MKO a odrušení v palubní síti automobilu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pepe363
Příspěvky: 171
Registrován: 30 srp 2009, 02:00

MKO a odrušení v palubní síti automobilu

#1 Příspěvek od pepe363 »

Zdravím,

mám tady schémátko MKO v roli zpoždeného vypnutí. Je to do auta, protože ve chvíli kdy mám zapalování zapnuté, rádio hraje. Ale jakmile začnu startovat, zmizí napětí z vodiče, které rádio dálkově zapíná.
Schéma přikládám, a potřeboval bych se poradit, jaký filtr k tomu začlenit, aby to drsných automobilových podmínkách vydželo co nejdéle =)

díky moc
Přílohy
mko.PNG
schémátko =)
(13.42 KiB) Staženo 52 x

Uživatelský avatar
ramici
Příspěvky: 143
Registrován: 13 led 2010, 01:00

Re: MKO a odrušení v palubní síti automobilu

#2 Příspěvek od ramici »

To napětí zmizí právě proto, že startuješ. Změř to na baterce (při startu) a uvidíš co se děje.

Uživatelský avatar
pepe363
Příspěvky: 171
Registrován: 30 srp 2009, 02:00

#3 Příspěvek od pepe363 »

Už jsem měřil =) Ve spínací skříňce se prostě mechanicky rozpojí kontakt. Na vodiči pro spínání rádia je skokově z 12V najednou 0V, a po vrácení klíčku vyskočí na 14,2V

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#4 Příspěvek od breta1 »

Nevíme typ auta, nevíme model, rok výroby. Předválečná auta až do myslím Š120 neměla X relé, od FELDY dále X relé je. Takže, pokud to není veterán, musíš vzít napájení mimo kontakt X relé.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Stejně je to blbost, protože rádia mají hlídání napětí a pod 10,5V se velkou většinou sama vypnou - aspoň ta moderní. A při startu je na baterce kolikrát i míň než 10V...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#6 Příspěvek od frantajetel11 »

Nemyslel jsi spíš zpožděné zapnutí? Tohle mě taky se.e... Zapnu klíček, žhavím - rádio se zapne, startuju vypne se a pak se zapne zase. Já ho sice můžu softvérově vypnout, aby se nezapínalo zároveň s klíčkem, ale spíš by asi byl vhodnej zpožďovač, aby to zaplo až třeba 10s po zapnutí klíčku...

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#7 Příspěvek od masar »

Ale pokud pepe363 píše, že
pepe363 píše:Už jsem měřil =) Ve spínací skříňce se prostě mechanicky rozpojí kontakt. Na vodiči pro spínání rádia je skokově z 12V najednou 0V, a po vrácení klíčku vyskočí na 14,2V
, pak jsou snad další údaje nadbytečné.
Do tvého scchémátka MKO bych přidal filtrační a blokovací členy.

Edit: Akorát nevím, jest-li by nebylo lépe přivést k rádiu napětí ze spínací nebo pojistkové skříňky, které se prostě nevypíná. :wink:
Přílohy
Autorádio.png
(11.7 KiB) Staženo 48 x

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#8 Příspěvek od frantajetel11 »

No to by pak musel rádio po vypnutí zapalování růčo vypínat a to někteří líní jedinci (včetně mě) tak nějak nechtěj... :lol:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Tak ho zkus na test připojit na ISO konektoru "natvrdo" - na pozice 4 a 7 dej +12V přímo od baterky, tím obejdeš klíček (+12V od spínačky nebo od relé X) - rádio zapni a potom zkus nastartovat. Pokud se následkem poklesu napětí v palubní síti nevypne samo, má cenu bastlit nějaké udělátko, kterým se zabrání ve výpadku následkem přepnutí relé X nebo spínačky. Jestli se ale samo vypne, máš jedinou cestu - použít na rádio samostatnou baterku, připojovanou silovým stykačem na stejnosměrný proud k palubní síti až po nastartování motoru = po nárůstu napětí v síti nad 13,5V.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#10 Příspěvek od frantajetel11 »

EKKAR píše:... Jestli se ale samo vypne, máš jedinou cestu - použít na rádio samostatnou baterku, připojovanou silovým stykačem na stejnosměrný proud k palubní síti až po nastartování motoru = po nárůstu napětí v síti nad 13,5V.
A nebo právě ten zpožďovací obvod - to si myslim je jednodušší, než tam cpát další baterku...

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#11 Příspěvek od masar »

To frantajetel11 - Pokud rádio vypne při podpětí, nemůže zpožďovací obvod nic zachránit, ne? :wink:

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#12 Příspěvek od Andrea »

Jak může to rádio vypnout, když při tom podpětí ještě nebude zapnuté?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Andreo, tady se jedná o situaci, kdy třeba stojím před barákem a čekám, až se moje polovice namaluje do stavu, který podle ní odpovídá společenské potřebě - a mám puštěné rádio nebo nějakou muziku z přehrávače, abych zabil čas. Polovice dorazí, já startuju auto - a rádio se samozřejmě na dobu startu vypne. Buď to udělá relé X, nebo zareaguje na podpětí v síti (můj Panasonic reaguje na pokles napětí). Proto říkám, že pro udržení rádia v činnosti při startování auta by byla nutná další baterie, která ho na těch 10 sekund (řádově) bude krmit. Kondík to při odběru 2-5A i víc bohužel nezvládne... Nějaký zpožďovač nebo MKO to nezachrání taky, mám vyzkoušeno, že i prodleva způsobená překlopením relátka to rádio vypne - resetuje a celý přijímač nebo přehrávač nabíhá "od nuly".
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#14 Příspěvek od frantajetel11 »

Aha, tak jestli je to takhle, tak bych se na těch 10 vteřin bez rádia (startování i s případným žhavením) víte co ... :?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Naprostý souhlas...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“