Regulace teploty nerez drátu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
krutor
Příspěvky: 374
Registrován: 13 dub 2007, 02:00

Regulace teploty nerez drátu

#1 Příspěvek od krutor »

Zdravim,
budu zatavovat mezistěny do včelařských rámků (resp. do drátku, kterým je rámek vypleten). Je to nerez drátek 0,4 mm, jako zdroj bude transformátor 24V/100VA (viz obrázek). Potřeboval bych teplotu drátku (tedy vpodstatě dobu zatavování) nějak regulovat. Jaký regulátor nejlépe použít?
Přílohy
Transformátor.jpg
(116.34 KiB) Staženo 33 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Na střídavinu fázově řízenej tyristor v úhlopříčce diodovýho můstku nebo triak, pokud to budeš chtít usměrňovat, tak stačí tranzistor FET (například nějaký IRF nebo IRFZ) a pulsní regulace.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#3 Příspěvek od Zaky »

Je veliký rozdíl, jestli chceš jen řídít výkon, nebo regulovat teplotu podle momentálního odvodu tepla. První varianta je jednoduchá, stačí jakýkoli PWM modulátor, třeba s NE555, nebo při AC fázová regulace s triakem. V případě požadavku na stabilizaci teploty je to mnohem obtížnější, je potřeba použít odporový drát s významným teplotním koeficientem (výrobci se obvykle snaží o opak) a měřit přesně napětí a proud, z toho se vypočítá odpor a z něj teplota, podle toho se pak reguluje dodávaný výkon. Bez procesoru se to asi neobejde, ale chování zatavovačky by bylo propastně lepší, drát by se naprázdno nepřehříval a při styku s materálem tolik nechladl, prostě měl by stabilnější teplotu.

Uživatelský avatar
kovar
Příspěvky: 1687
Registrován: 03 říj 2010, 02:00
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

#4 Příspěvek od kovar »

Dělal jsem nedávno něco podobného pro kamaráda včelaře začátečníka.
Použil jsem trafo z autodráhy.
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Zaky píše:... V případě požadavku na stabilizaci teploty je to mnohem obtížnější, je potřeba použít odporový drát s významným teplotním koeficientem (výrobci se obvykle snaží o opak) a měřit přesně napětí a proud, z toho se vypočítá odpor a z něj teplota, podle toho se pak reguluje dodávaný výkon. Bez procesoru se to asi neobejde, ale chování zatavovačky by bylo propastně lepší, drát by se naprázdno nepřehříval a při styku s materálem tolik nechladl, prostě měl by stabilnější teplotu.
Zaky, viděls vůbec, jak takovej rámek s mezistěnou v úlu vypadá a jak se ty mezistěny do rámků zatavujou? To se učuní z bukovejch hoblovanejch hranolků o průřezu cca 10 x 30mm "naštorc" rámeček přibližně 30 x 40cm velkej, do kterýho se buď křížem, nebo 2x rovnoběžně natáhne nerez drátek síly 0,4 až 0,5mm. Na ten se položí koupenej plátek vylisovanej z čistýho fčelího vosku - a podle starý metody se na 3-4 místech přilepí kapkou roztavenýho vosku, nalitýho pomocí železný lžíce nahřívaný nad plamínkem svíčky nebo kahanu. Ten drátek slouží výhradně ke zpevnění toho plátku, aby se nevydouval a neposouval se ze středový roviny toho rámku, až na něm začnou fčelky budovat plástve - protože na něm je vylisovanej vzor 6-hrannejch buněk pláství a fčelkám stačí jen "vytáhnout" buňky do vejšky. Někteří fčelaři si vlepování mezistěn zmodernizovali a používají na to elektriku. Do toho nataženýho drátku pustí nějakou tu stovku mA proudu a po nahřátí na něj přitlačí tu mezistěnu - ona se při doteku drátku nataví a drátek se do ní zaboří. Proud se vypne a vlepování je hotový. A protože co rámek, to plus mínus autobus stejná dýlka toho drátku plus vosková mezistěna tavící se při stálý teplotě, tak stačí vzít ten fázovej nebo PWM regulátor, připojit krokosvorky na drátek, položit na něj mezistěnu a opatrně přidávat výkon, dokud se vosk mezistěny nezačne natavovat - tam se to chvilečku nechá pro spolehlivý vtavení a vypne. Potřebná teplota drátku je odhadem někde na 60-70°C, protože kdyby byla vyšší, drátek by se mezistěnou proříznul jak nůž máslem a celý zatavování by bylo na Pikaču ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#6 Příspěvek od Zaky »

No tak jo, když dobře vyhoví PWM, je to ta snazší varianta a tudíž není problém. Jinak k dotazu o mém povědomí o přípravě mezistěn, ne včelař opravdu nejsem a ani nemám ani v nejmenším v úmyslu se jím stát :-) Jen jsem si dovolil nastínit problematiku regulace teploty drátu, neb se na ni tazatel ptá. I kyž on se v zásadě asi vlastně vůbec na regulaci neptá, on se ptá na řízení bez zpětné vazby, jen používá nepřesnou terminologii.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#7 Příspěvek od breta1 »

Já bych koupil něco takového
http://www.higarden.cz/regulatory-otace ... 0wodPQIAxA
a s tím trafem to vyzkoušel

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

Já taky včelař nejsem (a ani Fčelař ne :lol: :lol: :lol: ... ) , ale jako kluk jsem s tím občas pomáhal nebožtíkovi dědovi - nalepovat nový mezistěny do rámků, na jaře nasazovat medníky, krmit cukrovou vodou, kontrolovat zásoby, medovat ... a bohužel taky 2x pálit celý včelstva včetně rámků s plástvema, protože v půlce 80. let ještě nebyla vakcína proti varroáze (parazitickej roztoč na včelách) a zjištěná infekce končila zápalnou obětí ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rimi
Příspěvky: 288
Registrován: 26 čer 2011, 02:00
Bydliště: Pribor

#9 Příspěvek od rimi »

Na primar nejaky regulator vykuchany na separaku z vysavace?

Na prirezy se pouziva material ne tento:
Obrázek
ale tento:
Obrázek
Pokud se vcelari dele, nashroadi se spousta ruznych ramku, nektere 5 svisle, jine 3 vodorovne a obcas taky misto nerezu nejaky pocinovany? drat. Draty to pomahaji drzet hlavne pri vytaceni medu. Pro zataveni pouzivam nejaky historicky zdroj (prepinaji se odbocky trafa), napeti tusim mezi 12 - 20V.

Uživatelský avatar
Victronix
Příspěvky: 910
Registrován: 23 lis 2007, 01:00
Bydliště: Vážany

#10 Příspěvek od Victronix »

Tady bych zvolil postup dle hesla "v jednoduchosti je síla".
Obyčejný trafo s malým výstupním napětím a malým výkonem.
Drátek omotaný na obou koncích okolo hřebíčků, kterými jsou připevněny mezerníky. Položit rámek, na něj mezistěnu, a vodiče vzít do ruky a přiložit na hřebíčky tak dlouho jak je potřeba pro zatavení mezistěny.

Uživatelský avatar
krutor
Příspěvky: 374
Registrován: 13 dub 2007, 02:00

#11 Příspěvek od krutor »

V případě, že bych to chtěl regulovat tím PWM (mám doma tento), bude stačit když sekundár usměrním můstkem, nebo bude třeba napětí i vyhladit nějakým elytem?
Díky.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#12 Příspěvek od Zaky »

Pokud R12 vyměníš za diodu katodou k C2 a C2 dáš 1000µF, tak stačí za trafo můstek bez filtrace.

Uživatelský avatar
sambiliong
Příspěvky: 711
Registrován: 13 dub 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#13 Příspěvek od sambiliong »

U nás tedy rámky z měkkýho dřeva, protože se takovým pákovým propichovátkem dělaly díry na provlečení toho (pocínovanýho) drátu, konce chytnout za ty mezerníky a pak jen trafo a nožní spínač.

Uživatelský avatar
krutor
Příspěvky: 374
Registrován: 13 dub 2007, 02:00

#14 Příspěvek od krutor »

Zaky: Jakou konkrétně diodu tam mám dát? Bude stačit 1N4007?

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#15 Příspěvek od Zaky »

Ano.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“