Účinnost ABS

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

Účinnost ABS

#1 Příspěvek od MetalGod »

Zdar,

protože jsem po 4 dnech sekání přesčasů kvůli auditu významnýho zákazníka konečně skončil včera v práci v rozumnou dobu, vydal jsem se na zasněžený parkoviště se svým prckem (Ford Mondeo combi 1.8i Mk. II, 85kW) řádit - snažím se o vypilování techniky ukočírování svýho vozidla, když dostane náhle smyk, nebo když budu muset náhle změnit směr jízdy, abych se vyhnul překážce. To dělám každej rok, abych byl řidičem, nikoliv jen vlastníkem řidičáku, kterých u nás jezdí bohužel víc než dost a i na pocukrovaným kruháči jsou v koncích. A nejednou se mi to vyplatilo.
No a k věci - parkoviště je s kopce, rozjezd popředu na jedničku nebo dvojku nebyl možnej, auto stálo a hrabalo prakticky na místě. Tak tam mám trojku, rozjíždím se, najednou se kola chytly asfaltu, otáčky klesly pod pětistovku za minutu, rozsvítila se kontrolka poruchy ABS a ABS bylo mimo provoz (po opětovným nastartování zase funguje).
Ale zjistil jsem, že to auto bez ABS má na sněhu tak o pětinu kratší brzdnou dráhu (byť má tendenci ucukávat mimo směr jízdy). Japato? Kde je chyba? Člověk by čekal, že bude brzdná dráha naopak kratší. Kotouče a brzdovka jsou zánovní, destičky nový, na suchu to brzdí skvěle, bez tendence odbočování ke straně, ABS vrčí, kope do pedálu.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
dreamer
Příspěvky: 380
Registrován: 22 říj 2014, 02:00

#2 Příspěvek od dreamer »

Ano, myslím že za určitých podmínek může mít kratší brzdnou dráhu zkušený řidič než ABS. Jiná situace by asi byla při vyšší rychlosti na suchém povrchu. Každá další generace ABS je o trochu lepší a ten rozdíl se snižuje. Pořád ale dokáže auto s ABS myslím zastavit dříve nežli průměrný nebo podprůměrny řidič v krizové situaci na kterou není připraven.
Rozsvícení kontrolky ABS bývá způsobeno nízkým napětím v palubní síti - v tomhle počasí celkem běžné i s dobrou baterií. Kapacita díky mrazu hodně pod nominální, baterie krátce po startování které pro ni představuje vysokou zátěž, pravděpodobně zapnuté topení, odmrazování okna a vyhřívání sedačky a pokles otáček způsobil že alternátor vůbec nebo takřka nedobíjí.

Uživatelský avatar
mcmatej
Příspěvky: 35
Registrován: 19 led 2015, 01:00

#3 Příspěvek od mcmatej »

ABS je udržení řiditelnosti vozidla, ne na zkrácení brzdné dráhy. Tyto dva požadavky jsou tak trochu protichůdné.

Při brždení s ABS dělá mnoho řidiču chybu, když začne ABS pracovat tj. začne "kopat" do pedálu, tak sníží tlak na pedál. A protože se blokuje přeba jen jedno kolo omezí tím brzdění zbylých třech kol, která by mohla brzdit víc.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

Je to tak - i na suchu je brzdná dráha ZKUŠENÝHO řidiče bez ABS kratší než s ABS - jde o to, že ABS má za úkol udržet auto řiditelný v momentě, kdy nezkušenej řidič dupne na pedál a v případě, že se auto dostane do smyku tím, že začne přerušovat brzdnej tlak - proto má na kolech čidla otáčení a porovnává jejich vzájemnou rychlost. Přitom dřívější jednotky přerušovaly tlak do celýho systému, ty lepší to dělají jen do brzdy toho kola, který má o nastavenej rozdíl menší otáčky než zbylý kola.

A celej ten "ftip" je v podstatě v tom, že i zablokovaný a klouzající kolo má na drtivý většině povrchů větší brzdící účinek, než kolo, kterýmu ABS přerušuje brzdnej tlak = snižuje na něm brzdicí sílu - takže pokud by šlo jen o to zastavit auto co nejdřív, nebyly by ABS systémy tak hustě používaný, respektive jejich funkce by byla nastavená jinak. To je třeba u letadel, kde jsou antiblokovací systémy vázaný svojí funkcí až na moment, kdy se zastaví všecky kola celýho podvozku na jedný straně, ne kdy se zablokuje jen 1 kolo. U aut, kde je nutný velice často i při brždění zachovat řiditelnost - KTEROU ZAJISTÍ JENOM ODVALUJÍCÍ SE KOLO, je ABS nastavovaný tak, aby ani při nouzovým brždění nikdy nedošlo k úplnýmu zastavení kol. Je tak úmyslně obětovaná co nejkratší brzdná dráha výměnou za zachování možnosti i při brždění změnit směr = vyhnout se případný překážce = pokud se jako řidič kolizi budu mít aspoň nějakou možnost vyhnout, je to jistější než se před ní za každou cenu zastavit, protože kolizí hrozící překážka může bejt i auto z protisměru, takže i když zastavím, klidně můžu bejt "trefenej" - zatímco když budu mít zachovanou možnost změny směru, můžu se letící hrozbě vyhnout...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#5 Příspěvek od MetalGod »

Je pravdou, že do nedávna jsem jezdil bez ABS, takže asi ten krám zahodím :D
Podpětím to dozajista selhalo, světla, větrák, odmlžování oken a zrcátek, venku -8°C...

Jo a říditelný - v tomhle případě jede rovně, na natočení volantu nezáleže.

Taky by to mohlo bejt "analogový", ne jen nebrzdí - smyk (skoro nebrzdí). Šlápnu na brzdu, když dojde k zastavení kola, okamžitě to automaticky ubere tlak, dokud se kolo neroztočí a začne postupně přidávat, dokud se nezastaví. A tak dokola.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
mcmatej
Příspěvky: 35
Registrován: 19 led 2015, 01:00

#6 Příspěvek od mcmatej »

Na zkrácení brzdné dráhy se dělají brzdoví asistenti. Ten naopak umí, když usoudí, že se jedná o nouzové brždění, zvýšit brzdný účinek.

Na brake assist Mercedesu je moc pěkná reklama https://www.youtube.com/watch?v=aoUtSAuEa9Y :-)

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#7 Příspěvek od jiriS »

Alternátor nedobíjí při poklesu otáček = chyba ABS podpětím????
Viz i další příspěvek- venku teplota -8℃ ???
To jako akumulátor se odstaví- odpojí od spoustavy (a zhasnou světla, nefungují el.čerpadla paliva apod...)????
Chyba byla pravděpodobně způsobená nestandardní změnou signálů od čidel- hnací náprava měla vysoké otáčky, tažená nízké, prudká změna při poklesu otáček hnací nápravy. Podle mne elektronika vyhodnotila jako chybu právě překročení nastavených rozdílů jak mezi koly, tak při prudkých změnách v čase.
Poklesem napětí to určitě nemohlo být.
Jirka

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#8 Příspěvek od MetalGod »

Při ~500ot./min. asi dobíjecí proud bude mizivej, ne? Taky jezdím dennodenně do práce 2×10km, to se za těch 7 minut při svícení, odmlžování a topení aku moc nedobije. A věř mi, že při mrazech to roztáčení podchlazenýho a zatuhlýho mechanismu motoru vezme spoustu šťávy.
Navíc jsem dlouho baterii na zabíječce neměl, minulej tejden inventura, teď příprava Potěmkinovy vesnice pro audit, v rachotě jsem byl od rána do večera. Proto byla baterie dost vybitá a proto to napětí kleslo pod hranici, kterou řídicí systém ABS ještě akceptuje. ŘJ to vyhodnotila jako poruchu ABS, tak jej vyřadila. Jak prosté, drahý Watsone.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
nokijec
Příspěvky: 287
Registrován: 01 úno 2011, 01:00

#9 Příspěvek od nokijec »

Mě se zase přihodilo při brždění něco jiného.Ráno,vrstva nového sněhu.
Měl jsem Pick-up Favorit r.v.94.Jedu zkusil jsem prudčím přibrzděním zjistit jestli to není pod sněhem zmrzlý.Nějak jsem to nezvládl a motor mi chcípl za jízdy a konec už jsem to nenatočil.Odešla indučka.

Uživatelský avatar
Puda
Příspěvky: 386
Registrován: 20 kvě 2005, 02:00
Bydliště: krkonoše
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Puda »

MetalGod -první mondeo co jsem měl bylo to, co máš Ty, bylo absolutně v pohodě, ale po cca 10-ti letech jsem ho prodal -bylo už moc rezavý.
Teď mám o model novější a dvoulitr duratec. Přijde mi fórovější. Obě auta ale při zásahu ABS dělají to, že značně poklesne napětí. Poznám to na světlech, která trochu pohasnou. Prostě ABS hodně žere. Co ale nechápu je ESP. Když ho teď v zimě nevypnu nevyjedu ze dvorku a když jedu tak, že na něj spoléhám, stoupne spotřeba o cca 2 litry a po delší jízdě začne smrdět spojka. Vlastně jsem nepřišel na to, k čemu to je. Tak bych ho rád vypnul na pořát. Myslím, že na to existuje nějaký vícehmat (jak bývá u fordů zvykem) Neznáte ho někdo?
Absolutně korektní jedinec s extrémními názory.

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#11 Příspěvek od Jodr »

ABS je funkční, pokud se některé z kol točí! Pokud dojde k tomu, že na ledovce při zabrždění jdou do smyku všechna kola, ABS nereaguje, protože si myslí, že stojíte a z auta máte naprosto neřiditelné saně.
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#12 Příspěvek od TAKJAN »

Na sněhu, ne úplně uježděném brzdí líp taky proto, že před sebou tlačí takový "klín" sněhu. Odzkoušeno i vyčteno. Když jsme za starých časů blbnuli, tak já s abs zastavil na stejné dráze jako ti bez. Akorát správným směrem:-))

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#13 Příspěvek od MetalGod »

ESP přibržďuje hnací kolo, co se při rozjezdu nebo jízdě oproti druhýmu zrovna protáčí, proto to víc žere, jednak PHM, jednak destičky. Prostě díky diferáku se točí kolo, který jde zrovna nejlehčejc, proto se s jedním hnacím kole na ledě nerozjedeš - to bude hrabat, zatímco to druhý na asfaltě bude stát.
No a to problikávání světel se u mně taky děje, spíš bych to viděl na slabý společný vedení do pojistkový skříně, vzniká na něm přílišnej úbytek napětí. To se mi děje i u světel, stačí zapnout mlhovky. Až bude líp, přední světla i mlhovky půjdou přes relé, ne na hulváta přes společnej vypínač, kterej tím trpí. 6 relátek na to už mám.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#14 Příspěvek od rnbw »

Riadiaca jednotka ABS by si mala zavadu pamatat, aby sa dala cez diagnostiku zistit. Ked som mal vadne cidlo jedneho kolesa (asi obcas vypadavalo), tak obcas sa rozsvietila kontrolka ABS a tiez mi prestalo ukazovat rychlost.

Ked som potom znovu nastartoval, kontrolka ABS stale svietila - ale ked som sa pohol, tak zhasla. ABS fungovalo, ale chyba zostala ulozena. U mna diagnostika ABS spociva v prepojeni dvoch pinov v diagnostickom konektore, potom kontrolka ABS vyblika ulozene kody chyb. Vyblikalo mi to chybu na jednom kolese, dal som to vymenit a odvtedy to funguje.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#15 Příspěvek od rezis »

MetalGod píše:ESP přibržďuje hnací kolo, co se při rozjezdu nebo jízdě oproti druhýmu zrovna protáčí...
To je funkce EDS ...(bývá pod ESP stejně jako ASR), ale je to jen jedna z funkcí. Prioritně má ESP vyhodnocovat rychlost všech kol + úhel natočení volantu a umí přibrzdit kolo tak aby auto udržela v požadovaném směru. Typicky pak neustřelí jen zadek což by varovalo před náledím a pak z ničeho nic jde celé auto bokem...

Jodr: Tak to fungovat nemůže. Typicky když zašlápneš vždy se bloknou všechny kola. Systém bude předpokládat nějaké zpomalení vozidla. A od určité minimální rychlosti opravdu ABS nefunguje, ale to bude okolo cca 5km/h
Internet - metla lidstva

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“