Rizeny zdroj pro modely vlacku

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jinx
Příspěvky: 33
Registrován: 29 dub 2004, 02:00
Kontaktovat uživatele:

Rizeny zdroj pro modely vlacku

#1 Příspěvek od jinx »

Dobry den,
snazim se najit schema pro rizeny zdroj malych vlacku. Vsude na internetu nachazim jen hotova zarizeni s cenou nekolik tisic korun. Mate nekdo zkusenosti s nejakym osvedcenym zapojenim pripadne lide kteri do tohoto oboru vidi vice muzete me nasmerovat na misto kde bych se o tom dozvedel vice? Snazil jsem se prohledat vetsinu ARadii co mam doma ale nic pouzitelneho jsem nenasel :-(

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#2 Příspěvek od jandu »

Určite sa na tento účel hodí zapojenie z AR Praktická elektronika 11/2004 - Regulátor žeravenia odporovej píly na polistirén. Je včítane DPS a prípadná zmena realizovať
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.

Uživatelský avatar
rudoex
Příspěvky: 176
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#3 Příspěvek od rudoex »


Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#4 Příspěvek od Radix »

Udělej si vláčkovod podle AR 9/79.

Uživatelský avatar
MOTOROLA
Příspěvky: 260
Registrován: 26 úno 2005, 01:00

#5 Příspěvek od MOTOROLA »

Co třeba tohle,vyhovuje? :wink:
Přílohy
regulator-vlacky.jpg
(209.23 KiB) Staženo 713 x

Uživatelský avatar
DolfiG
Příspěvky: 375
Registrován: 25 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Prešporok

#6 Příspěvek od DolfiG »

Trochu nechápem zadanie, Ako som preletel túto stránku, zdá sa, že to až také jednoduché nie je. (Citujem: DCC je založeno na topologii jedné řídící stanice a více dekodérů, které jsou umístěny v každé lokomotivě).

No asi sa nebavíme o tomto princípe. Jednoduchý zdroj na napájanie koľajiska mi utkvel v pamäti. Symetrický zdroj trebárs +-15 V, potenciometer na + a - svojimi koncami a bežec budil NPN a PNP výkonové Darlingtony, spojené bázami, (sledovače napätia).

Výstup bol stred zdroja a spojené emitory tých tranzistorov.

Stred potenciometra, vláčik stál. Otočenie doprava/doľava vláčik sa rozbiehal vpred/ vzad.

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Lukas-Peca »

Bytelné trafo, oscilátor s 555, který běží na nadzvukové frekvenci (jinak to odporně píská) a na jeho výstupu tranzistor - neboli PWM regulátor. Jednoduchý, účinný a spolehlivý měnič. Napájení výhybek je 16 Vst, modelů 0-12 Vss. Pokud bastlení není zrovna tvůj šálek čaje, sežeň si trafo Piko FZ1. To je na modelovou železnici nejlepší, akorát je to těžká kraksna a má hliníková vinutí, která se při otřesech ráda zničí. Taky záleží na modelové velikosti, TT, H0 a 0 jsou na 12 V (starší modely na 14, ale při tak velkém napětí rády hoří motorky), u ostatních velikostí neznám max. napětí.
Záleží odkud jsi, v některých městech jsou kluby železničních modelářů. Tam se obvykle vyskytují dost zdatní elektrotechnici a určitě ti tam poradí.
Další řešení je digitál, který sem hodil Rudoex. Je to perfektní na ježdění, ale moc si u toho nezabastlíš a navíc to dost leze do peněz. Do každého hnacího vozidla se musí naroubovat dekodér (cena několik stovek) a ostatní obvody jsou ještě dražší. Digitál jsem nikdy nestavěl, takže s tím nemám zkušenosti.
Naposledy upravil(a) Lukas-Peca dne 23 črc 2008, 11:32, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Vaseks
Příspěvky: 135
Registrován: 09 dub 2008, 02:00
Bydliště: Okolí Ostravy

#8 Příspěvek od Vaseks »

DolfiG píše:
No asi sa nebavíme o tomto princípe. Jednoduchý zdroj na napájanie koľajiska mi utkvel v pamäti. Symetrický zdroj trebárs +-15 V, potenciometer na + a - svojimi koncami a bežec budil NPN a PNP výkonové Darlingtony, spojené bázami, (sledovače napätia).

Výstup bol stred zdroja a spojené emitory tých tranzistorov.

Stred potenciometra, vláčik stál. Otočenie doprava/doľava vláčik sa rozbiehal vpred/ vzad.
Akorát to má jednu nevýhodu. Při dnešních odběrech lokomitiv to bude při nízkých rychlostech pěkně topit. Takže výhodnější je opravdu pulzní řízení, ale s vhodnou spínací frekvencí (cca 1 kHz). Výhodou je velký záběrný moment i při nízkém napětí, kdy už by u spojitého řízení došlo k zastavení lokomotivy.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Podívej se SEM: http://www.volny.cz/mtbbus/basic/basic-el.htm , konkrétně návody http://www.volny.cz/mtbbus/basic/tyreg.htm , http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-reg1.htm anebo http://www.volny.cz/mtbbus/basic/pwm-emf1.htm . Další komentář myslím není potřeba. Osobně po 25 letech používání PWR zdrojů pro řízení motorků preferuju frekvenci v rozmezí 100-300Hz, protože nižší cukají motorkem a vyšší pískají ve slyšitelném pásmu. Frekvence nad 1kHz jsem se odnaučil používat, když jsem zjistil, že tvar proudového impulsu je při těchto frekvencích silně ovlivněn indukčností vinutí motorku, takže motorek nemá požadovaný krouticí moment - bylo by potřeba motorky s minimální indukčností, speciálně konstruované pro PWR s vyšší frekvencí. Druhý důvod, proč nepoužívat vyšší frekvence byl, že jsme používali osvětlování osobních souprav vf proudem (do kolejí byl připojený 25kHz/sinus generátor s výkonovým výstupem, který přes kondenzátory napájel žárovičky ve vozech). Po přechodu na LEDky jsme mohli snížit výkon generátoru cca na 30% při zachování intenzity efektu. Vysokofrekvenční PWR se nám tedy míchala do osvětlení. Nemalý význam má i rušení - už trošku rozsáhlejší kolejiště s PWR v pásmu kHz docela solidně ruší parazitním vyzařováním (napájecí pulsy jsou pravoúhlé) široko daleko...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“