BTVP TESLA C416 - zavada obrazovky?
Moderátor: Moderátoři
BTVP TESLA C416 - zavada obrazovky?
Popis zavady: Po zapnuti po urcitem case (nahodnem, nekdy se vubec neprojevi) obraz lehce zfialovy, ztrati kontrast a objevi se hrube radkovani (behem vertikalniho zpetneho behu). Bez poruchy je obraz velmi dobry.
Zjistene odchylky mezi normalni funkci a poruchou: Vsechna napeti az po katody obrazovky (671QQ22) bez pozorovatelne zmeny. Jedina zmena je merici napeti zavernych proudu na vstupu IO MDA3505?(ted u sebe nemam schema). Pri poruse je pokles tohoto napeti - potazmo proudu vyrazne pomalejsi nez je pokles odpovidajiciho napeti na katodach. Problem vnasi modra katoda, ovsem protoze merici vstup obvodu je sdruzeny pro vsechny barvy rozhodi i nastaveni ostatnich. Prohozeni katod nema vliv (vzdy zavada nastane pripojenim modre), z toho usuzuji, ze vsechy jejich budici a merici obvody jsou v poradku. Napeti na G1 a G2 v poradku, anodove jsem nemeril. Zhavici napeti je problem zmerit prtoze se bere z vertikalniho rozkladu a ma tvarove neprijemny prubeh. Laborovanim jsem zjistil vliv zhaviciho napeti (pripojeneho z ext ss. zdroje). Zavada nastane vzdy, kdyz zhavici napeti klesne pod 5V a po opetovnem zvyseni na 6.3 i vyrazne nad tuto hodnotu jiz nezmizi, je treba zhaveni vypnout, dokud cely emisni system trochu nevychladne (cca 10s). Pokud se pouzije zhavici napeti cca 7.0-7.3V zavada se neobjevi. Setkal se nekdo s necim podbnym? Co se to v te obrazovce deje?
Zjistene odchylky mezi normalni funkci a poruchou: Vsechna napeti az po katody obrazovky (671QQ22) bez pozorovatelne zmeny. Jedina zmena je merici napeti zavernych proudu na vstupu IO MDA3505?(ted u sebe nemam schema). Pri poruse je pokles tohoto napeti - potazmo proudu vyrazne pomalejsi nez je pokles odpovidajiciho napeti na katodach. Problem vnasi modra katoda, ovsem protoze merici vstup obvodu je sdruzeny pro vsechny barvy rozhodi i nastaveni ostatnich. Prohozeni katod nema vliv (vzdy zavada nastane pripojenim modre), z toho usuzuji, ze vsechy jejich budici a merici obvody jsou v poradku. Napeti na G1 a G2 v poradku, anodove jsem nemeril. Zhavici napeti je problem zmerit prtoze se bere z vertikalniho rozkladu a ma tvarove neprijemny prubeh. Laborovanim jsem zjistil vliv zhaviciho napeti (pripojeneho z ext ss. zdroje). Zavada nastane vzdy, kdyz zhavici napeti klesne pod 5V a po opetovnem zvyseni na 6.3 i vyrazne nad tuto hodnotu jiz nezmizi, je treba zhaveni vypnout, dokud cely emisni system trochu nevychladne (cca 10s). Pokud se pouzije zhavici napeti cca 7.0-7.3V zavada se neobjevi. Setkal se nekdo s necim podbnym? Co se to v te obrazovce deje?
jen jednou
jen jednou se stalo, že se během provozu strmě zvětšil odpor rezistoru R707 vedoucího ke g1, barva se začala "průměrovat" a dlouho se vracela zpět. Dlouho jsem to hledal.
To, co uvádíš, jsou však symptomy častější závady - některá z katod už má dost, zbylé dvě zatím ne.
Buď můžeš zkusit obrazovku oživit (odpálit), nebo ji přižhavit (nejlíp odvinout část závitů z L404).
Máš tam naši 671QQ22 - tu můžeš sice odstřelit a zhruba v každém druhém případě úspěšně, nebo v Retonu vyměnit za rozumný peníz za renovovanou nebo i úplně novou.
To, co uvádíš, jsou však symptomy častější závady - některá z katod už má dost, zbylé dvě zatím ne.
Buď můžeš zkusit obrazovku oživit (odpálit), nebo ji přižhavit (nejlíp odvinout část závitů z L404).
Máš tam naši 671QQ22 - tu můžeš sice odstřelit a zhruba v každém druhém případě úspěšně, nebo v Retonu vyměnit za rozumný peníz za renovovanou nebo i úplně novou.
V obrazovce pravdepodobne dochází k uvolňování buď žhavení, nebo trysek. Typopval bych to na trysku-vzhledem ke změnám barvy. Zkus pořádně,ale s citem poklepat za chodu na sklenene hrdlo obrazovky a pozoruj změny. Pokud tam jsou, tak je jasná-dá se i repasovat,když ne,tak bych spíš hledal v RGB obvodech.
-> wendys: To uz je tam patrne z vyroby... presneji receno misto tech zenerek jsou tam vzdy dve diody seriove, konkretni typ jsem nezjistoval. zatim nejsou indicie, ze by to melo byt jimi.
->gumickar: Vyzkousim.
->Hill: zkusim trvale prizhavit, kdyz se zda, ze to pomaha... Ovsem zajimalo by me, co se uvnitr deje, ze ten proud jdouci pres "modrou" katodu se chova tak jak se chova a proc to nastava pri nizsim zhavicim vykonu, proc se to pri jeho zvyseni nesrovna.... atd.
->denis: Obavam se, ze vymena obrazovky se prilis nevyplati. To to radeji rozeberu na ND pro jinou 416tku.
->vsichni: jeste mne napadlo, kde by se dal sehnat modul predvoleb (na C416) za rozumny peniz, nejak prestaly kontaktovat 3 jezdce s odporovou drahou a nezda se, ze by to bylo nejak rozumne rozebiratelne.
->gumickar: Vyzkousim.
->Hill: zkusim trvale prizhavit, kdyz se zda, ze to pomaha... Ovsem zajimalo by me, co se uvnitr deje, ze ten proud jdouci pres "modrou" katodu se chova tak jak se chova a proc to nastava pri nizsim zhavicim vykonu, proc se to pri jeho zvyseni nesrovna.... atd.
->denis: Obavam se, ze vymena obrazovky se prilis nevyplati. To to radeji rozeberu na ND pro jinou 416tku.
->vsichni: jeste mne napadlo, kde by se dal sehnat modul predvoleb (na C416) za rozumny peniz, nejak prestaly kontaktovat 3 jezdce s odporovou drahou a nezda se, ze by to bylo nejak rozumne rozebiratelne.
tak nevím
tak nevím, jestli se vyplatí ty poťáky předvoleb měnit: Nedis v Trutnově je repasoval výměnou (obj.kód MEMOSTAT C416 REN-V) - pošleš vadný modul a dostaneš dobrý. Ale stálo to kolem dvou a půl stovky plus poštovné. Snad to ještě dělají.
Obrazovka má katodu se zmenšenou emisní schopností. Mírné přežhavení to dokáže na nějakou dobu vyřešit, ale zrychlí se opotřebení všech tří katod. Někdy pomůže v nažhavené obrazovce přivést mezi první mřížku a příslušnou katodu napětí aspoň 200V (někdy jsem musel použít až 1kV) z kondenzátoru do 4uF přes rezistor asi 100 ohmů, plusem na mřížku, a odloupnout tak tu otrávenou vrchní emisní vrstvu - naše obrazovky měly vícevrstvou katodu na rozdíl od maďarských licenčních RCA Videocolor A67-711X, v nichž při tom ta katoda odešla definitivně.
Tu 671QQ22 mi loni v Retonu nechali renovovanou za asi 14 stovek a ani starou nechtěli, že jich mají plný sklad. Tak mi je kolega zpět přivezl obě.
Obrazovka má katodu se zmenšenou emisní schopností. Mírné přežhavení to dokáže na nějakou dobu vyřešit, ale zrychlí se opotřebení všech tří katod. Někdy pomůže v nažhavené obrazovce přivést mezi první mřížku a příslušnou katodu napětí aspoň 200V (někdy jsem musel použít až 1kV) z kondenzátoru do 4uF přes rezistor asi 100 ohmů, plusem na mřížku, a odloupnout tak tu otrávenou vrchní emisní vrstvu - naše obrazovky měly vícevrstvou katodu na rozdíl od maďarských licenčních RCA Videocolor A67-711X, v nichž při tom ta katoda odešla definitivně.
Tu 671QQ22 mi loni v Retonu nechali renovovanou za asi 14 stovek a ani starou nechtěli, že jich mají plný sklad. Tak mi je kolega zpět přivezl obě.
Nevím proè,ale nechce mì to zeregistrovat,tak musím jako anonym,pokud nemáš regenerátor,tak tu obrazovku pøižhav,dej odpor 1ohm paralelnì na tu tlumivku ve žhavení a ty diody(2x KA...+C 100pF) na modulu G vyštípni.Je to ovšem úprava doèasná,ale na dohrání ti to staèit bude. Jinak s tou registrací,už jsem psal adminovi,ale nic,škoda!
Proboha,proč hned přižhavovat obrazovku...vždyť to je častá závada
televizorů OTF..stačí na to štípačky !!!!Na modulu G vycviknout
Z dioduD4 a k ní paraelní keramický C v obvodu a je to opravené !!!Těch Colorek už tolik neběhá - takže snad to mohu *prozradit*,když to někomu ještě pomůže a nějaké babičce uděláš radost..je to vyzkoušené v praxi na mnoha televizorech ... Ámen.
U slabší obrazovky se liší jednotlivé katody a použitá *automatika*
pak při určité hodnotě zeslabení -/obraz je ještě ke koukání!!!/
rozhodí automatiku v obvodu TDA3505 a na obraze při zvýšeném jasu se objevují popsané *linky*,někdy obraz zmodrá....takže není třeba
nic přižhavovat a vesele hrát dál.Z praxe na to stačí známá věta
Kozinova - Do roka a do dne by to mohlo ještě hrát !!!!
televizorů OTF..stačí na to štípačky !!!!Na modulu G vycviknout
Z dioduD4 a k ní paraelní keramický C v obvodu a je to opravené !!!Těch Colorek už tolik neběhá - takže snad to mohu *prozradit*,když to někomu ještě pomůže a nějaké babičce uděláš radost..je to vyzkoušené v praxi na mnoha televizorech ... Ámen.
U slabší obrazovky se liší jednotlivé katody a použitá *automatika*
pak při určité hodnotě zeslabení -/obraz je ještě ke koukání!!!/
rozhodí automatiku v obvodu TDA3505 a na obraze při zvýšeném jasu se objevují popsané *linky*,někdy obraz zmodrá....takže není třeba
nic přižhavovat a vesele hrát dál.Z praxe na to stačí známá věta
Kozinova - Do roka a do dne by to mohlo ještě hrát !!!!
Takze predne dekuji vsem za tipy a podnety. Nove zpravy jsou tyto: Po nekolika hodinach provozu se zhavicim napetim 7.2V se situace zmenila - efekt se projevuje bezpecne pri zhavicich napetich pod 4.8V, ale pri jeho zvyseni (i na 6.3) jiz vzdy zmizi ! - coz je podstatna zmena. Zacinam mit pocit, ze ta obrazovka byla nejak dlouhodobe podzhavena. Skoda, ze je napajena tak blbym prubehem u kteryho se spatne zjistuje ef. hodnota. Momentalne to napajim z DA prevodniku BM572, coz neni dlouhodobe mozne
-> Frenky: Co se tyce odstraneni D4 a C22 - bez efektu. V okamziku, kdy je obraz hnusny - je hnusny i po vyrazeni zminenych soucastek. Jinak ty linky, pokud se objevi jsou nejen pri zvysenem jasu, ale i pri jasu, kontrastu a sytosti uplne na nule. Katody (+ ucinnost luminoforu) se lisi i u nove obrazovky, z toho duvody jsou tam taky 3 trimry pro zakladni nastaveni). Jinak radost delam sobe, na telku koukam tak 2x tydne a C416 mi v pohode staci
-> Frenky: Co se tyce odstraneni D4 a C22 - bez efektu. V okamziku, kdy je obraz hnusny - je hnusny i po vyrazeni zminenych soucastek. Jinak ty linky, pokud se objevi jsou nejen pri zvysenem jasu, ale i pri jasu, kontrastu a sytosti uplne na nule. Katody (+ ucinnost luminoforu) se lisi i u nove obrazovky, z toho duvody jsou tam taky 3 trimry pro zakladni nastaveni). Jinak radost delam sobe, na telku koukam tak 2x tydne a C416 mi v pohode staci
Chtělo by to zkusit jiný modul RGB,některé moduly vysazovaly tak
nepravidelně,že oprava byla často obtížná...jistě se dá ještě někde
sehnat.Na měření žhavení obrazovek se mi osvědčil malý polský
budíček,prodává ho AV Elektronik Teplice asi za 800.- Kč....
Při tom nastavování RGB modulu by mělo být napětí G2 cca 550V !!!
Při vyšším napětí se zhoršuje obraz...ale někdy musíš až na 700V,ale při nižším !! napětí G2 se stává,že obraz také zmodrá...
JAsné je,pokud je obrazovka za hranicí své životnosti,žádné nastavování už nepomáhá
Zkus nažhavit obrazovku ze zvonkového trafa,toto napětí je na rozdíl
od žhavení z VN trafa lehce měřitelné...těch 6.3V si nastavíš přes
nějaký drátový R trimr....z vinutí 8V ???
nepravidelně,že oprava byla často obtížná...jistě se dá ještě někde
sehnat.Na měření žhavení obrazovek se mi osvědčil malý polský
budíček,prodává ho AV Elektronik Teplice asi za 800.- Kč....
Při tom nastavování RGB modulu by mělo být napětí G2 cca 550V !!!
Při vyšším napětí se zhoršuje obraz...ale někdy musíš až na 700V,ale při nižším !! napětí G2 se stává,že obraz také zmodrá...
JAsné je,pokud je obrazovka za hranicí své životnosti,žádné nastavování už nepomáhá
Zkus nažhavit obrazovku ze zvonkového trafa,toto napětí je na rozdíl
od žhavení z VN trafa lehce měřitelné...těch 6.3V si nastavíš přes
nějaký drátový R trimr....z vinutí 8V ???
- PetrK
- Příspěvky: 203
- Registrován: 16 dub 2005, 02:00
- Bydliště: CZ-Karlovarský kraj
- Kontaktovat uživatele:
Wlabe možná se pletu, ale mám z toho pocit že jsi ty součástky odpojil za provozu když už byl ten obraz "hnusný". Pokud tomu tak bylo, tak samozřejmě tím tu závadu která už nastala neodstraníš. Prostě tu D4 s kondíkem vyndej a pak tu TV zapni, jestli ta závada nastane i potom.WLAB píše: -> Frenky: Co se tyce odstraneni D4 a C22 - bez efektu. V okamziku, kdy je obraz hnusny - je hnusny i po vyrazeni zminenych soucastek.....
Zkus hnout také s potenciometrem UG2, změnou UG2 ( a odstraněním těch dvou součástek) by se taky mohlo stát že už se vada neobjeví. Tohle byla skutečně bolest pouze těchto OTF, tu automatiku na modulu G pro TDA3505 nějak v OTF vymysleli špatně. V jiných televizorech jako Grundig, RFT atd... kde byl použitý také TDA3505 se tato vada nikdy neobjevovala, přesto že obrazovka byla kolikrát už úplně KO.
Přižhavování obrazovky bych skutečně viděl až jako poslední možnost.
**** Petr ****
Už jsem psal níže, ale zkusím to v tomhle tematu. Dostal jsem Philips 29PT8304/58, podobné pøíznakyjako u Colorky, obraz do zelena, jsou vidìt zpìtné bìhy. V provozu byla asi 4 roky. Vrácena z opravy s diagnózou obrazovka KO. Je spíš vyèerpaná katoda (po 4 letech to snad ne?) nebo by to mohl být zkrat na nìjakou elektrodu uvnitø obrazovky? Matnì si vzpomínám, že jsem kdysi èet, že se lze pokusit zkrat odpálit výbojem kondenzátoru. Nemá na tuto závadu nìjaký zkušený Philipsák lék.
Za pokus nic nedám.
Jirka
Za pokus nic nedám.
Jirka