Bodovačka na baterky

Tato sekce je určena pro diskusi o dílenském vybavení, tedy o nářadí, pomůckách a přípravcích, převážně tedy povahy mechanické, nikoliv elektrické

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

Bodovačka na baterky

#1 Příspěvek od Celeron »

Byl mi položen dotaz, jestli při home made bodovce z MOTu a čínský elektroniky je lepší spouštění šlapkou a nějak ubastlit ruční dvojhrot pistoli a nebo koupit za 15 stovek hotovou pistoli s možností nastavení elektrod a přítlakovým spouštěcím nebo tlačítkem na pistoli. Sám si dávám bodovat k profíkům, takže o tom vím prd. Předpokládám, že to někdo místní už dělal a boduje, tak bych přeposlal zkušenost tazateli.
Díky.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#2 Příspěvek od Sandal »

Nevim o tom nic, ale nedávno jsem viděl toto, tak třeba pomůže
https://www.youtube.com/watch?v=222ULuto2Os
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#3 Příspěvek od Celeron »

Díky za odkaz. Takže pistole s přítlak spínačem. Ale tolikrát říci "Jo" během necelých 17 minut jsem ještě nikoho, nikdy neslyšel.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
mikollar
Příspěvky: 1406
Registrován: 26 pro 2004, 01:00
Bydliště: Košice - okolie

#4 Příspěvek od mikollar »

Mam presne tu istu rucku, ale spinac na nej nepouzivam, pre stlacenie spinaca to robilo prilis velky tlak na body a potom to nefunguje dobre, pruzinky sa mi nechelo upravovat, tak mam spinac na nohu.
Pri bodovani baterky tam nesmie byt velmi velky tlak inak to neboduje

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#5 Příspěvek od Celeron »

Někde jsem četl pokec, že ta nepokovená ručka je špatná, že měď povrchově oxiduje a při menších proudech to pak blbě vaří. Možná to jsou kecy ale nebudu pak od kámoše poslouchat, že to nefunguje. Tak ať si připlatí za ručku z Sunkko z Hadexu.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#6 Příspěvek od Celeron »

Dnes jsem si naivně myslel, že sehnat pro kámoše 1-2metry 16mm² Weldflex kabel (nebo Weldflex Oil) z Draky nebo jinýho výrobce nebude problém. A on je a docela neskutečnej. Navíc některý mají dvojtou izolaci, takže moc velkej průměr kterej se do okýnka MOTa nevejde. A obávám se, že obyčejnou CYA16 do MOTa asi nikdo nenamotá.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#7 Příspěvek od JirkaZ »

Celeron píše:Díky za odkaz. Takže pistole s přítlak spínačem. Ale tolikrát říci "Jo" během necelých 17 minut jsem ještě nikoho, nikdy neslyšel.
Myslíš, že "jo" řekl víckrát než "vlastně"?

Použil i "stama" (nebo snad "ztama" či "z tama"?), hustey výraz.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#8 Příspěvek od Maxipes_ »

Není pro tento účel 16 mm² průřezu kabelu málo? Já mám v MOTu namotáno pět závitů sekundáru, svařovacím kabelem o průřezu 50 mm², gumovou izolaci jsem nahradil kaptonovou páskou, je to z mikrovlnky asi 1400 W a to ještě používám napájení napětí asi 280 V, síťové napětí zvýšené pomocí transformátoru, zapojeného jako autotrasformátor.

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#9 Příspěvek od Maxipes_ »

Svařovací kábl v metráži se dá koupit u Choboly, má prodejny skoro po celé republice.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#10 Příspěvek od Celeron »

Všechno je jinak. Protože jsem sehnal MOT 900W, kterej má větší okýnko pro vinutí, tak jsem to namotal domělou CYA 25. Vešly se 3 závity. Jenže nakonec, když jsem chtěl na vývody nalisovat oka 25/10 tak na kabel nešly ani náhodou. Tak jsem zkusil oka 35/10 a ty šly akorát. Takže mám 3 závity 35-kou. Na kabelu jsem nechal původní izolaci. Ta 35-ka je v okýnku MOTa úplně knop.
Mikrovlna 1400W? No to je naprosto nesehnatelná věc. Já mám doma starou Whirpůlku 1200W s bouchlým magnetronem a je v ní MOT na stejnejch plechách, jako MOT 900W co mám v bodovce, jen jich je o 18 mm vyšší sloupek. Tam by se rozhodně 5 závitů 50-ky nevešlo ani náhodou a to ani bez izolace.
Pokud musíš zvyšovat s 50-kou lanem primární napětí, tak je něco špatně, viděl jsem bodovku, která perfektně vařila 0,15 ponikláč s MOTem 700W, tedy polovičním výkonem. Jestli máš opravdu MOT 1400W, tak kolik máš na těch 5 závitech napětí naprázdno?
Možná by ses měl kouknout na videa od toho Killerozova oponenta ze Slovenska TO220. Myslím, že ten jeho postup naladění celý bodovky podle měření na použitým MOTu je určitě správnější, než to co dělá intuitivně Killeroz. A předvádí tam bodovku s MOTem 700W a vaří mu to dobře.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#11 Příspěvek od Celeron »

Dnes taky dorazily bodovací kleště. Čumím na jejich kabely, vypadá to na kartáčovou 25-ku, měkký to je až neuvěřitelně. A ještě tam je jedna neuvěřitelná věc, kluci čínský umí na koncích kabelu z tý kartáčoviny udělat homogení drát. 8O Není to ničím propájený ani napojený, prostě drát postupně přechází během cca 5 mm do desítek tisíců vláken kartáčovýho lana. Že by nějaký slinutí mědi lana v zápustce lisu s velkým tlakem?
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Maxipes_
Příspěvky: 135
Registrován: 06 led 2017, 01:00
Bydliště: Litovelsko

#12 Příspěvek od Maxipes_ »

Já to hlavně nepoužívám k bodovýmu přivařování poniklovanejch plíšků k akumulátorovým článkům, ale k bodovýmu pájení měděných pásků k článkům. Používám podobný držák elektrod, jako je ve videu, ale jako elektrody používám měděné dráty o průměru asi 4 mm, na konci mírně bombírované. Vývody článku i měděný pásek (na spojování vodovodních trubek s uzemněním) očistím kotoučkem lapováku v Dremelce, dám malou kapku pájecí kapaliny na nikl, pár mm tenké olovnaté trubičkové pájky s kvalitním tavidlem, měděný pásek přitlačím elektrodama a pájím maximálním proudem, časem asi 3 až 4 desetiny s, drží to dobře, při odtržení zůstává vrstva pájky na článku i na pásku, pak to opláchnu vodou a profouknu vzduchem, aby se odstranil případný zbytek pájecí kapaliny. Článek se při tom ohřeje jen nepatrně. Elektrody se musí často přejet jemným pilníkem, aby byl přechodový odpor minimální. Napětí na prázdno je 4,7 V.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#13 Příspěvek od Celeron »

Dnes jsem dokončil bodovku. MOT 800W, 3 závity 35mm², čínská elektronika 100A, tráfko 230/9V, spínací šlapka, držák elektrod taky PRCák z Hadexu s lanama průřez 16mm² dlouhejma cca 35 cm. Všecko v Gewis škatuli.
MOT dává 2,2V. Zkusil jsem zbodnout dva pásky 0,15mm tlustý, nastavení 3 cykly, 60%. Nic, nedrželo. Tak jsem přidával a došel k 20 cyklům a 99% a stále nic, nedrželo. Už jsem s tím chtěl praštit do kouta ale pak jsem si všiml, že 16A kolíbka síťový vypínač má nějak divně nakloněný připojovací fástony. Ten hajzlík byl kolem kontaktů natavenej! Vzal jsem jinej, ten samej a změřil jsem odpor v sepnutým stavu. Jeden pól měl 3Ω a druhej dokonce 7Ω a ani několikanásobným procvakáním se nic na odporech nezměnilo. Rozkuchal jsem ten napálenej a PRCácká kvalita, žádný kontaktní pecky ale jen mosaznej plech na plech. :roll:
Tak jsem provizóro vypínač překlemoval a zkoušel znova. No a rozdíl jako kráva. Na 4 cykly a 70% boduje celkem dobře, spoj se vytrhává z materiálu pásků. Pokud dám víc než 6 cyklů a 80% tak se pásky už propalují hlavně pokud se dělá druhej dvojbod a plech už je prohřátej.
Vypadá to nadějně, asi to bude funkční.
Jinak mě překvapily 2 věci. Pokud jsem měl bodovku připojenou přes prodlužovák 3 x 1,5 mm² dlouhej 4 metry, tak se muselo přidat 2-3 cykly a intenzitu na maximum a stejně nic moc. Prostě odpor přívodního kabelu má dost negativní vliv na výkon bodovky. Takže jsem přívod předělal na pouze 1,2 m gumáku 3 x 2,5 mm² a vše uvnitř bodovky taky na 2,5 mm².
Dál mě překvapilo, že po asi 30 bodech během pár minut mělo primární vinutí MOTu podle optickýho pyrometru jen 40°C. Zvláštní, na netu spousta lidí píše, že po 10 bodech jim vinutí již skoro kouří. MOT měl VN sekundár hlínou, takže primár bude určitě taky hlína.
Zítra budu zkoušet, co to všecko zvládne. Trošku se mi nelíbí, že někdy na stejný nastavení je dvojbod ideální ale někdy má už náběh do modra. Asi budu muset kouknout paměťákem, jestli ta čínska elektronika dává na každý bod stejnej počet půlvln a intenzitu.
Dobrá akce, jen jsem smontoval, všechen matroš zaplatil kámoš. :wink: Stačí nám jedna dohromady.
Přílohy
bodovka.jpg
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Dílenské vybavení, nářadí, pomůcky, přípravky“