Pánové a případné spolupracující dámy, myslím, že jsem na něco ohledně rychlostních limitů kápl - byl jsem nedávno v servise se svým přibližovadlem kvůli jarnímu kouknutí pod kapotu - olej, svíčky, náplně po zimě-nezimě, přezout na léto, paltest. Na vedlejším zvedáku se vznášelo cosi silně tuningového, olepené reklamou jak vánoční stromeček. Mezi řečí jsem zjistil, že majitelem a řidičem zároveň je jeden z mechaniků, který "TO" používá na hobby závodění. Bylo mi umožněno nahlédnout do "kokpitu" vozidla, kterým se nakonec ukázala být kitová Fábie. Na mé otázky tento člověk odpovídal velmi vstřícně, můj zájem mu zjevně nešel proti srsti. Mimo jiné z něj vypadlo, že auto jede podle převodovky až 250km/h, ale to vůbec není důležité, důležitější prý je, aby se nepřetočil motor, TAKŽE SE JEZDÍ A HLAVNĚ ŘADÍ PODLE OTÁČKOMĚRU, rychlost navíc ovlivňuje i to, jaká kola jsou momentálně na autě a jaké gumy - dál už jsem ho poslouchal jen napůl, v hlavě mi to šrotovalo, jako když se formátuje hard-disk... Když jsem na závěr prohlídky byl na Paltestu, požádal jsem technika, aby mi pečlivě překontroloval otáčkoměr a hlavně souhlas stupnice se skutečností. Na úplném konci jsem si u přejímacího technika zjistil přesné hodnoty převodových poměrů jednotlivých rychlostních stupňů a stálého převodu v diferenciálu.
Proč a nač: tachometr ukazující momentální rychlost je poháněn mechanickým náhonem od kol stálého převodu nebo od výstupního hřídele převodovky, elektronické tachometry (Fabia, Octavia...) zde mají snímač otáček a přenos je elektrickou cestou, oba systémy ale vyhodnocují otáčky kol. Všichni víme, že tovární nastavení tachometrů je na h***o, ukazují nesmysly, tak proč nevyužít propojení kol s motorem, kde je snímač otáček také a mnohem přesnější? Jen je to trošku počítání: otáčky motoru dělí převodovka pěti různými konstantami (tip-tronic šesti...), zároveň stálý převod v diferenciálu je pevná dělicí konstanta. Když vydělím počet otáček motoru za minutu 60ti, dostanu počet otáček za 1 sekundu. Toto číslo vydělím hodnotou každého převodového stupně a znovu vydělím hodnotou stálého převodu. Výsledkem je počet otáček pojezdového kola za sekundu. Vezmu provázek, nadzdvihnu auto nebo použiju rezervu a změřím se obvod kola v metrech. Co nejpřesnější hodnotu pak vynásobím počtem otáček za sekundu, tím dostanu rychlost obvodu kol při jízdě v m/s. Tuto hodnotu vynásobím konstantou 3,6 a vyjde mi rychlost v km/h při nějakých konkrétních otáčkách motoru. Je to kostrbatý výpočet i vysvětlení a lépe se dělá opačným směrem, kdy počítám pro konkrétní rychlost auta na určitý rychlostní stupeň počet otáček motoru.
Výpočet pak vypadá takto:
rychlost v km/h : 3,6 .... vyjde rychlost v m/s
rychlost v m/s : obvodem kola v metrech ... vyjdou otáčky kola/s
otáčky kola/s x hodnota stálého převodu v diferenciálu ... vyjde počet otáček na výstupu z převodovky
otáčky na výstupu z převodovky x převodový poměr X-tého rychl.stupně ... vyjdou otáčky na vstupu do převodovky = otáčky motoru za sekundu
poslední násobení je převod na otáčky za minutu - tedy poslední výsledek x 60 ... hodnota, kterou bude (měl by) ukazovat otáčkoměr...
Předposlední a poslední násobení je třeba udělat pro každý rychlostní stupeň zvlášť, i když vyjdou stupidní hodnoty výsledných otáček, ale pomůže nám to v orientaci, jaké otáčky jsou pro který stupeň vhodné, když víme hodnotu maximálních otáček motoru a počet otáček v oblasti maximálního točivého momentu.
Pokud si do výpočtu zadáme jako výchozí rychlost hodnotu rychlostního limitu (obec, mimo obec, dálnice), jsme schopní vypočítat kolik otáček nám musí ukazovat otáčkoměr, aniž bychom na konkrétní rychlostní stupeň překročili limit. Mé hodnoty jsou pro obec (zaokrouhleně): trojka 2650ot/min, čtyřka 2050ot/min, pětka 1550ot/min; mimo obec trojku zastaví dřív omezovač, čtyřka 3700ot/min, pětka 2500ot/min. Po dálnici nejezdím, těch pár cest ročně do blízkosti Prahy klidně zvládnu i po silnicích bez poplatku.
Asi týden potom jsem jel podle své nové metody po městě a naši místní Městští Příživníci opět šaškovali na hlavní s lidarem - rafika otáčkoměru šla na 1500 otáček a dost! Rafika tachometru se kmitala kolem 62km/h, moje stíhačka šílela : Ty je nevidíš, dyť měřej, proč nezpomalíš, kolik to zas bude stát?!... Za rohem plácačka s placatou čepicí v reflexní vestě a: Pane řidiči, ukažte nám vaše doklady... jestlipak víte, kolik jste před chvílí jel?
Říkám, že určitě ne víc, než 50!
No, ještě ne, pane řidiči, ale už moc nechybělo a bylo by to za body...!
Ptám se, kolik to tedy skutečně bylo, plácačka opakuje mou otázku do vysílačky a její škvrkavá odpověď mne ŠOKOVALA:
"49,5 km/h!"
Pane řidiči, 49,5 - to už je hodně blízko k pokutě, co říkáte ????...
Neříkal jsem nic a prostě odjel...
Od tohoto okamžiku na tachometr S**U jak na placák, ať si ukazuje pro mě za mě co chce, otáčkoměr je pro mne svátost nejvyšší... Výhoda této metody je i v tom, že pokud si změříte obvod kola s novou gumou, jejím postupným opotřebováním se vaše skutečná rychlost o něco snižuje, takže při dodržení maximálních otáček na určitý rychlostní stupeň nemáte šanci rychlost překročit. Přestože vy pojedete maximální možnou rychlostí v daném místě povolenou, policajti si můžou vy**zat p***l, protože vy budete TUTOVĚ POD LIMITEM....
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)