazila na bolševickou realitu...

Nebo je to jiný výrobek.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#10 Příspěvek od Sendyx »

No, v roce 1991 až 1993 jsem v Tesla Jablonné n.O. několikrát byl, zadávali jsme tam nějakou výrobu. Později z toho myslím vznikl TES-Likl, a rozprodávali tam kdejaké staré zásoby. Možná mám i nějaký katalog z té doby. Nicméně tu RC soupravu jsem tam neviděl, ale možné je vše.
Curvetraceristé všech zemí spojte se!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#11 Příspěvek od Celeron »

Podle schematu je ten vysílač totožnej s RC vysílačem Mars Standard.
Přijímač je vstup podobnej RX Mars. Ale ten měl na výstupu filtr na AM modulaci a jen jeden spínací tranzistor na elektromagnet vybavovač a nebo špagomatik. Mars se dělal na 27 a 40 MHz.
Řídila se s tím jen směrovka. Pokud nebylo stlačený tlačítko modulace, tak letadlo zatáčelo na jednu stranu, při stlačení tlačítka na druhou stranu. Rovně se muselo mačkat 50% zap a 50% výp.
Pak se začal dělat vysílač Mars II kterej měl multivibrátor řízenej "knyplem". Ten nahrazoval to neustálý mačkání tlačítka modulace.
Přílohy
schema.jpg
RX Mars.jpg
historicky-rc-vysilac-mars-tx-standard-99915832.jpeg
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Yarda1
Příspěvky: 2372
Registrován: 11 úno 2009, 01:00

#12 Příspěvek od Yarda1 »

Vzpomněl jsem si na akci "jedno procento pro spotřební trh" (krátce před plyšákem podniky co pro spotřební trh běžně nevyráběly měly začít vyrábět i něco pro spotřební trh co by zabralo jedno procento jejich výroby).

Nemohl to být pozůstatek této akce?

BTW: Tehdy mne napadlo zavést do výroby něco co by souviselo se sortimentem výroby v podniku kde jsem měl potěšení být zaměstnaný, ale bylo mi řečeno, že vzhledem k tehdejším režijním nákladům by se na to musela nasadit taková prodejní cena. že by to bylo neprodejné.
Naposledy upravil(a) Yarda1 dne 11 dub 2023, 18:02, celkem upraveno 4 x.
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#13 Příspěvek od Crifodo »

JirkaZ píše:No jednoduše ani o 20 let později (tolik to ve skutečnosti nebylo ani náhodou) stále nebyl k dispozici jiný tuzemský malý motor než ta Igla.
...
Tak to prostě bylo.
No tak dobře, nevím přesně jestli špagomatik publikovali v Modeláři v roce 1970 nebo dřív. Motorky Igla každopádně dožily do konce Rady vzájemné hospodářské bezradnosti. Myslím že se v zoufalství používaly i v ostřikovačích skel. Zajímavé že pro magnetofony si Tesly dokázaly sehnat vyhovující motorek vyšší kvality než Igla, buď výrobou nebo dovozem (a kazetových A3 nebylo málo). Ovšem to asi nestál 17,- Kčs.
Tohle zoufalství po začátku osmdesátek jako zmíněné "RC" nevyráběly Tesly z nadšení, ale se skřípěním zubů po centrálně nařízeném hnutí "1% pro tržní fondy" v dobách perestrojky. V Tesle Kolín začali vyrábět skutečné servo (proporcionální) a tester serv a RC vysílačů, což bylo tráfko na toroidu který se navlíkl na anténu a ledka indikovala cosi. Navím už jaký motorek byl v servu, ale experimentovali tenkrát s baterií velkých kondů pro magnetování statorků.
Pokrok nařízený z ústředí a v podmínkách "uvař guláš z hovna". Rád bych věřil, že ta doba se nebude vracet.
Yarda: jo, ale to "krátce" probíhalo už někdy v roce 1983.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#14 Příspěvek od Celeron »

Jo a k těm Iglám. Kdysi , cca 1987 jsme s kámošema ke Spectru vyrobili asi 10 ks tiskárny "splašenej hřebík", co pak dělala jako BT100 Tesla Přelouč.
Byly v tom bezpatkový Igly s ložiskovejma plechovejma miskama. Žádnej problém s těma motůrkama nepamatuju.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#15 Příspěvek od Celeron »

Crifodo píše: V Tesle Kolín začali vyrábět skutečné servo (proporcionální) a tester serv a RC vysílačů, což bylo tráfko na toroidu který se navlíkl na anténu a ledka indikovala cosi. Navím už jaký motorek byl v servu
Žádna ledka, ale malej hranatej depréz, co se dával jako indikátor do magičů B4. Jen jiná stupnice, půlka červená, půlka zelená.
Ty serva ST-1 měly docela slušnej kartáčovej motor akorát se musel dodělat. Ti pitomci použili na připájení kartáčků na pérka nějaký šílený tavidlo, pak kartáčky oxidovaly a nevedly. Servo se muselo za výstupní páku protočit aby se komutátor "prošoupnul". A ještě se "dodělávaly" středový plošky potenciometrů napájením kousku plíšku. Jinak se časem prošoupaly. Elektronika s hybrid integráčem celkem v pohodě.
Ty serva jinak nebyly tak strašný, mám je v jednom historickým motoráku dodnes a stále makají.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Historie a vzpomínky na doby dávno minulé“