Dobrý den a ahoj všem co se stejně jako já občas pokoušíte změnit směr a rychlost elektronů. Jezdím kamionem a abych tak často za volantem neusínal, zabral jsem si druhé lehátko muzikou. Mám rádio Clarion 4x50W +subwoofer 250W RMS a kapacitor 1F.Celá soustava je napájená baterií 12V 680A 74Ah, dobíjená sériově montovaným měničem, který však nedokáže baterii udržet zcela nabitou.Řešil jsem to trafem domácí výroby cca.10A a vše bylo v pohodě,jen mi to přijde nepraktické.Rád bych si postavil měnič z 24V na 12V ale aby dokázal muziku rozeznít bez zkreslení i bez té baterie.Jestli dobře počítám měl by tam být odběr cca 30A.Žádám vás tímto o schémátko nebo jakoukoli radu která by mi pomohla tento měnič vytvořit.
Moc všem děkuji za případnou pomoc a přeju ať vše co postavíte a opravíte šlape podle vašich představ.Ahoj Tom z Ústí nad Labem kesino@seznam.cz
Já bych tohle řešil odděleným zesilovačem za rádio s překopaným zdrojem v tom zesíku přímo na vstupní napětí 24V, aby šel připojit rovnou na baterky "kocoura". Nevím, možná už se něco takového rovnou konstruovaného pro kamionéry i prodává - a rádio bez výkonových konců bude brát jen pár stovek mA, což Ti utáhne i monolitický lineární stabilizátor. Uvaž, kolikanásobnou konverzi energie tady provádíš - a jakou má každý stupeň účinnost. Celý ten Tebou popisovaný systém mi připomíná vytahování se i s koněm z bažiny za vlasy...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
v zásadě má ekar pravdu ! je jednoduší upravit zesák pro chod z 24V přímo a raději kuchnout zesík a vyrobit zdroj pro nej přímo z 24V bude to jen jedna konverze ! Je zde i druhý problém a to od kud tu energii bude brát , palubní sítě jsou sice dimenzované ale né do nekonečna ! normální tahače mívají cca 70-90A altíky severské kombinace pak i 110A ! ale v zásadě ta rezarva je tam pro starty ne pro trvalý chod ! u startu musí byt v provozu žhavení - předehřev a samozřejmně startér a ten bere energii z baterie která je patřičně předimenzovaná ! po rozběhu se ten altík snaží spotřebovanou energii doplnit v co nejkratší době ! pukud tedy někdo bude stabilně ždímat tuto soustavu pak první co odejde budou ložiska v altíku a pak i altík ! mobilní dílny a podobné monstra na kolech mají el. soustavy dvě právě zduvodu výše uvedených !
Dávám za pravdu Ekkarovi - konverze na 13,2V stojí za to pro samotný přijímač a CB, ty sériově prodávané pulsní měniče mají účinnost vesměs velmi slušnou. Ale pro kamna, ať už k CB nebo k rádiu, je blbost snižovat napětí baterie (i když s malou ztrátou) a pak ho zase zvedat z těch 12V (s výrazně vyšší ztrátou) na dejme tomu 50V, které potřebuje zesilovač.
Nakonec - obyčejný můstkový zesilovač napájený (bez měniče) přímo z 24V baterky dá do čtyřohmové zátěže nějakých 65W sinus trvale, do dvouohmové zátěže pak 120W .
Především moc děkuji za rady.Jen si nedokážu představit jak bych překopal ten zesilovac, protože tak zas tomu nerozumím a pak zesik zásobuje jen subwoofer, takže mi pak vzniká další problém,jak uživit čtveřici repro napájených z rádia na 12V.Na konec mám tam i kapacitor s digitálním ukazatelem a vypínáním a to vše je také na 12V takže i to bych musel předělat.Možná nejjednoduší mi stále připadá nechat tam tu baterii a nejakýma třema ampérama jí dobíjet.Máte pravdu v tom, že by tam byla ohromná tepelná ztráta a nesmyslná konverze, ale nechat tam tu baterii mi příjde zatím nejrozumější.S trafem 10A měničem na 220V a baterii mi stále muzika hraje bez problémů.Topení celou noc běží a ještě ždímu soustavu o proudy pro notebook a baterie stále drží.Jezdím často za hranice a tam se nemusí svítit a to je takové malé ulehčení altíku.Co kdyby byl nějaký impulzní zdroj z 24V na 12V?
A ještě mám jeden problém, který s autem nesouvisí...
Mám doma Subwofeer Aiwa TS-09EZ s reproduktorem aiwa 86-SP2-607-01 a za boha ho nemohu sehnat.Nevíte náhodou kde by mohl ležet.Nejak mi při hraní opadala ta guma okolo.Dala se z ní uválet černá kulička...
jen pro upřesnění, bavíme se tady o kabině kamionu. Čili dostatečný akustický tlak musí udělat no ať to čtyřikrát předimenzuji cca 20W což mi s rezervou a účinností dá odběr 4A . Myslím, že by měnič na napájení rádia i subwooferu měl v pohodě stačit. Otázka je citlivost reproduktorů a plocha membrány.
Chlapy ještě jednou moc děkuji.Nakonec to tedy budu řešit nákupem měniče který bude s kapacitorem myslím bohatě stačit.
Ekkarovi děkuji za ty odkazy jen mi prosím zdělte svůj názor který z těchto dvou bude jepší... http://www.dobry-obchod.cz/produkt/3420 ... 4-12v-20a/ http://www.onpira.cz/menic-napeti-24v-n ... a/d-70301/
Přiklonil bych se k tomu prvnímu z důvodů ochran a konstrukce.
Ten druhý zase má napsaných 30A což mě přivádí na rozpaky který si vybrat.
Není mi jasné jestli těch 30A není jen maximální rázový výkon....
Kesino - nedokážu odpovědět, ani jeden jsem nedržel v ruce, ale důležitým parametrem ve Tvém případě bude stupeň odrušení a filtrace výstupního napětí za tím měničem. Lidově řečeno jestli autorádio připojené za tento měnič nebude vrčet, bzučet nebo pískat v souladu se spínací frekvencí použitého měniče. Proto doporučuju opravdu minimálně konzultaci s někým z oblasti autotuningu - a lépe se zavedenou firmou, než s nějakým stodolníkem, abys nakonec nevyhodil prachy za měnič oknem...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
Pred chvílou mi syn doniesol tento menič, MAjiteľ skúšal, či nefunguje aj obrátene - ako 12-24. Odniesli si to takmer všetky súčiastky, ale zase ich nie je tak veľa, aby sa nedala vykresliť schéma. Uvidím, ako na tom budem s časom a trpezlivisťou, lebo si dávam dokopy reg zdroj.
Určite to nepotvrdím, ani nepopriem. Jednoducho ešte neviem, ako funguje. ale dávnejšie som dával na Upload jednu schému maďarského pôvodu a tot tu vyzerá byť niečo podobné. Osadenie - 4x2N3055, jeden tyristor, tranzistory KT829b/ruský/ a C33740 a jedna ZD.
A je to maďarský výrobok.
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.