Ake LPG, Lovato alebo BRC?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
kondik
Příspěvky: 3763
Registrován: 25 pro 2006, 01:00

Ake LPG, Lovato alebo BRC?

#1 Příspěvek od kondik »

xxx
Naposledy upravil(a) kondik dne 12 lis 2017, 17:43, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Dixis
Příspěvky: 16
Registrován: 23 úno 2005, 01:00

#2 Příspěvek od Dixis »

Měl jsem 8 let BRC v Ladě 2105 bez jediné závady.

Uživatelský avatar
pibroch
Příspěvky: 40
Registrován: 28 led 2007, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#3 Příspěvek od pibroch »

skus sa spytat tu :

Kód: Vybrat vše

http://pandora.idnes.cz/conference/lpg/
elektrika su dva dratky, jeden vedie tam a druhy spátky...

Uživatelský avatar
HiGhLaNdEr
Příspěvky: 912
Registrován: 08 bře 2005, 01:00
Bydliště: Českobudějovicko
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od HiGhLaNdEr »

Ono je to celkem jedno,. mněl jsem oba systémy. Jediná výhoda BRC je ta že je zplynovač hmotnější a tak hůře zamrzá. Jinak je uvnitř to samé, pérka gumičky,... U BRC bomby se mi stalo že se uvnitř utrhl plovák, u lovata ne,. možná to byla jen konstrukční vada,.. Taky si zjisti jestli máš poblíž někoho kdo dělá revize toho zařízení a pak si zjisti jestli je poblíž STK která dělá emise na to zařízení. Ne vždy na STK dělají emise na oba systémy.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Mám pocit, že Felicie už s ohledem na to, že to byl vůbec 1. typ Škodovky s výhradně vstřikovými motory, dostává jiný typ alternativní palivové instalace než ten se "zplynovačem" - rozdíl je v tom, že karburátorové motory mají přívod regulovaného tlakového plynu do hrdla sacího potrubí pod škrticí klapkou - vlastně hned za difuzér karburátoru, kde se plyn se vzduchem směšuje skutečně v plynném skupenství. Vstřikové motory bývají osazovány podle verze (1,3SPI=jednobodové, shodné se zmodernizovaným motorem Favorit ´94, nebo 1,3 ev. 1,6MPI=vícebodové, pro každý válec vlastní vtřikovací tryska) zařízením, které do sacího potrubí přímo vstřikuje LPG v kapalné formě. Rozprášený kapalný LPG se zde zplyní a zároveň prudce zchladí nasávanou směs - funguje to pak jako mezichladič nasávaného vzduchu. Proto se třeba v zimě při teplotách pod bodem mrazu může alternativní palivo do motoru přivést až v momentě, kdy má motor jistou teplotu a zchlazení nasávané směsi nezpůsobí problém se zamrznutím nebo se vznícením - studený motor se proto automaticky spouští na benzín a až po ohřátí výfukového potrubí (od kterého se odebírá část nasávaného vzduchu bimetalovým regulátorem teploty nasávaného vzduchu) je automaticky elektronikou modifikované řídicí jednotky aktivován přívod LPG na úkor vstřiku benzínu. Řidič se o nic starat nemusí - i při ovládání přepnutém na LPG si elektronika správné teploty "pohlídá" a ten benzín si bez ohledu na polohu spínače "našpricne" podle potřeby. Zvýšení složitosti a sofistikovanější elektronika se promítly i do rozdílné ceny - zatímco LPG sada pro motor Favorit "karbec" (osazení karburátorem Pierburg - do modelového roku ´93) stojí u jistého vestavovatele z Východu Čech kolem 11,5kKč, obdobná sada pro motor SPI (Favorit ´94 a starší Felicie 1,3) stojí už přes 16kKč a pro MPI dokonce ke 20kKč - viděl jsem jen ceník s uvedením typů a modelů aut, ne značku LPG sady, takže sorry těm, kteří se budou ptát po konkrétním modelu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

kondik
Příspěvky: 3763
Registrován: 25 pro 2006, 01:00

#6 Příspěvek od kondik »

xxx
Naposledy upravil(a) kondik dne 12 lis 2017, 17:42, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

2 Kondik: Věc je jednoduchá - u staré Šáde 105/102/130 i u starší verze motoru Fávo je karburátor - a jeho nevýhodou je, že se u něj nedá OKAMŽITĚ přerušit přívod benzínu, takže se LPG musí do motoru přivést až s určitým zpožděním potom, co se elmag.ventilem zavře přítok benzínu do plovákové komory - jinak by po přidání plynu byla směs vzduch/benzín ještě obohacená o LPG a motor by byl zahlcený. Proto se při přepínání nejdřív vypne benzín a čeká se, až motor "škytne" a domačkne se do polohy LPG. A protože plyn se přivádí do sání hadicí z redukčního ventilu, aby neměl příliš vysoký tlak a válce si ho stačily nasát, celému zařízení se říká zplynovač - LPG v nádrži je kapalina. Množství plynu se ovládá mechanicky táhlem spojeným s původním ovládáním škrtící klapky. Když přepneš na LPG moc brzo a motor ještě není provozem na benzín ohřátý, dojde vinou prudkého ochlazení zplynovače/redukčního ventilu při zplynování LPG k jeho zamrznutí. Instalace byla relativně jednoduchá, i když to potřebovalo jisté dodržování bezpečnosti, aby z auta nebylo katapultovací zařízení ke hvězdám.
Naproti tomu elektronikou řízené motory se vstřikováním benzínu ať už do sání, nebo přímo do válců, umí benzín vypnout IHNED - a proto lze použít sice složitější, ale provozně spolehlivější a hlavně přesnější metodu vstřikování LPG v kapalné formě do sacího potrubí. Množství vstříknutého paliva, okamžik vstřiku i záměnu jednoho paliva druhým v závislosti na povelu obsluhy, teplotách motoru, nasávaného vzduchu i miliónu dalších konstant řídí elektronika. Je to dražší než starší metoda, ale taky BLBUVZDORNĚJŠÍ - obsluha nemusí hlídat, kdy přepnout z jednoho paliva na druhé a naopak - řídicí jednotka vše řeší za člověka. O to náročnější na technologii je instalace - i když některé motory už mají spoustu úprav "in" a jen se odslepí patřičné otvory pro našroubování nových dílů. Pro jiné výrobci dodávají instalační sady, takže ani tady není instalace nic nepřekonatelného. Nejdůležitějším úkonem v těchto případech je změna softwaru v řídicí jednotce motoru - musí "umět" uřídit 2 paliva s naprosto odlišnými charakteristikami a to není pro amatérskou vestavbu dostupné. Řidič jen navolí přednostní palivo a o nic se nestará - jen musí kontrolovat LEDkový indikátor množství LPG v nádrži, ale to musel i ve starém provedení...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
HiGhLaNdEr
Příspěvky: 912
Registrován: 08 bře 2005, 01:00
Bydliště: Českobudějovicko
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od HiGhLaNdEr »

Ta představa že někdo bude dávat do feldy 1,3 stříkačku kapalný fáze je dost hardcore. Bylo by to fakt fajn ale ta cena,.. Prostě tam přijde to samý jak na 120 akorát tomu dají servo na průtokový ventil. Hadici pošlou nad klapku do nějakého směšovače. Takže to sice strašně hezky reguluje, ale žere to kýble plynu. Nakonec tam všichni dali ten ventil ze 120 a nastavili ručně. Rozjezd samozřejmě na benzín a pak se to přepne na plyn. Silně pochybuju že to alespoň zahýbe předstihem. Při ceně zařízení kolem 12kkč to nic umnět nebude.

Prakticky, si to musí člověk spočítat jestli se to vyplatí přestavět. V dnešní době je to už silně mimo. Tak před 5ti lety to ještě mnělo šanci se finančně vrátit. Ta investice se vrací jen těžko při dnešní ceně plynu. Motor dostává s plynem docela zabrat, jelikož plyn neni plyn, ale směs vody, plynu a kdoví čeho. Kdo jezdil na plyn a občas rozebral motor, nebo alespoň vymontoval svíčky tak ví. Reznou sedla ventilů, reznou a kroutí se samotné ventily. Možná to neni rez ale jakási koroze to je. Ten sliz z plynu narušuje olejový film na stěnách válců a znehodnocuje olej v motoru. člověk na to najede 30000km a motor je hotovej jede jak kdyby ujel 100000. Mněl jsem to 5let ve 120 umřeli tam 4 motory. Dva byly 120 Dva byly favo. Prostě předělat feldu na LPG je kravina. Pochopim někoho kdo má offroad s 3,0 motorem. Ale felda fakt ne. Nevyplatí se to.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

U 1,3Mpi a modernějších motorů bych ten směšovač plyn-plyn nad škrticí klapkou "strašně" rád viděl - to je koledování si o když už ne výbuch motoru, tak o poškození pístů a rozvodů určitě, už jsem i viděl kapotu Feliny vyboulenou nahoru a docela hezky zhnědlou od toho, jak v podobném zařízení "bouchly saze" a vyhodilo to sací filtr proti kapotě - hned za filtrem následoval docela řádský plamen, než se řidiči povedlo vypnout zapalování a elektromagnet NAŠTĚSTÍ zavřel přívod... To vše následek neodborné instalace zařízení určeného pro Šáde 120 (a s několika desítkami tisíc km v ní odběhanými!) do Feldy 1,3MPI, stáří asi 5 let a cca 80tis km na tachometru. Majitel se nechal oblbnout "stodolovým" automechanikem a kývl na přestavbu - dyť to je furt škodovka, pasovat to tuty bude, namontuju Ti to sám, měl sem to ve svým autě roky, za 5 tisíc a ještě ušetříš za benzín, no nevem to - a do týdne dojezdil úplně... Fakt je, že to byl člověk, který autům rozumí asi stejně, jako LEOŠ - OBERLEUTNANT televizím, ale asi právě proto si měl dát většího bacha.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

kondik
Příspěvky: 3763
Registrován: 25 pro 2006, 01:00

#10 Příspěvek od kondik »

xxx
Naposledy upravil(a) kondik dne 12 lis 2017, 17:41, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
E8723
Příspěvky: 157
Registrován: 05 zář 2007, 02:00
Bydliště: Olomouc

#11 Příspěvek od E8723 »

Já mám své LPG - vakuový typ řízený jednotkou Lovtec Tronic a jsem s ním spokojený. Má to autodiagnostiku, je to napojené na potenciometr škrtící klapky, na lamda sondu a má to servoškrtící klapku. Chytá na LPG i v minus 10. Je na tom třiapůlpalcový konektor pro napojení PC, obslužnej program se dá stahnout na netu v plné verzi. S instalací nebyl problém, jednotka se vyresetuje, pak se auto drží při volnoběhu, ve vysokých otáčkách... jednotka se našteluje podle lamda sondy, uloží si to do paměti a pak to fachčí..... zatím bez problému už tři roky

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

E8 - dobrý, akorát sem prosím napiš, v jakém autě to vlastně jezdíš...
Jinak nejsem proti LPG, ale pořád tvrdím a budu tvrdit, že je potřeba dodržovat generační odstupy - co se dalo namontovat do Šáde 120, ještě tak stačilo pro starší Fávo/karbec, pro SPI Fávo (nemluvě o Felině SPI nebo dokonce MPI a modernějších motorech) prostě nevyhoví - charakteristiky motoru jsou příliš odlišné, už třeba jen tím, že 1,3SPI motor v libovolné variantě (135/40kW a 136/50kW) má křivku závislosti otáčky/krouticí moment jinou, než stejně číselně označené karburátorové verze, podobně i průběh hodnoty předstihu v závislosti na otáčkách je jiný - to vše je hlavně způsobeno jiným způsobem řízení motoru.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
E8723
Příspěvky: 157
Registrován: 05 zář 2007, 02:00
Bydliště: Olomouc

#13 Příspěvek od E8723 »

mám to v Xantii 1,8i , to že někdo montoval plyn do felcky a ta pak vybouchla, nemusí znamenat, že byla chyba v systému. To jako kdyby amatér dělal elektroinstalaci na půdě a ta pak shořela a my by jsme řekly, že elektrika na půdu nepatří, protože to sousedovi zapalilo střechu.... že se tam má svítit baterkama...
obecně platí, že systém splynovač (reduktor) řízený přes řídící jednotku je vhodný do jakyhokoli běžného auta bez sacího potrubí z umělé hmoty.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Chyba nebyla v systému směšování, ta byla v použití nevhodné sady pro daný typ auta/motoru. Sice někdo může tvrdit že "škodovka je furt škodovka, ať si je to stovka nebo felcka", ale kdo jich pár jezdil, ví, o čem mluvím. Jsou to sice motory stejné koncepce (3x uložená klika, bohužel...), ale každý je o něčem jiném - jiný poměr vrtání x zdvih, jiné časování rozvodu, úplně jiné otáčkové charakteristiky... Také elektronika v řízení a vstřikování dělají svoje - motory jsou daleko pružnější i živější. To celé znamená, že řízení směšování u starších typů může být jednodušší, protože motory jsou konstruované s většími rezervami. Naproti tomu moderní verze s aktivním řízením přípravy směsi a určování okamžiku zážehu jsou daleko citlivější - a proto i přídavná zařízení pro spalování alternativních paliv v takových motorech musí splňovat určité vyšší požadavky na přesnost a stabilitu - to je jediné, co se tady celou dobu snažím vysvětlit. A pokud taková existují a jsou pro daný typ motoru certifikována, nevidím jediný důvod proč riskovat a pro moderní motor používat přídavnou sadu určenou pro motor starší koncepce. Cena v tomto případě sice hovoří pro starší sadu, ale bezpečnost provozu je pak (bohužel) o něčem jiném.

Když mám použít Tvůj příklad, tak se celou dobu snažím tvrdit, že dávat na půdu elektriku s napětím 230V na holé dráty a skleněné izolátory je pitomost, když se to dá udělat z moderních kabelů v izolaci - sice je to dražší, než použít pozůstatky instalace venkovního vesnického rozvodu po pradědovi ze 20. let minulého století, ale skoro určitě to nikomu neublíží...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
E8723
Příspěvky: 157
Registrován: 05 zář 2007, 02:00
Bydliště: Olomouc

#15 Příspěvek od E8723 »

podtlaková regulace reduktoru se v moderních autech nepoužívá. je to z důvodu možného zničení katalyzátoru, není to z důvodu bezpečnosti.
"používat přídavnou sadu určenou pro motory starší koncepce"
to není žádná přídavná sada, to je trošku jinej reduktor-ovládanej elektrikou a né podtlakem, jeho cena je stejna. tento systém má homologaci pro většinu aut. viz: http://www.lovtec.cz/osvedceni.htm

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“