MGF TESLA B115

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Roxio
Příspěvky: 120
Registrován: 15 lis 2005, 01:00
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

MGF TESLA B115

#1 Příspěvek od Roxio »

Zdravím baslíři, chtěl bych po letech opět oprášit svoji B115, kterou sem jako kluk dostal na praxi v Lanškrounský TESLE od mého nadřízeného který, byl nadšený sběratel rádií. MGF měl prý sloužit na záznam jednání a běžel asi max 5x, takže byl prakticky nový. Když sem si jej dovezl domů překompilovaně jak krásně hraje jak CD. No já sem ho měl taky v provozu max. rok a pak sem jej pečlivě uschoval. Nyní jej chci zase sprovoznit ale mgf už nehraje výšky a je problém s brzdou odvíjeného unašeče při všech fcích. Potřeboval bych poradit jak ho správně seřídit mám servisní dokumentaci, ale přece jen by se mě pár rad hodilo nerad bych si ho rozladil. Bude asi potřeba nastavit výšku a kolmost hlav a hlavně seřídit ty brzdy. Bohužel nemám měřící mgf pásek tak nevím jak seřídit mgf hlavy. Pásky mám po otci ale zaznamenané na B90 a tam měla prý už od koupy problémy s kvalitou záznamu. Předem díky :wink:

Uživatelský avatar
EL34
Příspěvky: 604
Registrován: 21 zář 2009, 02:00
Bydliště: Chrast u Chrudimi

#2 Příspěvek od EL34 »

Pokud magnetofon hrál dobře a nyní nehraje výšky, tak do nastavení hlav nešahej. V naprosté většině případů ti zašpiněné hlavy způsobí ztrátu vysokých kmitočtů. Takže vyčistit vatičkou s lihem. Otěr pásku je samosebou dán především kvalitou somotného pásku a jeho opotřebovaností.
Pokud nepomůže očista hlav, může být řada dalších příčín: změněná kolmost pásku v důsledku ztvrdlé gumy přítlačné kladky, Ztvrdlá guma přivíjecí spojky - čili přiliš velký přivíjecí tah a nakonec také malý brzdný účinek odvíjecí brzdy.
Ty hlavy to chce čistit opravdu pěčlivě. U starých verzí B115, které neměly odnímatelný kryt páskové dráhy to bylo docela pro zlost.

Ta odvíjecí brzda ti brzdí málo nebo nebo moc?
Můžeš skusit laborovat. Když to rozděláš, tak tam je pružinka na nastavení momentu té brzdy. Brzda musí fungovat tak, že udržuje přibližně konstantní tah pásku bez ohledu na množství na levém unašeči.
Při malém brzdném účinku to nemusí hrát výšky, neboť mgf nepoužívá přítlační polštářky na hlavách. Při velkém brzdném účinku to může zpomalovat rychlost posuvu, což uslyšíš jako kolísání výšky tónů na nahrávce.

Těma páskama z B90 bych se zrovna moc neřídil. Víš alespoň jakého jsou výrobce?

Takže v prvé řadě pořádně vyčistit hlavy, zkontrolovat přiměřenost a pravidelnost navíjecího tahu (musí být bez cukání), potom skus prstem opatrně přitlačit pásek k reprodukční hlavě nebo rukou zvýšit tah pásku z odvíjecí cívky. Pokud se výšky zlepší máš vyhráno..

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#3 Příspěvek od ok1hga »

EL34 píše:Takže v prvé řadě pořádně vyčistit hlavy, zkontrolovat přiměřenost a pravidelnost navíjecího tahu (musí být bez cukání), potom skus prstem opatrně přitlačit pásek k reprodukční hlavě nebo rukou zvýšit tah pásku z odvíjecí cívky. Pokud se výšky zlepší máš vyhráno..
jo, tohle podepíšu . . .

ale hlavně zatím nešahej na šroubky nastavování kolmosti hlav !!!!

Uživatelský avatar
Roxio
Příspěvky: 120
Registrován: 15 lis 2005, 01:00
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Roxio »

Tak já mám už B115 s odjímatelným krytem. Pásky mám SCOTCH , BASF a český EMGETON ale všechny stářím už dost práší. Brzda przdí málo s porovnání s brzdou na druhém unašeči jako by tam vůbec nebyla pružinka přitom tam je. A při odvijení se brzda rozkmitá a ten vodící kolíček potom sebou celou domu mele. A příde mě že ten unašeč má nějaku vůly dá se sním hýbat trochu nahoru a dolů to by asi nemělo nevím jak je ve vnitř udělaná ta rázová spojka doufám že to není nějaký polámaný.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#5 Příspěvek od ok1hga »

očistit lihem plochu unašeče, která je ve styku s brzdícím páskem
filc na pásku trochu přejet smirkem a starým kartáčkem na zuby vyčistit od zbytku zrníček smirku . . . trochu se tím naruší ohlazená vrstva filcu a zase to začne brzdit plynuleji . . .

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#6 Příspěvek od keemo »

nakriedovat filc na zaver... bolo to aj v manuale k b73...

Uživatelský avatar
Roxio
Příspěvky: 120
Registrován: 15 lis 2005, 01:00
Bydliště: Šumperk
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od Roxio »

Pánové nevíte jakou vůly mohou mít unašeče v ložiskách? Nebo náhodou nákres řez unašečem?

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#8 Příspěvek od konosuke »

Nahrávky pořízené na Tesla B90 mono by měly být bez problémů čitelné na B115 ovšem chybí jistota že B90 byl správně seřízen, kolmost hlav, výška stop a tak. Čisté hlavy, pružná přítlačná kladka (pinch roller) pásková dráha - to je základ, většinou úbytek výšek je zapřičíněn zrovna mechanikou, méně již elektronikou. No a zcela nový záznam na B115 z CD například je v pořádku ? Pásek kvalitní ? Nemá sjeté (vytahané, zvlněné) okraje ? Nastavit lze poslechem z jiného stopro dobrého pásku, záznamu ale lépe stereo na podobném stroji. Kdysi jsem B113 nastavoval podle pásku nahraného na Uher royal de luxe (prodával se u nás) a ručky měřáků šly až za roh.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
vestik
Příspěvky: 28
Registrován: 01 kvě 2013, 02:00

#9 Příspěvek od vestik »

Ahoj,
možná to je trocho ot, ale dle názvu vlákna ne. :)
Sháním plastový kryt cívek i prasklý.
Googloval sem a nic.
Děkuju předem za tipy kde sehnat či jak vyrobit.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“