Nastavitelny proudovy zdroj pro LED do 3A!

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mikirc
Příspěvky: 30
Registrován: 17 črc 2010, 02:00

Nastavitelny proudovy zdroj pro LED do 3A!

#1 Příspěvek od mikirc »

Zdravim, jelikoz toto presahuje me znalosti a netroufnu si neco bastlit a testovat na led za 450,- tak bych chtel poradit.

Chci nahradit dve 15W zarovky na scootru za 2 Led CREE XM-L T6 10W ktere jdou max do 3A a 3,5V.
Duvod je ten, ze svetla jsou napojene na altik a na volnobeh nebo pri male rychlosti to skoro nesviti. A zivotnost tech zarovek je hodne mala. A moc to nesviti. Z toho plyne, ze zdroj napeti neni konstantni a meni se 10-15V (v pripade potreby zmerim presne)

Zapojene by mely byt asi do serie. A aby zdroj mel 2 polohy. Jedna by mela nastaveny proud 700mA a druha by jej prepla na 1400-2000mA.
Max. vykon tech ledek uz by asi bylo zbytecne moc.

Slo by nejak jednoduse vytvorit takovy zdroj?
A jeste jedna teoreticka, jak se omezi napeti na tom proudovem zdroji?
Naposledy upravil(a) mikirc dne 02 čer 2012, 15:16, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Cust
Příspěvky: 5553
Registrován: 17 led 2007, 01:00
Bydliště: Husinec-Řež

#2 Příspěvek od Cust »

troufám si tvrdit, že je to stejný jako:
svítí mi málo světlo - právě jsem vymyslel jak to udělat, aby nesvítilo vůbec...

Uživatelský avatar
mikirc
Příspěvky: 30
Registrován: 17 črc 2010, 02:00

#3 Příspěvek od mikirc »

Svetelny tok te 15W zarovky je asi 120lm
Svetelny tok te LED je 150-700lm (v zavisloti na proudu)

Pokud to bude prilis slozite tak to vzdam a strcim tam led pasek, ktery se sepne, kdyz zarovky svitit nebudou a jak se rozsviti tak zhasne.

Dokat nepoznate pocit, kdy jedete z kopce 60km/h a auto do proti vas nevidi, protoze mate volnobeh a altik zarovky neutahne a pres cocku svetla nejde vubec videt, ze tam neco zhne, tak nepochopite duvod vymeny.

Uživatelský avatar
Cust
Příspěvky: 5553
Registrován: 17 led 2007, 01:00
Bydliště: Husinec-Řež

#4 Příspěvek od Cust »

Pokud ti altík nedá výkon, proč by se měl chovat jinak, když použiješ jiný zdroj světla?
Krom toho, aby jsi efektivně využil energii, musíš udělat spínaný zdroj a i ten má nějakou účinnost, ne rovnou 1.

Asi bych první vyřešil problém s altíkem.

Uživatelský avatar
mikirc
Příspěvky: 30
Registrován: 17 črc 2010, 02:00

#5 Příspěvek od mikirc »

Ze by mohlo byt rozdim v zatezi 30W vs 10-15W ?

Schvalne zitra zmerim, jake napeti a jaky proud bude mit altik na 10W, 15W a 30W zarovku pri volnobehu.

A pochybuji, ze oba zdroje budou mit takovou ucinost ze ztrata bude 10W.
A pokud maji tak jsou udelane spatne.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#6 Příspěvek od BOBOBO »

Máš jen dvě možnosti , buďto zvýšit otáčky volnoběhu nebo překopat elektriku na akumulátorovou .

Uživatelský avatar
mikirc
Příspěvky: 30
Registrován: 17 črc 2010, 02:00

#7 Příspěvek od mikirc »

ani jedna z moznosti nejde, otacky jsou idealni, a musek bych je zvednou asi o 800-1000 coz je pitomost.
Prekopat elektriku taky nejde, protoze je tam mala baterka, kterou by to rychle vybilo a altik by ji nestihal dobijet.

Ale napadlo mne jeste jine reseni, ikdyz je to porad s zarovkama, ktere mne stvou.

I tak mne zajimaji ten proudovy zdroj.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#8 Příspěvek od breta1 »

Potíž je, že při nějaké realizaci zařízení asi narazíš na problém, že LED nemůže být jedním koncem ukostřena, protože tam v tom zařízení asi bude muset být na usměrnění můstek.
Půjde to pak konstrukčně vyřešit?
Každopádně ale změř na volnoběh, kolik bude napětí se zátěží 10W.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Na tohle se dává usměrnění za generátor ODIZOLOVANÝ od kostry . aby se dal ukostřit až stejnosměrný obvod. Každopádně to ale v každém případě bude znamenat zásah do už homologovaného zařízení a s tím jsou vždycky spíš problémy...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od AmarokCZ »

Jediné řešení je vykašlat se na nějakou LED, protože to nebude mít homologaci a bude problém na STK, nebo s policií.
Určitě se podívej na ten alternátor, protože není možné, aby to na volnoběh dávalo tak málo výkonu aniž by byl někde nějaký problém.
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!

Uživatelský avatar
mikirc
Příspěvky: 30
Registrován: 17 črc 2010, 02:00

#11 Příspěvek od mikirc »

Oprava, neni to altik, ale generator. Ted sem ho nasel na netu, takze rotor jsou permanentni magnety. Takze tam je ten duvod proc to neda dost vykonu pri malych otackach. Napeti na zarovkach pri vonobehu je 6-7V.
Ale hlavni problem je, ten ze do zarovek jde stridavy proud coz jsem necekal.

Takze to asi udelam tak, ze jednu zarovku dam na vypinac pres relatko a tu budu zapinat az vecer. Ta jedna sviti dostatecne. Policie bude v poho i technicka, protoze ty scootry to maji bezne i s dalkovyma, ale zrovna tahle verze to nema.

Ale i tak mne zajima ten rpoudovy zdroj, ikdyz ho nepouziji aspon se priucim :)
Naposledy upravil(a) mikirc dne 01 čer 2012, 11:11, celkem upraveno 2 x.

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od AmarokCZ »

Co všechno je na ten alternátor vlastně zapojené?? (jedna přední 15W žárovka a asi i zadní ~5W?)
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!

Uživatelský avatar
jezevec
Hlavní moderátor
Hlavní moderátor
Příspěvky: 5414
Registrován: 13 čer 2004, 02:00
Bydliště: Břeclavsko
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od jezevec »

mikirc píše: ...Dokat nepoznate pocit, kdy jedete z kopce 60km/h a auto do proti vas nevidi, protoze mate volnobeh ...

Tady bude ten problém.

Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#14 Příspěvek od PCmaniac99 »

Pokud vím tak skůtr má variátor a odstředivou spojku tak že z kopce brzdíš motorem a máš otáčky vyšší než volnoběh. Teda pokud se na začátku kopce nezačneš odstrkovat nohama aby se ti spojka nesepla. Měl jsem podobný problém a prostě jsem jen koupil led žárovky místo parkovaček a jezdím přes den na ně. Při tmě zapínám potkávačky kde mám původní žárovky.

Uživatelský avatar
mikirc
Příspěvky: 30
Registrován: 17 črc 2010, 02:00

#15 Příspěvek od mikirc »

Jenze u 2T nemuzes dlouho brzdit motorem, hrozi zadreni.
A ja mam aprilii sr50 a ta ma svetla na jednu vec. Takze tam nejde dat nic vic nez zarovka nebo ji vymenit za ledku. Maji to proste blbe vymyslene.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“