Sestavení dynama

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

Sestavení dynama

#1 Příspěvek od Freedy »

Zdravim
mám doma jedno rozebraný dynamo asi ze škody 1200 nebo 100 a chtěl jsem ho dát dohromady a nasel jsem dvě zapojení statoru jak je na obrázku. Nevím jak by mělo tohle dynamo být zapojeno, jestli jeden vývod statoru na uhlík -, nebo na + kostry? Chtěl jsem ho použít jako motor, mělo by mít výkon 200w. Díky.
Přílohy
Bez názvu2.jpg
(176.53 KiB) Staženo 56 x

Uživatelský avatar
vicious
Příspěvky: 635
Registrován: 10 srp 2007, 02:00
Bydliště: 3 km od Humenného

#2 Příspěvek od vicious »

toto po a) sa normálne používa ako dynamo vid príloha
Přílohy
dynamo.jpg
(9.72 KiB) Staženo 55 x

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#3 Příspěvek od procesor »

V princípe to je jedno, akurát by sa to mohlo asi točiť naopak. Krútiaci bude ale na jednu stranu menší (obyčajne). Častý jav u motorov, pri dyname ktovie.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#4 Příspěvek od BOBOBO »

Je to fuk a na motovozidlech se používalo obojí zapojení , záleželo , jaký regulátor si vymyslel tehdejší konstruktér . Univerzální ss motor se točí se stejným výkonem i účinností na obě strany . Pouze jednosměrné speciály jsou na tom jinak . V jejich případě je přímo na motoru šipka .

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#5 Příspěvek od Freedy »

Tak jsem to zapojil podle a) a dal i rele , ale dynamo nedává. Odpojil jsem rele od dynama a spojil vývod M s kostrou a zkusil roztočit bez baterie a na vývodu D se objevilo cca 0,5 v . Znovu jsem dynamo rozebral a zkoušel proměřit vynutí statoru, není proražený na kostru a má odpor 4,5 ohmu. Rotor taky není proražený na kostru a když jsem zkoušel lamely kolektoru tak všechny vodí se všema. Než jsem to sestavil poprvé tak jsem všechny 4 uhlíky dal nový a vyčistil uložení, aby nevodilo a i očistil kolektor rotoru. Co dělám špatně nebo kde je chyba? Díky.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#6 Příspěvek od procesor »

Čím to točíš? To chce cez 1000 rpm.
http://lazo.czechian.net/elektrika/dynamo.htm

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#7 Příspěvek od Freedy »

Točim to silnou vrtačkou cca 3000 ot , ve který mám na hřídelce připevněnej ořech z goly, přímo za matici co drží řemenici. Takhle jsem zkoušel i alternátory, jestli dávaj.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#8 Příspěvek od procesor »

Skús ako sa píše v tom linku... Pripojené na batériu roztočiť a potom odpojiť batériu.
Minimálne to budiace vinutie treba pripojiť nazačiatku na nejaký pomocný zdroj a tak merať výstup.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#9 Příspěvek od TAKJAN »

Nabudit budící vinutí, tj poslat přes něj pár ampér v správném směru proudu

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#10 Příspěvek od BOBOBO »

Dynamo je potvora . Nesnese přetížení , hned odejde rotor a ten vyzkoušíš jen výměnou a zatímco jako motor nějak chodí , tak se rozhodně jako dynamo samo nenabudí . No kdyby jsi mohl měřit proud odebíraný vrtačkou a při točení ti někdo připojil cizí buzení na stator , tak při zkratu rotoru by se odběr zvýšil . Funkci dynama nejlépe nastartuješ přímo v autě . Nastartuješ motor , necháš bublat na volnoběh , rukou násilně stlačíš relé připojení danama do palubní sítě a nějak přidáš plyn . Při funkčním dynamu naběhne do funkce . Jinak ne nadarmo je v horním schematu G a ne D , protože tam to podstatné chybí .

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#11 Příspěvek od pepik9 »

Měl bys zjistit, z čeho to dynamo je a zapojit s regulátorem podle schématu k autu. Oktávky a spartaky měly plus na kostře.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#12 Příspěvek od p32 »

To je snad jedno, stejně se bude točit. Když tak přehodí dráty a pojede to obráceně.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

A proč by měl přehazovat dráty ? :nevim:

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#14 Příspěvek od p32 »

Taky může podle tebe otočit auto nebo baterku.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#15 Příspěvek od procesor »

Keď otočíš auto, vytečie tekutina z akumulátora, možno aj z nádrže benzín. Napríklad v Š440 to nikto neriešil, že niečo vytečie :) .
http://www.spartaky.cz/News/article/sid=21.html

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“