Motor z akuvrtačky

Problémy s elektrickým nářadím

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
pentoda92
Příspěvky: 99
Registrován: 24 srp 2013, 02:00

Motor z akuvrtačky

#1 Příspěvek od pentoda92 »

Ahoj, známý mi darovat motor z aku vrtačky (jin ma zhi rs-550s). Vypadá jako DC motor. Ve vrtačce fungoval, ale když do něj pustím 12v netočí se, ale jen vibruje (opakovaný minimální pohyb doprava/doleva). Jak tento problém odstranit?
Díky

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#2 Příspěvek od ok1hga »

z čeho tam těch 12V pouštíš ?
tenhle motor potřebuje docela "pořádný" proud, jinak se vůbec neroztočí, nebo se jen cuká . . .
změř odběr motoru a také změř napětí toho zdroje, když ten motor připojíš !

Uživatelský avatar
pentoda92
Příspěvky: 99
Registrován: 24 srp 2013, 02:00

#3 Příspěvek od pentoda92 »

zhruba 4A zdroj.

Uživatelský avatar
jasin
Příspěvky: 1440
Registrován: 22 úno 2005, 01:00
Bydliště: Kunratice u Prahy

#4 Příspěvek od jasin »

Prověř komutátor. Buď je tam kus opálený a nebo spíš vytržený drát. Jinak bude šlus na vinutí rotoru. Pak jen kontejner :(
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#5 Příspěvek od ok1hga »

pentoda92 píše:zhruba 4A zdroj.
a měřil jsi ten proud ?
ten motor si při rozjezdu vezme i 15A !!!!
a jestli ten zdroj má elektronickou pojistku, určitě bude vypínat !

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#6 Příspěvek od Artaban001 »

Připoj ho na velký alkalický monočlánek, nebo akumulátor. Pokud se nebude točit, je po něm. Někteří lidé jsou totiž "hovada" a zatěžují vrtačku až se motor zastaví. Výsledkem je, že se rozžhaví péra, co dotlačují uhlíky na komutátor a uhlíky stratí přítlak. A nebo má motor naběháno tolik, že má sjetý uhlíky - Obojí jde kontrolovat "průzorama" z boku motorku..

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od kulikus »

Nebo na autobaterii (pro jistotu přes žárovku 12V/55W nebo 1ohm rezistor).

Výrobce je ve věci parametrů velmi nesdílný.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

No nwm , jaké zvíře jsem , ale když potřebuji zabrat , tak prostě zmáčknu vypinač . Stejnětak u kotoučové pily a na tomto světě jsem již nějaký pátek a ta zařízení též . :nevim:

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#9 Příspěvek od ok1hga »

kulikus píše:Výrobce je ve věci parametrů velmi nesdílný.
. . . ale jó, něco se sehnat dá.
Přílohy
rs-550-555a-drill-motor.jpg
(232.57 KiB) Staženo 554 x

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#10 Příspěvek od Artaban001 »

BOBOBO píše:No nwm , jaké zvíře jsem , ale když potřebuji zabrat , tak prostě zmáčknu vypinač . Stejnětak u kotoučové pily a na tomto světě jsem již nějaký pátek a ta zařízení též . :nevim:
Pokud při kousnutí vrtáku ihned pustíš vypínač, tak je vše v pořádku. Ale párkrát jsem viděl experty, kteří i přes to, že se motorek zastavil, týrali ho dál, až se mu hulilo z uhlíků.. (vinutí je pár závitů hodně tlustým drátem)
A pokud se mu zahulí z uhlíků, motor definitívně stratí výkon díky zvýšenému přechodovému odporu uhlík komutátor..

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od kulikus »

Nezatížený při 4000ot/min bere 130mA, při nulových/rozběhu si cucne 5A.

Jak detekovat/měřit zkrat na vinutí?
Změna odporu v takovém případě může být téměř nepostřehnutelná. Avšak indukčnost vinutí se závitem na krátko bude nižší, závit (či několik) nakrátko působí naindukvaným zkratovým proudem proti příčině - brzdí, tlumí a hřeje. Skrz průřez magnetického obvodu obepnutého závitem nakrátko se ztíží průtok magnetického toku - zvětší se magnetický odpor a klesne indukčnost.

Když motor se zkratem zkusíš roztočit v prstech, půjde ztuha podobně jako půjde když proklemuješl jeho napájecí svorky (bez připojeného napájení samozřejmě).

Pokud zkrat na vinutí rotoru není, půjde nepřipojený motor roztočit poměrně snáze.

Pak hledej problém na uhlících. Vyčisti mezery mezi lamelama komutátoru, NEMAŽ ho aby nevznikla mazlavá vodivá hmota. Zkontroluj přítlačnou sílu na uhlíky a povrch uhlíku na lamele.

Uživatelský avatar
monterjirka
Příspěvky: 2761
Registrován: 14 čer 2003, 02:00
Bydliště: Blížejov

#12 Příspěvek od monterjirka »

Vedle "uhlíků" trpí při přetížení ještě jedno místo - připojovací doby vinutí na rotoru (na komutátoru). Lepší výrobci to pájí, "levní" to lisují a to jak se jednou ohřeje, objeví se přechoďáček a už to je jen horší a horší.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

No nwm , ale pájený komutátor jsem už desetiletí neviděl . Nwm jak na "svobodě" , ale i bolševik dávno lisoval . Tu s menším , tu s větším úspěchem . :D

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#14 Příspěvek od TAKJAN »

Ten pájený jsem zas viděl vytečený-odstředivou silou..

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#15 Příspěvek od BOBOBO »

No to já také , nedávno u mojí svářečky z autobusového dynama , ale to bude mít minimálně 40let od výroby za sebou . :D

Odpovědět

Zpět na „Elektrické nářadí“