Kondenzátorová nabíječka autobaterie (přesunuto)

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
legal
Příspěvky: 129
Registrován: 03 úno 2005, 01:00
Bydliště: Ostrava

Kondenzátorová nabíječka autobaterie (přesunuto)

#1 Příspěvek od legal »

Zdravím vás bastlíři, mam na vás prosbu.Mám doma trafa 2krat 19 volt 130 watt symetricke a dále pak 2 krat 21 voltů 180 watt a chtěl bych jedno z nich použit na kondenzátorovou nabíječku podle p.Belzy http://www.belza.cz/charge/chc.htm

Jen mi není jasné jak zapojit to symetrické trafo aby bylo napetí jen těch 21 voltu nebo 19 u druhého trafa.Mam zapojit jen 1 větev trafa??Nedá to v tomto případě zapojení pouze poloviční výkon?
Dalé bych vás poprosil o objasnění toho proudu který p.Belza udává.Podle jakého vzorce se to spočítá,zkoušel jsem podle vzorce reaktance kondenzátoru a vycházeli mi větší proudové hodnoty, tak myslím že jsem to počítal špatně.
Potřeboval bych přepočet na větší proud aspon tak 4.5-5 amper.
Mohu vůbec s těmito trafy co mam na výběr realizovat nabíječ,když pan Belza píše trafo 24 volt.?Děkuji za případne odpovědi a přeji všem pěkný zbytek dne..

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#2 Příspěvek od procesor »

Použi 21V trafo s jedným vinutím. Dalo by sa použiť aj dvojcestné usmernenie s obidvoma vinutiami. Za ten usmerňovač by sa zapojil thyristor s budením G hradla a aj pôvodná oddeľovacia dióda na výstupe.

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#3 Příspěvek od samponek »

Na každý konec vinutí dej diodu a katodami je spoj = máš plus.

Kondenzátorem 7µ teče při 230V 0.5A
Pokud má trafo převod třeba 230 / 18V, tak na výstupu poteče 13x víc. Kondenzátor se bude chovat jako odpor = 1 / 2 pí f C

Kondenzátorem 2µ teče 150mA na 230V

Usměrnění dej dvojcestné, jenom na jednu diodu jde do trafa stejnosměrný proud a potom se zahřívá.
Proud kondenzátorem spočítáš I = 2 pí f U C
Naposledy upravil(a) samponek dne 27 zář 2015, 17:20, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#4 Příspěvek od procesor »

takto:

Ten prúd bude podľa samponek iba do skratu, reálne do akumulátoru bude menej ako polovica čo uviedol.
Přílohy
kondenzátorová.JPG
(9.99 KiB) Staženo 80 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

samponek píše:...
Kondenzátorem 7µ teče při 230V 0.5A
Kondenzátorem 2µ teče 150mA na 230V
Pokud má trafo převod třeba 230 / 18V, tak na výstupu poteče 13x víc. Kondenzátor se bude chovat jako odpor = 1 / 2 pí f C
...
Jak píše procesor, to poteče jen kondíkem do zkratu mezi fází a nulákem. Musíš započítat i sériovej induktanční "příspěvek" primáru trafa, navíc s přetransformovaným zatěžovacím odporem připojeným na sekundáru - proto se ten sekundár nesmí za provozu odpojovat, aby napětí na nabíječce v rezonančním chodu nevylítlo kamsi k nebesům a neprofláklo kdejakou izolaci, kterou to bude mít v cestě.
V reálným stavu budeš na primární straně potřebovat kondíky asi 2,5 až 3x větší (víc kapacity), než jaký vycházejí ze šampónkova výpočtu nezahrnujícího ty další odpory. A musejí to bejt kvalitní svitkáče dimenzovaný aspoň na 1kV - pokud seženeš "dost mikro" na 1,5kV, tím líp - a žádný elektrolyty (ani bipolární), těma kondíkama za provozu teče střídavej proud!!!
Výhodný je v tomhle případě mít větší počet kondenzátorů na nižší pracovní napětí - dáš 2 stejný do série a tím dostaneš poloviční kapacitu na dvojnásobný napětí - s kondíkama na 630V v sérii se dostaneš spolehlivě přes 1kV - a pak už zbejvá jen poskládat paralelně dostatečně velkou kapacitu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od Habesan »

Jakej zkrat???
Jen matete méně znalé.
Není to zkrat, je to jen kondenzátor připojený na střídavé harmonické napětí 230V.
Když na něm bude menší úbytek napětí bude zákonitě menší také protékající proud.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Jenomže tady máš L C obvod v sérii, kde hrozí rezonance. při rezonanci se na trafu nakmitává vysoké napětí a může nastat průraz (při chodu na prázdno) proto tam Belza má zařazený zkratovač nad 18V pak to vyjede z rezonance a kondík omezuje proud.
Pro začátečníka doporučuju klasiku (to je bez kondenzátorů vůbec): trafo třeba 24V, diodový usměrňovač a autožárovku na 12V do série z baterií. při zkratu nebo přepólování maximálně shoří žárovka. Klasická žárovka do předních světel Škody 100 s paralelně zapojenýma vláknama dá cca 5A. Nevýhodou je, že nabíječka svítí, ale za to je žárovka zdrojemn stabilnějšího proudu.

Uživatelský avatar
frpr666
Příspěvky: 1051
Registrován: 28 pro 2009, 01:00

#8 Příspěvek od frpr666 »

Osobně bych zvolil nějaké jiné zapojení...
http://users.otenet.gr/~athsam/car_12v_ ... harger.htm
Kondenzátorová nabíječka má bohužel jednu velkou nectnost. Výstupní svorky mohou být klidně zkratovány, avšak nesmí zůstat nepřipojeny k zátěži. Primární vinutí transformátoru totiž spolu s omezovacím kondenzátorem tvoří rezonanční obvod, na kterém se může nakmitat mnohem větší napětí, než je napětí sítě. Pak máme dvě možnosti - buď můžeme použít kondenzátory a transformátor, které "snesou" napětí až 2 kV nebo nikdy nesmíme nechat výstup nepřipojený, pokud je nabíječka zapnuta.

Uživatelský avatar
Lukar
Příspěvky: 411
Registrován: 18 čer 2009, 02:00
Bydliště: Karviná

#9 Příspěvek od Lukar »

Pánové, podle tohoto zapojení (Belza) jsem nabíječku stavěl. Zapojení není záludné (nevím, jak pro koho). P.Belza do tohoto zapojení vestavěl tyristorové omezení. Je hlavně důležité dobře pájet a dotahovat spoje.
LEGAL - jestli to poradíš a umožňují to vývody trafa, použij vývody 2x 21V.
Středy rozpoj a přepoj tak aby jsi měl začátky a konce paralně. Zkouška - primár 230V přes žárovku 230/40W a měř. Pokud budeš mít vinutí dobře zapojené, budeš tam mít 21V. Tím získáš větší proud 180W. (jestli tomu dobře rozumím, 2x21V, 2x90W?)

Uživatelský avatar
legal
Příspěvky: 129
Registrován: 03 úno 2005, 01:00
Bydliště: Ostrava

#10 Příspěvek od legal »

Děkuji vám za rady :-) .Jsem rád že vím jak napojit trafo. Osobně co jsem četl tak kromě toho nakmitnutí vysokého napětí na L C obvodu a následnému proražení kondenzátoru vysokým napětím, čemuž brání v zapojení p.Belzy tyristor Ty1 který bych samozřejmě v zapojení použil. Chtěl jsem využit zmíněné trafa a nabíjet aspoň minimálně těmi 4.5 až 5 ampéry. Počítal jsem kondenzátory a to podle vzorce stejného jako napsal Samponek I = 2 pí f U C a vzhledem k tomu co jste psali "Musíš započítat i sériovej induktanční "příspěvek" primáru trafa, navíc s přetransformovaným zatěžovacím odporem připojeným na sekundáru" který jsem ve výpočtu nezapočetl my vycházeli jiné větší hodnoty než p.Belzovi. Nabíječka se mi jinak zdá byt vcelku zajímavá a hlavně jak píšete mohu použít trafa co mam doma a nevyužitá. Myslím že tato nabíječka je jistě daleko lepší volba než jakákoliv levná nabíječka z marketu, pokud ty levné dobíječe co z kamarádovy zkušenosti ani nedokáží pořádně baterii v autě nabít lze nabíječkami vůbec nazývat. Tímto vám všem moc děkuji za rady a chtěl bych se ještě zeptat jen pro doplnění jestli vás napadá nejaká jednoduchá indikace kterou bych následně nabíječ doplnil abych třeba svitem Led diody poznal že baterie je již téměř nabita a mohu tedy odpojit zařízení od sítě a poté odpojit baterii. Co se tyká jiných doporučených zapojení např. s žárovkou tak to že by nabíječ svítil by jistě moc nevadilo ale trafo 24 volt bohužel mám pouze 6 wattové což by jistě nešlo jako nabíječka použít. Taktéž zapojení od frpr666 je zajímavé ostatně jako spousta jiných, ovšem napětí které by měl mít transformátor bohužel doma v dostatečné výkonové rezervě nemám a snižovat napětí např. diodami při tomto proudu mi moc vhodné také nepřišlo. Mám baterii 60 AH v autě a věřím že mi starý diesel v zimě bude dosti baterii zatěžovat pokud vůbec reálně naskočí v takových - 10 stupních :-) to teprve uvidím, mám auto teprve krátce a na zimu jsem naftu ještě neměl, tak se bude pořádná nabíječka hodit více než dosti.

Uživatelský avatar
milous2
Příspěvky: 791
Registrován: 29 čer 2011, 02:00
Bydliště: u Kolína

#11 Příspěvek od milous2 »

Pro legal
V odkaze,který zasílám se v článku dočteš o nabíječce,které by se mohly líbit tvoje transformátory. I když máš již jasno se stavbou,neváhej a pročti.
http://www.wwii-rcmodely.mypage.cz/menu ... a-kridel-z

Uživatelský avatar
legal
Příspěvky: 129
Registrován: 03 úno 2005, 01:00
Bydliště: Ostrava

#12 Příspěvek od legal »

Milousi2 nevypadá to vůbec špatně tak ještě popřemýšlím o této nabíječce :-)

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#13 Příspěvek od samponek »

Nabíječky Vám budou fungovat jenom s kondy Tesla TC844 a podobnými, určenými na střídavý proud 250V. Ostatní náhražky, zejména kondy určené na stejnosměrné napětí se vám dřív nebo později prorazí.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

samponek píše:Nabíječky Vám budou fungovat jenom s kondy Tesla TC844 a podobnými, určenými na střídavý proud 250V. Ostatní náhražky, zejména kondy určené na stejnosměrné napětí se vám dřív nebo později prorazí.
Teda šampi, ty jseš dneska zas chytrej jak rádio na setrvačník - proč si myslíš, že jsem napsal stejně jako další, kteří o tom něco vědí, že ty kondíky musejí bejt NEPOLARIZOVANÝ a na napětí aspoň 1kV? Ty tebou doporučovaný na 275VAC by v kondíkový nabíječce vyskákaly jak Trepifajxli hned při prvním zapnutí - protože 275VAC je ve špičkový hodnotě něco kolem 390V - a vlivem sériový rezonance s primárem trafa se na tom kondenzátoru nakmitá o dost víc, takže ty tvoje "275VAC" by po zapnutí hooodně rychle udělaly "pápá" ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#15 Příspěvek od samponek »

TC844 jsou do pračky k indukčnímu motoru. S těmi mě to funguje, ostatní se po nějaké době prorazily.
Jde použít i TC682

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“