Zářivka napájená stejnosměrným proudem

Vše, co se týká osvětlení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
houmr
Příspěvky: 858
Registrován: 01 lis 2016, 01:00
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

Zářivka napájená stejnosměrným proudem

#1 Příspěvek od houmr »

Četl jsem, že v prvních tramvajích T3 se cca do 70.tých let používaly k osvětlení salónu zářivky napájené přímo stejnosměrným proudem z troleje (pochopitelně zřejmě přes nějaký odpor) a řidič přepínačem otáčel polaritu, aby nedošlo k vyčerpání. Naživo jsem to nikdy neviděl, pokud nepočítám své používání vypálených trubic pomocí násobiče v minulosti.
A ještě před měsícem bych nevěřil, že to naživo a dokonce v běžném provozu v tramvaji uvidím a ještě k tomu v zemi, o které panují přehnané představy o její vyspělosti:
Přílohy
P1160815.JPG
P1160810.JPG
P1160819.JPG
P1160808.JPG

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#2 Příspěvek od rnbw »

Myslim, ze v tych T3 je to dodnes.

Kolko rokov moze mat to japonske vozidlo? Mozno 40?

Uživatelský avatar
houmr
Příspěvky: 858
Registrován: 01 lis 2016, 01:00
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

#3 Příspěvek od houmr »

Nevím jak u vás, ale v Čechách se to při středních opravách nahrazovalo měničema, takže reálně poslední vozy s tím mohly dojezdit tak v devadesátých letech.
Ano vozidlo bude určitě víc jak čtyřicet let staré, ale u něj na rozdíl od těch ostatních při různých stupních oprav do elektronického předřadníku neinvestovali...

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#4 Příspěvek od Crifodo »

Japončíci se holt zaměřili na jiný priority, třeba na dostupnost energií a její ceny pro obyvatelstvo, místo blbnutí s gryn dylem, nebo na ne/rušení tratí. Ty zářivky fungujou, vidět tam je, hnidopichy neřeší.

Uživatelský avatar
jirka5
Příspěvky: 564
Registrován: 27 zář 2014, 02:00
Bydliště: Very Stupid District, hned vedle okresu Postřižiny

#5 Příspěvek od jirka5 »

rnbw: V Praze byly i starší dřevěné tramvaje dovybaveny zářivkovým osvětlením napájeným rovnou z troleje. Dojezdily se zahájením provozu Metra 9.5.1974.

Houmr: Podle čeho jsi poznal, že ty zářivky nejsou napájeny z měničů? Mimochodem, jaké napětí v troleji mají tramvaje v daleké zemi Nippon?

Uživatelský avatar
houmr
Příspěvky: 858
Registrován: 01 lis 2016, 01:00
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

#6 Příspěvek od houmr »

Nevím neměl jsem s sebou měřák a tak jsem ho neměřil jsem ho, ale očekávám někde mezi 500 a 1000 volty. Že to nebude z měniče jsem odvodil právě od toho, jak v té tramvaji všechny trubice svítily jen z poloviny. Jiné vozy měly svítidla jiná, obvykle domontovaná na tělese těchto původních a s trubicí poloviční délky. Pochopitelně s rovnoměrným světelným tokem po celé délce trubice. Někde jsem viděl i náhradu těmi pseudozářivkami s LED uvnitř.
Vím, že ss složka v blbě navrženém nebo vadném meniči dokáže udělat lecos, ale tady bych to skutečně šacoval to na přímé napájení.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#7 Příspěvek od JirkaZ »

Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#8 Příspěvek od pepik9 »

Prý mají síť rozdělenou na 50 a 60 Hz. (netýká se šalin)

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#9 Příspěvek od samec »

Mňa zaujala ilustrácia vľavo na tretej fotke. Vie to niekto preložiť?

Uživatelský avatar
houmr
Příspěvky: 858
Registrován: 01 lis 2016, 01:00
Bydliště: Dřísy nedaleko Staré Boleslavi

#10 Příspěvek od houmr »

Nemáš chodit v tramvaji s baťohem na zádech...
To patří k bontonu MHD v Japonsku (krom ztišení telefonu a nemluvení...)
Přílohy
P11608101.jpg

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Lukas-Peca »

Pražské T3 s odporovou výzbrojí (zrychlovačem) podle mě dojezdily s tím napájením zářivek přímo z troleje až do konce jejich provozu, tj. kolem roku 2020. Na pultě řidiče si jasně pamatuju ten přepínač polarity osvětlení a výstražnou cedulku, že se musí přepnout na konečné nebo nejpozději po hodině jízdy.

Mě spíše fascinovalo, že to přepínání nebylo řešené nějak automaticky.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

Lukas-Peca píše:...
Mě spíše fascinovalo, že to přepínání nebylo řešené nějak automaticky.
Bylo miliónkrát jednodušší a lacinější vyrobit cedulku nalepenou nebo našroubovanou nad manuální přepínač obsluhovanej řidičem, než vyvíjet automatickej přepínač polarity ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#13 Příspěvek od xsc »

Mechanický spínačky se přece běžně vyráběly....

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Ano, založený na kyvadlovým hodinovým stroji původně se závažím, pozdějc s pérovým, elektricky natahovaným strojkem. A ohodně pozdějc se synchronním elektromotorkem, řízeným 50Hz sítí - představ si kyvadlový hodiny v tramvaji a pak se ještě sám sebe optej, kde taková tramvaj měla vzít 50Hz střídavinu pro řízení těch elektrickejch spínaček, když i pro zářivky používala stejnosměr? Prostě se šlo cestou technologicky nejlacinějšího řešení = poučenej člověk ovládající příslušně označenej přepínač.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#15 Příspěvek od rnbw »

A polovodicov bol nedostatok, vyrabali sa hlavne celovodice :D

Odpovědět

Zpět na „Osvětlovací technika“