Gelový aku

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Skay
Příspěvky: 628
Registrován: 22 úno 2007, 01:00
Bydliště: Tábor (jih)
Kontaktovat uživatele:

Gelový aku

#1 Příspěvek od Skay »

Zdravim
Rád bych si vyrobil voltmetřík k baterii na pohon elektročlunu. Je tam 12V / 100Ah baterie.
Nevím ale jak si udělat rozsah stupnice. Kolik má tento typ aku napětí/článek v nabitém a vybitém stavu ? Tušim, že ta spodní hranice bude nižší než u klasického aku.

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od AmarokCZ »

Je to stejné - vybitý článek má 1.8V a plně nabitý kolem 2.15V.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Napětí je určené materiálovým složením - nepíšeš, jestli ten aku je olověný, nikl-kadmiový, niklo-ocelový nebo nějaký jiný. Jestli je akumulátor hermetický nebo ne nemá na jeho elektrochemické konstanty vliv - pouze se hermetické akumulátory musejí nabíjet tak, aby u nich nedocházelo k bouřlivému plynování a nezvyšoval se v nich nadměrně tlak. Odfouknutím plynů se akumulátor zbavuje vody a vysychá = zvyšuje se jeho vnitřní odpor a degraduje jeho funkce.

U nejobvyklejšího olověného akumulátoru je dolní mez napětí při zatížení asi 10,5V (hlubší vybíjení sice je možné až k hranici 8V, ale pokud se udělá častěji a akumulátor se potom ihned nedobije, snižuje se prudce jeho životnost), klidové napětí kolem 12,3V, napětí při dobíjení se pohybuje od cca 13,8V (začátek plynování) přes 14,5V (začátek silného = bouřlivého plynování) až po cca 16,5V (nejvýše 16,8V) = konec nabíjení - akumulátor už nepřijímá náboj, veškerá energie se maří pouze na elektrolýzu vody z elektrolytu. Musíš si vybrat, který režim chceš indikovat - jestli vybíjení nebo nabíjení.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#4 Příspěvek od BOBOBO »

Pokud si myslíš , že tím udělátkem budeš přesně kontrolovat kapacitu , tak tomu tak není . Bude to jen asi . Dnešní systémy přímo měří energii aku vydanou i přijmutou a potom se tomu dá říkat měření .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Jo, ale to musí být pokud možno přesný obousměrný převodník proud/frekvence a čítač impulsů s korekcí pro nabíjecí proud (účinnost). Běžně se i v průmyslu jako indikátory stupně vybití používají jednoduché voltmetry s potlačenou nulou nebo i pouhé indikátory typu bargraf s vyznačenými desítkami % zbývajícího náboje akumulátoru. Indikace při nabíjení se neřeší, protože to se provádí automatickými nabíječkami, které většinou nějakou indikaci % nabití nebo času zbývajícího do ukončení cyklu mají (v práci používám několik typů bateriových vozítek a zdvihadel - kapacity aku od 60Ah do 820Ah, vše v olovu, používané napětí 12 až 48V). Na žádném takovém dopravním prostředku není indikátor s přesností lepší než na desítky % nabití. Nedělám údržbu, na to je specializovaná firma, ale běžnou uživatelskou obsluhu včetně záměny baterií a jejich připojování k externímu nabíječi. Na ty baterky s výjimkou nejmenších tam máme "kočičku" s nosností 2500kg...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#6 Příspěvek od Andrea »

EKKAR píše:nepíšeš, jestli ten aku je olověný, nikl-kadmiový, niklo-ocelový nebo nějaký jiný.
"Geláky" existujou i NiCd a NiFe? 8O

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Hermetizovaná provedení s obchodnickým pojmenováním "gelové" existujou od všech druhů. Nechci tady nikoho zavádět, proto celou dobu čekám, co Skay odpoví - jaký ten jeho akumulátor skutečně je, popřípadě i s označením nebo fotkou. Ale jestli chceš jen blbě rejpat, jen si posluž...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od ZdenekHQ »

BOBOBO píše:Dnešní systémy přímo měří energii aku vydanou i přijmutou a potom se tomu dá říkat měření .
Podobnej problém teď řeším - jenže člun bude mít těžko nějakou autokalibraci, co se spustí jednou za měsíc, aby zjistila skutečnou kapacitu aku. Jsem na tom stejně. Matematická hodnota se časem rozhodí.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
jjilek
Příspěvky: 3808
Registrován: 29 bře 2009, 01:00
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od jjilek »

Asi jak říká Ekkar. Měřit vybíjení v nějakém převodníku. Kdysi jsem cosi takového pro Varšavskou smlouvu dělal a nebyla to sranda. I když dnes mikropočítač by to zvládl při vyhodnocení jednodušeji než TTL logika. Ale kompensovat teplotu měrného sriového odporu a přesný zesilovač v takovémhle i/U převodníku (s minimální napěťovou ztrátou) pro dobrou tepelnou stabilitu? Do toho bych na tohle využití nešel. Takže asi měření napětí nezatíženého akumulátoru (+kompenzace závislosti na teplotě) s dostatečnou citlivostí by byla jediná schůdná cesta. Ale výsledek se bude se stářím akumulátoru asi měnit.

Uživatelský avatar
Skay
Příspěvky: 628
Registrován: 22 úno 2007, 01:00
Bydliště: Tábor (jih)
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Skay »

Omlouvám se za to prodlení. Dřív jsem se sem nedostal. Přikládám foto aku.
Indikovat chci pouze vybíjení. Na některých lepších lodních motorech bývá i indikace vybití baterie a to je právě to co ten můj nemá a rád bych ho dovybavil.
Přílohy
Obraz000 (1).jpg
(163.05 KiB) Staženo 47 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Na tom aku to je napsaný. Sealed Rechargeable je kyselinový olověný UZAVŘENÝ akumulátor - "gelový" se mu jen říká, protože to líp zní. Ve skutečnosti je jeho kapalný elektrolyt nasáknutý do inertní (nejčastěji skleněné) tkaniny a celý článek je hermetizovaný zavařením. Přitom tlaková odolnost je zajištěná přetlakovým ventilkem, který v případě potřeby "odfoukne" nadměrný tlak. V té tabulce vlevo jsou tři údaje - počáteční proud ("initial current") méně než 15A, maximální napětí při StandBy provozu ( = trvale nabíjený, pohotovostní stav, napětí max. 13,5 až 13,8V) a maximální napětí pro cyklický provoz (nabít - vybít, napětí max. 14,4V).
Zbytek je daný elektrochemií. Minimální napětí, na které bys měl dopustit vybití, je asi 10,5V. Klidové napětí (i v plně nabitém stavu se na něj baterie po cca půlhodině od odpojení nabíječe vrátí) je kolem 12,3 až 12,5V.
Ty tedy potřebuješ indikátor, který bude ukazovat v zatíženém stavu (při odběru proudu motorem) napětí v rozmezí přibližně 10,5 až 12,5V. Stáhni si datasheet obvodu LM3914, podívej se na základní zapojení, vyber si, jestli Ti bude víc vyhovovat indikátor bodový (režim označovaný jako "dot" = svítí jen 1 LED z celé stupnice = "ta aktuální") nebo páskový (režim "bar" = svítí sloupeček LED od nejnižší až po tu, která ukazuje aktuální stav) a pak si to podle vybrané varianty zapoj. Krajní meze indikace nastavíš pomocí stabilizovaného zdroje na výše uvedené hodnoty (10,5V a 12,5V) a máš cos chtěl, Indikace bohužel nebude lineární, zpočátku a na konci bude pokles rychlejší, pro orientaci jestli máš v baterce energie na hodinu nebo na dvě to ale po určité době získávání zkušeností bude víc než dostačovat.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Skay
Příspěvky: 628
Registrován: 22 úno 2007, 01:00
Bydliště: Tábor (jih)
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Skay »

Chtěl jsem to řešit pomocí OZ s rezistorovou sítí ale koukám že ta LM3914 je víceméně to samé v jednom pouzdru :oops: Tak dík za rady :wink:

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od AmarokCZ »

To já to řešil pomocí panelového měřáku a zenerky :prst:

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#14 Příspěvek od Andrea »

EKKAR píše:Sealed Rechargeable je kyselinový olověný UZAVŘENÝ akumulátor
Kde tam máš to kyselinový olověný?

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#15 Příspěvek od ok1hga »

Andrea píše:Kde tam máš to kyselinový olověný?
třeba tady

Odpovědět

Zpět na „Poradna“