Invertujici a neinvertujici napetovy zesilovac

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ajtak222
Příspěvky: 4
Registrován: 19 led 2011, 01:00

Invertujici a neinvertujici napetovy zesilovac

#1 Příspěvek od ajtak222 »

Chtel bych vas poprosit o pomoc s navrzenym zapojeni.Skousky se blizi a v tohlem mam nejasno a budu velice vdecny za pomoc.
Zadane mam navrhnete zapojeni neinvertujiciho napetoveho zosilovace s OZ: Au=40dB, Rvst=1MΩ, Rvyst=600Ω. A zapojeni invertujiciho napetoveho zesilovace s OZ: Au=60dB, Rvst=5kΩ, Rvyst=50Ω.
Za pomoc vrele dekuji

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#2 Příspěvek od Andrea »

Řekla bych, že teď právě nastala ta vhodná doba otevřít konečně (poprvé) skripta nebo zápisky z přednášek (pokud jsme na nějaké kdy byli) a trochu se do probírané látky ponořit. ;)

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#3 Příspěvek od Atlan »

snad vies ze napetovy prenos neinnvertujuci je (R2/R1)+1 a invertujuci -R2/R1 (ono bez schemy je to take ale tu najdes v zosite :D)... vstupny odpor je teoreticky nekonecny,vystupny nulovy.... indicie by ti mali stacit na odpich...a myslim ze googgle by toho vydal viac...mozno aj hotove riesenie :D

Uživatelský avatar
ajtak222
Příspěvky: 4
Registrován: 19 led 2011, 01:00

#4 Příspěvek od ajtak222 »

Scripta muzu cist kolikrat chci i tak nicomu z toho nerozumim ... ja jsem antielektrotechnik ... prednasky boli vseho vsudy 4 a dost zmateny vyklad ... studuji dalkovo informatiku a tenhle predmet je povinne zlo pretoze se jedna o FEiku priznavam, ze mame za ukol docela dost prikladu, nad kterymi se morim jiz nekolik dni, par uz jich mam, ale jsou dalsi, se kterymi opravdu nepohnu. proto jsem opravdu vdecny za kazdou radu

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od ZdenekHQ »

Ale logický myšlení by mělo být i u ajťáků normální věc (i když dneska platí opak, normální ajťák je okamžitě přesunut jinam, protože buď moc myslí, nebo je to rebel, každopádně doajťákuje) - takže když připojím něco do vstupu, kde teoretický vstupní je odpor nekonečný, jaký odpor tam musím přidat mezi vstupní vodiče, aby byl výsledný vstupní odpor 1Mohm ?
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#6 Příspěvek od WLAB »

Tohle mi pripomina doby, kdy se u nas na felu ucily podobne veci v ramci nejake pristrojove elektroniky zdravotni sestricky z UK (nejaky Bc. program). V jednom semestru byla soustredena latka, kterou vetsina felaku poradne nezvladla za tak cca 4 semestry.... ale neketre se docela snazily... Ale ajtak, co ma k technice blize, by tohle mel po otevreni prislusne literatury zvladnout. Je to de facto dosazeni do vzorce.... Neco vymysli a podel se tu s vysledkem.
de omnibus dubitandum est

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#7 Příspěvek od Bernard »

Někdy se člověk sám sobě diví, jak takovou maličkost nemohl pochopit. Tak to zkusme.
OZ je tedy součástka - dole v modrém rámečku, která má veliké zesílení mezi jejími dvěma vstupy a jedním výstupem. Jeden vstup (+) je neinvertující, malé zvýšení jeho napětí se projeví jako veliké zvýšení napětí na výstupu. Invertující vstup (-) se chová opačně, malé zvýšení jeho napětí se projeví jako veliké snížení napětí na výstupu. Přesněji by se řeklo, že nejde o napětí jen jednoho vstupu, ale o malý rozdíl napětí mezi oběma vstupy, ale zatím se bez toho obejdeme.

Mějme OZ, kterého zisk bez dalších součástek je A'=1000000. V případě [A] je vstup (-) uzemněn (má napětí 0 V) a na vstup (+) přivedeme +1 µV, výstup se tedy vyšplhá na hodnotu milionkrát větší: +1 V. Případ je obdobný, ale výstup spadne na zápornou hodnotu -1 V. Zatím žádná věda.

U případu [C] chceme třeba docílit na výstupu +1 v za podmínky, že na vstup (+) přivedeme +1 mV, což je hodnota 1000x větší, než tomu OZ vyhovuje. Aby se od toho milivoltu nezadusil, musíme mu na vstup (-) dodat nějakým způsobem napětí o 1 µV menší než má (+), tedy U(-)= +999 µV, aby výstup mohl být +1 V. A na to bude dobrý odporový dělič s R1 a R2, pro který platí:

U(-) = Uo * R2 / (R1+R2);

Teď trochu přimhouříme zrak a usoudíme, že rozdíl mezi U(+) a U(-) je tak nepatrný, že místo U(-) v té rovnici můžeme napsat U(+), a z toho vypočítat zesílení takto zapojeného obvodu jako poměr Uo/U(+):

A = Uo/U(+) = (R1+R2) / R2 = 1 + R1/R2;

Případ [D] je zcela obdobný, jen s tím rozdílem, že napětí na vstupu U(+) je stále 0V a zpětnou vazbou musíme zabezpečit na vstupu U(-) také 0 V ( nad tím mikrovoltem taky přimhouříme oko). Tím, že do vstupu (-) neteče v ideálním případě žádný proud, potom proud přitékající přes R4 je stejný jako odtékající přes R3. A tak se dá napsat, že:

Ui / R4 = -Uo /R3; zesílení toho zapojení je tedy:

A = Uo / Ui = - R3 / R4;

A to je skoro celá ta věda. Pro požadované zesílení stačí určit poměr odporů. V případě [D] je odpor R4 současně vstupním odporem, protože potenciál na U(-) je nulový. Pro případ [C] je vstupní odpor na (+) vysoký a podle potřeby je požadovanou hodnotu možné docílit zapojením rezistoru té hodnoty mezi (+) a zem. Výstupní odpor obou zapojení je velice nízký a požadovaná hodnota se dosáhne zařazením takového odporu mezi Uo a výstupní svorku.

No a když je zisk Au v logaritmické míře, tak zesílení A = 10^(Au/20);
Přílohy
OZ-školka.png
(10.04 KiB) Staženo 110 x
Naposledy upravil(a) Bernard dne 20 led 2011, 11:23, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#8 Příspěvek od WLAB »

Hezke vysvetleni, ale tomuhle typu vysvetleni bych se velkym obloukem vyhnul, protoze otevre prvni knihu, tam se dozvi, ze zesileni otevrene smycky idelaniho OZ je nekonecno a cosi o pravidle "virtualni" nuly a pokud to zkonfrontuje s timhle vysvetlenim, pujde mu z toho hlava kolem.
de omnibus dubitandum est

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#9 Příspěvek od BOBOBO »

Však ono dobře vysvětlit látku zvládne jen zlomek lidiček zvoucích se učiteli . Člověk pohybující se déle v jednom prostředí má "síťovou" strukturu znalostí a nepředpokládá , že by některý prvek mohl kdokoliv , včetně žáků , postrádat . Např placený pedegog na fyziku co učí syna . Na vánoce jsme nechali za francozema láhev s limčou . Kluci se divili , že vypadá jako tekoucí . Vysvětlil jsem jim co je přechlazená voda . No a když se o tom bavili při fyzice , tak učitelka jen povzdechla , že o něčem takovém slyšela ..

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od ZdenekHQ »

Já mám v tomhle ohledu zvyk výklad raději poněkud zjednodušovat, ale běda, když pak narazím na pregnantního teoretika mávajícího složitými vzorci, které jsem v praxi nikdy nepotřeboval...
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
FERYACT
Příspěvky: 2285
Registrován: 20 dub 2005, 02:00
Bydliště: Krnov

#11 Příspěvek od FERYACT »

Naváži na BOBOBO.Ve škole nám RNDR.kreslila obvod baterie,žárovka
a připojila vypinač paralelně k baterii.Když celá posluchárna hlasitě protestovala vypinač překreslila, ale podotkla že původní verze byla lepší.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#12 Příspěvek od Eleman »

Určitě byla lepší. Obvod nakrátko = nulové napětí = žárovka nesvítí = tma.
Jestli svítí baterie.... na to se nikdo neptal :lol:
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Odpovědět

Zpět na „Teorie“