APK-9

Opravy, renovace, schemata historické techniky

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

APK-9

#1 Příspěvek od stasek »

Dobrý den přeji. Přinesl jsem z kovošrotu tohle torzo, jestli je to část vysílačky, nebo nějakého přijímače netuším. Podle nápisu azbukou je to ruský. Na štítku je u typu: APK-9. Zřejmě to bylo instalované v nějakém vozidle, protože to působí dojmem, že to někdo násilím z něčeho rval. Na měřáku je rok výroby 1975. Bylo mě líto nechat to tam a tak jsem to za dvacku koupil. Kdyby někdo věděl, co je to a z čeho to pochází, byl bych rád.
Přílohy
DSCF6142.JPG
(277.49 KiB) Staženo 151 x
DSCF6141.JPG
(181.74 KiB) Staženo 161 x

jandu
Příspěvky: 4509
Registrován: 06 úno 2007, 01:00
Bydliště: vých.slovensko

#2 Příspěvek od jandu »

Podľa názvu automatický rádiokompas.

http://www.crown-airforce.narod.ru/tech ... /ark9.html
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#3 Příspěvek od sr71 »

Podobnou variantu ruského volièe frekvencí k ARK mám ve sbírce také. Používá se to v letadlech k ladìní pøívodních stanic pro pøístrojové pøiblížení (tzv. dálná a bližná pøívodní stanice). Na každém z tìch dvou volièù lze nastavit frekvenci, které je pak možné pøepínat (tady asi tím páèkovým pøepínaèem vlevo)

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#4 Příspěvek od stasek »

Díky za reakce. Takže z nějakýho letadla.

Uživatelský avatar
sis2
Příspěvky: 1155
Registrován: 07 říj 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#5 Příspěvek od sis2 »

To není radiokompas, ale pouze ovládací skříňka ze soupravy radiokompasu - původem snad ještě z válečných lavočkinů ... a používal se ještě v 70-tých letech například ve vrtulníku MI-8 nebo i v kunovickém Turboletu L-410.
Celá souprava radiokompasu je "malinko větší..."

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#6 Příspěvek od serviceman »

http://oldradio.cqham.ru/air/ARK-9.html
Podle elektronek, transistoru a tantalovych kondenzatoru tipuji na vyrobu v 50. letech.
Naposledy upravil(a) serviceman dne 12 črc 2013, 12:08, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#7 Příspěvek od ok1hga »

letadla: Ан-2, Як-18Т, Як-40
vrtulníky: Ка-26, Ми-2, Ми-8, Ми-8МТВ

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#8 Příspěvek od stasek »

Však jsem psal, že rok výroby na ručkovém měřícím přístroji je 1975.

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#9 Příspěvek od sr71 »

Na leteckém foru jsem se dotazoval na úèel dlouhé drátové antény natažené mezi kabinou a smìrovkou (bývalo to èasto na starších vojenských letadlech , napø. Mig15). Bylo mi tam odpovìzeno že je to všesmìrová anténa radiokompasu (konkrétnì typ kompasu ARK5). Je to možné? Øekl bych že by pro radiokompas mìla být smìrová otoèná anténa která obvykle bývala pod dielektrickými kryty zespoda na trupu.

Uživatelský avatar
JirkaZ
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 1429
Registrován: 26 úno 2021, 01:00

#10 Příspěvek od JirkaZ »

sr71: je.
Kdo chce, hledá způsob;
kdo ne - hledá důvod.

Ze dvou možností často volím tu třetí.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Pomocí tý všesměrový antény se rádiokompas (ARK) naladil na kmitočet, rozpoznal se = identifikoval podle jím vysílanýho morse-znaku a pak se přijímač bez změny naladění frekvence přepnul na tu kruhovou "góniovku", kterou se hledal směr. Ta směrovka totiž má výrazný minima a maxima a tu naváděcí "dálnou" nebo "blížnou" bys na ni v určitý poloze vůbec nebyl schopnej zachytit, i kdybys měl přijímač naladěnej. A protože ty dálný i blížný měly na každým letišti jinej kmitočet, postup byl právě takovej - nejdřív majákovou vysílačku zachytit na přesným kmitočtu bez snahy o určení přesnýho směru a pak už se zafixovaným naladěním jen lovit směr ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#12 Příspěvek od Crifodo »

Drátová anténa od kabiny k hraně výškovky byla pro palubní krátkovlnnou stanici, u MiGu známá RSI neboli "eresíčko", staří OLáci znají, rozsah měla spodní část krátkých vln. Nesměrová anténa radiokompasu je obvykle v podobě "pahýlu" někde na trupu. Novější verze měly nesměrovou anténu pro NDB pásmo integrovanou do krytu směrové sestavy feritek (zalaminovaná měděná siťka).
To co popisuje Ekkar, není radiokompas ale postup gonimetrie na dopravních letadlech z třicátých let, když byl čas na takové manuální cvičení.
Radiokompas potřebuje k funkci obě antény současně, všesměrovou i rámovou/feritovou. Všesměrová má kruhový diagram, rámová osmičkový, sloučením obou vznikne ledvina, diskriminátor přijímače pak šmrdlá motorkem gonia s otočnou feritkou do minima (starší verze) nebo vyhodnocuje fázový rozdíl mezi dvěma kolmými sekcemi feritek a ten pak posílá do gonia - indikátoru. Ladění ARK se děje podle kmitočtu, na nějaké čekání a luštění značek tu není zrovna fůra času. Je ale fakt, že výstup do sluchátek měly všechny radiokompasy, existovala možnost při výpadku komunikační stanice použít hlasovou modulaci NDB vysílače pro jednostranné spojení, což se skutečně čas od času využilo.
edit: http://radio.ok1cjb.cz/11_historie/11_rsi_a_ol__1.html

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#13 Příspěvek od Crifodo »

Ještě doplnění, vzhledem k tomu že se Mig-15 vyráběl ve spoustě modifikací a kromě Ruska taky v Polsku, Bulharsku a ve Vodochodech, skutečně existovaly varianty kdy po náhradě palubní KV stanice RSI6 za VKV RSI3M se původní drátová anténa modifikovala pro radiokompas.
Více třeba na http://forums.airforce.ru/matchast/4068 ... matchasti/ a dalších fórech. Dá se předpokládat, že tam bude do dneška víc insiderů než tady, i když nějaký veterán z Vodochod možná taky ještě existuje.

Uživatelský avatar
sr71
Příspěvky: 2401
Registrován: 10 dub 2004, 02:00
Bydliště: severovýchodní èechy

#14 Příspěvek od sr71 »

Crifodo píše:Ještì doplnìní, vzhledem k tomu že se Mig-15 vyrábìl ve spoustì modifikací a kromì Ruska taky v Polsku, Bulharsku a ve Vodochodech, skuteènì existovaly varianty kdy po náhradì palubní KV stanice RSI6 za VKV RSI3M se pùvodní drátová anténa modifikovala pro radiokompas.
Ano a pro tu VKV radiostanici RSIU-3M sloužila meèová anténa na trupu za kabinou. Ale k èemu pak tedy ta meèová anténa byla u prvních verzí s KV stanicí?

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#15 Příspěvek od Crifodo »

To co vypadá jako bičová nebo mečová anténa, v originálu штыревая антенна, je vidět už na prototypech z r. 1947. Myslím že to nemělo jinou funkci než nosič izolátoru drátové antény ke kýlu, svod pak procházel do trupu kruhovou průchodkou. Nesměrová anténa ARK-5 v té době byla v podobě měděných paprsků na výklopné části prosklení kabiny. Po zástavbě VKV radiostanice drátovou anténu použili jako nesměrovou pro radiokompas, na fotkách vede mimo ten meč rovnou do kruhové průchodky. Na letounu byly ještě různě na spodní části antény pro výškoměr (přijímací a vysílací) a anténa pro marker.

Odpovědět

Zpět na „Opravy a restaurování starých elektropřístrojů“