trvale dobíjanie akumulatora v aute

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pibroch
Příspěvky: 40
Registrován: 28 led 2007, 01:00
Bydliště: West Slovakia

trvale dobíjanie akumulatora v aute

#1 Příspěvek od pibroch »

help, hladam pre dochodcu, ktory v zime malo jazdi na Felicii, nejake zariadenie, ktore by trvale dobijalo bateriu slabym prudom. hodila by sa nejaka schema, alebo aj odkaz konkretne zariadenie (dal by som mu to pod stromcek).
elektrika su dva dratky, jeden vedie tam a druhy spátky...

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od forbidden »

Nejaky nabijecky maji i v GMku: http://www.gme.cz/index.php?action=vypi ... 60&lk=&sk=
Autobaterku bys tim nabijel asi dlouho, ale na udrzovaci nabijeni to postaci. Ja osobne bych bral asi tu nejlevnejsi a jeste bych tam vrznul do serie odpor aby udrzovaci proud byl cca 100-200 mA. Mozna nekdo bude vedet kolik by mel byt udrzovaci proud presne, toto je jen muj odhad.

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#3 Příspěvek od Radix »

Proud 100 mA by měl stačit. Nejlépe je udělat stabilizovaný zdroj 14,2 - 14,4 V, nabíjení se pak po dosažení tohoto napětí na baterii přeruší a akumulátor téměř neplynuje.

Uživatelský avatar
souba
Příspěvky: 706
Registrován: 21 led 2005, 01:00

Předmět

#4 Příspěvek od souba »

Kdysi asi před 15 roky jsem tento způsob udržování akumulátoru u auta zkoušel.
Použil jsem zapojení klasické s MAA7812 . Podle mých zkušeností je dobré tento způsob
udržování akumulátoru používat pokud je akumulátor starší a má samovybíjení .možná , že sem se špatně vyjádřil.také musím podotknout,že se stářím klesá kapacita a klesá i s teplotou.
Neříkám asi nic nového,ale pokud se jedná o udržování akumulátoru v provozuschopném stavu,tak uvedené zařízení je toho schopno bez problémů.

Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry!
Trochu trpělivosti neuškodí,pokud nejde o život,tak nejde o nic !

pibroch pokud budeš mít zájem pošlu na e-mail.

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#5 Příspěvek od bu2520 »

dobíjecí napětí by mělo být 13,8V , nad 14V začíná baterka plynovat. V zařízeních kde je zálohovací baterka, je právě napětí 13,8V

Uživatelský avatar
jano2
Příspěvky: 1748
Registrován: 28 pro 2006, 01:00
Bydliště: Orava,sever

#6 Příspěvek od jano2 »

Robil som to niekedy tak,že som mal ss zdroj,asi 18 V,napojil som to cez kontrolku,ktora zaroven informovala o nabijani,či udržovani a nabijalo to prudom asi 150mA.
Malo toho viem,radšej sa spytam.

Uživatelský avatar
souba
Příspěvky: 706
Registrován: 21 led 2005, 01:00

#7 Příspěvek od souba »

bu2520 píše:dobíjecí napětí by mělo být 13,8V , nad 14V začíná baterka plynovat. V zařízeních kde je zálohovací baterka, je právě napětí 13,8V
Pokud dáš do vývodu který je označen jako C odpor,nebo zenerovku lze nastavit požadované napětí.
Dodatek při 100mA ( 0,1 A ) nebude akumulátor plynovat ani náhodou.
Nehledě na skutečnost , kterou si přesně nepamatuji se udržovací proud ještě zmenší.
Dodatek pro " bu2520 " nejedná se o nabíječku.

Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry!
Trochu trpělivosti neuškodí,pokud nejde o život,tak nejde o nic !

Uživatelský avatar
pibroch
Příspěvky: 40
Registrován: 28 led 2007, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#8 Příspěvek od pibroch »

naozaj nechcem nabijacku. staci dobijanie malickym prudom, aby po mesiaci zimneho nepouzivania nedoslo vplyvom samovybijania, odberom alarmu k uplnemu vybitiu akumulatora.
elektrika su dva dratky, jeden vedie tam a druhy spátky...

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#9 Příspěvek od bu2520 »

nemluvím o nabíječce, ale o kondiční dobíječce . Zabezpečovací zařízení, zálohovací systémy, všude je jako kondiční 13,8V právě kvůli plynování baterky které nastává při napětí nad 14V, tak že nabíjet to 18V přes rezistor je zaděláno na odpaření elektrolytu a ztráta kapacity baterky.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#10 Příspěvek od EKKAR »

Co se mi velmi dobře osvědčovalo pro kondicionování 37, 40, 41 a 44 Ah olověných akumulátorů z nejrůznějších ŠÁDE počínaje typem 1000MB, řadou 105/120/125/130/135, bylo obyčejné signální trafo 220/24V/2VA, taková ta černá, šedá, červená a bůhvíjaká ještě do plastu zalitá kostka, která se dala najít (téměř) v každém rozvaděči k napájení kontrolek. Je zkratuvzdorné, má solidní izolaci. Primár na tvrdo k síti, sekundár usměrnit Graetzem z 1A/80V diod - KY132/80 nebo 1N4001 klidně stačí. Bez vyhlazení napojit k palubní síti přes sériovou žárovku do kontrolky - 12V 2W. Žárovka se chová jako primitivní regulátor proudu, má nelineární průběh závislosti odporu na přiloženém napětí, zároveň svými hodnotami tvoří perfektní předřadník. Pro akumulátor zbývá i při zahrnutí kladné tolerance sítě něco kolem 13,5V - hodnota těsně pod hranicí začátku plynování. Proud nepřekračuje 100mA.
POZOR - na rozdíl od jiných mnou doporučovaných zapojení jsou transformátor a žárovka popsaných typů pro správnou funkci TOHOTO DOBÍJEČE KRITICKÉ - jejich náhrada typem s jinými parametry změní funkční charakteristiku natolik, že může dojít buď k zániku dobíjení nebo při druhém extrému i k výše zmíněnému poškození akumulátoru.

Momentálně tento přístrojek nepoužívám - jednak jezdím denně, druhak vlastním vozidlo se solidně pracujícím dobíjením, třeťak parkuju u chodníku na sídlišti a tahat z paneláku přes chodník k autu šňůru znamená o ni do rána přijít...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kevin_mitnick
Příspěvky: 1724
Registrován: 20 kvě 2007, 02:00

#11 Příspěvek od kevin_mitnick »

Pokud nechces bastlit a nemas prilis hluboko do kapsy, tak ja uz nekolik let pouzivam s Felicii origo nabijecku ACL-1 od firmy Inhaco. http://www.inhaco.cz/nabijecky.html

Vyhodou je, ze nabijecka obsahuje vsechny regulace a ochrany a staci ji jenom zapojit do zasuvky zapalovace. Mam ji v garazi stale v zasuvce 220V a kdyz chci nekam jet tak jednoduse vytahnu kabel ze zasuvky zapalovace, vyhodim oknem a startuju. Nabijecka se vypne sama. Kdyz pak auto zase uklidim, vrazim konektor do zapalovace a jdu pryc. O vse se postara elektronika...

Ziju ted na Slovensku a jedna mi jeste zustala po byvale Schade 120 (at ji je Kovosrot lehky), pokud je zajem, ozvi se na mail a snad se domluvime at to nemusis objednavat z Ceska...

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#12 Příspěvek od helios »

pibroch píše:naozaj nechcem nabijacku. staci dobijanie malickym prudom, aby po mesiaci zimneho nepouzivania nedoslo vplyvom samovybijania, odberom alarmu k uplnemu vybitiu akumulatora.
Potrebuješ tzv. konzervátor akumulátora. Ten udržuje batériu trvale plne nabitú, prúd má byť 1/1000 kapacity akumulátora, takže pre aku 50Ah je to 50mA.
Keďže tam máš alarm (a možno aj ďalšie málo ale stále spotrebiče), zmeraj najprv prúd, ktorý dokopy v kľudovom stave odoberajú, a pričítaj k tomu potrebný konzervačný prúd podľa batérie a máš to presne.
Príklad: Bat 60Ah = 60mA konz. prúd, rádio, alarm, palubný počítač napr. 100mA, spolu teda 160mA.

Vyskúšané v praxi. :whistling:
Naposledy upravil(a) helios dne 26 lis 2007, 13:38, celkem upraveno 1 x.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
Carel
Příspěvky: 572
Registrován: 16 lis 2006, 01:00
Bydliště: Šumava

#13 Příspěvek od Carel »

Používám podobné" zařízeníčko" jak popisuje EKKAR a postačuje na udržování aku.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Bastlil jsem těch kondičních dobíječů několik, však těch "ŠÁDYNEK" kolem mne jezdilo... Všeobecně takovéhle věci jsem vždycky radši bastlil, než kupoval hotové tovární - vyšlo to na zlomek ceny, pokud se člověk spokojil s bastl - designem a občasným použitím součástek víceméně TROFEJNÍCH nebo porůznu opatřených... Vůbec tráfko TAH-2 bylo jedno z mých nejoblíbenějších - bylo lehce dostupné, standartní velikosti a výkonu, dobře se mechanicky upevňovalo pomocí originálního příslušenství - stačilo mít známého někde v elektroúdržbě. Zdroje pro napájení nejrůznějších anténních předzesilovačů, linkových "posilovacích" zesilovačů do kabelů a vůbec zařízeníček s trvalým malým odběrem bych nerad počítal - ruce i nohy by mi asi nestačily...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#15 Příspěvek od stasek »

Mám
Naposledy upravil(a) stasek dne 24 lis 2010, 11:37, celkem upraveno 1 x.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“