trvale dobíjanie akumulatora v aute
Moderátor: Moderátoři
trvale dobíjanie akumulatora v aute
help, hladam pre dochodcu, ktory v zime malo jazdi na Felicii, nejake zariadenie, ktore by trvale dobijalo bateriu slabym prudom. hodila by sa nejaka schema, alebo aj odkaz konkretne zariadenie (dal by som mu to pod stromcek).
elektrika su dva dratky, jeden vedie tam a druhy spátky...
- forbidden
- Příspěvky: 8808
- Registrován: 14 úno 2005, 01:00
- Bydliště: Brno (JN89GF)
- Kontaktovat uživatele:
Nejaky nabijecky maji i v GMku: http://www.gme.cz/index.php?action=vypi ... 60&lk=&sk=
Autobaterku bys tim nabijel asi dlouho, ale na udrzovaci nabijeni to postaci. Ja osobne bych bral asi tu nejlevnejsi a jeste bych tam vrznul do serie odpor aby udrzovaci proud byl cca 100-200 mA. Mozna nekdo bude vedet kolik by mel byt udrzovaci proud presne, toto je jen muj odhad.
Autobaterku bys tim nabijel asi dlouho, ale na udrzovaci nabijeni to postaci. Ja osobne bych bral asi tu nejlevnejsi a jeste bych tam vrznul do serie odpor aby udrzovaci proud byl cca 100-200 mA. Mozna nekdo bude vedet kolik by mel byt udrzovaci proud presne, toto je jen muj odhad.
Předmět
Kdysi asi před 15 roky jsem tento způsob udržování akumulátoru u auta zkoušel.
Použil jsem zapojení klasické s MAA7812 . Podle mých zkušeností je dobré tento způsob
udržování akumulátoru používat pokud je akumulátor starší a má samovybíjení .možná , že sem se špatně vyjádřil.také musím podotknout,že se stářím klesá kapacita a klesá i s teplotou.
Neříkám asi nic nového,ale pokud se jedná o udržování akumulátoru v provozuschopném stavu,tak uvedené zařízení je toho schopno bez problémů.
Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry!
Trochu trpělivosti neuškodí,pokud nejde o život,tak nejde o nic !
pibroch pokud budeš mít zájem pošlu na e-mail.
Použil jsem zapojení klasické s MAA7812 . Podle mých zkušeností je dobré tento způsob
udržování akumulátoru používat pokud je akumulátor starší a má samovybíjení .možná , že sem se špatně vyjádřil.také musím podotknout,že se stářím klesá kapacita a klesá i s teplotou.
Neříkám asi nic nového,ale pokud se jedná o udržování akumulátoru v provozuschopném stavu,tak uvedené zařízení je toho schopno bez problémů.
Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry!
Trochu trpělivosti neuškodí,pokud nejde o život,tak nejde o nic !
pibroch pokud budeš mít zájem pošlu na e-mail.
Pokud dáš do vývodu který je označen jako C odpor,nebo zenerovku lze nastavit požadované napětí.bu2520 píše:dobíjecí napětí by mělo být 13,8V , nad 14V začíná baterka plynovat. V zařízeních kde je zálohovací baterka, je právě napětí 13,8V
Dodatek při 100mA ( 0,1 A ) nebude akumulátor plynovat ani náhodou.
Nehledě na skutečnost , kterou si přesně nepamatuji se udržovací proud ještě zmenší.
Dodatek pro " bu2520 " nejedná se o nabíječku.
Pokud nevyzkoušíš nedělej předčasné závěry!
Trochu trpělivosti neuškodí,pokud nejde o život,tak nejde o nic !
Co se mi velmi dobře osvědčovalo pro kondicionování 37, 40, 41 a 44 Ah olověných akumulátorů z nejrůznějších ŠÁDE počínaje typem 1000MB, řadou 105/120/125/130/135, bylo obyčejné signální trafo 220/24V/2VA, taková ta černá, šedá, červená a bůhvíjaká ještě do plastu zalitá kostka, která se dala najít (téměř) v každém rozvaděči k napájení kontrolek. Je zkratuvzdorné, má solidní izolaci. Primár na tvrdo k síti, sekundár usměrnit Graetzem z 1A/80V diod - KY132/80 nebo 1N4001 klidně stačí. Bez vyhlazení napojit k palubní síti přes sériovou žárovku do kontrolky - 12V 2W. Žárovka se chová jako primitivní regulátor proudu, má nelineární průběh závislosti odporu na přiloženém napětí, zároveň svými hodnotami tvoří perfektní předřadník. Pro akumulátor zbývá i při zahrnutí kladné tolerance sítě něco kolem 13,5V - hodnota těsně pod hranicí začátku plynování. Proud nepřekračuje 100mA.
POZOR - na rozdíl od jiných mnou doporučovaných zapojení jsou transformátor a žárovka popsaných typů pro správnou funkci TOHOTO DOBÍJEČE KRITICKÉ - jejich náhrada typem s jinými parametry změní funkční charakteristiku natolik, že může dojít buď k zániku dobíjení nebo při druhém extrému i k výše zmíněnému poškození akumulátoru.
Momentálně tento přístrojek nepoužívám - jednak jezdím denně, druhak vlastním vozidlo se solidně pracujícím dobíjením, třeťak parkuju u chodníku na sídlišti a tahat z paneláku přes chodník k autu šňůru znamená o ni do rána přijít...
POZOR - na rozdíl od jiných mnou doporučovaných zapojení jsou transformátor a žárovka popsaných typů pro správnou funkci TOHOTO DOBÍJEČE KRITICKÉ - jejich náhrada typem s jinými parametry změní funkční charakteristiku natolik, že může dojít buď k zániku dobíjení nebo při druhém extrému i k výše zmíněnému poškození akumulátoru.
Momentálně tento přístrojek nepoužívám - jednak jezdím denně, druhak vlastním vozidlo se solidně pracujícím dobíjením, třeťak parkuju u chodníku na sídlišti a tahat z paneláku přes chodník k autu šňůru znamená o ni do rána přijít...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- kevin_mitnick
- Příspěvky: 1724
- Registrován: 20 kvě 2007, 02:00
Pokud nechces bastlit a nemas prilis hluboko do kapsy, tak ja uz nekolik let pouzivam s Felicii origo nabijecku ACL-1 od firmy Inhaco. http://www.inhaco.cz/nabijecky.html
Vyhodou je, ze nabijecka obsahuje vsechny regulace a ochrany a staci ji jenom zapojit do zasuvky zapalovace. Mam ji v garazi stale v zasuvce 220V a kdyz chci nekam jet tak jednoduse vytahnu kabel ze zasuvky zapalovace, vyhodim oknem a startuju. Nabijecka se vypne sama. Kdyz pak auto zase uklidim, vrazim konektor do zapalovace a jdu pryc. O vse se postara elektronika...
Ziju ted na Slovensku a jedna mi jeste zustala po byvale Schade 120 (at ji je Kovosrot lehky), pokud je zajem, ozvi se na mail a snad se domluvime at to nemusis objednavat z Ceska...
Vyhodou je, ze nabijecka obsahuje vsechny regulace a ochrany a staci ji jenom zapojit do zasuvky zapalovace. Mam ji v garazi stale v zasuvce 220V a kdyz chci nekam jet tak jednoduse vytahnu kabel ze zasuvky zapalovace, vyhodim oknem a startuju. Nabijecka se vypne sama. Kdyz pak auto zase uklidim, vrazim konektor do zapalovace a jdu pryc. O vse se postara elektronika...
Ziju ted na Slovensku a jedna mi jeste zustala po byvale Schade 120 (at ji je Kovosrot lehky), pokud je zajem, ozvi se na mail a snad se domluvime at to nemusis objednavat z Ceska...
Potrebuješ tzv. konzervátor akumulátora. Ten udržuje batériu trvale plne nabitú, prúd má byť 1/1000 kapacity akumulátora, takže pre aku 50Ah je to 50mA.pibroch píše:naozaj nechcem nabijacku. staci dobijanie malickym prudom, aby po mesiaci zimneho nepouzivania nedoslo vplyvom samovybijania, odberom alarmu k uplnemu vybitiu akumulatora.
Keďže tam máš alarm (a možno aj ďalšie málo ale stále spotrebiče), zmeraj najprv prúd, ktorý dokopy v kľudovom stave odoberajú, a pričítaj k tomu potrebný konzervačný prúd podľa batérie a máš to presne.
Príklad: Bat 60Ah = 60mA konz. prúd, rádio, alarm, palubný počítač napr. 100mA, spolu teda 160mA.
Vyskúšané v praxi.
![Já nic, já muzikant :whistling:](./images/smilies/icon_whistling.gif)
Naposledy upravil(a) helios dne 26 lis 2007, 13:38, celkem upraveno 1 x.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.
Bastlil jsem těch kondičních dobíječů několik, však těch "ŠÁDYNEK" kolem mne jezdilo... Všeobecně takovéhle věci jsem vždycky radši bastlil, než kupoval hotové tovární - vyšlo to na zlomek ceny, pokud se člověk spokojil s bastl - designem a občasným použitím součástek víceméně TROFEJNÍCH nebo porůznu opatřených... Vůbec tráfko TAH-2 bylo jedno z mých nejoblíbenějších - bylo lehce dostupné, standartní velikosti a výkonu, dobře se mechanicky upevňovalo pomocí originálního příslušenství - stačilo mít známého někde v elektroúdržbě. Zdroje pro napájení nejrůznějších anténních předzesilovačů, linkových "posilovacích" zesilovačů do kabelů a vůbec zařízeníček s trvalým malým odběrem bych nerad počítal - ruce i nohy by mi asi nestačily...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)