Elektrocentrála BC065, prestala davat proud

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

Elektrocentrála BC065, prestala davat proud

#1 Příspěvek od cigarkow201 »

Zdravim nahodou neopravoval nekdo centralu me prestala jid je znat ze motor bezi bez zateze na prazdno co jsem koukal tak jistic je v pohode podle mereni a kondenzator ma spravnou kapacitu nevim co je uvnitr jestli je tam jeste neco krome vinuti nevim jak to funguje na co se podivat jeste vedel by nekdo dekuji.

Uživatelský avatar
kovar
Příspěvky: 1687
Registrován: 03 říj 2010, 02:00
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

#2 Příspěvek od kovar »

Zkus se zeptat tady
http://www.enhlava.cz/AVR-regulator-1F- ... escription
Na 100% máš v háji regulátor!
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#3 Příspěvek od cigarkow201 »

Tak jsem to rozdelal uplne a zadny regulator tam neni je to pouze navinute nejak a na rororu teda jsem nasel diodu s odporem ktere teda vyletuji a zmerim jinak pak je to napojeno na kondenzator a pek uz pres jistic zasuvka 220V a zasuvka 12V.
Přílohy
PB020351.JPG
(193.89 KiB) Staženo 105 x
PB020350.JPG
(162.56 KiB) Staženo 129 x
PB020349.JPG
(161.87 KiB) Staženo 120 x

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#4 Příspěvek od cigarkow201 »

dioda a odpor co jsem tam obevil na rotoru propojene ve vinuti spatne nejsou ani vinuti neni prerusene. da se to nejak promerit jestli tam neni mezizavitovy skrat nebo neco jeneho? dik za radu predem.

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#5 Příspěvek od varok »

Píšete jako neandrtálec, ale co jsem se párkrát snažil opravit elektrocentrálu, tak tam vždycky nějaký elektronický obvod byl. Přinejmenším tam musí být el. zapalování, které hází jiskru na svíčce a regulace, která udržuje stále stejné napětí, něco jako u auta u alternátoru. Některé modernější ještě mívají obvody na řízení motoru podle zatížení apod. Třeba když máte na centrále zapojenu jen malou lampičku se žárovkou 40W, tak běží centrála skoro naprázdno a otáčky konstantní. Když ale máte zapojenu třeba svářečku, tak je centrála hodně přetížená a aby nechcípala, elektronika přidá na otáčkách motoru a generátor dává více proudu.

Uživatelský avatar
barnodaj
Příspěvky: 665
Registrován: 16 dub 2011, 02:00
Bydliště: Vodňansko

#6 Příspěvek od barnodaj »

Regulátor otáček může být mechanický a o buzení je něco tady:
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=71911

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#7 Příspěvek od samponek »

Tohle je ten bezkroužkovej druh, něco je přerušené.

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#8 Příspěvek od cigarkow201 »

Regulace otacek je resena mechanicky si to pridava plyn zapalovani to ma na druhe strane je tam beskontaktove zapalovani s magnetem. tam problem neni dvoutaktni motor bezi bez problemu. nevim teda presne jak je to vinuti udelane ale zkousel jsem merit a jestil jsem to meril dobre neni to prerusene ty tri okruhy nejaky odpor tam namerim ale nevim kde bych mel asi tak kolik namerit. jedine teda asi ze bi tam byl zkrat ne?

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#9 Příspěvek od Artaban001 »

Ahoj.
Regulace otáček a regulace napětí spolu ale vůbec souviset nemusí. Regulátor otáček může být odstředivý člen, nebo elektronika živená zapalovacím okruhem. Při zatížení se snižující točky kompenzují zásahem regulátoru otáček.
Pokud jsi měl na rotoru diodu, bude nejspíš zapojena paralelně s vinutím a možná i odporem.
Stator má dvoje vinutí. Jedno budící a druhé výstupní. Rotor je kombinace výstup budiče (pomocný generátor, který napájí budící vinutí velkých alternátorů) a vstupu buzení alterátoru. Dioda jednu půlvlnu zkratuje, proto vzniká jednosměrný proud vinutím rotoru, který budí stejnosměrný magnetický pole. A to je buzení. Regec hledej na statoru - černá kostka a nebo něco podobnýho..
A pokud jsi to dlouho neprovozoval, chce to nabudit (dodat tomu počáteční remanentní magnetizmus pro rozběh alternátoru)
Viz odkaz výše http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... highlight=

Jo a někdy se stává, že po zkratu se to odbudí a proto se to musí zase z venku "nakopnout"

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#10 Příspěvek od cigarkow201 »

no centrala bezela davala proud normal a zniceho vic proud a motor zacal bezet podle otacek volne hladce jako bez zateze jistic nebyl vypadnuty a meril jsem ho a je pruchozi. na statoru je asi 3 vinuti. dva draty jdou na 12V zasuvku dalsi dva na zasuvku 220V a dalsi dva draty kondenzator. nic jineho tam zapojene neni a nebylo.

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#11 Příspěvek od cigarkow201 »

Zdravim jeste bych se chtel zeptat nevedel by nekdo kolik asi bych mel namerit na vinutich prerusene neni zadne jak teda zjistit jestli tam teda neni zkrat jestli je potreba previnout nebo ne. dekuji.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#12 Příspěvek od Artaban001 »

(Rozhodl jsem se původní příspěvek upravit, aby nedošlo k mýlce)
Nevím, jak je na tom výstup 12V. jestli je vyveden přes můstek diodový, nebo na přímo. všechny vinutí změříš buď ohmetrem, nebo tak, že si opatříš zvonkový transformátor a přes ampérmetr do - postupně -všech vinutích pustíš střídavý proud (5V až 12V). Alternátor musí být složený. Pokud ostatní vinutí budeš zkratovat, bude se Ti měnit odběr (zvyšovat při zkratu nezapojenýho vinutí) . Pokud Ti to tak bude dělat, bude vinutí nejspíš v pořádku.
Zapoj to vše tak, jak to má být, zpřístupni si vývody vinutí co napájí 12V zásuvku, centrálu nastartuj, a na to 12 V vinutí krátce připoj baterii (alkalickou) a alterátor Ti musí ožít. Na výstup 230V dej zátěž třeba 100W žárovku. po odpojení baterie musí generátor dávat. Pokud bude, nech jej chvíli běžet. pokud ne, změř ten kondík. (můžeš kapacitu a odpor na co nejvyšším dostupným rozsahu ohmetru na multimetru, megmet asi nemáš)
Ještě můžeš zkusit za běhu centrály připojit ten kondenzátor, který jsi před tím nabil třeba na 24V - nebo na jaký nejvyšší napětí se Ti jej podaří nabít.

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#13 Příspěvek od cigarkow201 »

tady jsem dostal hodnoty od servisaka tech central co prodavaji ty dily Ohmicé hodnoty vinutí statoru jsou následující:
vinutí 220V - 9,3 až 9,5 ohm.
budící vinutí - 7,8 ohm. není spojeno s hlavním vinutim
12V- 0,66 -0,7 ohm. je spojeno s hlavím./odbočka/

ja nameril na 220V 7,2 ohmu
na budicim 5,3 ohmu
a na 12V 1,2 ohmu tak nevim jestli tam je problem nedokazu to odhadnout o kolik muze byt rozdilne. co myslis?
jakou tam pripadne mohu dat diodu je na ni jen 6A je to normal usmernovaci dioda muzu tam dat usmernovaci univerzal 6 A treba P600K? a kondenzator jaky treba na zkousku pouzit? i me psal zkusit vymenit diodu a zmerit kondenzator ze se nekdy zavada pri mereni neprojevi.

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#14 Příspěvek od cigarkow201 »

Tak jsem to sestavil nastartoval a pripojil na to 12V baterku a nic. teda jsem se snazli na radu kondenzator nabit z trafa a nic nejde nabit tak zrejme bude vadny nebo jestli to ma v sobe nejaky vybijeci odpor nevim je to zajite v plastu. jinej kondenzator jsem nemel a pro zajimavost jsem teda zkusil zmerit kolik je kdy kdyz to bezi zasuvka 220V mela 7V budici vinuti s propojenym kondenzatorem 2,7V bez kondenzatoru 2,4V zasuvka 12V mela 0,9V kolik by melo tak asi bejt teda na tom budicim okruhu?

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#15 Příspěvek od Artaban001 »

Zdar.
Tenhle kondík:
Obrázek
by v sobě vybíjecí odpor mít neměl.
Takže si to celý doposud shrňme:

Měřil jsi rotor - vinutí má obvod, paralelní dioda k němu je v pořádku.
(jedním směrem vede, druhým ne - měříš ji s jedním vývodem odpojeným)

Statorový vinutí má obvod a ohmická hodnota těch vinutí sedí dle údajů, co jsi dostal (odečítáš hodnotu odporu skratovaných šnůr multimetru - dělá to až 0.6R)

elektrocentrálu jsi zapojil zpět jak byla a přesto jsi ji nerozjel?
PS: ten kondík na obrázku je přímo do tý centrály.

Koukal jsem se na e-shop, kde jsou tyhle centrály. Ta zásuvka na 12V má vyznačenou polaritu, tudíž někde musí být diody ještě jinde, než na rotoru. tudíž do alternátoru přivádět napětí přes tuhle zásuvku nemůžeš.
Logická úvaha mi říká, že ten kondenzátor bude nejspíš připojen na nějaký svoje vinutí - paralelně k němu. Pokud to vinutí spolu s tím kondenzátorem tvoří rezonanční obvod, nejspíš ta rezonance bude stabilizovat v nějakých mezích napětí.
Byl by jsi ve výhodě, kdyby jsi uměl měřit indukčnost a měl možnost mít zdravý komponenty, se kterýma by jsi mohl porovnávat. Teď ve svý situaci můžeš vyloučit vadný kondenzátor tak, že na místo něj připojíš jiný ze stejnou kapacitou a napěťovou odolností - třeba nějaký běhový z motoru. Diodu v rotoru můžeš taky klidně vyměnit za nějakou jinou 6A diodu - Ta Tě taky finančně nezrujnuje. Pak nevidím důvod, proč by neměla jít.

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“