SHARP Tape deck RT 10 - Noise Reduction

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jopek
Příspěvky: 96
Registrován: 02 dub 2007, 02:00

SHARP Tape deck RT 10 - Noise Reduction

#1 Příspěvek od jopek »

Zdravim pořídil jsem si tady toho dědečka

Kód: Vybrat vše

http://www.vintagecassette.com/Sharp/RT-10
- hlavně mě potěšilo, že má vstup na 5 kolík, takže je kompatibilní se starým mixákem ve zkušebnně, mám to na nahrávání zkoušek.
Po opravě celkem pěkne jede, ale drbal jsem vněm aspon 5 hodin :D

- Chtěl jsem se zeptat na tu NR dolby reduction - nahrávám na normalní kazety a přímo z mixpultu, přes který jsou nazvučené nástroje. Má cenu ten NR používat, někdy semi zdá že to právě kvuli něj ztrácí výšky, ještě to musím více odzkoušet. Máte ktomu nějaké rady jak nahrávat s touhle funkcí ?

- Jinak je tam ukazatel vybuzení vstupu a vol na každy vstup zvlášť, při nahrávání bych se měl snažit, aby signál byl v červeném poli ??? Nebo červené pole už je špatně ?
Když jsem totiž nahrával doma a snažil se to mít těsně na pomezí črveneho a zeleného a poté, jsem to tahal přes line in do pc tak signál do pc byl strašně slabý.

Uživatelský avatar
durkovic
Příspěvky: 1890
Registrován: 18 pro 2004, 01:00
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od durkovic »

naozaj pekný stroj, čo sa týka toho dolby NR tak ten ti funguje správne , ano pri zazname s ním sťahuje výšky, aj pri reprodukcii, takže obecne ak použiješ kvalitnu kazetu tak ho kludne nechaj vypnutý. čo sa týka polohy ručičiek VU metrov tak pri zazname musí vyť najväčšia výchylka iba do rozmedzia zeleneho a červeneho poľa, do červeneho to nesmie ísť, mal by si premodulovanu nahravku, zaje výchylky ručičiek nesmu byť male alebo sotva viditeľne pretože tak by si to mal doprevádzane silnejším šumom a hlavne nízkou urovnou signálu, takže najlepšie je ak ručička ukaže pri najsilnejší pasážach (bicie,gitara činely atd) výchylku 0dB (100%) . potom maš nahrávku so silným vybudením ale kvalitnu, ak nie, a signal je stale slabý pri reprodukcii tak bud maš niečo zle prepojene alebo je zavada v prístroji
Budu-li moci, tak nepřijdu, ale nebudu-li moci, pak určitě přijdu

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#3 Příspěvek od Sendyx »

Naopak, při záznamu Dolby výšky zdůrazňuje (při malých úrovních), slouží jako dynamická preemfáze. Při přehrávání naopak. Pokud je stroj správně seřízen na druh pásku, který nahrává, je výhodné Dolby NR používat - zlepšuje to odstup od šumu.

Uživatelský avatar
durkovic
Příspěvky: 1890
Registrován: 18 pro 2004, 01:00
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od durkovic »

aha takže som trocha sekol, takže pri zazname používať a pri opätovnej prehrávke vypínať ???
Budu-li moci, tak nepřijdu, ale nebudu-li moci, pak určitě přijdu

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#5 Příspěvek od Sendyx »

Ne. Leda bys tu nahrávku chtěl pomrvit. Přečti si někde o principu Dolby B....

Uživatelský avatar
durkovic
Příspěvky: 1890
Registrován: 18 pro 2004, 01:00
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od durkovic »

Sendyx píše:Ne. Leda bys tu nahrávku chtěl pomrvit. Přečti si někde o principu Dolby B....
už som o nom čítal v knihách zaoberajucimi sa tematokou zaznamu zvuku, ale všeobecne každý človek má na dolby B iný názor, a jopek píše že pri prehravaní nemá dostatčné výšky... no čo ine poradiť ako "vypni dolby"
verím že tie výšky pri hudobných skúškach chýbaju.
Ale osobne ked mam poradiť tak si zožen cievkový magnetofon napr. Tesla B115/116 a žen to cez neho pri zazname nejaký pások basf alebo niečo podobne najlepšie s označením LH na rýchlosti 19 a určite budeš spokojný
Budu-li moci, tak nepřijdu, ale nebudu-li moci, pak určitě přijdu

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#7 Příspěvek od Sendyx »

Nejde o to, jaký má kdo názor, ale jde o to, co předepisuje výrobce zařízení.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#8 Příspěvek od Crifodo »

Správně seřízený obvod Dolby B určitě znatelně zlepší poměr s/š, aniž by frekvenční charakteristiku poškodil. U Dolby C je to ještě výraznější, u kvalitní kazety se odstup blíží CD a znatelně přesahuje odstup cívkových strojů.
Co se týká záměnnosti kazet na různých strojích, tady si nejsem jist ani nemám tolik zkušeností.

Uživatelský avatar
durkovic
Příspěvky: 1890
Registrován: 18 pro 2004, 01:00
Bydliště: Košice
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od durkovic »

Crifodo píše:Správně seřízený obvod Dolby B určitě znatelně zlepší poměr s/š, aniž by frekvenční charakteristiku poškodil. U Dolby C je to ještě výraznější, u kvalitní kazety se odstup blíží CD a znatelně přesahuje odstup cívkových strojů.
Co se týká záměnnosti kazet na různých strojích, tady si nejsem jist ani nemám tolik zkušeností.
ano všetko je to pravda, ale samozrejme sa to môže líšiť

len tak na okraj

Tesla B115

celkový odstup rušivých napätí na napäťovom výstupe je min 54dB (treba brať s rezervou, tesla podhonoťovala svoje stroje takže je to určite iná hodnota.)

Kmitočtový rozsah na 19 rýchlosti je podla papierov 40 až 15 000 Hz
tak isto skreslený udaj pretože z výroby nastavený magič dosahoval bežne 20 000 Hz. po dôkladnom nastavení v dielni môže dosahovať až 24 000 Hz.

ale to len tak pre zaujímavosť
Budu-li moci, tak nepřijdu, ale nebudu-li moci, pak určitě přijdu

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#10 Příspěvek od Hill »

Tesla nepodhodnocovala parametry svých strojů, jen je uváděla měřené metodikou uvedenou v ČSN 36 8431. Že tato norma byla v řadě parametrů přísnější, než obdobné zahraniční, je holá skutečnost daná tím, že se u nás nehrálo na komerční úspěch, tedy prodejnost (vždyť se tu na elektroniku stávaly fronty a Tesla nejen nemusela mít strach, že neprodá, ale že nestihne vyrábět). Připadá mi, že například DIN 45500 spíše zobrazovala to, co se dalo sériově vyrábět a udržet opakovatelnost. Možná kacířský názor, ale stačí si ty normy porovnat.
Pokud jde o kmitočtový rozsah, už jen těch 15kHz se uvádělo proto, že tímto kmitočtem končí toleranční pole pro rychlost posuvu 19,05 cm/s. Ovšem v tomto ohledu celkem vzácně se shodující evropské normy pro třídu hifi paradoxně končily svými tolerančními poli u 12,5kHz, naše taky.
Toleranční pole bylo široké 5dB (250-6300Hz) s povoleným poklesem mínusové odchylky o další 2dB na kmitočtech 40Hz a 12,5 resp. 15kHz - podle toho, jestli se hodnotilo podle rychlosti posuvu pásku nebo podle třídy hifi.
Mimo tento rozsah platila v některých zemích povinnost uvádět s kmitočtem také maximální nerovnoměrnost charakteristiky vztažená k 0dB na 1kHz, jinak šlo o bezcenný údaj. To by ale vypadalo v prospektech blbě (např. 40Hz až 22kHz , +2,5dB/-7dB), tak to málokdo psal. Ti slušní však ano a dokonce si dovolili tu nerovnoměrnost zúžit.
Naštěstí údaje o kmitočtovém rozsahu a odstupu nejsou zdaleka jediné, které mají vliv na výsledný zvuk.

K OBVODŮM DOLBY B: nejlíp chodí na stejném přístroji. Tam se chová skutečně inverzně. U jiného přístroje stačí trochu horší přenos výšek při snímání (například nepřesně nastavená kolmost hlavy nebo jen odchylka snímací charakteristiky), aby to se zapojeným obvodem Dolby bylo výraznější. Jindy zase rozhoduje různá časová konstanta - stačí, aby obvod Dolby v přístroji, kterým se nahrávka snímá, reagoval pomaleji, a už výšky nestíhá včas "odkrýt". To je ostatně nejčastější jev vznikající běžnou tolerancí použitých součástek.
Ale, pokud je vše v pořádku, pak Dolby ano.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#11 Příspěvek od Crifodo »

Je otázka, v jaké kondici může být komerční magnetofon po 25-30 letech, obzvlášť jestli byl více hraný. Taky větší množství pásků je problém. Tady bych spolehl asi radši na ty kazety.
Určité řešení je nahrávka do šikmých stop videa (PCM), u dobrých strojů jsou parametry zvuku docela obstojné a navíc velmi levný provoz.

Ty problémy s citlivostí se nedají naslepo posoudit, bytová elektronika nebývala moc normalizovaná ve vstupních a výstupních napětích a dálný Východ už vůbec. Těžko ten stroj bude mít studiovou úroveň 1,55V. Taky vstupní citlivost PC (karty) je věc nejednoznačná.

Z decku Philips mi leze při Dolby C odstup s/š 60 db, i když mám B73 hodně rád, tohle nedokáže. Navíc už vydatně hlučí mechanicky.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

U videa není ani třeba PCM v šikmých stopách, spousta hifi VCR dovolovala vypnout obraz a nahrávat do šikmých stop audio. Navíc používají před modulací FM a záznamem kompresi až nápadně podobnou systému dbx, při snímání opět expanzi. U videa Telerent jsem před lety měřil i odstup cizích napětí a jediné, co můžu konstatovat, že to mělo přes 78dB, nejspíš víc, ale to bych musel vyloučit i veškerý elektromagnetický smog z okolí.
Ideální byla u jiných možnost ručního řízení úrovně (i když tomu Telerentu nevadilo podle indikátoru buzení -6dB stejně jako +6dB, měl citlivost nastavenou napevno).
Blbé je u nových, že mají před záznamovým kanálem ještě jakousi automatiku.
Inu, vyzkoušet je třeba.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#13 Příspěvek od konosuke »

Deck SHARP RT-10 ? ten má LED level meter, normal (Fe) kazety budit do +3db max., měří se špičková hodnota signálu (top). (to jen starší ručkové VU budíky pouze do 0.00 dB - meřily hodnotu efektívní, cca 70% max.
Dolby NR je plně kompatibilní s pozdější verzi dolby B. Komprese dynamiky zesiluje určité složky freq.spektra v oblasti pianissim. Proto poslechem dolbovaného snímku vzniká následným vypnutím dolby klamný subjektivní dojem že systém ubírá výšky. Není tomu tak.
Rezervu jakosti máte v kazetách typu II. - chromdioxid CrO2. Zde možná vyhoví záznam bez použití dolby.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#14 Příspěvek od Crifodo »

Sehnat kvalitní kazetu dneska už může být potíž, on se už mezitím trh vydal cestou "kvality" placek a mp3 playerů, které často slouží jako nosiče 128 kbps komprimovaných sraček, ale to je vedlejší.
S kazeťáky je ten "problém", že jejich frekvenční charakteristika jde okolo 14-15 kHz už dost dolů a při starší hlavě nebo ne absolutně seřízených hlavách je to ještě markantnější. Pásek na 19 cmps chodí bez problémů výš. Je to rozdíl, který spolehlivě pozná jen mladé ucho (teď ve významu stáří fyziologického orgánu :D ), mě to přestalo zajímat tak někdy okolo třicítky, teď už obávám se neslyším ani těch 15 kHz. Kdysi jsem bezpečně poznal otevřeným oknem, kdy je v místnosti zapnutý televizor podle pískotu řádkového rozkladu ve vychylovačkách, dneska už ani náhodou. Ale pro lidi s mladým sluchem je rozdíl v podání výšek z kazety a z dobrého stroje s 19 markantní. (samozřejmě z dobrého zdroje signálu)

Uživatelský avatar
jopek
Příspěvky: 96
Registrován: 02 dub 2007, 02:00

#15 Příspěvek od jopek »

2: crfido - okej ! parada tohle jsem chtěl vědět, mimochodem když to přeženu tak to bude do určité míry i fungovat jako kompresor :), ale nesmí se to přehnat moc...pak se ztratí signal do hajzlu že ? :)

- no stou kvalitní kazetou, myslíte si že to má cenu, pokud nahrávám na obyčejné mikrofony v základní cenové relaci okolo 500,-, jen jeden, dva máme fakt parádní.

Mimochodem ještě co byste doporučovali ?

Jedu to přes mixpult a v něm to dělím:
- do levého kanálu jsem teď hnal zpěv a bicí
- a do pravého kytaru, baskytaru

Máte někdo lepší nápad, nebo zkušenosti na kombinaci kytar,zpěvu,bicích ? Aby se to co nejméně pralo a v konečné fázi to šlo dobře upravit....přetahuju to do pc ???

Ad) cívkáč...noo chěl jsem si jej kdysi pořídit zejména kvuli více stopám, ale pak ztoho sešlo...měl jsem jeden doma, ale nepodařil se opravit

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“