Degraduji termistory casem?
Moderátor: Moderátoři
Degraduji termistory casem?
Chtel bych se zeptat zkusenejsich, jestli termistory (NTC, PTC - teplotni cidla) mohou starim degradovat. Treba ze prubeh zmeny jejich odporu v zavislosti na teplote uz neni cista krivka, ale vkradaji se tam ruzne skoky a podobne.
Muj dotaz se tyka teplotnich cidel v motoru auta - cyklicke zatezovani zmenou teploty 20-95°C, vibrace, atd. Jestli se proste po 15ti letech provozu muze termistor podelat a i kdyz podle tabulky ukazuje pri 100°C to co ma ukazovat a to same pri 20°C, tak ten prubeh muze byt s vykyvy odporu.
Pokud sem to napsal nesrozumitelne tak se omlouvam. Nak
Muj dotaz se tyka teplotnich cidel v motoru auta - cyklicke zatezovani zmenou teploty 20-95°C, vibrace, atd. Jestli se proste po 15ti letech provozu muze termistor podelat a i kdyz podle tabulky ukazuje pri 100°C to co ma ukazovat a to same pri 20°C, tak ten prubeh muze byt s vykyvy odporu.
Pokud sem to napsal nesrozumitelne tak se omlouvam. Nak
Jestli máš na mysli čidlo teploty chladicí kapaliny u Fabie I, tak může. Mám vlastní zkušenost a nejsem zdaleka sám. Při měření mimo motor se čidlo (termistor) chovalo korektně (hodnoty odporu byly v tolerančním poli podle dílenské příručky), ale při provozu ho občas ŘJ vyhodnotila jako vadné (neočekávaná hodnota) a budík teploměru zůstal ležet na levém dorazu. Nedávno jsem o tom psal v jiném vlákně.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Taky mam prave problem s teplotnimi cidly, u me zase nepravidelne vyleti otacky na volnobeh treba na 2000rpm a drzi dokud neproslapnu plyn. Par lidi melo stejny problem a po vymene cidel klid a pohoda. Tak me to prave zajimalo - rikal sem si blba pasivni soucastka, co se na ni muze podelat. Jak vidim tak muze. Diky Nak
PS. o fabii se nejedna, cidla mam dve - jedno dvojite (budiky a RJ) a jednoduche (opet RJ)
PS. o fabii se nejedna, cidla mam dve - jedno dvojite (budiky a RJ) a jednoduche (opet RJ)
Já taky (ověřeno měřením). Přesto ŘJ vyhodnotila chybu. Ani pitva nic neodhalila, žádný upadlý spoj ani náznak zkratu, Konektor, kabeláž a spoje taky OK. Po návratu zpět, opět stejný problém, vyřešila to až výměna.
Dokonce po ověření bezchybné funkce s novým čidlem, jsem to "vadné" vrátil zpátky do motoru a opět chyba. Tak jsem se na další bádání vykašlal, za 140Kč to nestojí. Mám ho někde v garáži, kdyby někdo chtěl pokračovat v bádání.
Dokonce po ověření bezchybné funkce s novým čidlem, jsem to "vadné" vrátil zpátky do motoru a opět chyba. Tak jsem se na další bádání vykašlal, za 140Kč to nestojí. Mám ho někde v garáži, kdyby někdo chtěl pokračovat v bádání.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
V automotive bývá častý problém řešení napojení vývodů, kuchnul jsem pro zajímavost náhodně blbnoucí čidlo z tátovy bývalé Audiny, bylo to mosazné pouzdro se shora zalisovanou průchodkou s konektorem. Uvnitř byl DPS asi s nějakým zesilovačem a kostru si to bralo pružinkou opřenou zevnitř o to mosazné pouzdro, v tom byl kámen úrazu, styk pokovené ocele a mosazi stářím trochu zoxidoval a vodil si, jak chtěl.
Jasny - no muzu ty stary cidla rozpitvat a podivat se. Mam objednane nove originaly a jedno bohuzel stoji 1100 a druhe 550Kc (skvela cena za plastovy vylisek, s termistorem a mosaznych plechem). V nahradach to je o cosi levnejsi, ale s nahradami takovych dilu uz jsem vyucen - zazil sem cidla co nefungovaly jak mely i kdyz byly nove z krabicky a to same treba termospinace (znacky EPS, Starline, Delphi...) Nak
Vymenil sem dnes ty cidla. Rozebral sem je obe - to jednoduche uvnitr zadnou vadu nevykazovalo ani nebylo poskozene. To druhe dvojite melo na jednom letovanem privodu studenak. Nejak to drzelo ale jak sem za to zatahnul tak to ulitlo z packy samo a v ruce mi zustal dratek a na nem kapka cinu. Ostatni tri drzely tak, ze sem urval jenom dratek a cin zustal drzet na pacce.