Fabia II, pár dotazů

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Fabia II, pár dotazů

#1 Příspěvek od Lukas-Peca »

Do rodiny se pořídila "nová" Fabia II 1,4 16V (od dealera škodovky, kompletní dokumentace, najeto 78 000, r. v. 2009). Jezdí se s tím dobře, na pohled je to jako nové, ale znepokojuje mě pár věcí, a protože nemám srovnání s jiným kusem, zeptám se tady.

1. Ruční brzda je slabá, musí se hodně dotahovat, ve větším kopci auto ani neudrží.

2. Při otáčkách okolo 1500/min motor docela silně vibruje. Toto rezonanční maximum je poměrně ostře ohraničené.

3. Studený motor vibruje tak nějak celkově dost, člověk by si to spletl s dieselem.

4. Černě lakované díly náprav jsou docela dost povrchově orezlé.

5. Většina kabelových svazků v motorovém prostoru je umístěna v husích krcích, ale něco je provedeno ve stylu černá elektrikářská páska.

Je to u tohoto výrobku normální, nebo je to potřeba řešit? Díky.

Uživatelský avatar
nokijec
Příspěvky: 287
Registrován: 01 úno 2011, 01:00

#2 Příspěvek od nokijec »

Ta elektrika je v pořádku.Nějaký hlodavec mi ukousal kablík od spínačky ke startéru.Nějakou dobu jsem startoval tak,že jsem otevřel kapotu a kusem drátu propojil startér s +.Pokoušel jsem se párat ty husí krky a stejně jsem nepřišel kam ten kus drátu co mi tam zbyl patří.Musel jsem s tím do servisu.

Uživatelský avatar
tatramacek
Příspěvky: 1875
Registrován: 07 pro 2007, 01:00
Bydliště: Kroměřížsko

#3 Příspěvek od tatramacek »

Psal sem sz
Audaces fortuna iuvat

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od Habesan »

1. Regulérní závada. Opravitelná. (Vozidlo není způsobilé k provozu na pozemní komunikaci.)

4. Sežeň si nějakého rozumného lakýrníka (poraď se s klempířem) a nech si to zakonzervovat a nalakovat. (Sedm let starý auto se schnilou kastlí...)
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#5 Příspěvek od rnbw »

Rucna brzda musi ubrzdit plne nalozene auto aj s privesom. Mna z STK vyhodili aj ked rucna brzda na pocit normalne brzdila - bezne ju pouzivam pri pozdlznom parkovani v kopci, ked sa potrebujem posuvat po kuskoch dopredu a dozadu.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#6 Příspěvek od Michal22 »

Když už se to tady řeší- jak jsou na tom Fabie II co se elektrického serva týče? U Fabií I slyším spoustu nářků. A na řízení (co jsem párkrát měl tu čest) to není zas tak zajímavé.
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

1) Nech si prohlídnout zadní bubny, případně došponovat lanovody - pokud není slabý obložení a nebudou se muset vyměnit zadní pakny. Ale obložení by mělo vydržet minimálně do 100k, jestli je sedřený už v 78k, tak s ním někdo prasil a zatáčel jen "přes ručku". Jinak když jedeš (pomalu) a zatahuješ zub po zubu ručku, tak má začít zabírat ("lízat") na nejdřív 4. zubu a nejpozdějc na 6. zubu "od podlahy". Během dalších 3-4 zubů má bejt zatažená "na tvrdo".

2) Vibrace na 1500 RPM jsou projev unavenejch silentbloků zavěšení motoru. Celej agregát visí v kastli na 3 bodech plus je spojenej s nápravnicí. Hlavní silentbloky jsou na pravý straně mezi víkem rozvodu a pravým podběhem a nalevo mezi pouzdrem převodovky a levým podběhem. Poslední je vzadu za motorem vloženej dospod mezi spodní vzpěru motoru a kastli - ta zachytává reakční moment záběru motoru. Všechny nechej zkontrolovat, případně vyměnit.

3) Studenej agregát s kódem BXW (výroba do konce léta 2010, pozdější 1,4 16V 63kW jsou s kódem CGGB = v podstatě mechanicky identickej motor jako BXW, jen plní €uro 5 díky odlišnýmu softwaru - BXW plní €uro 4) opravdu klape skoro jako dýzlák, hlavně pokud do něj byl předtím nalejvanej olej specifikace sice splňující VW 502.00/505.00, ale SAE třídy 10W-40 - například Castrol Magnatec nebo Edge. Je to způsobený hydraulickýma zdvihátkama ventilů, do kterejch olej 10W-40 za studena hůř zateče. Já osobně na to doporučuju používat o třídu řidší olej - SAE třídy 5W-40 - tím se hydroštely hodně utiší, specifikace VW502.00/505.00 je samozřejmost - já osobně do něj používám "škeblu šnek ultra" = Shell Helix Ultra HX7 nebo HX8.
Teplej BXW může klepat vinou (už z výroby!!!) špatně zúhlovanýho kompletu ojnice-pístní čep-píst, kdy píst škrtá o boční stěnu válce, odírá se z něj nanesená teflonová vrstva a píst se přidírá ve vložce válce. Jediná možnost odstranění je výměna kompletu ojnice-čep-píst včetně kroužků, válec vybrousit nejde, integrovaná = do bloku zalitá vložka válce je tak tenká, že už nemá redundantní tloušťku stěny válce pro učunění výbrusu.

Nápravy a nápravnice si nech přetřít od lakýry nějakým protikorozním a protinárazovým nátěrem a kabelový svazky v motorovým prostoru neřeš - to byla nemoc první generace fábulí, u druhý generace už zadržování vody uvnitř husáků nehrozí, protože jsou všecky podélně proříznutý.

Celkově má ten motor rád nepřejíždění výměnný lhůty oleje - radši měnit po 9-10 tisících km než po 16tkm, a hrozně rád se točí = výslovně nemá rád když ho někdo tejrá po městě na pětku v 1500 RPM. Do otáček 2000 se auto s ním chová jako Flintstounovo samorostovej samohyb = kdybys měl v podlaze díru a odstrkoval se čapákama, asi bys jel rychlejc.
ALE.
Ve 2500 RPM se BXW nadechne a ve 3000 RPM v něm začnou řehtat koně - ve 3500 RPM pak je z něj plnokrevnej "šestnáctiventil", kterej trhá asfalt a umí natrhnout prdel leckterý větší kubatuře. Krouťák má vrchol ve 3700 RPM. Je to daň za absenci všech možnejch mechanickejch i elektronickejch pomůcek ke zlepšení průběhu křivky točivýho momentu - tyhle motory nemají ani přívěry v sání, ani ve vejfuku a ani měnitelnej úhel otevření sacích ventilů, což by potřebovaly jako prase drbání. Bohužel, právě proto, že jsou v podstatě "nahatý" a bez pomůcek, tahle "velká paráda" trvá velmi krátce, končí zhruba ve 4400 RPM a čím dál vejš už je tenhle motor zase jen hodně uřvaná potvora, který se postupně přestává chtít táhnout - zato ale chlastat se snaží jak ruskej mužik - na dálnici při 140 kmh tacho (133-134kmh GPS) na gumách 195/55 R15 v Roomsteru točí kolem 4000 RPM a bere přes 10 litrů okamžitý spotřeby ... Ve fábuli je cca o půllitr úspornější, protože fábule má o 2 zuby těžší stálej převod v rozvodovce než roomster (při stejný rychlosti točí o cca 200-300RPM míň).

U auta s nájezdem 78tkm si nechej u nezávislýho mechoše zkontrolovat stav rozvodovýho i mikrodrážkovýho (alternátor, kompresor klimy) řemene, všech brzd, servořízení, katalyzátoru i lambda-sond (BXW i CGGB mají 2 lambda-sondy!!!) a zkontrolovat stav (stáří) brzdový a chladicí kapaliny. Vřele bych doporučil nechat i vyměnit olej v převodovce, sice se všude píše, že náplň je "celoživotní", jenže to píše Škoda-Auto, pro který je auto starý 5 let na konci životnosti a přestává je zajímat. Výrobci těch převodovejch olejů tvrdí, že životnost oleje je max. 5-7 let. Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že převodovce to jen prospěje. No a ten zbytek by měl vyplynout z toho, co se zjistí při prohlídce a při používání v nejbližších 6-12 měsících. Na auto máš jako na použitý zboží záruku od prodejce 6 měsíců ode dne prodeje/převzetí - ze zákona, pokud sis ho ty nebo jinej rodinnej příslušník koupil jako občan, ne jako podnikatel na IČO.

Pokud budeš mít nějaký další problémy, spousta věcí ke čtení je na webu http://forum.skodahome.cz - hledej v sekci Fabia II / Roomster . A když mi napíšeš na Skype "Ekkar_z_Bastlírny", pošlu ti v .pdf něco málo servisní dokundamentace k motoru i k autu ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tatramacek
Příspěvky: 1875
Registrován: 07 pro 2007, 01:00
Bydliště: Kroměřížsko

#8 Příspěvek od tatramacek »

Tohle sem čekal. Výborně Ekky, nezklamals a děkuji ;)
Audaces fortuna iuvat

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

To víš, když máš identickej motor sám doma sedmej rok a máš s ním najeto cca 55 000km za všech možnejch podmínek, tak už ho znáš jako svoje botky ...

Jo a ještě pro Lukáše-Pecu - vysloveně se přimlouvám za používání přípravku "VIF" alias "Super Benzín Aditiv" do paliva BA-95. Pokud bys jezdil na BA-98 (všecky "prémiový značky" - Shell Racing Nitro, Verva Plus a podobně - označujou se jako 98, 99 nebo dokonce 100 oktanový benzíny), VIF nepotřebuješ, ale pokud budeš jezdit na "klasickej a obyčejnej" Natural, zklidní se po VIFu chod motoru a motor se postupně celkově vyčistí od usazenin v sání i na ventilech. Míchání je 1ml na 1 litr benzínu = půllitrová plechovka je na 10 nádrží s rezervou.

Používat palivo E-85 (směs 85% "biolihu" a 15% běžnýho bezolovnatýho benzínu) po vlastních zkušenostech NEDOPORUČUJU - motor chlastá jak Rus a na výkonu vyšší oktanový číslo týhle "rádobyekologický směsi" není poznat, protože ŘJ na něj nemá adekvátní software. Při ceně jen o pár Kč menší než BA-95 je provoz na E-85 kvůli větší spotřebě (asi o 30% !!!) stejně drahej jako na BA-95 a dynamický vlastnosti motoru kvůli menší výhřevnosti lihu jdou do prdele - taky se na to v zimě o poznání hůř startuje. Lepší vlastnosti má "mix" BA-95 a E-85 "halb und halb", kdy ve výsledný směsi je jen asi 42% špiritusu, ale cenově se to nevyplatí - úspora za menší cenu E-85 je víc než smazaná větší spotřebou. Tohle soudruzi prostě neukočírovali - E-85 by se vyplácel, kdyby stál (při dnešních cenách benzínu) řekněme 16Kč a míň, to by se pak dala vyšší žravost motoru i překousnout, ale s cenou na hranici 24-25Kč je to nesmysl.

Daleko vhodnější je pak motor BXW/CGGB pro přestavbu na LPG - sada stojí podle montéra kolem ± 25 000Kč a při dnešních cenách litru LPG kolem 11-12Kč se i při spotřebě LITROVĚ vyšší proti benzínu se provoz na něj víc než zaplatí poměrně brzo. Ona ta spotřeba je KILOGRAMOVĚ stejná jako na benzín, jenže u pumpy se jak benzín, tak LPG měří na litry - a to je při podstatně rozdílný hustotě obou paliv vlastně těžce chybný a zavádějící. Nádrž se dává buď válcová za zadní sedačky, nebo toroidní místo rezervy pod podlahu kufru. V SZ můžu doporučit 2 dobrý montážní firmy na Moravě, kdy jednoho z majitelů i znám osobně - a za druhýho by dal obě ruce pod napalm kolega roomsterák...
Naposledy upravil(a) EKKAR dne 17 kvě 2016, 23:05, celkem upraveno 1 x.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#10 Příspěvek od Michal22 »

Dotaz- tyhle přimíchaniny údajně sníží i zanášení škrtící klapky a sacího potrubí. Japa to dělají?
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od Lukas-Peca »

Díky za bezvadnou odpověď.

1) Mate mě právě to, že páka ručky zabírá normálně, akorát to prostě nebrzdí. Když za to pořádně vemu, tak auto možná v kopci neujede, ale už mám strach, že něco urvu. I Škoda 1000MB brzdila ručkou líp. Auto má přitom čerstvou STK, ale tu dělal prodejce, takže nad tím asi není nutné přemýšlet. Auto bylo po koupi v servisu kvůli nějakým drobnostem a komentovali tam orezlý bowden ručky, že to bude potřeba před zimou vyměnit.

3) Za tepla je motor tichý a zvukově příjemný, i když je asi víc slyšet než ve Fabii I.

Na průběh točivého momentu jsem si nemohl ze začátku zvyknout hlavně při rozjezdu, když ve vyšších otáčkách a malé rychlosti v motoru chytly saze - podezíral jsem to, že je tam snad nějaký rozjezdový asistent, který dupe na plyn za mě. Té škodlivosti dlouhodobého ježdění po městě jsem si taky všiml, když se motor po pár týdnech ježdění do kauflandu protáhne někde po okresce, tak citelně ožije. Pod 2000/min ho nemá cenu týrat, pokud se nejede naprosto plynule po rovině.

Po dálnici jsem s tím najel zatím jen pár set km, ale spotřebu 10 l jsem teda nepozoroval, gumy máme stejné. Při cestě z Plzně do Prahy se mi podařilo průměrnou spotřebu dostat pod indikovaných 6 l při rychlosti 130-140, ale je pravda, že byl řídký a plynulý provoz. Přes 7 l jsem se na dálnici nedostal. I když ty mluvíš o okamžité, tu jsem nezkoumal. Mám ale podezření, že auto žere asi o 0,5-1 l víc, než na průměrné spotřebě přizná.

Jinak E85 je určený snad jen pro auta na něj konstruovaná, továrně to nabízí třeba Dacia.

Skype účet sice mám, ale na mém kompu už by to asi ani nešlo spustit, tak jestli bych o ten manuál mohl požádat, tak prosím na mail LP3K (a) seznam.cz :)
Naposledy upravil(a) Lukas-Peca dne 17 kvě 2016, 23:21, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#12 Příspěvek od EKKAR »

U BXW/CGGB se sání nemá jak výrazně zanášet, ani jeden motor nemá nEGRa = ventil umožňující v určitejch režimech přisávat vejfuckový plyny z kanálu od 4. válce. To chudák Tatramáček má ve svojí Ibizce starší 55kW verzi, která bohužel nEGRa má - a dneska mi poslal mms s fotkou sací klapy zespoda zas.raný vrstvou černýho karbonu ...

Jinak VIF se postupně vysráží ze vstřikovanýho paliva v karbonu (má vyšší bod varu než lehčí hořlavý složky benzínu) na stěnách sání a na ventilech, nasákne do něj a pak ho postupně uvolní od podkladu, protože VIF je v podstatě těžkej petrolej smíchanej s organokovovýma solema páchajícíma katalytický efekty při spalování (ve válcích) a mazací funkci tam, kam přijdou nespálený (třeba ve vstřikovacích tryskách nebo ve vstřikovacím čerpadle). ALE bacha, nikdo kdo to zkoušel nebo dokonce oficiálně zkoumal netvrdí, že VIF vypucuje zas.ranej motor za 1000km!!! Je to proces mnohem dlouhodobější, trvající měsíce a desítky tisíc km - ale ověřený to je dokonce státní zkušebnou.

Ke spotřebě - uvědom si rozdíl váhy a aeroodporu fábule a rooma - já popisuju situaci s roomsterem, kterej má chudák aerodynamiku proklatě nízko letící šatníkový skříně a ještě váhu o cca 200kg větší než fábule ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tatramacek
Příspěvky: 1875
Registrován: 07 pro 2007, 01:00
Bydliště: Kroměřížsko

#13 Příspěvek od tatramacek »

VIF mohu jen doporučit. Ja mám dlouhodobej průměr 5.7 ltr.
Audaces fortuna iuvat

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od Lukas-Peca »

Co se týče toho řízení, tak to elektrické servo funguje celkem dobře, zpětná vazba od kol tam nějaká je. Pobavilo mě jen upozornění v návodu, že se nesmí dávat plný rejd déle než 15 sekund, že by jinak mohlo servo shořet. Proudy tam asi potečou zajímavé, když se dá plný rejd, tak na volnoběh pohasnou světla. S vypnutým zapalováním jde řízení rozumně, u předchozího auta s hydraulickým posilovačem s tím moc hnout nešlo.

Na těch širokých kolech mi řízení ale přijde nejisté hlavně na rozbité silnici, nebo když má vozovka velký příčný sklon. Působí to, jako by se kolo neodvalovalo po celé šířce pneumatiky a pak to za to řízení všelijak tahá. Asi bych víc ocenil užší kola.

Na dálnici jsem taky registroval velkou citlivost na vítr. Při míjení kamionu to s autem smýkalo celkem nepěkně. Ani u hranatého Formana jsem si takové citlivosti nevšiml.

Věc, co je opravdu nedomyšlená, je odvod vody z čelního okna. Za jízdy všechna voda odtéká do strany a pak po bočním okýnku přesně ve výšce zrcátek. Ve vnějších zrcátkách není za deště vidět vůbec nic. To by ale mohly vyřešit ofuky.
Naposledy upravil(a) Lukas-Peca dne 18 kvě 2016, 17:23, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
tatramacek
Příspěvky: 1875
Registrován: 07 pro 2007, 01:00
Bydliště: Kroměřížsko

#15 Příspěvek od tatramacek »

Lukas-Peca píše:Co se týče toho řízení, tak to elektrické servo funguje celkem dobře, zpětná vazba od kol tam nějaká je. Pobavilo mě jen upozornění v návodu, že se nesmí dávat plný rejd déle než 15 sekund, že by jinak mohlo servo shořet. Proudy tam asi potečou zajímavé, když se dá plný rejd, tak na volnoběh pohasnou světla.

Na těch širokých kolech mi řízení ale přijde nejisté hlavně na rozbité silnici, nebo když má vozovka velký příčný sklon. Působí to, jako by se kolo neodvalovalo po celé šířce pneumatiky a pak to za to řízení všelijak tahá. Asi bych víc ocenil užší kola.

Na dálnici jsem taky registroval velkou citlivost na vítr. Při míjení kamionu to s autem smýkalo celkem nepěkně. Ani u hranatého Formana jsem si takové citlivosti nevšiml.

Věc, co je opravdu nedomyšlená, je odvod vody z čelního okna. Za jízdy všechna voda odtéká do strany a pak po bočním okýnku přesně ve výšce zrcátek. Ve vnějších zrcátkách není za deště vidět vůbec nic. To by ale mohly vyřešit ofuky.
Servem teče okolo 60A. Možná i vice. Nevim, co Tě na tom pobavilo. Já se snažím servo šetřit, nové neni levné, okolo 13000 kc ? Jinak Ekky napsal tu vlastnost motoru naprosto přesne. Do 2000 s nim neni řeč. Od 3000 uz fakt jede. Ja více jak 4000 otacek nevyuzivam. Kroutak mam do 3800 otáček a to je maximum krouticiho momentu.
Audaces fortuna iuvat

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“