Výroba plosnaku fotocestou - pomoc

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Fibik
Příspěvky: 23
Registrován: 13 led 2005, 01:00

Výroba plosnaku fotocestou - pomoc

#1 Příspěvek od Fibik »

Ahoj, zkousim si vyrobit plosnak fotocestou. Udelal jsem pro zacatek par zkusebnich desek a ani jednou se mi nepovedla. Popisi strucne muj postup. Na desce je vytistena predloha na pauzovaci papir. Jelikoz nemam "horske" svetlo, tak ji vystavuji na slunicku nebo to dam pod halogenkou. Necham tam cca 3-5 minut a pak hned hodim do vyvojky (NaHo - tak nejak). Zobrazi se mi na desce obraz te predlohy, ale kdyz ji vytahnu, tak se mi to rozmaze a zbyde mi hola deska:( Kde delam chybu???? jinak to delam ve tme. Prosim poradte mi.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#2 Příspěvek od Crifodo »

moc silná vývojka (NaOH), smyje i exponovaná místa.
Začni s hodně slabým roztokem a přidávej koncentraci (ne tak že naleješ silný roztok do misky s deskou na desku :D )
Desku můžeš jemně otírat vatou nebo molitanem.

Uživatelský avatar
Fibik
Příspěvky: 23
Registrován: 13 led 2005, 01:00

#3 Příspěvek od Fibik »

:oops: je fakt, ze se mi to jednou povedlo na patej pokus (zkusebni deskou o rozmeru cca 20x20 mm) s tou samou vyvojkou. Kdyz je malo nez je doporucena, tak to nevadi? tam je treba 10 gramu na 1 litr. tak mam radsi dal 10gramu na 1.5 litru?

To Crifodo: dekuji za rychlou odpoved

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#4 Příspěvek od Crifodo »

nevím, jak to vychází v gramech, já jsem vždycky rozpustil pár těch pecek ve vodě a pak jsem přiléval roztok do vody, až to začalo leptat, a pak jsem tu správně stanovenou koncentraci buď zapomněl nebo po roce nepoužívání roztok vylil :D
taky záleží na teplotě. Menší koncentrace nevadí, ale prostě se vyvolání nedočkáš. Správně exponovaná deska se dá poznat na denním světle ještě před vyvoláním, jsou tam patrné rozdíly mezi exponovaným a neexponovaným místem.
Jinak jestli nemáš výbojku, dá se exponovat i pod UV zářivkou (spíš víc kusů) 20W, ale chce to perfektně ostrou a dokonale přitisknutou předlohu protože to není bodový zdroj světla.

Uživatelský avatar
Fibik
Příspěvky: 23
Registrován: 13 led 2005, 01:00

#5 Příspěvek od Fibik »

Ano je to tak, vsiml jsem si rozdil mezi exponovaným a neexponovaným místem. Beru tvoji radu k srdci a dneska vecer to zkusim znova;) Jeste mala otazka. je jedno, jak je dlouho ve vývojce? Nebo az uvidim obrazec tak ji hned vytahnout?

Uživatelský avatar
mety
Příspěvky: 634
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Planeta Zem

#6 Příspěvek od mety »

Použivaš spray positiv,alebo desku z foto vrstvou?Mne sa stalo,že pri praci z positivom zišlo dole všetko SKORO vždy.Nasralo ma to,a kupil som už osvedčene dosky z fotovrstvou a bolo po probleme.Vyvojka bola ok,tak fakt neviem kde sa stala chyba.Aj som ten lak sušil pri udavanej teplote hodinu a aj tak........ :?A vo vývojke to drž max minutu,lebo ti zlepta všetko :!:

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#7 Příspěvek od Crifodo »

při pokojové teplotě není čas ve vývojce kritický, sice tu všechno souvisí se vším, ale při dost silné vrstvě emulze a správné expozici se neexponované plochy odmyjou a ty exponované jsou tak utvrzené že jim ani 10 minut navíc nevadí, ale není potřeba to pokoušet, jemné čáry by se mohly narušit.
prostě to potírám vatou a jak je všechna neutvrzená emulze odplavená, desku vytáhnu, opláchnu a dám sušit.
Mezi kupovaným ovrstveným cuprextitem a nastříkaným jsem nepozoroval rozdíl, co se týče vyvolání. Obojí chce dost laborování, než se člověk trefí do správného výsledku :?

Uživatelský avatar
Fibik
Příspěvky: 23
Registrován: 13 led 2005, 01:00

#8 Příspěvek od Fibik »

Zatim jsem pouzil hotovou kupovanou desku. A rovnou jsem si koupil do budoucna positiv 20. Kupovane desky maj jednu blbou vyhodu -> nemaj pozadovanej rozmer. Ale s stim roztokem NaOH si dam velky pozor.

Uživatelský avatar
om7yc
Příspěvky: 16
Registrován: 11 črc 2005, 02:00

#9 Příspěvek od om7yc »

Fibik píše:Ano je to tak, vsiml jsem si rozdil mezi exponovaným a neexponovaným místem. Beru tvoji radu k srdci a dneska vecer to zkusim znova;) Jeste mala otazka. je jedno, jak je dlouho ve vývojce? Nebo az uvidim obrazec tak ji hned vytahnout?
Zdravim, ak dnes vecer budem mat trochu casu, napisem par riadkov
na tuto temu. V poslednej dobe som sa tymto hodne zaoberal a citim
dlh tym, ktory pomohli aj mne a tiez zacinajucim aby nemuseli stravit
tolko casu na internete ako ja. Ale dnes je skutocne moznost
jednoducho si urobit pekny plosak doma. Oci uz tak nesluzia, ale rad
si nieco ubastlim a tak mi prisla vhod technika vyroby plosnych spojov
fotocestou. A hlavne je to ihned.

Uživatelský avatar
right13
Příspěvky: 447
Registrován: 05 kvě 2006, 02:00

#10 Příspěvek od right13 »


Uživatelský avatar
om7yc
Příspěvky: 16
Registrován: 11 črc 2005, 02:00

#11 Příspěvek od om7yc »

right13 píše:http://www.hw.cz/Teorie-a-praxe/Dokumen ... tvach.html pre tych co s tym maju problem
Posielam slubený text.

Moj postup pri vyrobe plosnych spojov fotocestou.

Doska spoja. Tu sa treba rozhodnut kupit, alebo nastriekat. Ja som skusil
oboje. Ale ked sa mi dlho nedarilo vytvorit pekny plosak, omrzelo ma kupovat
nastriekane dosky. Nie su najlacnejsie a tak som kupil spray POZITIV. Vo
velkom baleni, lebo 1dcl stoji okolo 270,- skk a 2 dcl o sto korun viac.
Hoci si uvedomujem, ze mi potrva dost dlho pokial spray spotrebujem. Mam
moznost nastriekat nejake dosky dobuducna.
Potom nastali problemy s nanesenim spravnej - primeranej vrstvy fotocitli-
veho laku na dosku. Pretrepaval som spray, cistil dosku vsetkym moznym.
Praskami aj riedidlami. Vysledok bol vzdy nanic. Potom som tu dostal radu
a som za nu povdacny, pouzit smirglovy papier. A tym sa vyriesl problem
odmastnenia dosky. Pouzil som vodny brusny papier, ja som nemal jemnejsi,
tak som pouzil so so zrnitostou 600, ryhy nie su az take velke. Islo o spoje
pre mna a tak som si s tym problemy nerobil. Brusit treba pod vodou. A ked
voda nerobi ziadne oka, pekne suvisle steka po doske, dosku oplachnem pod
cistou vodou, otrasiem a polozim medou na servitku, alebo papierovu
utierku, aby voda nevytvarala pri schnuti oka. Lebo doska velmi rychlo oxiduje.
Potom poriadne dosusim fenom. Uz sa dosky nesmieme dotykat rukou.
Teraz je doska pripravena na nanesenie laku. A tu som narazil na dalsi problem.
Nevedel som, aka je to spravna vrstva. A tak som pokracoval sposobom pokus-
omyl. Nebudem tu vsetko pisat ale bolo to hrozne. Pretoze sa mi nikdy
nepacil vzhlad nastriekanej dosky. A tu v bastlirne som tiez dostal radu.
Takze radsej postup. Odmastenu dosku si dam na nejaku podlozku, pod dosku
papier, robim to v kupelni a nemal som problem s prachom. Tu treba povedat,
ze s tym prachom mozu byt problemy. Doporuceny sposob, ktory tu niekto uvadzal,
je zohnat vecsiu papierovu krabicu vystlat ju vlhkou handrou, na dno polozit
dosku a nastriekat. Ja to robim horeuvedenym sposobom v kupelni. Dosku si
trochu nahrejem fenom, polozim na podlozku, dobre, /aspon 30 skund/ pretrepem
spray a striekam. Takym sposobom, ze zacinam trochu mimo dosky, aby ked uz
lak dopada na dosku, robil suvisly film a pomerne rychlo, plynule taham ruku.
Ked je doska uzka, staci raz vodorovne a raz krizom. Podla potreby a velkosti
dosky. Nech sa cokolvek vytvara na doske, neopravovat. Nikdy nestriekat na
dvakrat. Doska musi byt vodorovne, lebo ak je vrsta trochu hrubsia lak steka.
Ak doska aj nevyzera pekne nastrieknuta, nevadi, pokial vytvrdne lak sa zleje.
Pravdepodobne sa Vam nepodari nastriekat dosku tak, ako ju dostat v predaji.
Ale to nic. Hlavne aby bola suvisla vrstva laku. Potom dam dosku do
predhriatej elektrickej rury. A pri teplote asi 50-60 stupnov ju tam necham
nieco 1-2 hodiny. Vecsinou ju exponujem az na druhy den. Hoci by sa mala dat
pouzit hned. Lak je dostatocne tvrdy. Nesusim pri vysokej teplote, lebo sa mi
v zaciatkoch stavali pripady, ked bola vrstva laku hruba a vypalena pri teplote
okolo 80 stupnov, ze pri vyvolavani vo vyvojke mi spoje zmizli tam kde bola
vrstva tensia. A ostala hruba specena vrstva. Preto je dolezite pri striekani
naniest rovnomernu hrubku laku.
Teraz ked je doska pripravena mozeme exponovat cez predlohu. K predlohe tolko,
pokial je z casopisu dam si ju na kopirke prefotit rovno na foliu, oni tam
maju original folie. A davam si ju prefotit hned dvakrat. Raz na foliu a raz na
pauzak. Doma potom obydve predlohy pauzak aj foliu dam na seba, aby som dosiahol
kompaktnost tmavej farby. Oproti oknu sa to da krasne zrovnat. Zlepim a mam
predlohu z ktorej sa daju robit slusne spoje. Aj celkom jemne ciary.
Pokial potrebujem jednoduchsie spoje, nie prilis tenke, pouzivam na vyrobu
predlohy atramentovu tlaciaren. Navrhnem si spoj v EAGLE, tam je tlac bezproble-
mova. Myslim co sa tyka rozmerov. Tam to tlaci 1:1. Ked je to z casopisu v PDF
formate tiez nie je problem. Teraz je uz skoro zvykom, ze aj AMARACH su spoje
1:1. A ostatne z internetu tlacim bud priamo zo stranky, alebo pomocou IRFANU.
Ale to uz je zase ina tema. Este k tej atramentovej tlaci. Pouzivam obycajny
papier, nastavim co najlepsiu tlac. Pokial je predloha pekne natlacena,
papier polozim tlacou na servitku a vatou namocenou v jedlom oleja potieram
z opacnej strany. Papier je asi taky priesvitny ako pauzak. Nie je potrebny
drahy spray. Ked je papier priesvitny, vysusim servikami. Nesuchat, len popri-
tlacat. No a moze sa svietit.
Na osvit ja pouzivam horske slnko. Prisiel som k nemu nahodou. A som rad.
Predlohu napasujem na dosku a cez sklo osvietim. Je dobre spodnu plochu pod
dosku vyrobit z tenkeho molitanu, aby doska bola sklom rovnomerne pritlacena.
Hoci ked je plosak maly, pritlacam ho plexisklom z obalu od CD-cka. Mam dojem,
ze UV ziarenie lepsie prechadza plexisklom. Ked olejom namoceny papier
osvecujem cez sklo, musim ju osvecovat asi 17 minut, cez plexisklo staci asi 7
minut. To si uz ale treba vyskusat.
Dalej je postup asi taky ako tu v horeuvedenych prispevkoch. Polozit osvietenu
dosku do nadoby, ja najprv nalejem trochu vody aby doska bola jemne ponorena,
a pomaly prilievam vyvojku. Dovtedy az sa pomaly zacina odplavovat osvietena
vrstva laku. Trva to dlhsie, ale da sa dobre usledovat, kedy je prebytocna vrstva
odplavena. No prisiel som na to az po niekolkych neuspesnych pokusoch. Kupil
som dosku, aj namiesanu vyvojku, spoje sa mi velmi rychlo objavili a hned aj
zmizli, aby sa uz nikdy neukazali. Tak to tu niekto napisal. A ked sa uz dostanem
az sem dosku oplachnem, vysusim. Nedavam ju uz do rury zapiect, ako
to tu bolo popisane, len ju do horuca nahrejem z oboch stran fenom.
No a tak sa mi uz konecne dosky daria. Na vyleptanie pouzivam chlorid
zelezity. Spoje su pekne, vrstva laku je hrubsia ako na kupenskych a
po vyvolani je leskla-sklovita a nepodleptava sa.
Este by som podotkol, ze lak striekam za sera. Nemusi byt zrovna cervene alebo
zlte svetlo.
Dufam, ze to niekomu pomoze a pekne spoje mu budu odmenou. Len sa nevzdavat.

Trpezlivo zhanat informacie a skusenosti. Stoji to za to.

Este sa ospravedlnujem za SMS-kovy sposob pisania.

Uživatelský avatar
Fibik
Příspěvky: 23
Registrován: 13 led 2005, 01:00

#12 Příspěvek od Fibik »

right13 píše:http://www.hw.cz/Teorie-a-praxe/Dokumen ... tvach.html pre tych co s tym maju problem
Diky za link. Sice jsem aspon dvakrat cetl, ale nenasel jsem odpoved na moji otazku, ale clanek je skvele napsanej pro zacatecniky :wink:

Uživatelský avatar
Fibik
Příspěvky: 23
Registrován: 13 led 2005, 01:00

#13 Příspěvek od Fibik »

om7yc píše:
Posielam slubený text.

Moj postup pri vyrobe plosnych spojov fotocestou.

Doska spoja. Tu sa treba rozhodnut kupit, alebo nastriekat. Ja som skusil
o....................................................
Mockrat ti dekuji za tvoje rady a zkusenosti. Sice jsem znicil par desek, ale presto zkousim dal (i kdyz me ted pomalu dochazi trpelivost :( )

Ted shanim vybojku nebo horske slunce a vubec nevim kde to sehnat:(

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#14 Příspěvek od Crifodo »

horské slunce se vyskytuje v bazarech nebo v zastavárnách (kombinované s infra zářičem), výbojka 125W se dá vyžebrat od lidí co mění pouliční osvětlení, i když už jsou dost vzácné, nahrazujou se sodíkem. Ale potřebuješ i poměrně hovadskou tlumivku.
Nejjednodušší je koupit asi 2 UV zářivky 18W Philips nebo Narva (v potřebách pro akvaristiku) a k tomu dobastlit startér a tlumivku, pokud nemáš svítidlo.

Uživatelský avatar
drabek06
Příspěvky: 1659
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od drabek06 »

Podle me to mas malo osviceny ! Rtutova vybojka 125W i stlumivkou me stala kolem 400Kc . . .

Odpovědět

Zpět na „Poradna“