Automatizace nebo informatika na SPŠ ?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
OKVK
Příspěvky: 16
Registrován: 29 bře 2013, 01:00

Automatizace nebo informatika na SPŠ ?

#1 Příspěvek od OKVK »

Dobrý den,
studuji elektrotechniku 26-41-M/01 na SPŠ, 3.ročník a stojím před zásadním rozhodnutím. Měli jsme si vybrat pro 3.-4. ročník zaměření, zda automatizaci nebo informatiku.Předměty z tohoto zaměření budou i u maturity. Zvolil jsem si automatizaci (ve 3. ročníku je uvedena jako předmět mikroprocesorová technika), ale mám strach z velkého množství teorie, počítání atp. Mohu očekávat i nějakou praktickou činnost? Bylo mi řečeno, že pro VŠ je toto lepší zaměření. U informatiky(ve 3. ročníku je jako předmět aplikované programování) takové obavy nemám a myslím, že bych ji zvládl lépe. Nechci si klást nesplnitelné cíle, o VŠ zatím neuvažuji.
Chci hlavně s dobrým prospěchem zvládnout školu, ale nemohu se stále rozhodnout zda si raději nedat tu informatiku.
Co je lehčí, co se dá lépe zvládnout a co mám od jednotlivých specializací očekávat? Je tu nějaký absolvent oboru elektrotechnika, který si také musel vybírat zaměření ve 3. ročníku?
Prosím poraďte, co zvolit. Nemohu se rozhodnout.
Děkuji za odpověď.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#2 Příspěvek od petrfilipi »

Já jsem sice ze školy už nějaké to desetiletí, ale:
Informatika bude asi jen čisté programování, bez žádného HW. Nevím co se dneska učí, zdali Pascal (Delphi) nebo C (C++), Céčko je semozřejmě lepší.
Automatizace bude podle mě spojení SW+HW, tzn. budete programovat procesory (asi v assembleru, pak případně v Pascalu nebo C), tzn. přijdeš do styku i s HW.
Jde o to, co Tě více baví. Zdali už teď dělaš něco s procesory, tak si v automatizaci prohloubíš svoje znalosti. Můžeš pak začít programovat klasická PLC.
Ono v praxi budeš potřebovat stejně znalosti z obou oborů. Při programování stejně musíš vědět, pro jaké železo píšeš program a u jednočipů (PLC) zase musíš vědět něco i o SW.

Petr Filipi

Uživatelský avatar
Cowley
Příspěvky: 3087
Registrován: 04 úno 2005, 01:00

#3 Příspěvek od Cowley »

Doporucil bych Ti poradit se se starsim spoluzakem ze skoly (prohrabat mu studijni material) nebo primo se studijnim specialistou nebo profesorem daneho oboru na Tve skole .

Nezname presne podminky na Tve skole, ale mohlo by to byt jak psal Petr Filipi.

Uživatelský avatar
OKVK
Příspěvky: 16
Registrován: 29 bře 2013, 01:00

#4 Příspěvek od OKVK »

Zasílám přílohu studijního plánu. Podle tohoto byste mi poradili spíše co ? Mně jde hlavně o to, abych ty dané předměty zvládl. Nechci si klást nesplnitelné cíle, ale nevím prostě co mám považovat za těžší specializaci.
Přílohy
Učební plán.jpg
Učební plán
(245.35 KiB) Staženo 118 x

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

Jestli po maturitě hodláš pokračovat na VŠ, pak se ti může hodit kterýkoli z oborů. Pokud ale počítáš s hupnutím rovnýma nohama do praxe, pak bych šel do oboru automatizace: je to obor, který se stále rozvíjí, pořád v něm bude co dělat, a ty budeš mít od počátku slušnější základ. Mimoto - odborníci na automatizaci se ve frontě na pracáku zpravidla vůbec nevyskytují.

Nepočítej s tím, že s ukončením školy učení skončilo. Vůbec ne, učit se budeš muset pořád. Ale budeš mít představu, čeho se vlastně chceš dobrat, a taky budeš přinejmenším vědět, jak na to, prostě to budeš mít o něco (a možná i o dost) lehčí.

Proti nám budeš ve výhodě - mnozí z nás jsme vystudovali obory, které zapadly v propadlišti dějin, a dnes je uplatníme snad jen při repasi nějaké historické techniky. Ale naučili jsme se základy elektrotechniky i to, jak s nimi pracovat. Život nás pak přinutil doučit se to, co je potřeba, rekvalifikovat se.

Pravidlo: každý ti poradí, co by na Tvém místě udělal sám, ale na Tvém místě jsi Ty, neznamená to tedy, že se tou radou musíš řídit... rozhodnout se musíš sám.

Uživatelský avatar
OKVK
Příspěvky: 16
Registrován: 29 bře 2013, 01:00

#6 Příspěvek od OKVK »

Dobře, a automatizace, respektive dle učebního plánu v příloze Mikroprocesorová technika navazuje na jaký předmět - Základy elektrotechniky z předchozích dvou roků nebo jiný ? Z elektroniky jsem měl za 2.
A Aplikovaní programování a Hardware navazuje na Základy programování z minulého ročníku ?
Já měl se ZAE trochu problém s prospěchem, známka za 3 ve 2.ročníku.
Ze základů programování jsem měl za 2. Nebo to mám brát tak, že to prostě je jakoby od začátku nové učení ? Mně jde o to, abych z toho pak na konci roku neprolítl nebo neměl nějaký hodně špatný prospěch.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#7 Příspěvek od petrfilipi »

Jak tady někdo psal - zkus se stavit za učitely obou předmětů a poraď se s nimi. Oba vědí, co se přesně v předmětech učí.
Jinak naprosto souhlasím s Hillem - automatizace je všude, kam se podíváš, od automatů na kávu až po výrobní linky v kolbence.
A co Ty? Máš školu jako koníčka? Programuješ nebo pájíš ve volném čase?

Petr

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

Navíc si myslím, že OKVK máš na to, abys zvládl oba obory: trojka ve druháku neříká o schopnostech či neschopnosti ještě vůbec nic. Jestli se dá od sedmi čtyřek ve druháku nakonec odmaturovat s průměrem 1,75, o tom něco vím. A mohlo to dopadnout ještě lépe, kdybych dával víc pozor na zadání písemek...
Jestli to navíc nějak souvisí i s tvým koníčkem, stoupá šance, že tě teprve ve třeťáku začne škola bavit.
Ona i teorie se lépe vstřebává, kdyš si umíš představit jakoukoli její praktickou aplikaci.

Uživatelský avatar
OKVK
Příspěvky: 16
Registrován: 29 bře 2013, 01:00

#9 Příspěvek od OKVK »

Dobře a dá se obecně říct u jaké specializace bude větší šance na lepší zvládání daného zaměření ? Automatizace nebo informatika ? U tý automatizace mám strach z velkého množství teorie a počítání.U informatiky si myslím, že se bude dělat víc prakticky a to by se mi časem vstřebalo do mozku lépe.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#10 Příspěvek od Hill »

Sice netuším, proč by zrovna v informatice mělo být méně počítání, než v automatizaci, ba i praktická výuka informatiky mi připadá chudší, než třeba laborky u automatizace, ale to může být jen můj dojem, který třeba někdo jiný zkoriguje.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#11 Příspěvek od petrfilipi »

Tak třeba tady: http://www.fmph.uniba.sk/index.php?id=3035
máš otázky z informatiky.
Podle mě je informatika jen o sezení u klávesnice (což může někomu enormně vyhovovat).
Narozdíl od toho bude automatizace i o HW, budou tam tlačítka, čidla, motory, ... Podle mě bude automatizace zajímavější. Takovým malým příkladem vyšší automatizace může být robot na skládání rubikovy kostky.
A tady: http://www.elearn.vsb.cz/archivcd/FS/Za ... a_text.pdf je nějaká učebnice pro automatizaci.

Petr Filipi

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#12 Příspěvek od rnbw »

Je uplne jedno, ci budes mat z nejakych predmetov znamku 1 alebo 4. Rovnako je to so znamkami na maturitnom vysvedceni. Nikto sa ta na to v zivote nespyta - jedine sa spyta, ci mas maturitu.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

Už je to zde popsáno . Bez VLASTNÍCH aktivit vyjdeš ze školy nepoužitelný . Dva školní roky nějaké teorie nebo i zastaralé praxe jsou jenom malým základem . Už jsi to od okolí slyšel stokrát , ale je to tak , ty musíš mít zájem . Ale ber to tak , pokud někdo drtí 4 roky IT , tak na něj mít nebudeš . Ta automatizace ti může být k užitku . Tedy hlavně pokud půjdeš dále , pokud budeš řadový elektrikář , tak budeš jen koukat , jak automatizaci praktikují ti výše a tobě zbyde sem-tam vyměnit! né opravit , nějaký blok .

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#14 Příspěvek od p32 »

Asi ti zbývá se rozhodnout podle vlastního vztahu k věci. Automatizace (hardware) nebo informatika (software) se většinou liší v tom, že máš buď celou místnost plnou nějakých desek s procesory nebo plný počítač programů pro ně. Za tu inteligenci do nich se platí víc, ale jako zaměstnance tě budou brát lépe s VŠ.

Uživatelský avatar
rudolf02
Příspěvky: 445
Registrován: 05 zář 2012, 02:00
Bydliště: ústeckoorlicko

#15 Příspěvek od rudolf02 »

Jsi na střední škole. Rozhodující pro výuku je Tématický plán, kde je řečeno, co a kolik hodin se bude probírat. Tyto plány tvoří vyučující a schvaluje předmětová komise. Takže namastit podrážky a za kantory. Budeš-li mít problém, za ředitelem nebo výchovnou poradkyní. Samostatnost u žáků je vítaná.
Jinak jsi to prošvihl, o to jsi se měl zajímat u o rok starších spolužáků. Mohl jsi dokonce navštívit jejich maturity, neb na rozdíl od výuky jsou veřejné.
Obsah tématických plánů určuje ŠVP dostupné ve škole. Avšak pro tyto dva předměty jsou příliš obecné na rozdíl od Tématických plánů.

Obecně: Informatiků jsou tři ..., ale v praxi příliš nepoužitelní. Pouze ti, pro které je to koníček. Jinak lehčí cesta.
Automatizace, Řízení a regulace či jinak nazvaný předmět je kombinace matematiky a elektrotechniky. V poslední době je žel matematika na ústupu, snižuje se tím kvalita absolventů. Tento obor patří v elektrotechnice k nejobtížnějším. Výhodu představuje možnost základů pneumatiky s praktickými cvičeními. Použití absolventů je mnohostranné, v současné době jim nehrozí brigády na pokladně v Kauflandu.

Pokud škola nabízí bezplatně školení např. Cisco, programování (dospělé) PLC, monočipů s certifikátem, rozhodně neváhej.

Jo a poznámka. Učit se je třeba okamžitě, do Vánoc cca tři měsíce, pak pololetní prázdniny a do maturity už jen dva měsíce. Svatý týden je nejlépe proležet u vody, alespoň se vyčistí hlava a u maturity nezmatkuješ.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“