Školství (hlavně to technické)

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Wolfik
Příspěvky: 1076
Registrován: 28 črc 2009, 02:00

Školství (hlavně to technické)

#1 Příspěvek od Wolfik »

Rád bych založil tohle téma napopud toho, co zažívám na mé střední škole, jaké změny přinesl snad popadesátý nový školní systém a to co slýchávám od kamarádů na ostatních elektroprůmkách (hlavně v Čechách, co se děje na Moravě nevím).
Možná teď někteří starší (klidně i o pár let) kroutí hlavou, co si zas nějakej uhrovitej teenager ventiluje vztek, ale věřte, že to co tu bylo před pár lety se s tím aktuálním nedá vůbec srovnávat.

Mohl bych tu vynést celý seznam toho, co vadí mně a mým známým, ale vynesu asi to nejpodstatnější.

1) Finanční hodnocení škol podle objemu žáků a absolventů

2) Kvalitní učitelé... (nevadí, když je vyhodili z Tesly, ale aby vykladané látce rozuměli a nevymýšleli si)

3) Nikdy se snad nestalo, aby na prestižní elektrotechnické škole došel do čtvrťáku student elektroniky, co je schopen o rezistoru říct, že má anodu a katodu nebo zblnout ohmův zákon. Nebo inženýr vyjde ČVUT a neví jak funguje tranzistor (zažil jsem na valstní kůži třikrát!!!)

4) Přijde mi, že ti slušnější a kvalitnější učitelé jsou více buzerováni než ti, co dokážou naučit uplný kulový

5)Kvalita výuky a praxe...docela cenná týdenní tříhodinová praxe (nebo na učňáku každý druhý týden) by neměla být o surfovaní na internetu

6) Přístup žáků, učitelů a ředitele na řešení problému

atd. mohl bych pokračovat

Totiž jestli to takhle bude pokračovat dál, tak náš průmysl půjde ještě tenčí exponenciálou do (_|_)...za pár let tu máme druhé Rumunsko :roll:

Když nad tím přemýšlím, tak asi nemá smysl to řešit. Stejně mě a další rozemele dovoz inteligence z míst, kde slunce vychází

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#2 Příspěvek od Bernard »

Adolfíku, jsi asi rozhleděný mládenec a trápí tě už dospělé problémy, ale můžu tě uklidnit svou zkušeností.

Před léty - přesněji před mnohými léty - jsem dojížděl do práce (do Tesly!) takovým vlakem, jakým jezdili středoškoláci do elektro-průmyslovky. A lehce dřímaje pod kabátem, slýchával jsem obdobné názory jako ty tvoje nynější (až na financování škol, tehdy se nad tím mládež moc nezamýšlela). Učitelé byli vesměs blbečkové, a na nároky svých svěřenců zkrátka nestačili. A taky byli mezi nimi (těmi učiteli) i inženýři! Hrůza. Nechme toho.

Asi se tu budu opakovat, ale učitel nemůže naučit. Může (a měl by) ti pomoci, aby si věci pochopil. A pokud ty tedy chápeš, a asi ano, když hned zjistíš, že se inženýr spletl, proč ty obavy, že spějeme do Rumunska? V té době to už bude tvoje úloha, aby se tak nestalo! Nevěříš si snad?

Uživatelský avatar
Racius
Příspěvky: 189
Registrován: 29 srp 2009, 02:00
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od Racius »

Na Slovensku to isté.

Uživatelský avatar
zdenoeddie
Příspěvky: 2411
Registrován: 31 říj 2007, 01:00
Bydliště: uz len Presov :)
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od zdenoeddie »

Racius píše:Na Slovensku to isté.
... o vysokom skolstve nehovoriac.Ako viete studoval som v Brne, momentalne v Kosiciach, to co sa mi v Brne zdal neriesitelny problem (nemyslim z pohladu uciva,chapania atd.,ale organizacia, vedenie,..) to v Kosiciach je problem najmensi, nastupuju horsie a horsie, cim dalej na vychod,tym je to viacej na :puke:
To, ze ja blby informatik (podla niektorych), som navrhoval a robil plosne spoje a ine veci pre diplomujucich studentov na VUT to som si nejak zvykol, ale to ze nevedel co je co na danej doske, uz bolo aj na mna vela. Na otazku ci ma k tomu stabilizovany zdroj pre odskusanie, odpovedou "jasne, navijal som si ho este na strednej", som si ozaj len myslel co sa moze stat, pokial sa to na druhy den nestalo. Dosku s uCPU+interface atd. pripojit priamo na trafko 24V (zapomente na usmernovace atd., podla cerstveho inziniera, nepodstatne veci) je podla mna sila. To ze existuju DSP spracujuce striedavy signal som vedel, ale ze sa da uCPU napajat striedavym napatim, to uz nie (samozrejme len raz) :lol:

Uživatelský avatar
PixelOrgy
Příspěvky: 1933
Registrován: 04 zář 2007, 02:00

#5 Příspěvek od PixelOrgy »

zdenoeddie píše:
Racius píše:Na Slovensku to isté.
..."jasne, navijal som si ho este na strednej"...
Huste! :-D Ja zas slysel o "inzenyrovi" schopnym o zkousky na otazku jak zapojit zarizeni na 220V k 3-fazove soustave odpovedet obrazkem, kde spojil faze dohromady a spotrebic pripojil mezi ty spojeny faze a zem a obhajoval to tim, ze "mu to matematicky takhle vychazi" :-D
Skolu prej ale uspesne dokoncil :-/

Uživatelský avatar
Burajko
Příspěvky: 1803
Registrován: 21 srp 2009, 02:00

#6 Příspěvek od Burajko »

Na druhej strane "ko--ti su na celom svete" :lol:
Už druhý krát strihám a furt je to krátke

Uživatelský avatar
bu2520
Příspěvky: 4021
Registrován: 16 črc 2007, 02:00
Bydliště: u HK

#7 Příspěvek od bu2520 »

když byl synek na elektro průmce skákal jsem jak kaučukovej dědek, když přišel že už půl roku probírají LC obvody výpočty ztráty , jakost atd , ale vůbec netušil k čemu to slouží a na co by podobné obvody použil, když jsem to řekl pedagogovi ( mimochodem ing. z Tesly) tak řekl ze to budou probírat až v dalším ročníku. O tom že se učili ( teď mě budete kamenovat) letovat pistolovou páječkou , nějaké blikače s CMOS . Pistolová páječka patří do minulého století, ale ne na dílenské pájení to samé kalafuna ta patří na smyčec, nebo na prase.

Uživatelský avatar
Yarda1
Příspěvky: 2372
Registrován: 11 úno 2009, 01:00

#8 Příspěvek od Yarda1 »

Chodím na setkání absolventů FEL ČVUT v jistém nejmenovaném městě. Nic si od toho neslibuji a tak nejsem zklamaný. Ale dříve jsem si představoval, že bych mohl navázat nějaké odborné kontakty a případně by z toho mohla vypadnout placená zakázka. Prohlídka pracovišť většinou probíhá v duchu "Čumte balíci z vidlákova jak my jsme chytří", samý doktorand, samý grant (nedivil bych se, kdyby tam měli grant na pilulky neviditelnosti) a obyčejní studenti jsou trpěné zlo. Ale třeba se mýlím.

Uživatelský avatar
Oldradio
Příspěvky: 995
Registrován: 12 říj 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Oldradio »

Když si vzpomenu na své v Ječné mládí (SPŠE), tak jsme měli kromě laborek i strojní a ruční dílny. Ke konci 80. let nejdřív zrušili strojní (co kdyby si někdo provrtal nebo usoustružil ruku) a pak i ty ruční (šroubovák zapíchlý v ruce a kladívkem do palce). Najednou byli všichni spokojeni, žactvo nemělo žádné úrazy, ale do praxe šli zcela nepřipraveni.

Uživatelský avatar
cackler
Příspěvky: 286
Registrován: 17 pro 2007, 01:00

#10 Příspěvek od cackler »

já před pár lety dodělal strojárnu na Kladně a tam dílny teda naštěstí nezrušili. Věřte mi, že když člověk zapomene kličku v soustruhu a ta mu pak proletí kolem obličeje, už jí tam nikdy nezapomene znova :lol:

Wolfik
Příspěvky: 1076
Registrován: 28 črc 2009, 02:00

#11 Příspěvek od Wolfik »

Bernard - to už můžu zůstat doma a všechny odborný předměty brát jako samostudium. Věř, že jsem se (i ostaní) snažil jeho výklad pochopit a ani když došlo na dotazy, tak jsem se k rozumné odpovědi nedostal.

K tomu přístupu to právě souvisí s učitelem, co mám na elektroniku a třeba kamarád z hradce na mikroprocesory (ten učitel naprosto nemá tucha, co to je napěťový potenciál na výstupu). Všechno tak nehorázně smete dohromady, že z toho bordelu nepochopí ani ten, který ví o čem je řeč. Když jsme se stěžovali třídnímu a pak řediteli, že výklad je zmatený, že učitel se neumí vyjadřovat (kdybyste slyšeli jeho slovosled, tak vám vystříkne krev z uší) a že do písemek dává jenom výpočty, které nám nikdy neukáže, tak se nic nestalo. A pak se komise diví, že při maturitě ví i ti "snaživci" velký kulový.

Starší učitelé buďto už pomalu natahují bačkory anebo učí jenom jednu třídu, aby si přivydělali v důchodu. Zato ti mladší "odborníci" učí většinu tříd. Jen proč se rozčiluju...bavil jsem se staršími absolventy a zjistil jsem, že většina studentů, co si dělala maturitní výrobky, tak si je sama navrhovala.
Dnešní situace je taková, že maturanti si trapně kopírují schémata z časopisů a internetů (navíc mají v sobě většinou bugy) a dělají jim děsný problém sehnat součástky a vyrobit desku...natož to oživit!!!
Ale to také souvisí, jaké měli učitele. Na naší škole ještě učí docela legendární (někteří ze starších možná znají) Ing. Nobilis, bohužel je dávno v důchodu a chodí učit jenom jednu třídu

To co mě asi nejvíc rozčiluje jsou praxe. Vlastně učitelé na nich...přesně jak se k tomu někteří vyjádřili. Tihle lidé si našli pěkný teplý místečko, žáci jsou spokojený pač můžou využívat 100 MB/s přístup k netu a učitelé se nemusí s nima rozčilovat.
Jenomže stěžovat si nemůžu, protože nejprve by mi asi polovina školy dala na hubu, že musí najendou makat :evil:

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

Adolfík: souhlasím, tuhle školu jsem navštěvoval o nějaký ten pátek dřív, kdy ing Nobilis byl ještě poměrně mladý, také jsem měl štěstí na takové veličiny, jako ing Charamzu, Hanyše, Hojku, a také na pány Štolpu a Čiháka (to byli externisté, ale na úrovni!), dílenští Řezníček, Těšitel či Kapucián (elektrodílny, sváření, ruční a strojní obrábění - tyto dílny tehdy ještě byly uprostřed Komenského náměstí), kteří naučili. A přiměli nás naučit se hledat informace sami a nečekat, až nám je někdo strčí na stříbrném tácku pod nos.
To uvádím jen ty, které jsme měli na některé z hlavních předmětů, aby se někdo nedivil, že ostatní vynechávám.
Prostě byla to dobrá škola.
Podobně, i když zde bych musel použít jen přezdívky, jménem většinu kantorů ani mistrů neznám, to vypadá dnes i v ISŠ v Nové Pace. Je tam znát, že škola vede i učňovské obory - jsou tam vybavené dílny a staří praktici (před časem tam maturoval náš nejmladší). Rozhodně se absolutorium tohoto ústavu hodí do života, protože dnes se těšit, že odmaturuji v nějakém oboru a hned se v něm nejen uplatním, ale budu rovnou za hvězdu, je blbost a nesmysl. Tato škola se orientuje na základní praktické využití znalostí a dovedností, takže bych řekl, že to pomohlo mnoha absolventům se rychle srovnat i s poněkud odlišnými obory a využít to.

Samozřejmě, jestli si někdo představuje, že středoškolák má povinnost navštěvovat školu jen ve středu (ano, i takoví jsou a kupodivu jim to na některých školách projde, ať už kvůli souběžně dělanému sportu nebo sponzorování školy) a že mu tu maturu nakonec stejně dají, těžko se snažit o pedagogickou činnost, zvlášť, když studenti dávají najevo tak málo zájmu a navíc disponují vyšším kapesným, než je plat učitele. Jak známo, příklady táhnou a takhle je to pohodlnější.

Uživatelský avatar
matus15
Příspěvky: 336
Registrován: 13 pro 2008, 01:00
Bydliště: Prešov

#13 Příspěvek od matus15 »

Ja sa tiež vyjadrím, aj keď elektrotechnickú školu nenavštevujem, no možno prestúpim z gymnázia... Najprv by som chcel povedať že chybu nerobia len učitelia, ale hlavne žiaci, pozrite si ako sú na školách všetky učebné pomôcky, popísané, nekompletné, zničené, na laviciach sú rôzne symboly od svastiky až po ..., to isté na stenách... Myslím si že toto asi neurobili učitelia, hlavne že sa žiaci (väčšinou tí, čo robia práve toto) sa sťažujú, že školy majú zlé vybavenie. Ak by som mal povedať pravdu, ani sa nečudujem že žiaci musia pájkovať s trafopájkou, tu na SPŠE, kúpili nové regulovateľné spájkovacie stanice, do 2 rokov všetky postupne vyradili, kvôli veľkému poškodeniu, keď som videl ako ich odvážali tak to bola "sodoma - gomora" ale aspoň jednu som si zobral... A tak tam teraz stále majú trafopájky ktoré sú síce zlé na niektoré úkony ale sú aspoň "blbuvzdorné" . Kamarát z Košíc mi hovoril že v jeho triede (asi 25 žiakov) sa o elektroniku zaujíma asi iba on, ostatní sú hokejisti a to čo mi hovoril... Učiteľ im dal nikdy nepoužité tesla elektrolyty a ostatné súčiastky a oni sa s nimi začali ohadzovať po triede... Pri tom nezmôže nič asi učiteľ... Ja som si raz tak povedal, či tí čo majú pravý záujem o elektroniku a študujú na elektrotechnickej škole z celého Česka a Slovenska by vôbec naplnili 2 školy... Ja som chcel chodiť aspoň na elektrotechnický krúžok, no čo som chodil po meste tak som našiel pred asi 2 rokmi iba jeden. Aj na ten chodili možno 8 ľudia (Prešov má cca 100 000 obyvateľov) a na druhý rok čo som sa chcel prihlásiť tak ho zrušili, vraj sa prihlásili iba dvaja (ja a kamarát :? ) takže by som nepovedal že za všetko môžu hlavne učitielia...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Přidám sem zprostředkovaný dojem, protože i já jsem navštěvoval svého času elektrotechnickou střední školu:
vyslechl jsem vyprávění několika mladých, momentálně studujících střední elektritechniku v Lanškrouně, obor bohužel nevím, neptal jsem se - ale na autobusové zastávce halasili tak, že je nešlo přeslechnout. O co šlo - chlubili se, že o praktikách jim učitel rozdal elektrolytické kondenzátory ze staré výroby TESLA, aby je prakticky změřili a ověřili si tak teoretické poznatky o procesu nabíjení a vybíjení, o ESR atd. Milí hošánci, místo aby měřili, připojili na milé kondíky metrové kusy drátu a ty strčili do zásuvky laboratorního rozvodu 230V střídavých - a pak požádali učitele s nevinnými xichtíky o zapnutí rozvodu, že jim nejdou zdroje pro měření. Samozřejmě následoval ohňostroj jak o Silvestru - a ti 🤐 se tomu k pos.rání chechtali, protože kantor je nemohl potrestat jinak, než že je nechal uklidit místnost. Udělat to nějaký študentík MNĚ, vyfackuju ho do krychličky a nechám vyhodit ze školy - ale asi bych přišel o místo, protože dnes je pro školu důležitější mít velký počet študentů (dotace jsou "na hlavu") než to, jak jsou tito lidé zapálení pro obor nebo zda škola má kvalitní pedagogy schopné předávat mládeži vědomosti a zkušenosti potřebné pro další praxi. Nebo jak jinak si vysvětlíte to, že na jiné elektroškole se v prváku během prvních hodin praktického vyučování žáci dovídají, že jejich náplní těchto pracovních hodin bude stavba Teslova transformátoru?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
stepa
Příspěvky: 4669
Registrován: 05 led 2007, 01:00
Bydliště: poblíž HK
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od stepa »

On je dnes problém z větší části ve studentech...co jsem zažil za posledních 9let je k pláči, ale to co je dnes je k zblití(o tom dále). Namistrovaní frajírci si totiž myslí, že na ně po škole čekají zaměstnavatelé a budou se o ně prát(ať už SŠ, nebo VŠ-vidím to na bývalých spolužácích, kdo nato sral a nekmital je na pracáku, nebo u nějakých pouličních dealerů nabízející mobilní tarify, či dělá operátora). Ale to je VELKÝ OMYL, dneska na nikoho nikdo nečeká(proč by taky), ať se každý ukáže jak umí. Když není aktivita, není žádná odměna(a čekat, že to co do mě natlučou ve škole bude stačit?...DALŠÍ OMYL) V technickém oboru, bez samostudia a doučování se stále nových a nových věcí to nikam nevede. A to je problém i při učení...kdo chce, ten si informace najde a vstřebá je. Tohle musí ve škole naučit!

Ad kantoři/profesoři...na střední to byl skoro samej Teslák(rozumněj bývalý zaměstnanec Tesly), sice to mohli podávat líp, ale kdo měl zájem tomu se věnovali po hodině. Proč by se tomu věnovali v hodině, když na to 25 lidí ze 30ti sere? Já bych se na nějaký učení v takovýhle společnosti taky vyprdnul a věnoval se jenom těm kdo o to má zájem jindy, ne v tom bordelu. Na VŠ je to dle mého názoru krapet jinde, co jsem během studia vysledoval, tak první 2 roky jen jehla v kupce sena...takže anonymita a nikdo se s tebou moc nepáře. Ale jak se dostaneš výš a už se vyselektují ti šmejdi, kteří se tam jdou jenom ulívat, protože se jim nechce makat a kvůli tomu, že na koleji je 1Gb/s internet, tak to zase dostává jinej rozměr. A na magisterským se přístup vyučujících otočí o 180° a informační toky jdou správným směrem. Ale stále to chce aktivitu a ne čekat, že to "nějak" půjde!

Toto pohled pár let starý...nyní aktuální. Co jsem mluvil s mladšími, kteří teď jsou na střední, tak učitele úplně v háji, o hodině samý karty a internet, absolutní nezájem...otázkou je zda to není zapříčiněno opět nezájmem studentů a tím že dělají bordel(jak ty dotyčné znám, tak se k tomu i přikláním). Protože kdyby mně někdo dělal bordel ve třídě několik let, tak nato asi taky rezignuju a nechám je svýmu osudu a "nějak to doklepu"(práci přeci potřebuju, takže výpověď dát nemůžu).

O kvalitě studijních programů se nemá cenu bavit, rok od roku to je horší a klesá to ještě rychleji než ta morálka studentů. Ani bych z toho moc nepodezříval vedení školy...moc toho asi nezmůžou v tomhle banánistáně.

Dále nechápu trend dnešní doby...ubírat na technický VŠ oborový předměty a nahrazovat je humanitnimi! Kterej osel tohle vymyslel?

Toť můj názor na věc.
...to co pisu nemyslim zle, ikdyz to tak muze vyznit...

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“