Regulace otáček 1f motoru s kotvou na kratko

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
podhop
Příspěvky: 10
Registrován: 23 srp 2005, 02:00

Regulace otáček 1f motoru s kotvou na kratko

#1 Příspěvek od podhop »

Prosim poradte mi,jake je nejlepší řešení regulace otáček 1f motoru s kotvou na krátko.
Kde seženu nějaké schéma,všude možně jsou zapojení DC motorů nebo motorů s komutátorem,ale s kotvou na krátko jsem nikde neviděl.Potřeboval bych regulovat otáčky motoru na čerpadle vzduchu (malý motorek i čerpadlo) odběr na prazdno i zatížení pumpy je 200mA.
A ještě jsem se chtěl zeptat,jestli tuto regulaci budu muset řešit fazovou regulací,nevím jak to vyřešit,nejsem až tak zdatný bastlíř jako vy ostatní a také proto před Vámi smekám klobouk a nechám si od Vás jako odborníků poradit.Doufám,že mi poradíte,spoléhám na Vás.Prošel jsem CD AMARO 87 - 03 ale nikde jsem nic nenašel.
Prosím HELP ME !!!

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od DjRix »

Já bych asi skusil koupit malý autotransformátor,pro tehle výkon se cena pohybuje myslím kolem 1500kč,při fázové regulaci by ten motorek jel asi trhaně.Pokud to nepotřebuješ regulovat plynule tak mám dojem že se to na těchto čerpadlech řeší sériově zapojeným kondenzátorem.
Klídek chlapi,to je nulák...

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#3 Příspěvek od Kocur »

Nevím jestli se nepletu,ale ta kotva na krátko je tam jen pro rozběh né?Jinak je to normální asynchronní motor a na ten jedině frekvenční měnič a nebo jsem viděl do napájení vložit sériově diodu a tím spadnou otáčky asi na polovinu,ale i výkon!Auto transformátorem změníš napětí,tím spadnou samozřejmě i otáčky,ale výkon jde hodně dolů tím že motor nestíhá protože nemá sílu a má skluz.

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od DjRix »

Teď nevím jestli se nepletu já,ale asynchroní motor snad není stavěnej na provoz s jednou půlvlnou napětí???
Klídek chlapi,to je nulák...

Uživatelský avatar
jopein
Příspěvky: 413
Registrován: 07 črc 2005, 02:00
Bydliště: Kostelec na Hané

#5 Příspěvek od jopein »


Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

pleteš se

#6 Příspěvek od Hill »

>Kocur: pleteš se - bez kotvy nakrátko by ten motor nefungoval vůbec. Máš zřejmě na mysli tzv.stíněné póly, kdy část pólového nástavce statoru je opatřená prstencem (jeden dva závity do zkratu), který zpožďuje magnetický tok a tím vytváří směr točivého pole v motoru.

Potíž je, že řízení otáček není moc jednoduché: jakékoli omezení proudu motorem se neprojeví ani tak v plných otáčkách, jako tím, že nemá sílu při rozběhu - čím menší otáčky, tím větší proud potřebuje. A omezím-li proud, nemá při rozběhu dostatečný krouticí moment.

Nejvhodnější regulace je současnou změnou kmitočtu a napájecího napětí. Otázkou zůstává, zda náklady na měnič jsou adekvátní službě motorem poskytnuté.

Doporučil bych kombinaci: řemínkový převod se stupňovými řemenicemi pro změnu otáček přehazováním řemínku, a na otáčky motoru nesahat případně je řídit v užším rozsahu pomocí už uvedené sériové kapacity.

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#7 Příspěvek od Kocur »

Moc jsem nepochopil co je to vlastně za motor když né s tzv.stíněným pólem,ale dal jsem na upload pod názvem řízení motorků takový jednoduchý schéma co jsem měl původně namysli,akorát je tam toho trochu víc než jsem popsal.Je k tomu i popis,tak mi řeknite jestli by to šlo a vysvětlete blíže co je to vlastně za motor ten s kotvou na krátko!

Uživatelský avatar
podhop
Příspěvky: 10
Registrován: 23 srp 2005, 02:00

#8 Příspěvek od podhop »

Kocur píše:Moc jsem nepochopil co je to vlastně za motor když né s tzv.stíněným pólem,ale dal jsem na upload pod názvem řízení motorků takový jednoduchý schéma co jsem měl původně namysli,akorát je tam toho trochu víc než jsem popsal.Je k tomu i popis,tak mi řeknite jestli by to šlo a vysvětlete blíže co je to vlastně za motor ten s kotvou na krátko!
Můj zmiňovaný motor je téměř identický jako pračkové čerpadlo.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

no tak

#9 Příspěvek od Hill »

no tak to je asynchronní motor se stíněnými póly a kotvou nakrátko.
Kotva nakrátko je vlastně jen dobře vodivý válec (lze si ho představit jako klec).
Střídavé magnetické pole indukuje v té kleci vířivé proudy, ale ty jsou symetricky rozložené, takže jejich magnetické pole by se vzájemně vyrušilo a motor by se neroztočil.
Proto se těmi prstenci navinutými vždy na jedné půlce pólového nástavce statoru zpožďuje magnetický tok o 90 stupňů. Tím vznikne točivé magnetické pole, obíhající rotor ve směru od nestíněného ke stíněnému pólu. Symetrie vířivých proudů v kotvě (rotoru) se tím poruší a jimi vzniklé magnetické pole kolem rotoru se snaží působit proti změně, která ho vyvolala - rotor se snaží otáčet stejně rychle, jako to magnetické pole. To ale nemůže, protože ve stejném bodě povrchu rotoru by se magnetický tok neměnil a nevznikly by ty vířivé proudy a ani jejich magnetické pole. Takže ten motor má určitý skluz, obvyklé otáčky tedy nejsou 3000/min., ale jen třeba 2880/min.

To byl hodně zjednodušený výklad, ale tak to skutečně funguje.

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#10 Příspěvek od Kocur »

Ok já se na to ptal a je to v podstatě normální asynchronní motor 1f,mě zmátlo to s kotvou na krátko,kdyby napsal asynchronní motor,tak jsem věděl hned,ale já se spíš ptal a nevnucoval to co si myslím,protože jsem to opravdu nevěděl.A jinak co to zapojení s těma dvouma diodama a potenciometrem?Na ten odběr co tam psal by to mohlo jít né?Kdyby neměl nějaký výkonější potenciometr,tak výkonový odpory přepínat přes přepínač to by mohlo jít.Jinak návod na f. měníč 1f je v AR7/2002 a jmenuje se cyklokonvertor a na ten to půjde 100%.

Uživatelský avatar
podhop
Příspěvky: 10
Registrován: 23 srp 2005, 02:00

#11 Příspěvek od podhop »

Kocur píše:Ok já se na to ptal a je to v podstatě normální asynchronní motor 1f,mě zmátlo to s kotvou na krátko,kdyby napsal asynchronní motor,tak jsem věděl hned,ale já se spíš ptal a nevnucoval to co si myslím,protože jsem to opravdu nevěděl.A jinak co to zapojení s těma dvouma diodama a potenciometrem?Na ten odběr co tam psal by to mohlo jít né?Kdyby neměl nějaký výkonější potenciometr,tak výkonový odpory přepínat přes přepínač to by mohlo jít.Jinak návod na f. měníč 1f je v AR7/2002 a jmenuje se cyklokonvertor a na ten to půjde 100%.
Takže to tvoje zapojení jsem už vyzkoušel,ale bohužel to není žádná sláva,já tam mám jen jednu cívku,u pračk. čerpadla jsou dvě,nevím jestli je to zrovna tím.Měl jsem i výkon. potenciometr a at jsem menil hodnoty jak měnil tak to nešlo-tedy,točil se pořád rychle-změna byla velmi zanedbatelná až nepostřehnutelná.Když jsem tam dal 330 ohm poťák tak do poloviny dráhy to bylo zanedbatelné,vytočil jsem ho až na konec a zase nic.Tak jsem zatěžoval vzduchové čerpadlo a motor náhle zpomalil,na uplne minimální otáčky.Po regulaci poťákem se opět rozjelo na plný pecky.Je to skoková změna a není to dobrý.Dokud ho nezatížím tak nereaguje.

Uživatelský avatar
Kocur
Příspěvky: 343
Registrován: 27 bře 2005, 01:00
Bydliště: Loštice

#12 Příspěvek od Kocur »

Tak aspon že víme že to nefunguje,bylo to v knížce a čert ví co tím chtěl autor říct,ale zkus to AR jak jsem psal,jsou tam dva měniče.Výkonnější mám postavenej a chodí to,nebo to autotrafo?

Uživatelský avatar
DjRix
Příspěvky: 1247
Registrován: 30 dub 2005, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od DjRix »

To autotrafo byla blbost,tenhle typ motoru opravdu vyžaduje regulaci otáček změnou kmitočtu,jinak to nepůjde,je to jak psal Hill,stejně jak v gramecu,tyhle motory mají právě otáčky poměrně stabilní a s napětím se nemění,takže buď měnič,nebo řemenice a měnit to mechanicky.
Klídek chlapi,to je nulák...

Uživatelský avatar
podhop
Příspěvky: 10
Registrován: 23 srp 2005, 02:00

#14 Příspěvek od podhop »

Kocur píše:Tak aspon že víme že to nefunguje,bylo to v knížce a čert ví co tím chtěl autor říct,ale zkus to AR jak jsem psal,jsou tam dva měniče.Výkonnější mám postavenej a chodí to,nebo to autotrafo?
Tak autotrafo bylo uplně první co jsem zkoušel.ale bez uspěchu.Vyzkoušim ten fazak jak jsi avízoval,ale nevím jestli to nema vliv take na to,že to ma jen jednu civku na jadru a to ještě tak,že je na jedny straně jádra.Na to,že to chci vyzkoušet,podle toho tveho amara, je to docela dost draha zkouška.Tak nevím,sliboval jsem si více od Vás zkušenějších,ale co každá rada je dobrá.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

lahůdka, co?

#15 Příspěvek od Hill »

Mechanický převod navrhuji z toho důvodu, že u tohoto motoru nestačí jen měnit kmitočet, ale také je třeba mu přizpůsobit napětí, případně omezit proud, řízení jen jednoho parametru nepřináší právě uspokojivé výsledky. Jeho zdánlivý odpor se totiž mění se zatížením a kmitočtem. To samozřejmě tovární střídače a měniče umí, ale jejich cena v desetitisících korun zřejmě odradí.
Ne, že by něco jednoúčelového nešlo postavit i doma, ale analogový obvod vychází složitější, než procesorové řízení.

Vhodný měnič je třeba http://www.lenze.cz/lf06.htm

Odpovědět

Zpět na „Poradna“