Kdo to projektoval II

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

Kdo to projektoval II

#1 Příspěvek od Crifodo »

Vloni jsme se nad podobným tématem (rozšrotování autobusu v tunelu vinou překážky, jejíž původní účel byl chránit) většinově tak nějak dohodli, že to stejně nevyřešíme a tak je nejlepší téma locknout, aby nás neodvádělo od víry pravé.
Teď tu máme podobný případ, místo a čas jsou jiné, okolnosti jsou nápadně podobné. Patrně mikrospánek, kromě svodidel se v dráze nacházel stavební prvek, který měl sice původně sloužit bezpečnosti (tady portál nesoucí dopravní značení a kamery), ale nakonec se ukázal jako hlavní destrukční činitel.
Jasně že to nevyřešíme, ale nemůžu se zbavit zákeřné myšlenky, že někdy by možná bylo líp, kdyby z hlediska proinvestovaných rádoby ochranných výmyslů bylo hůř. Dálnice plné kamerových systémů, ale křižujou je unavení řidiči autobusů, které z hlediska crashtestů vypadají jako špatný vtip.
Obrázek

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#2 Příspěvek od rezis »

Nejlepší by kdyby slovo KDYBY neexistovalo jinak budou pořád nějaké kdyby.....
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od ZdenekHQ »

Základ problému bude asi v tom, že to nejspíš bylo "dobastlený" dodatečně.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
GeorgeB
Příspěvky: 1187
Registrován: 21 lis 2005, 01:00
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od GeorgeB »

Zrovna v tomhle případě to mohli umístit na mostní kontrukce, která bylo o pár metrů dál. I když je most šikmo...

Uživatelský avatar
PavelFF
Příspěvky: 4796
Registrován: 18 úno 2008, 01:00
Bydliště: Brno

#5 Příspěvek od PavelFF »

to Crifodo: Stala se hrozná věc, to je bez diskuse. Máš pravdu, že je tam ta brána jaksi navíc. Je to chyba. Ale jak se tak dívám na ten obrázek, o kus dál je pilíř mostu. Další potenciální nebezpečí. Dobře, ten most by mohl být lanový. Jenže pak by zas autobus sjel třeba ze srázu do propasti. Bohužel základ tomu všemu dal řidič.

Jinak občas jezdím přes krátký tunel Klimkovice u Ostravy a máš pravdu, je tam přesně takový blbý pravoúhlý zásek, do kterého se dá naprat kolmo i při celkem malé odchylce směru. Mohli to fakt udělat pozvolnější. Vždycky si na to vzpomenu, když tam jedu.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#6 Příspěvek od BOBOBO »

Je to stejná debata , jako že řidič motorky má helmu a s ní si urazí celou hlavu . Prostě neřídil Profík . Jako zde , dej to do servisu .

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

Já nevím, o čem se tu budeme dohadovat: svodidla splnila svůj účel - vrátila autobus zpět a zabránila mu vletět do protisměru, kde by mohlo přibýt dalších pár obětí z protijedoucích vozidel.
Pokud jde o tu bránu a vlastně i o svodidla: ten autobus u nich neměl co pohledávat. Levý jízdní pruh začíná (odhadem) jeden a půl metru od nich.
Jezdím celou délkou té dálnice vždy až na její čerstvě dostavěný konec (tedy i tím kritickým úsekem) už řadu let i víckrát ročně tam i zpět a problém nebyl nikdy ve vozovce nebo v zabezpečení. Proti všemu ji zabezpečit nelze.
Ta dálnice je skutečně moderní a kvalitní, takovou u nás nemáme. Její nevýhodou je jen kluzkost za deště nebo ranní rosy, tuto vlastnost mají vlastně všechny chorvatské silnice, protože se do nich jako plnivo přidává vápenec, který dobře odráží sluneční paprsky a zamezuje vyjetí kolejí, ale prostě klouže mnohem víc, než jsme od nás zvyklí.

Faktem je, že právě v těch místech (pár kilometrů od hory Zir a kilometr za splihle visícím větrným rukávem na viaduktu) se mi před třemi lety opřel do auta poryv bočního větru, to byla šlupka, jako bych levou stranou přes něco přejel, ale nic tam nebylo. Jeli jsme asi stovkou, což sice bylo přes limit svítící na všech informačních rampách už od Maslenice (omezení na osmdesátku právě kvůli větru), ale místním se i to zdálo málo, protože tato omezení málo respektují. Kámoš, co jel za mnou, mi o půl hodiny později u pumpy řekl, že jsem měl levé zadní kolo asi dvacet centimetrů nad silnicí, tak se stihl připravit, ale má těžší auto a servořízení, tak ho to jen rozhoupalo. Naštěstí vedle mne byl jen odstavný pruh a v něm nikdo a já jsem na ten náklon reagoval uhnutím do toho odstavného pruhu, takže si auto zase sedlo na všechna kola, v tu chvíli jsem ale ještě netušil, že jsem jel po dvou... kolik andělů strážných mě zrovna nakoplo, abych uhnul vpravo, dodnes nemám spočítáno.
Od té doby si v tom úseku dávám bacha dvojnásob.

Takže stačil podobný poryv, aby se opřel do té obrovské plochy boku autobusu, ranní rosa na vozovce, pomalejší reakce řidiče, k tomu příliš velká rychlost (už před tunelem Krpani začíná táhlé několikakilometrové nepřetržité stoupání k tunelu Sveti Rok a každý, kdo to tam zná, kouká mít rozjeto, aby udržel co nejdále nepřekážecí rychlost). Mohlo něco odejít v hydraulice řízení, mohlo to mít deset dalších příčin. Samozřejmě mezi nimi je i ta mezi volantem, sedadlem a pedály. Ale s hodnocením bych nespěchal, dokud nebudou vyloučené všechny možné technické závady na autobusu.

Já vím, je to neštěstí... ale o tom jsem psal už na fóru přátel Jadranu (23.6.2012, 12:15).
Ale připomíná mi to požadavek na odstranění litinového radiátoru, protože jsem zakopl a rozbil si o něj hlavu, jako nebezpečného zařízení.

Uživatelský avatar
Hydrawerk
Příspěvky: 7678
Registrován: 13 pro 2011, 01:00
Bydliště: Earth

#8 Příspěvek od Hydrawerk »


Uživatelský avatar
IO
Příspěvky: 60
Registrován: 29 led 2009, 01:00
Bydliště: Pelhřimov

#9 Příspěvek od IO »

Co se týká té tragédie v tunelu, tak tam nejsem natolik obeznámen s normami, abych to dovedl posoudit. Ty výklenky mají svoji bezpečnostní funkci, ale v tomto případě došlo k takové shodě okolností, že se bohužel stal spolupříčinou neštěstí. Na druhou stranu vah bychom měli dát odhad, kolika haváriím v tunelech už podobné výklenky dokázali zabránit, ale to těžko někdo dokáže spočítat.

Tento nový případ je ale do značné míry patrně způsoben chybným řešením umístění té konstrukce. Podle našich předpisů nelze vedle jízdních pruhů dálnice (ale i jiných významějších komunikací mimo obec) umístit takovouto konstrukci přímo, ale musí být chráněná právě svodidly, aby nemohlo dojít k přímému nárazu do ní. U svodidel se pak musí počítat i s určitým prostorem za ním, sloužícím pro pohlcení energie nárazu. Všiměte si, jak bývají chráněny např. nové mýtné brány. Určitě ale najdem i na našich silnicích mnoho příkladů, kde to je také špatně.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#10 Příspěvek od BOBOBO »

Podle mne to jsou jenom kecy . PPProfesionální šofér se zavřenýma očima nemůže za volantem sedět . Ostatní jsou jenom bláboly . Přece žádná svodidla nemůžou dopravit autobus od moře do Čech .

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#11 Příspěvek od Hill »

To podepisuji.
Na uzavření diskuse by to mělo stačit.

Dodám jen stručný výtah ze statistiky počítání průjezdů:
V období od června do září 2011 úsekem mezi výjezdy Gornja Ploča a Sveti Rok (5,8 km) projelo průměrně 35651 vozidel denně (zdroj hac.hr), denní průměr z celého roku činí něco těsně kolem 13 tisíc vozidel.
Průměrný roční podíl nehod na počtu vozidel už komentář nepotřebuje.

Ještě drobná připomínka: ten řidič, co spal a přežil, za volantem neseděl. A je otázka, kdy se opět odváží...

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#12 Příspěvek od p32 »


Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »


Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#14 Příspěvek od Crifodo »

Názor na faktor bezpečnosti konstrukce autobusů: http://www.dfens-cz.com/komentare.php?a ... e=5&style=
Co se týče svodidel, tak je diskutabilní, jestli udělala to, co se od nich požaduje: Pod tlakem autobusu se dočasně zdeformovala a dovolila střet čela autobusu s levým pilířem konstrukce, což mělo za následek rozervání karosérie a překlopení autobusu doprava na pravý bok. Nějaké rozlišení vjel/nevjel do protějšího pruhu se mi nezdá tak docela relevantní. Jde přece o ochranu zúčastněných osob, které se (pasivně) můžou nacházet v "páchajícím" vozidle, v protějším, nebo vedle komunikace, v sousedících stavbách atd. Když už se prvky pasivní bezpečnosti osazují, je celkem logické, aby jejich působení bylo komplexní podle nějaké strategie. Pevná konstrukce v možném deformačním prostoru tu strategii oslabuje.
Bezpečnostní prvky se (prokazatelně) navrhují i tam, kde chrání v případě lidské chyby, neoperuje se tedy argumentem "tam neměl co dělat". Můžeme se bavit o tom, jestli je to ekonomické, ale navrhuje se to tak.
Malá analogie z elektrotechniky: před časem se stanovila povinnost osazovat proudové chrániče ve všech laikům dostupných prostorech. Statistika vychází asi taková, že po zavedení povninnosti jistit chráničem došlo k poklesu počtu úmrtí o desítky osob ročně; neznám počet instalovaných chráničů, ale dá se odhadnout na řádově milion domácností krát 1-2 obvody plus řádově stovky tisíc instalací ve firmách, školách, institucích. Dejme tomu padesát ušetřených životů za cca tisícovku na jeden chránič krát odhadem dva miliony instalací. Dalo by se přitom říct že mokrou rukou na ten naseknutý kabel neměl co sahat. Analogie s pilířem v dosahu vybočivšího autobusu je pak zhruba kilometr instalace s chráničem a na konci půl metru bez chrániče s krytím IP00.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#15 Příspěvek od Hill »

Svodidla v Chorvatsku se osazují proto, aby vozidlo neopustilo vozovku, ať už kvůli nebezpečí pádu se srázu (a že tam takových srázů je!) a, to platí na dálnici, nemohlo vjet do protisměru. Pouze snižují riziko vážných škod na zdraví, životech a také trochu na věcech. Stejně jako ten chránič.
Jezdím do Dalmácie mnoho let (přesněji ojediněle od roku 1983, pravidelně ale až od roku 2002) a v době, kdy končila dálnice A1 v Karlovci a jezdilo se Ličkou magistrálou (D1) přes Plitvice, to byl skutečně adrenalin: žádná svodidla a s krajem vozovky spadalo okolí i o 200 a více metrů dolů. Zbytky vozidel visících ve srázu pod silnicí mezi kameny či stromy byly celkem běžnou kulisou.
Podél pobřežní D8 (Jadranské magistrály) se takové vraky vidí dodnes, ale aspoň ve všech levých zatáčkách (počítám směr jízdy k jihu) už se na ně obvykle kouká přes svodidla.
Na okresních a místních komunikacích se svodidla počítají stále ještě spíše mezi luxusní výbavu...


Předminulý týden jsem byl v Bavorsku a zrovna tam na rovném a přehledném úseku dálnice A6 tahali jeřábem kamion zpod náspu. Svodidla protržená. Nevydržela. Znamená to proto, že svodidla v Německu jsou stejně nevyhovující, jako v Chorvatsku? Nebo kde je ten limit, co jako svodidla mají zadržet a co ne?

Už jsem vlastně jednou žádal o to, ať do toho svodidla netaháme, a uvedl i proč. Jde o podpůrný prostředek sloužící ke zmenšení rizika (jako ten chránič), ne však k jeho úplnému vyloučení (ani chránič nevyloučí všechna rizika). Nedojde-li k nepříznivému souběhu více událostí, jsou svodidla prostředkem velmi účinným.

Prostě s tebou, Ivo, souhlasit nemohu: za posledních asi 8 let se stav a zabezpečení silnic v Chorvatsku zlepšily mnohonásobně (kéž bych u nás někdy zažil aspoň čtvrtinové tempo výstavby, nejméně poloviční kvalitu a třeba i za cenu u nich obvyklou), ale prostě chybu řidiče, který nota bene řídí něco tak těžkého jako autobus, žádné bezpečnostní zařízení nemůže eliminovat úplně.

Zamčeno

Zpět na „Nezařaditelné“