![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
charakteristika v komplexní rovině (Re, Im)
Moderátor: Moderátoři
charakteristika v komplexní rovině (Re, Im)
Potřeboval bych nějak lidštěji vysvětlit, co lze o dvojbranu (elektronika) či soustavě (automatizace) vyvodit, když jeho charakteristika má takový a takový tvar v komplexní rovině (čára, kruh, půlkruh atd). Vím jaké jsou vztahy pro fázovou a frekvenční charakteristiku, z které je funkce dvojbranu hned jasná, ale komplexní rovina mi prostě do hlavy nejde. Umím s ní pracovat, ale nerozumím ji. ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Pozna se z toho to same, co z frekvencni charakteristiky nakreslene v nelogaritmickych souradnicich, akorat se z toho hur odecita frekvence. Proste treba RC clanek (integracni) by mel byt "pulkruh" ve 4. kvadrantu vychazejici z 1,0 (freq=0) a koncici v 0,0 (freq=inf.). Derivacni RC bude symetricky podle osy x, ale s opacnym smerem pohybu bodu v zavislosti na frekvenci. Kruh se stredem v 0,0 a polomerem 1 je ciste dopravni zpozdeni. Podle poctu navstivenych kvadrantu lze usoudit na rad prenosu... Ale to same jde i z klasickych frekvencnich charakteristik.
Naposledy upravil(a) WLAB dne 21 lis 2010, 19:22, celkem upraveno 3 x.
de omnibus dubitandum est
Re: charakteristika v komplexní rovině (Re, Im)
Pokusím se.Adolfik píše:Potřeboval bych nějak lidštěji vysvětlit, ......
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Problém vidím hlavně v tom, že grafy na papíru jsou 2D, takže třeba závislost absolutní hodnoty přenosu na frekvenci nebo fáze přenosu na frekvenci jsou jasné - na ose x je frekvence, na ose y to druhé.
Pokud máme znázornit frekvenční závislost pro výslednou komplexní veličinu, potřebovali bychom 3D graf pro x, Re{y} a Im{y}. Dá se to trochu obejít na 2D grafu tak, že kreslíme jen koplexní výsledek, a frekvenci poznamenáváme k některým bodům pro informaci. Je to spíš taková demonstrace, jak to lidštěji ukázat.
Tyto dva obrázky ukazují stejné průběhy, jen trochu jinak:
P.S.: Až budou ve třídách 3-D tabule, bude po problému.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)