Degraduji termistory casem?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

Degraduji termistory casem?

#1 Příspěvek od Nakadah »

Chtel bych se zeptat zkusenejsich, jestli termistory (NTC, PTC - teplotni cidla) mohou starim degradovat. Treba ze prubeh zmeny jejich odporu v zavislosti na teplote uz neni cista krivka, ale vkradaji se tam ruzne skoky a podobne.

Muj dotaz se tyka teplotnich cidel v motoru auta - cyklicke zatezovani zmenou teploty 20-95°C, vibrace, atd. Jestli se proste po 15ti letech provozu muze termistor podelat a i kdyz podle tabulky ukazuje pri 100°C to co ma ukazovat a to same pri 20°C, tak ten prubeh muze byt s vykyvy odporu.

Pokud sem to napsal nesrozumitelne tak se omlouvam. Nak

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#2 Příspěvek od Eleman »

Jestli máš na mysli čidlo teploty chladicí kapaliny u Fabie I, tak může. Mám vlastní zkušenost a nejsem zdaleka sám. Při měření mimo motor se čidlo (termistor) chovalo korektně (hodnoty odporu byly v tolerančním poli podle dílenské příručky), ale při provozu ho občas ŘJ vyhodnotila jako vadné (neočekávaná hodnota) a budík teploměru zůstal ležet na levém dorazu. Nedávno jsem o tom psal v jiném vlákně.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#3 Příspěvek od Nakadah »

Taky mam prave problem s teplotnimi cidly, u me zase nepravidelne vyleti otacky na volnobeh treba na 2000rpm a drzi dokud neproslapnu plyn. Par lidi melo stejny problem a po vymene cidel klid a pohoda. Tak me to prave zajimalo - rikal sem si blba pasivni soucastka, co se na ni muze podelat. Jak vidim tak muze. Diky Nak

PS. o fabii se nejedna, cidla mam dve - jedno dvojite (budiky a RJ) a jednoduche (opet RJ)

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#4 Příspěvek od Milan_F »

To spíš vypadá na falešnej luft nasávanej za klapkou (zpuchřelý hadičky ovládání EGRu, ventilace, posilovač brzd, netěsnost kolem EGRu atd). Taky se mi stalo, že byl blbě nasazenej kabel na svíčce a volnoběh si sám coural až ke 3 tis.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#5 Příspěvek od Nakadah »

Kdepak, nic takovyho - prověřeno, vyměneno, vyčistěno, seřizeno prostě úplně všechno kolem. Ale to tady nebudu rozepisovat, bylo by to moc textu.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#6 Příspěvek od breta1 »

Já bych změnu průběhu (a nějaké skokové změny) termistoru stářím skoro vyloučil

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#7 Příspěvek od Eleman »

Já taky (ověřeno měřením). Přesto ŘJ vyhodnotila chybu. Ani pitva nic neodhalila, žádný upadlý spoj ani náznak zkratu, Konektor, kabeláž a spoje taky OK. Po návratu zpět, opět stejný problém, vyřešila to až výměna.
Dokonce po ověření bezchybné funkce s novým čidlem, jsem to "vadné" vrátil zpátky do motoru a opět chyba. Tak jsem se na další bádání vykašlal, za 140Kč to nestojí. Mám ho někde v garáži, kdyby někdo chtěl pokračovat v bádání.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od jiriS »

Někdy jde o mikrotrhlinku, kdy se do čidla dostane přímo kapalina resp.pára, možná působení tlaku. Časem by kapalina skrz čidlo i unikala, stávalo se to u starších aut, kde se snímala hodnota analogově.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#9 Příspěvek od Zaky »

V automotive bývá častý problém řešení napojení vývodů, kuchnul jsem pro zajímavost náhodně blbnoucí čidlo z tátovy bývalé Audiny, bylo to mosazné pouzdro se shora zalisovanou průchodkou s konektorem. Uvnitř byl DPS asi s nějakým zesilovačem a kostru si to bralo pružinkou opřenou zevnitř o to mosazné pouzdro, v tom byl kámen úrazu, styk pokovené ocele a mosazi stářím trochu zoxidoval a vodil si, jak chtěl.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#10 Příspěvek od Nakadah »

Jasny - no muzu ty stary cidla rozpitvat a podivat se. Mam objednane nove originaly a jedno bohuzel stoji 1100 a druhe 550Kc (skvela cena za plastovy vylisek, s termistorem a mosaznych plechem). V nahradach to je o cosi levnejsi, ale s nahradami takovych dilu uz jsem vyucen - zazil sem cidla co nefungovaly jak mely i kdyz byly nove z krabicky a to same treba termospinace (znacky EPS, Starline, Delphi...) Nak

Uživatelský avatar
Cust
Příspěvky: 5553
Registrován: 17 led 2007, 01:00
Bydliště: Husinec-Řež

#11 Příspěvek od Cust »

Mikrotrhliny u přívodů + vlhkost = smrt čidla.
U NTC mám ověřený posun charakteristiky s ion. zářením.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#12 Příspěvek od Nakadah »

Vymenil sem dnes ty cidla. Rozebral sem je obe - to jednoduche uvnitr zadnou vadu nevykazovalo ani nebylo poskozene. To druhe dvojite melo na jednom letovanem privodu studenak. Nejak to drzelo ale jak sem za to zatahnul tak to ulitlo z packy samo a v ruce mi zustal dratek a na nem kapka cinu. Ostatni tri drzely tak, ze sem urval jenom dratek a cin zustal drzet na pacce.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“