Jaká je životnost motoru sekačky?

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

Jaká je životnost motoru sekačky?

#1 Příspěvek od Dratak »

Zdravím vás. Jistě mnoho z vás má nějakou zahradu, chalupu, a většina z vás neseká trávu kosou. Já si před šesti lety taky koupil novou sekačku a nyní mi s ní dochází trpělivost. Napíšu vám, co jsem s ní měl za problémy.
Stroj jsem koupil u firmy Mountfield. Sekačka měla výkon motoru 1800W, dostatečný záběr a navíc byla vybavena sběrným košem posekané trávy. Výhodou bylo i sklápěcí držadlo a nastavení výšky sekacího nože nad terénem (dělá se změnou výšky šasi s motorem). Navíc na první pohled kvalitní, robustní konstrukce, která by mohla něco vydržet. Proto jsem se rozhodl do ní těch 7500 Kč investovat.
Na jaře koupený stroj bez problémů pracoval první sezónu, používal se k sekání zahrady o rozloze 17 arů. Ale nikdy najednou, vždy tak 20 minut chod a pak pauza. Zahradu o takové rozloze sekáme nadvakrát, jeden den nahoře a druhý dole. Myslím, že motor nebyl nijak přetěžován.
Po zimním uskladnění v suchém panelákovém sklepě přišla druhá sezóna. Uprostřed léta nám (3 měsíce po záruce, tehdy nebyla ještě dvouletá!) odešel motor. V okamžiku rozběhu se z něj začalo silně kouřit. Kondenzátor byl v pořádku, na hlavním vinutí však byl černý flek. S mezizávitovým zkratem se nic dělat nedá. V prodejně mi řekli, že nejlepší je nový motor, převíjet to nemá cenu. Za 2500 Kč. No, nekupte to.... :cry: :cry: Ale tráva rostla, tak nebylo na vybranou.
Koupený motor vydržel do konce léta a celý příští rok. Další rok na jaře se nám z něj opět začalo po zapnutí kouřit. Opět mezizávitový zkrat na hlavním vinutí. Vůbec se mi nelíbilo jeho provedení. Vinutí volné, vinuté "nadivoko", závity se různě křížily přes sebe. Prý to vyrábí někde v Polsku. Rozhodl jsem se spolehnout na "zlaté české ručičky" a nechat motor převinout. Za 1500,-. Opravený motor měl velmi pečlivě provedené vinutí, uspořádané, žádná "divočina". Vše kvalitně vyvázané, lakované a vypálené v peci. Vývody vodiči se silikonovou izolací, nový kondenzátor, štítek s logem opravny, uveden výkon, otáčky, jmenovité napětí, jištění, kapacita kondenzátoru. K tomu datum a podpis technika.
Převinutý motor mi vydržel dva roky, do loňského léta. Tehdy po zapnutí začal bručet, ale nekouřil. Hned jsem to vypnul a změřil. Přerušené pomocné vinutí! S tím, že není co ztratit, jsem to rozebral a začal pečlivě prohlížet vinutí statoru, co kdyby náhodou....najednou jsem si všiml, že v jednom místě, tak 5mm než vinutí vstupuje dovnitř, kouká drátek. Byl čistě přerušen, naprosto "čistý řez"! Štípačky by to tak nedokázaly. Jakoby drát nějak praskl či co. Po chvíli se mi podařilo opilovanou špejlí najít druhý konec. Vodiče jsem nastavil, spájel a izoloval textilní bužírkou na vývody transformátorů. Místo spoje jsem zalakoval a nechal pár dní sušit. Po změření, zkoušce na el. pevnost proti kostře (2kV ss) jsem motor vyzkoušel. K velkému překvapení chodil a sloužil mi až do minulé neděle.
Tehdy se, po přestávce, kdy stroj předtím normálně běžel, začalo po zapnutí z motoru silně kouřit a hned nato spadl jistič. Vinutí je v jednom místě černé jak uhel. V instalaci chyba nebude, jaká taky. Zásuvku mám přímo v rozvodnici nad elektroměrem. Předělával jsem si to sám (revizi mi dělal kamarád). Z přípojkové skříně to mám Cu 10 (přívod ze sloupu Al 16) na hlavní jistič 3x25A/B, přes elektroměr, PEN přes nulový můstek nahoru do rozvodnice. Až sem desítka měď. Tam rozdělené TN/C na TN/S, zásuvka je v panelu, je připojena přímo sem přes kombinaci 16A jistič/chránič 30mA, dvoumodulové provedení od Moellera. 2,5 Cu, délka do jednoho metru, jen ten kousek za panelem. Ze zásuvky "krmíme" leccos, strunovou sekačku, vrtačku, rádio........
Jinak sekačku nikdy nespouštíme ve vysoké trávě, aby se motor mohl rozběhnout s minimální zátěží, a teprve po plném rozběhu s ní vjedeme do trávy.
Už opravdu nevím. ZA ŠEST LET MÁM NA SEKAČCE ČTVRTÝ MOTOR. Kdybych šťastnou náhodou nenašel ten přerušený drát tak pátý. Motory se zdražily na 3500 Kč. Za to mám jízdné na MHD na celý rok a ještě mi zbyde. Přece si nebudu ke všem výdajům připočítávat každý rok 3500,- na motor na sekačku! To se radši naučím KOSIT.

Uvažuju, že tentokrát si koupím novou sekačku. Ale aby to nebylo z bláta do louže. Poraďte prosím vás, jestli víte o nějaké značce, která se vám osvědčila a je bezporuchová. Hlavně co se motoru týče. Moc děkuji.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#2 Příspěvek od rezis »

Ono si v tech znackach moc nevyberes. Spis se koukej po delsi zaruce nektere maji treba 5 let. Jak tak sleduji situaci zda se mi ze paradoxne jednoduhé el. sekacky odchazeji vic nez benzinaky u kterych by to clovek cekal
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#3 Příspěvek od Crifodo »

nemám zkušenost s elektrifikovanou sekačkou, ale mám zkušenosti s jednofázovými motory s pomocnou fází a to docela špatné. Bez ohledu na výrobce, odcházejí často a rády, ať to byly ventilátory, čerpadla... Nevyznám se v konstrukci detailně, ale vytvoření točivého pole u takového motoru je technicky silný kompromis, konstruktér musí volit mezi točivým momentem a oteplením, což v praxi často vede k tomu, že se motor dřív nebo později upeče (to mi řekl kdysi přímo vývojový pracovník...). Výrobky firem typu Mountfiled... tu nebudu komentovat. Relativně lepší je situace u motorů se stíněným pólem, ale jen v oblasti malých výkonů.
Jestli se ti chce laborovat, zkus sekačku překopat na 1f motor z pračky typu ROMO nebo Tatramat s dvojicí kondenzátorů, který je k mání většinou za deset minut práce ve sběrném dvoru a když se povedl, většinou zbytek pračky přežil. Nevím, jak vyhoví výkonově. Nebo jestli máš k dispozici 3f síť, použít přírubový motor 2,2 kW z Mohelnice...
Osobně bych u zahrady nad 80x20m elektrifikaci rád opustil a pořídil benzín, čtyřtakt a to ne nejlevnější značku s ohledem na životnost motoru.
Už jen pro vidinu naseknutého kabelu. Dobrá rada je těžká.

Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

Motor

#4 Příspěvek od Dratak »

Aha, tak jestli takhle, tak ani novou sekačku nemá cenu kupovat. S tím oteplením-soused má podobnou a všiml jsem si, že to v přestávkách chladí mokrým hadrem. Taky-jednofázový motor s pomocnou fází.
Přírubový třífázový motor z MEZu-to mě taky napadlo. Přípojku mám samozřejmě třífázovou, na vesnici ji má velká většina. Ale-CELÁ SEKAČKA JE VYROBENÁ V BEZPEČNOSTNÍ TŘÍDĚ 2. Motor je zakryt plastem (mezi kryty jsou mezery na ventilaci) a celý upevněn na desce ze silného plastu, aby byl galvanicky spolehlivě oddělen od šasi. Pokud tam dám jiný motor, možná to půjde po převrtání děr upevnit do té desky. Ale-samotný motor bude v bezpečnostní třídě 1 a původní konstrukce ve dvojce. Udělat z toho třídu 1 propojením je nesmysl-pokud se přeruší PE, může se na kostru dostat nebezpečné napětí-a držíme to v ruce a navíc v mokru. Ponechat to kombinované? Tedy motor nulovat a šasi ponechat oddělené původní bezpečnostní izolací? Navíc původní kryty na motor by se nedaly použít.
Jinak motor MEZ Mohelnice mám jak na čerpadle tak na cirkulárce. Když mi před 10 lety odešla vodárna, koupil jsem komplet SVA-2, motor 2,2kW MEZ a k tomu dvoustupňové čerpadlo SIGMA. Za 10 let ani jednu poruchu. Navíc jsem párkrát mluvil s vedoucím lanovky na Šumavě, prý původní motory z MEZu jim fungujou (při pravidelné údržbě, ale vinutí je origninál) od 70.let. A to v zimě nestačí vozit lyžaře. Prostě poctivá česká práce.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

Pokud jde o motory MEZ, tak nadnormativní zásoby nových i použité motory jsou za průměrně 40% ceny k dostání u firmy ing Vlast.Srníček, prodejna je ve Zboží (silnice č. 299 mezi Choustníkovým Hradištěm a Dvorem Králové nad Labem). Není ve skladu trvale, takže je výhodnější se domluvit na typu motoru a, pokud ho má, sjednat si návštěvu na mobil 603 354 595.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#6 Příspěvek od Crifodo »

No, proto říkám, dobrá rada drahá... těch lidí, co sekali elektrikou a nedosekali, by byl už myslím docela slušný zástup.
Předělat to na dvojku by se asi dalo, i hlídat neporušenost PE vodiče nějakým obvodem, ale otázka je jestli to stojí za tu pakárnu. Navíc kvalitní kabel (guma 5x 2,5) v té délce bude stát to co sekačka, vážit metrák, a co s ním, když ho nasekneš, nasekneš podruhé... budeš tam dávat krabice?
S těma zlatýma českýma ručičkama: On už to není MEZ ale Siemens :D
ale je fakt, že když se člověk podívá na rozměry a ceny těch motorů a porovná to s šidítkem od skřehotavého Bédy Trávníčka, má celkem jasno.
http://www.prumyslovydum.cz/SIEMENS/Mot ... _g580.html
To platí pro 1f s kondem i pro 3f. Byl bych pro, zavést u Mountfieldů pravidlo, že při poruše výrobku má zákazník právo na zapřažení Přemeta Podlahy a pohánění bičem:)
Myslím, že pro klid duše se vyplatí spalovací motor, sekačka stojí sice 3x víc ale má svůj pohon, což při kopcích nebo při indispozicích oceníš, a koš má každá taky. A nebo sestroj takovou tu želvu na solár, pěkně si poleze po zahradě a denně poseká kousek 8-)

Uživatelský avatar
Mourek
Příspěvky: 1285
Registrován: 17 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Mourek »

Mám 17arů nekultivované zahrady, nosím na popruhu křovinořez OleoMac 40ccm a zatím OK. Dokoupil jsem k tomu pilku řetězovku a menší kmínky tím hned uříznu bez ohýbání (sebe). Jinak známý měl motorovou sekačku, najel do rohu zahrady a zapomněl že tam má ležet betonový sloupek. Upadla mu klikovka ,dal za opravu přes 5000,záruku neuznali i když to měl týden. Ten křovinořez zatím záseky do kamene přežil u tohoto typu je náhon udělán tyčí a ne bowdenem. Teď asi bude problém s uhlovým převodem na konci , po nastartování a přidání plynu zakvičí pak přestane. A jinak zlobí má stará záda. Do elektriky bych asi nešel, maximálně nechat znovu převinout originál vyrobený bůhví kde bude si opět stát za ..

Jirka
Příspěvky: 2031
Registrován: 01 črc 2005, 02:00
Bydliště: zbídačený kraj
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od Jirka »

Mourek píše: Teď asi bude problém s uhlovým převodem na konci , po nastartování a přidání plynu zakvičí pak přestane.
Není to od spojky v motoru? Mě to taky dělá při prudkém přidání plynu, a občas i v plný zátěži
Dratak píše: Přece si nebudu ke všem výdajům připočítávat každý rok 3500,- na motor na sekačku!
U Mountfieldu to tak vypadá, ať máš elektriku nebo benzin. Mám od nich benzinku za 23 tisic, docela ji šetříme, seká jen rovnou plochu cca 2500 m2 (stráně a podle plotu sekáme křoviňákem a kolem domu noname elektrikou) a stejně se bez servisu neobejde. Prostě made in Itálie ...
*****

Uživatelský avatar
Mourek
Příspěvky: 1285
Registrován: 17 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od Mourek »

tak to je možný budu příští týden směrovat uši, odkud to kvičí. Zatím to běhá kdyby to byla spojka tak je to asi jedno, ta se stejně musí po čase vyměnit. Asi je stejně benziňák spolehlivější.

Uživatelský avatar
badoch
Příspěvky: 586
Registrován: 23 úno 2005, 01:00
Bydliště: SM
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od badoch »

K tomu prvnímu dotazu, zaráží mě výkon motoru (1800W). Takové silné motory obvykle už mívají nějakou elektroniku pro omezení proudového nárazu při rozjezdu. (motorové pily, drtiče....) Eventuálně tam by mohl být problém.

Jinak já mám osmým rokem ALKO, sice menší 1100W, mám malou zahradu a sám jsem překvapený jak seká a dost toho (motoricky) vydrží.

V práci jsme měli několik jednofázových motorů, a jak už zde bylo napsáno velké problémy. (s kondenzátory a mechanickým odpojovačem)

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#11 Příspěvek od Artaban001 »

Clověče, zaráží mě, že se Ti to tak rychle odporoučí. My tady máme jednu sekačku už asi 15 let (nějaká česká celá plechová) doposud je funkční a protože je hodně domlácená a bez sběrače, tak se už nepožívá (Teď máme tři roky Al-co) Zjisti si, jestli máš jmenovité napětí v zásuvce. Žádná věc neodejde bezdůvodně. Buď ji přetěžuješ dobou chodu (asi to je třeba jen na hodinu provozu), nebo míváš přepětí v zásuvce (špatně provedené nulování - myšlena pracovní nula, ne ochranná)
( Předpokládám, že víš jak zapojit 3F motor na jednofázovou síť )

Uživatelský avatar
Mourek
Příspěvky: 1285
Registrován: 17 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#12 Příspěvek od Mourek »

hlavně to přetěžuje tím že seká trávu. Dnes některé výrobky stojí za... Jinak elektrická pila má vypínač a bere 1600W, oni se s tím ti výrobci nepatlaj.

Uživatelský avatar
Dratak
Příspěvky: 837
Registrován: 03 zář 2005, 02:00

Sekačka

#13 Příspěvek od Dratak »

To Artaban: To s tím nulováním mě napadlo taky, že je vadné a na motor se dostává sdružené napětí. Ale je to udělané nově, jak už jsem psal. Ze sloupu 4x16 Al, do HDS, zde 35A pojistky, vývod 4x10 Cu na hlavní jistič 3x25A/B, elektroměr, PEN přes nulovací můstek a na rozvodnici. Pořád desítka měď. Zde rozdělen PEN vodič a dále už TN/S. Zásuvka je přímo v té rozvodnici, napojená přes 16A jistič kombinovaný s 30mA chráničem přímo sem, 2,5Cu. Chránič mám zapojen správně. NAVÍC ŽÁDNÉ JINÉ SPOTŘEBIČE NAPOJENÉ SEM MI NIKDY NEODEŠLY. V zásuvce je naprázdno něco mezi 223-231V, měřil jsem to několikrát a vždy něco kolem toho. 240V už jsem nenaměřil nikdy. Při připojení cca 2kW činné zátěže (konvice na kafe) to poklesne o cca 2V. Délka vedení k transformátoru je cca 800m. Přípojka je navíc přímo u nás přizemněná (jsme na konci odbočky).
To Hill: díky, zkusím se zeptat, ale je to pro mě strašně z ruky. Bydlím v Plzni a tohle je na severu. Ale občas jezdím do Teplic, podívám se na mapu kde to přesně je, jestli by to stálo zato tam jet. I když je pravda, že jsem taky jel 150km pro jednu elektronku, ale tu jsem sháněl několik let a navíc nemá ekvidalent (DC90).

Podle mě je ten motor prostě šmejd. Běhá 20 minut a tak topí, že na něm neudržím ruku. Ani na tom úplně novém. Možná nejlepší asi bude to předělat na motor MEZ Mohelnice. Na 2,2kW by mi měl stačit kabel 4C x 1,5, nakonec N nepotřebuju vůbec, jen L1,2,3 a PE. Připojil bych to třífázově, jednofázové připojení přes kondenzátor bych neřešil.

Jestli přejít na benzín, myslím že ne. Kabel mi nedělal problémy, přeseknout se mi ho nepodařilo. Nemusí se nikde skladovat žádné kanystry, nesmrdí to, není to ani tak hlučné. Jinak na to zkoušení pláště kabelu mám takový jednoduchý postup. Stačí kabel nějak pověsit, aby se neválel po zemi během zkoušky. Pak se žíly spojí paralelně a pustí se do nich nějakých 10kV proti zemi (z VN zdroje). Pak stačí vzít dlouhý, KVALITNĚ UZEMNĚNÝ drát s měřicím hrotem a jet s ním podél pláště kabelu. Pokud je plášť poškozen, ale izolace žil dobrá, objeví se v místě poruchy silný fialový svit (hrot musí okamžitě stranou, jinak se může prorazit izolace žil). Tohle ještě opravuji vulkanizační páskou, tzv. rotundou. Pokud je to prořízlé až na dráty, nastane v místě poruchy výboj. Tam pak nezbývá než přeštípnout a udělat dvě kratší prodlužky. Čas od času to vyzkouším, i když šňůra CGSG 3C x 1,5 mi přijde spolehlivá. Ale najdou se u nás "experti" , kteří sekají s CYH 2x1 (dvoulinka k lampičce, reproduktoru) a zásuvka samozřejmě bez chrániče. A nedá se jim to rozmluvit.

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#14 Příspěvek od MetalGod »

Mám sekačku made in home s motorem ze starý pračky a šlape bez problému už 8 let. Po sezóně ji vyčistím a šlape dál! Sice váží cca 50 kg, do kopce to dělá svaly, ale nikdy mě nenechala ve štychu.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
Mourek
Příspěvky: 1285
Registrován: 17 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od Mourek »

to přehřívání může bejt i mizerným materiálem , plechy,rotor. Nejlepší byly domáda ze starý pračky. Já mám zahradu hrbolatou, lezou tam kořeny a všechno možný, takže jedině ten křovinořez. A je to těžký na záda.

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“