Regulační autotransformátor Křižík

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
RADAR-06
Příspěvky: 272
Registrován: 15 lis 2006, 01:00
Bydliště: Pardubicko

Regulační autotransformátor Křižík

#1 Příspěvek od RADAR-06 »

Dobrý den,
získal jsem regulační autotransformátor Križík ale nvím jak je zapojen
mám domněnku, že by měla být fáze na jezdci a prac. nula na 2 zdířkách spojených klemou

Tu fázi jsem tam i naměřil, ale nula vypadá že má nějaký záhadný odpor
může mi to někdo vyvrátit?

Obrázek

Obrázek

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od forbidden »

Nevim jak je zapojenej tento, ale vetsinou je faze na jednom konci vinuti, na druhym je spolecna nula a z jezdce odebiras regulovany napeti.
viz: http://www.ttw.cz/sites/a_1.html jeden z techhle mam ja

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#3 Příspěvek od breta1 »

na zdířky 1,2 je přivedeno 230V, ze zdířek 3,4 se odebírá regulované napětí (čísováno zleva doprava). Nikde není stanoveno kde připojit fázi. Osobně mám nulák na 1, fázi na 2. Nikde nic neproklemovávej!

Uživatelský avatar
RADAR-06
Příspěvky: 272
Registrován: 15 lis 2006, 01:00
Bydliště: Pardubicko

#4 Příspěvek od RADAR-06 »

breta1 píše:na zdířky 1,2 je přivedeno 230V, ze zdířek 3,4 se odebírá regulované napětí (čísováno zleva doprava). Nikde není stanoveno kde připojit fázi. Osobně mám nulák na 1, fázi na 2. Nikde nic neproklemovávej!
Tou klemou jsem myslel že dvě zdířky jsou propojeny vevnitř.

Tak jsem to zkusil, na 1 fáze na 2 nula, podle mě byto tak mělo být.
Začalo to bzučet jako zatížená svářečka a možná i trochu smrdět.

Jak to může být staré a je ta svorkovnice dole originál?


předem díky

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Princip je starý jako vynález trafa sám, tento kousek může mít tak 50 let a klidně dalších 50 ještě bude šlapat...
Mám doma podobný, bohužel tu svorkovnici už někdo amputoval, regulační růžici taky, musel jsem bastlit náhradu, nevypadá to tak krásně retro, ale aspoň že to funguje... Sebral jsem ho jednomu mědikopovi, měl 2, chudák, myslel si, že když je to trafo a je to tak těžké, že z něj vytáhne aspoň 10kg mědi a strašně se divil, že když to jedno rozebral, získal tak maximálně půl kila, to druhé jsem mu naštěstí pro sebe i pro to trafo vydrápl dřív, než ho stačil vysypat na skládku...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
RADAR-06
Příspěvky: 272
Registrován: 15 lis 2006, 01:00
Bydliště: Pardubicko

#6 Příspěvek od RADAR-06 »

Nechci ho zničit takový už si nikdy nekoupím, potřebuju to na napájení osvit jednotky (zářivek) řeším to také zde na fóru. Asi nejmoudřejší bude to rozebrat a vyfotit. A může to tedy bzučet nebo ne?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Jo, bzučí jak nas**nej úl, ale ať bzučí, hlavně že funguje. Protože má prstencové jádro a jen jednu vrstvu vinutí, je velmi tvrdé i jako spotřebič, i jako zdroj, podle fotek to je 10A verze, oprav mne, jestli se mýlím, a mně se za znovuoživení odvděčilo vyraženými pojistkami až na chodbě, když jsem ho poprvé zapnul do normální zásuvky se 16A jističem - musel jsem ubastlit relé se zpožděním a natvrdo ho zapínám přes 100W žárovku, kterou to relé asi po 1s přemostí...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
RADAR-06
Příspěvky: 272
Registrován: 15 lis 2006, 01:00
Bydliště: Pardubicko

#8 Příspěvek od RADAR-06 »

Sem to vyzloušel, se z toho začalo slučně hulit, tak nevim jestli jsem nezkur...,ale spustil jsem to na 5s. Je tam napsáno: VA 2.5.
Tak nevim kolik A to dá.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Radši to nejdříve opatrně otevři a vyčisti od nánosů 50tiletého prachu a špíny - teprve pak bych si risknul ho zapnout... Zároveň vevnitř uvidíš, jestli náhodou není opravdu SČOUDNUTÝ - i takové věci se stávají... Tohle autotrafo totiž nemá víc, než jednu jedinou vrstvu vinutí drátem tlustým jak sloní noha, na povrchu je odbroušená cesta pro uhlíkový jezdec, odvádějící regulované napětí. Mohlo se stát, že těmi ventilačními dírami v krytu dovnitř COSI VODIVÉHO spadlo či bylo záměrně vhozeno, může se jednat i o prach - šlusne to závity mezi sebou a vzniklý zkratový proud by Ti trafo hezky rychle podpálil. Ten jezdec by měl taky být zbroušený doúzka, aby příliš nezkratoval víc, než dva sousední závity - 3 už jsou moc.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#10 Příspěvek od breta1 »

RADAR-06 píše:Sem to vyzloušel, se z toho začalo slučně hulit, tak nevim jestli jsem nezkur...,ale spustil jsem to na 5s. Je tam napsáno: VA 2.5.
Tak nevim kolik A to dá.
Asi jsi mě neposlechl, jak jsem ti radil to zapojit. Pochlub se, cos vymyslel.

Uživatelský avatar
RADAR-06
Příspěvky: 272
Registrován: 15 lis 2006, 01:00
Bydliště: Pardubicko

#11 Příspěvek od RADAR-06 »

breta1 píše:
RADAR-06 píše:Sem to vyzloušel, se z toho začalo slučně hulit, tak nevim jestli jsem nezkur...,ale spustil jsem to na 5s. Je tam napsáno: VA 2.5.
Tak nevim kolik A to dá.
Asi jsi mě neposlechl, jak jsem ti radil to zapojit. Pochlub se, cos vymyslel.
no vymyslel jsem to takhle: na 1. fáze (proměřím 1. a 3.-mění se mezi nimy plynule odpor) a nula na 2.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

Radši to otevři a podívej se, odkud kam vedou jednotlivé dráty. Potom to zapoj tak, jak už to tu bylo řečeno - začátek vinutí, kterému je jezdec nejblíž při poloze ukazatele na minimu stupnice (levý doraz) zapoj na nulák. Tak budeš mít i na výstupu nulu. Druhý konec, vyvedený z trafa poblíž pravého okraje, zapoj na fázi 230V. Pozor, není to úplný konec vinutí, to pokračuje dál, aby se jezdcem dalo zajet na vyšší napětí, u těchto traf cca do 250V - JE TO AUTOTRANSFORMÁTOR!!!

Samotné výstupní napětí se odebírá z jezdce, druhým vodičem je nulák, vyvedený buď na zvláštní svorku, uvnitř ale proklemovanou se svorkou č.1, nebo prostě odbočený právě z této svorky. Osobně si myslím, že jsi to zapojil obráceně, síť mezi levý konec vinutí a jezdec, takže Ti šla část vinutí do šlusu a proto to čmoudilo. Pamatuj si, že ve stavu naprázdno Ti nesmí přes jezdec téct proud - až teprve do zátěže ano...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
RADAR-06
Příspěvky: 272
Registrován: 15 lis 2006, 01:00
Bydliště: Pardubicko

#13 Příspěvek od RADAR-06 »

Tak jsem to stihnul, tady jsou fotky.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
tady u těch šipek jsou asi 2mm odštípnutého laku, mám šelak tak bych to zakapal

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Tak to zapoj, jak jsem Ti napsal naposledy, ty fotky jsou dost nezřetelný, není poznat, co kam vede. Můžeš si to představit jako indukční dělič napětí, jako bys zapojoval výkonový potenciometr. Nejmenší napětí ja na levém konci, největší na pravém, regulace je mezi levým krajem a jezdcem, průběh regulace je pak od minima na levém dorazu, postupným otáčením doprava přidáváš až k maximu na pravém dorazu. Ten černý drát od svorky 2 vede kam? jednička a čtyřka jsou jasný - to jsou dolní (1) a horní (4) konec vinutí. Dej si pozor, jestli jsou 2 a 3 spojený, mám pocit, že 3 by měla být KOSTRA - OCHRANNÝ VODIČ a ne spojená s 2, na který by měl být výstup...!!! V takovém případě bys měl a) na kostře výstupní napětí a b) a to je horší, bys měl kostru galvanicky propojenou se sítí!!! Jezdec je ve Tvém případě tvořen ne uhlíkem na čele válcového vinutí, ale rolničkou po straně na válcovém obvodu, to je elektricky jedno, ale nic z něj NESMÍ BÝT NATVRDO SPOJENO S KRYTEM, to bys asi dlouho nereguloval - jednou by sis zprudka potřás pravicí (levicí - vyber si) s kmotrou Elektrikou a šlus, ende, smrkový pyžamo a requiem!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
RADAR-06
Příspěvky: 272
Registrován: 15 lis 2006, 01:00
Bydliště: Pardubicko

#15 Příspěvek od RADAR-06 »

tak pánové to trafo někdo "potunil" takže se musí připojit fáze do trafa sv. 1
3. výstup. a nulu vzít ze zásuvky

2 je totiž napevno nastavené napětí-v 1/3 vinutí je přpájen vodič spojení s 2.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“