Páječka ERS50, spíná topení při doteku hrotu a skříňky

Problémy s elektrickým nářadím

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

Páječka ERS50, spíná topení při doteku hrotu a skříňky

#1 Příspěvek od Neniu »

Vím, že tu je na téma "Opravy ERS-50" 106 různých fór, nicméně při poctivém pokusu je projít se mi nepodařilo najít odpověď na mojí otázku a ta je vlastně popsaná v nadpisu tématu.

Mám ERS-50 už hodně dlouho (kolem 18 let) a je na ní i původní ručka, měním je hroty. Funguje dobře, ačkoli občas bylo potřeba něco opravit a tak podobně.

Jenže dneska se mi stalo to, že výměně LEDky indikující topení všechno krásně fungovalo. Do okamžiku, kdy mne napadlo očistit hrot a podařilo se mi dotknout se skříňky. Mezi hrotem a skříňkou skočila jiskra. Byla tu už skoro tma a tak byla dobře vidět. Následně zhasla nově vyměněná kontrolní dioda a ukázalo se, že odešla do elektronického nebe.

Při doteku hrotu na skříňku se zapne topení a rozsvítí se červená dioda indikující topení. Topení se zapne bez ohledu na nastavenou teplotu a její dosažení či nedosažení.

Při pohledu na dostupná schémata mi není jasné, co se stalo. Při měření napětí mezi hrotem a skříňkou a také mezi hrotem a svorkou na připojení náramku napětím napětí cca 12 až 20 voltů. Záleží i na tom, jestli ručka topí nebo netopí. Zajímavé je, že je tam napětí jak stejnosměrné, tak střídavé.

Napadá, prosím, někoho, co může tuto závadu způsobovat? Pochybuji, že to je vlastnost páječky, kontakt hrotu a skříňky nelze vyloučit a to napětí mne tak také udivuje. Jediné co mne napadá je načaté trafo, ale to nechci říkat nahlas, protože to nechci přivolat. Bude to asi nějaká banalita, ale nedaří se mi na ni přijít.
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
Peterseal
Příspěvky: 1983
Registrován: 24 lis 2006, 01:00
Bydliště: SR-Bratislava -Devínska Nová Ves

#2 Příspěvek od Peterseal »

Urcite mas skrinku dobre odizolovanu od vsetkeho vodiveho co je pod napätim?

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#3 Příspěvek od Neniu »

Je zajímavé, že pokaždé, když se odhodlám napsat dotaz mne pak napadne řešení a ukáže se, že to bylo správně.

Takže řešení je prosté, svod mezi topným tělesem a hrotem. Prostě se nějak hnula kulička termočlánku a dotkla se kovového tělesa hrotu. A to všechno dělalo ty výše popsané efekty.

Zajímavé. Takže třeba se to bude někomu také hodit. Každopádně mne čeká kupovat novou ručku. Tuto se mi sice podařilo provizorně opravit, ale člověk nikdy neví, kdy se to zase hne a bude zase problém.
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#4 Příspěvek od Kvicala_r »

Záleží, kterou verzi zapojení máš. U jedné z nich je totiž "zemění" připojeno přes odpor na jeden z potenciálů elektroniky. Takže proti tomu bodu na náramek můžeš něco naměřit - pokud jsi se hrotem třeba po výměně dotýkal termočlánku v topném tělese.
Krabice (tedy PE) je zase propojen přes nějaký odpor na náramkový bod připojen u verze druhé...

Edit - tak pozdě dopsány myšlenky, ale přece :)

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#5 Příspěvek od Neniu »

Bohužel stačilo počkat až se to ohřeje a je to tu zpět. Napadlo mne ochránit svítivou diodu zenerkou (mezi bod KT7 a zem, stejně, jako je zapojené LED indikující dosaženou teplotu), ale ani to nepomohlo, odešly asi obě dvě :( Už se mi to ale nechce znovu rozebírat. Po dnešním úspěšném dni je to dosti pitomé zakončení :(

Takže jsem bez regulovatelné páječky, tedy do doby, než splaším novou ručku. Co to tady tak čtu, je to poslední dobou problém :?
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od CZJKP1 »

A seš si jistý, že je nezbytné vyměnit celou ručku? Ty ji máš na konci zdeformovanou? Jak je možné, že se to začalo z ničeho nic dotýkat.
Nestačilo by to tělísko "povysunout" nebo vyměnit?

Vzpomínám si, že na konci topné spirály a keramického tělíska je termočlánek, z něj pokračuje drát, který vede zpět podél keramického tělíska do té ručky, vůbec si ale neuvědomuji, že by byl tento drát odizolován od plechové trubičky toho pera.

Před dvěma lety se daly koupit od Sagatu rezervní ručky na radioburze v Holicích, jak kompletní s tělískem, rukojetí a šnůrou, tak i jen samotná tělíska, rukojeti a trubičky. Měli tam stánek.

Koupil jsem si dvě ručky do rezervy a nějaké ty hroty. U jedné pájky ji mam zralou na výměnu u druhé jakš takš. Vysoká teplota těm perům nesvědčí protože vykřehne ten bakelitový díl, takže pokud je potřeba vypájet něco většího, je lepší šáhnout po trafopájce než nastavit teplotu ke 400 stupňům... Párkrát sem to zapomněl zaplé do druhého, třetího dne. Protože kontrolka trvale neindikuje zapnutí a já si nevšiml že to běží, tím dostalo taky pěkně zabrat.

Ty pera od Sagatu jsou trochu jiná, ten bakelitový díl není "kuželový" ale je to takový mnohohran, mám dojem, že tyto pera Tesla v originálu montovala k pájkám ERS502, nevím, proč k této úpravě tehdy přistoupili.

Nicméně je prý se sagatem špatná domluva, nekomunikují, telefony nezvedají a na emaily neodpovídají.

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#7 Příspěvek od Neniu »

Ano, ručku bude potřeba vyměnit celou a to proto, že se před časem mechanicky porouchala a bylo potřeba ji slepit, takže dneska je to jeden velmi pečlivě slepený kousek a demontáž by znamenala destrukci.

Pokud se kulička termočlánku nedotýká té trubičky, tak pájka funguje tak, jak má. Topení reguluje jen elektronika uvnitř. Pokud se dotkne, tak spolehlivě spíná při doteku kovové části ručku s kovovou částí skříňky, takže i při dávání ručky na stojánek. A to napětí je tak vysoké a tak tvrdé, že spolehlivě zničí kontrolní LEDku. Ta poslední se rozloučila mohutným bliknutím načervenalé barvy a to to byla žlutá LEDka.

Část lidí říká, že se Sagatem je potíž, část že ne. Budu to muset zkusit, protože jinak tento sortiment vlastně zmizel z internetu. Něco se najít dá, ale většinou je tam poznámka v tom smyslu, že to je u dodavatele nebo jen na objednávku (což je totéž) a nebo že to už nemají.

Možná nazrál čas na koupi nové páječky, ale do toho se mi nechce. Zvyk je zvyk a ERSka mi plně vyhovuje. Navíc kvalitní páječka je docela drahá sranda.
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
Petrus2
Příspěvky: 101
Registrován: 05 zář 2005, 02:00
Bydliště: Doubek

#8 Příspěvek od Petrus2 »

Možná změna ?
http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... highlight=

Na konci vlákna, čerstvá zkušenost Celerona.

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#9 Příspěvek od Neniu »

Díky za tip, po prvním to zkusím. Teďka se mi to prostě vůbec nehodí. Finančně. Výplata za listopad už bude zase normální a tak si budu moci koupit i nějaké ty "zbytečnosti" :)

Ale je to pozitivní zjištění.

Stejně mi ale vrtá hlavou, kde se tam to napětí bere a navíc tak tvrdé. Ještě na to mrknu, kam je připojený ten hrot na desce a také zkusím změřit napětí mezi PE a N. Snad nezjistím nic hrozného. A pak prověřím trafo, mám tu pěkný měřič izolace, tak zase jednou přijde ke slovu.
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#10 Příspěvek od Celeron »

Máš 2 možnosti šlusu v topnýho tělíska na kostru trubičky ve který je topný tělísko. Buď máš tělísko moc venku z trubky a po nasazení hrotu se dno vnitřku hrotu dotkne kuličky termočlánku a nebo se dotýká přívodní drát k termočlánku vnitřní stěny trubičky ve kterým je topný tělísko. Ten drát průměru cca 0,7-1 mm, co prochází topným tělískem může být zdeformovaný a některý oblouku se dotýká trubičky a nebo pootočený a pak se ti dotkne kulička termočlánku. Pokud je natočený drát správně, měla by být kulicka trochu zahnutá ke středu topnýho tělíska. Pokud je zkrat jen za tepla, tak je to tím, že se rozpálený tělísko nebo drát trochu roztáhne a dotkne.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#11 Příspěvek od Neniu »

To všechno vím, zkrat je mezi kuličkou a trubičkou. Kulička se občas dotýká trubičky. Tím to je.

Co ale nevím je to, proč to najednou vadí a také jiná věc.

Mezi bodem "6" a PE je cca 16 voltů střídavých. Trafo je v pořádku, měřené měřičem při napětí 2500 V a ukazuje nekonečný odpor. Měřák je v pořádku, jednak mám dva různé měřiče a druhak je vidět, jak se nabíjí kapacity.

Když to tak píšu, tak mne napadá ještě jedna věc a tou je svod na potenciometru. Pokud tam nebude, tak už opravdu nevím, kde jinde hledat. Docházejí mi nápady. Kabeláž uvnitř je určitě v pořádku, navíc je teďka úplně mimo skříňku. A přesto tam naměřím toto napětí. Trochu kolísá podle toho, jak regulátor spíná a vypíná topení, ale jinak je dost stabilní.

Ještě budu bádat, ale novou ručku chci stejně.
Přílohy
ers50.jpg
(262.87 KiB) Staženo 218 x
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#12 Příspěvek od Celeron »

Až se v tom budeš hrabat, tak si ERS50 předělej jako já. Díru do panelu jsem převrtal na DIN5 magneťákovej konektor. Dva levý piny a 2 pravý piny jsou propojený. Můžeš pak jednoduše prohazovat ručky s různejma hrotama a taky hned zjistíš, v který ručce je problém. Ve výběru vhodnýho konektoru se meze nekladou, pouze aby přenesl proud.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#13 Příspěvek od Neniu »

Přesně takto mám svojí ERS upravenou už asi deset let :)

Jinak k těm napětím mezi kostrou a obvodem. No... ehm ... :oops: zatracený měřáky se vstupním odporem 100 MΩ :?

Každopádně závada tu fakt byla a opravdu mi to zničilo několik LEDek. A já nevím proč.

Udivuje mne, že ta zdířka na panelu byla zapojená na bod "5" čili tam, kde je napětí. Logické by bylo, zapojit ji spíše na bod "6" kde je zem nebo spíše na PE.
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od CZJKP1 »

Já si furt myslím, jestli nemáš chybu jinde. Ta kulička je tak na milimetry blízko té trubičky, že ani u sebe nedokážu vyloučit, že se občas nedotkne.

Mezi středem spirály (nechce se mi to pero rozebírat, tak jsem sundal pájecí hrot a dal hrot ohmmetru na místo, kde spirála vyúsťuje a zase pokračuje do tělíska) a trubičkou naměřím odpor okolo 19R. Mezi kuličkou a trubičkou taky odpor byl, ale nevím už zase přesně kolik. Když to vezmu prozváněčkou tak pochopitelně píská všechno proti všemu, když škrtám hrotem o skříň, tak nic neodchází, občas ledka zhlasne předčasně.

Nemůže chyba být v jedné ze tvých "modifikací"

Občas se mi děje, že se "rozkmitá ledka" - nepravidelně zabliká anebo trafo zahučí víc, většinou se děje ve středu dráhy, dělají mě to obě ERS a někdo popisoval, že mu to taky dělá. Je to tedy vrozená vada, který ničemu nejspíš nevadí. Přesto jsem nikde nenašel, co to způsobuje a jak tento neduh odstranit.

Jirka

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#15 Příspěvek od Neniu »

Chyba v modifikacích není, je to jen vložení konektoru, funguje roky, a pak jiný potenciometr.

Nicméně záhada pokračuje, protože při bádání a měření se mi znelíbila vnitřní kabeláž. Prostě za ty roky nevypadala úplně ideálně a tak mne napadlo ji vyměnit. No a teďka se mi nedaří tu závadu nějak zopakovat :)

Začínám mí tedy podezření na nějaký vodič uvnitř, jen prostě nechápu který a proč a nač. Ale jak říkám, trafo je změřené a vyhovělo. Konektor také, všechno vyhovělo jak mělo. A přesto závada byla, zničila mi několik diod a připravila mne o část pohody a nějaké ty minuty života při rozčilování se. Všechny vodiče ale vypadají dobře a nevinně.

Kulička termočlánku se stále dotýká hrotu a ničemu to nevadí.

Přitom to napětí, které zničilo diodu, muselo být docela slušné, protože protlačilo přes LED s ochrannou diodou a omezovací odpor 330Ω takový proud, že LED jen blikla a bylo po ní. Zajímavé ovšem je, že zbytek součástek v pohodě přežil. LEDka byla zapojená mezi katodu VD11 a zem (přes odpor). A proč ji tam chci mít? Protože se mi líbí, když ta kontrolka pořád svítí a mění se ji barva podle stavu. Méně zapomínám ji pak vypnout a navíc vím, že část páječek to tak má. Moje měla jen jednobarevnou kontrlku, ale na skříňce je nápis prozrazující, že tam měla být dvoubarevná už z výroby. A navíc to nějakou dobu fungovalo k mé plné spokojenosti, až pak se začaly dít záhady.

Asi nad tím přestanu bádat. No zatím asi ne :)

To blikání LEDky ohřevu je jasné, dělá to regulátor. Je velmi citlivý a tak někdy zamitává a proto trafo hučí a dioda bliká. To jak se regulátor snaží udržet teplotu přesně. Sice má hysterezi, ale malou a celé je to navíc synchronizované s frekvencí sítě.
Jsem na cestě k šípku.

Odpovědět

Zpět na „Elektrické nářadí“