Zrychlení kroku motoru nezávisle na originálním obvodu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
KuCZik
Příspěvky: 48
Registrován: 21 lis 2012, 01:00

Zrychlení kroku motoru nezávisle na originálním obvodu

#1 Příspěvek od KuCZik »

Zdravím, řeším tu takovou záludnost. Mám doma plotter XY4140 a rozhodl jsem se, že ho překopu. Plotter si pojíždí zvlášť papír a zvlášť pero. Chtěl jsem, aby motory řídily pouze pohyb pera a papír/dps zůstal pevně umístěn na základně. Jenže osa, která mi původně hýbala papírem, se značně zpomalila a zkrátila pohyb. Chtěl jsem se tedy zeptat, jestli je vůbec možné zvýšit rychlost motoru (každého kroku) ze signálů vycházejících z originální jednotky plotteru na obvodu zvlášť, nebo zda je to pitomost a bez zásahu se mi to nepovede? Nechtěl bych zníčit originální obvod. Díky za vaše rady.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#2 Příspěvek od Hill »

To by chtělo bližší vysvětlení: osa, která hýbala papírem přece musí na obvodu hnacího kola vyvinout stejnou délku kroku, ať už hýbe papírem nebo základnou. Nebo jsi něco změnil mechanicky?
Je také možné, že motor sice utáhne papír, ale neutáhne základnu a místo otáčení si udělá například každý druhý krok na místě.

Uživatelský avatar
KuCZik
Příspěvky: 48
Registrován: 21 lis 2012, 01:00

#3 Příspěvek od KuCZik »

Musel jsem udělat mechanický zásah. Ozubené kolo bylo poháněno motorem. Kolo bylo natrvdo spojeno s tyčí, na které byly očka se skelnou drtí pro pohyb papíru. Na ozubené kolo jsem tedy natvrdo nalepil další ozubené kolo pro pohon řemenu, který bude zaseknutý v liště, která hýbala perem po druhé ose.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#4 Příspěvek od Hill »

Ale tím jsi skutečně zkrátil krok proti tomu původnímu provedení. Prostě jeden krok v ose X je pořád stejný, ale v ose Y je menší, proto to běhá pomaleji a stlačuje na výšku výtisk.
Když dáš nakreslit kružnici, nesmí ti vypadnout elipsa. To ovšem předpokládá, že stejný počet kroků způsobí stejnou změnu polohy v obou osách. Jestli ne, musíš to pořešit buď mechanicky nebo zásahem do EPROM.

Uživatelský avatar
KuCZik
Příspěvky: 48
Registrován: 21 lis 2012, 01:00

#5 Příspěvek od KuCZik »

Takže jediná možnost je tedy zásah. Předpokládám assembler. Mechanicky na to sem ještě víc levej a dochází mi ozubená kolečka :-D

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#6 Příspěvek od masar »

Lze také pozměnit vlastnosti software, který generuje soubor pro plotter.
Např. pokud používáš plotter ve spolupráci s programem Eagle, lze změnou parametrů v definičním souboru změnit poměr rozlišení X a Y tak, jak je třeba.
Další možností je napravit zmíněný poměr vynásobením všech parametrů Y v cílovém souboru opravným koeficientem, nejlépe pomocí nějakého skriptu.
:wink:

Uživatelský avatar
KuCZik
Příspěvky: 48
Registrován: 21 lis 2012, 01:00

#7 Příspěvek od KuCZik »

Eagle používám, právě proto chci pozměnit plotter aby se mi lépe tiskly DPS. V CAM Processoru používám jako zařízení HPGL. Kde se to dá pozměnit?

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#8 Příspěvek od masar »

V Eagle cesta: C:\Program Files\EAGLE\EAGLE-5.11.0\bin
(pro některé verze je to o adresář výš)
Otevři soubor eagle.def v poznámkovém bloku a v něm část týkající se zařízení HPGL:
[HPGL]

Type = PenPlotter
Long = "HP-GL plotter"
Init = "IN; IP 0,0,100,100; SC 0,100,0,100;\n"
Reset = "PU; SP 0; PA 0,0;\n"
Width = 16
Height = 11
ResX = 1016
ResY = 1016
PenSelect = "SP %u;\n" ;; Pens numbered 1..n
PenSpeed = "VS %1.0f;\n"
...................................................
............................................atd atd.
Změnou hodnoty ResY z 1016 na úměrně vyšší (jest-li se nemýlím) napravíš napáchané škody.
Snad by to mělo jít i změnou příkazu Init (na třetím řádku) změnou HPGL příkazu SC 0,100,0,100.
Vyzkoušej.
:wink:

Uživatelský avatar
KuCZik
Příspěvky: 48
Registrován: 21 lis 2012, 01:00

#9 Příspěvek od KuCZik »

Super, díky za info, jsem teprve v raném stádiu realizace, takže vyzkouším až plotter bude jezdit. Asi bych se do takových problémů nedostal, dokud jsem na tom stařečkovi nechtěl tisknout plošňáky :-D Ten parchant mi prostě nechtěl kreslit stejnoměrnou vrstvu leptuvzdornýho laku trubičkovým perem, tak sem ho vykuchal. :-D

Uživatelský avatar
TomasX
Příspěvky: 630
Registrován: 12 srp 2005, 02:00

#10 Příspěvek od TomasX »

Koukám další "vynálezce". 8O
Mě totiž napadl stejný nápad, jen jsem použil starý AMAGRAF 0517. :wink: Za dlouhých zimních večerů "vymýšlím a vynalézám" vymyšlené a vynalezené. :oops: Udělal jsem novou elektroniku driverů a ovládám ho příkazy Step/Dir v domnění, že A0517 půjde ovládat jako CNC stroj softem MACH3. Zatím jsem v kruhu, kdy váhám mezi dalším "vývojem" nebo "letem" A0517 z okna ven do záhonku pod oknem.

P.S. Celý problém je asi v tom, že starýho psa novým kouskům nenaučíš. (tím myslím A0517 ne sebe) :lol:
Machr jsme každý, ovšem vždy v oboru někoho druhého ...

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#11 Příspěvek od masar »

Také (ještě někdy) používám AMAGRAF 0507 na kreslení spojů na desku. Tento stroj má jen hardware a aby rozuměl příkazům HewlettPackardGraphicsLanguage, musí mít program, který to umí. Já jsem pro Amagraf kdysi v Pascalu stvořil obslužný prográmek, který čte soubor z Eagle a dělá, co má. Poslouchá jen ty nejzákladnější příkazy HPGL, ale stačí to. :wink:

Mírně O.T.: Eagle je sice dobrý program, ale při použití plotteru postrádám u něho schopnost řazení posloupnosti kreslení kresby. Jedinou volbou je volba "Optimize", která je nevyhovující (napojování spojů v nevhodném místě a času). Jinak kreslení zachovává historickou posloupnost tvorby PCB, což je sice lepší, ale nevyhovuje při změnách návrhu (pero často mění oblast kresby). Jak na tento problém?

Uživatelský avatar
KuCZik
Příspěvky: 48
Registrován: 21 lis 2012, 01:00

#12 Příspěvek od KuCZik »

Tak já vlastně měnim jen systém pojezdu, místo aby krokáč hýbal papírem, bude hýbat celou lištou. Do elektroniky chci udělat co nejmenší zásah, nejlépe žádný (chci to v případě že to nebude fungovat složit zpátky do původního stavu). Programování HPGL interpretru je pro mě trochu španělská vesnice, nejen že netuším jak se pořádně HPGL chová, ale programovat na úrovni komunikace se zařízením je pro mě trochu mimo (když beru to, že jsem si sem tam udělal nějakou blbůstku v Javě, Pascalu a PHP).

masar: Popsal by jsi mi to trochu podrobněji? Třeba bych mohl poradit.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#13 Příspěvek od masar »

Asi takto: ( :D )
Na plochu naskládám patice IO a ostatní součástky tak, jak si myslím, že se budou dobře navzájem propojovat. Pak je ručně (nepoužívám autoroute) propojuji, na vhodná místa přidám potřebné pady, pak zjistím, že to lze propojit lépe a spoje, které jsem dělal na začátku, překreslím. No a plotter také tyto spoje udělá jako poslední, což znamená, že se třeba pero přemisťuje přes celou desku a napojuje již zaschlé starší spoje, prodlužuje se čas a zvyšuje riziko vady kresby. Bylo by dobré, kdybych mohl nějak editovat posloupnost kresby, aby k těmto přesunům nedocházelo.
Ale není to nic fatálního, zvláště když dělám dvě desky za uherský rok. :wink:

Uživatelský avatar
KuCZik
Příspěvky: 48
Registrován: 21 lis 2012, 01:00

#14 Příspěvek od KuCZik »

Tak na to jsem ještě nepřišel, ale taky by mě to zajímalo jak na to. Já sice zatím používám autoroute, ale i tak popojíždí sem a tam jak magor :D A netuším, jestli vůbec Eagle něco takového umí.

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#15 Příspěvek od varok »

A jaký převod jste na ten pojezd použil? Nešlo by použít ozubené kolečka pro menší převod? Kdyby jste měl tedy původní převod např. 1:5, tak dát kolečka 1:3, nebo 1:2? Sice se tím asi zmenší síla, jakou je schopný ten motor utáhnout, ale pojede ta celá lišta rychleji, ne?

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“