Rušení od frekv. měniče
Moderátor: Moderátoři
Rušení od frekv. měniče
Jeden náš zákazník, kterému servisujeme výtah, nám přeposlal výzvu ČTU k nápravě stavu, jelikož frekvenční měnič (Yaskawa 5,5kW 400V) výtahového stroje ruší na 80m pásmu (3,5-3,8MHz). Podnět k měření podal radioamatér, který v objektu bydlí a když výtah jede, tak mu to ruší příjem.
Já teda nejsem přímo z toho oddělení co to bude řešit, ale s kolegy jsme přemítali co za tím je. Měnič jede standartně na 8kHz a nastavitelný rozsah je 4-16kHZ. Motor je bezpřevodový synchron. To se tam dokáže vytvořit nějaká X-tá harmonická frekvence už z 8kHz?
Já teda nejsem přímo z toho oddělení co to bude řešit, ale s kolegy jsme přemítali co za tím je. Měnič jede standartně na 8kHz a nastavitelný rozsah je 4-16kHZ. Motor je bezpřevodový synchron. To se tam dokáže vytvořit nějaká X-tá harmonická frekvence už z 8kHz?
V blízkosti D zesilovače jsou běžné harmonické až do 10MHz, zvlášť, když výstupem teče proud v řádu desítek Ampér.
Ten má ale výstupní indukčnost, která to značně požere.
Výstup frekvenčního měniče je nutné opatřit indukčnostmi a kondenzátory(filtry) na všech třech fázích. Ty jsou však nákladné a proto se tam nedávají.
Ten má ale výstupní indukčnost, která to značně požere.
Výstup frekvenčního měniče je nutné opatřit indukčnostmi a kondenzátory(filtry) na všech třech fázích. Ty jsou však nákladné a proto se tam nedávají.
- monterjirka
- Příspěvky: 2761
- Registrován: 14 čer 2003, 02:00
- Bydliště: Blížejov
Jsou výrobci, kteří kromě toho, co už tu bylo napsáno, doporučují mezi frekvenční měnič a motor stíněný kabel.
Jinak s těmi "vyššími harmonickými" to do budoucna nebude žádná sranda!
Jak přibývá různá "moderní" technika, přibývá různých nedefinovatelných signálů... A leze to čím dál tím výše...
Např. jsem si koupil kamerku do auta, hezká hračka, ale leze z ní nějaká šílenost, pásmo kolem 1500MHz zapráskané, a tak ji nemohu používat, protože pak mám problém s GPS a Webdispečinkem...
Jinak s těmi "vyššími harmonickými" to do budoucna nebude žádná sranda!
Jak přibývá různá "moderní" technika, přibývá různých nedefinovatelných signálů... A leze to čím dál tím výše...
Např. jsem si koupil kamerku do auta, hezká hračka, ale leze z ní nějaká šílenost, pásmo kolem 1500MHz zapráskané, a tak ji nemohu používat, protože pak mám problém s GPS a Webdispečinkem...
Frekvenční měnič je nejlépe umístit do plechové uzavíratelné rozvodnice, samozřejmě uzemněné, s možností větrání. V rozvodnici, hned za jističem, do obovdu vložit třífázovou (síťovou) tlumivku, pak radiofrekvenční filtr a následují přívodní svorky frekvenčního měniče. Na výstup z měniče připojit třífázovou (motorovou) tlumivku a stíněným kabelem připojit motor. Vše řádně zemněno. Tlumivky, filtr, i stíněné silové kabely jsou běžně vyráběny. Prodejce měniče, nebo zástupce výrobce, poradí s parametry i vytipováním podle výkonu měniče. Schema zapojení je součástí návodu každého měniče, zde není co vymýšlet.
Ještě přikládám výstřižek z návodu bývalého českého výrobce FM:
Ještě přikládám výstřižek z návodu bývalého českého výrobce FM:
- Přílohy
-
- FM.jpg
- (102.14 KiB) Staženo 129 x
Výrobci EMC filtrů třeba:
http://www.oktechnik.cz/
nebo
http://www.elfis.cz/website/topmenu/uvod/
Jak již je tu psáno od měniče k EMC filtru stíněný vodič, za dobře provedeným a instalovaným EMC filtrem již rušení nebývá. Projekt si nechat zpracovat od někoho, kdo má s touto problematikou zkušenosti. Neznám použitý měnič, ale někdy je nutné použít stejný EMC filtr a stíněný vodič i v napájecím přívodu k němu. To je dáno snahou výrobce měniče o úspory ve výrobě, v měniči se ušetří nepoužitím vstupního odrušovacího filtru. Dále elektrické pospojování neživých kovových částí zařízení má podstatně jiné (náročnější, délky a průřez, popřípadě tvar spojovacích vodičů) nároky při požadavcích účinnost EMC odrušení. Rušení, impulzní většinou širokopásmové, způsobuje náběžná a sestupná hrana spínaného proudu při PWM modulaci a ta má podstatně ( v násobcích) vyšší kmitočet než je zmiňovaných 8 kHz
http://www.oktechnik.cz/
nebo
http://www.elfis.cz/website/topmenu/uvod/
Jak již je tu psáno od měniče k EMC filtru stíněný vodič, za dobře provedeným a instalovaným EMC filtrem již rušení nebývá. Projekt si nechat zpracovat od někoho, kdo má s touto problematikou zkušenosti. Neznám použitý měnič, ale někdy je nutné použít stejný EMC filtr a stíněný vodič i v napájecím přívodu k němu. To je dáno snahou výrobce měniče o úspory ve výrobě, v měniči se ušetří nepoužitím vstupního odrušovacího filtru. Dále elektrické pospojování neživých kovových částí zařízení má podstatně jiné (náročnější, délky a průřez, popřípadě tvar spojovacích vodičů) nároky při požadavcích účinnost EMC odrušení. Rušení, impulzní většinou širokopásmové, způsobuje náběžná a sestupná hrana spínaného proudu při PWM modulaci a ta má podstatně ( v násobcích) vyšší kmitočet než je zmiňovaných 8 kHz
On to není výtah naší výroby, takže netuším jak mají řešený rozvaděč - umístění měniče, filtry a stíněnou silovou kabeláž k motoru.
Co jsem slyšel od kolegů z technického, tak jsou domluveni s dotčeným radioamatérem a začnou na tom pracovat. Onoho pána použijí jako detektor rušení při odstraňování závady
Díky za odpovědi, netušil sem že to dokáže zasahovat až do MHz frekvencí.
Co jsem slyšel od kolegů z technického, tak jsou domluveni s dotčeným radioamatérem a začnou na tom pracovat. Onoho pána použijí jako detektor rušení při odstraňování závady
Díky za odpovědi, netušil sem že to dokáže zasahovat až do MHz frekvencí.
Napríklad , tu je celkom pekne poèítaníèko ...
http://stest1.etnetera.cz/ad/current/co ... -01_cz.pdf
http://stest1.etnetera.cz/ad/current/co ... -01_cz.pdf
Nikdy neøíkejte, že nìco nejde, protože vždy se najde blbec, který neví, že to nejde, a udìlá to !
Úspìch je špatný uèitel. Kvùli nìmu si chytøí lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
Úspìch je špatný uèitel. Kvùli nìmu si chytøí lidé myslí, že nemohou prohrát. (Bill Gates)
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
Spoj mezi FM a motorem musí bejt stíněnej (CMFM4B*průřez) a punčocha se zemní z obou stran(v motoru i v rozvaděči).Taky by měl bejt co nejkratší to jde a co nejdál od jinejch vedení.Občas se dává na konce i ferit.
Pokud by to nestačilo,dá se EMI filtr na napájecí stranu FM(v každym FM nějakej "nouzovej" filtr už z výroby je (aspoň jedna 3F tlumivka a 9-12 kondů X a Y).
BTW. 3fáz EMI filtr SCHAFFNER 380-440VAC/20A na TN-S (pracovní modrá nula jím prochází taky) jsem sehnal za 150,- použitej.Novej bych tipoval kolem 800,-
Pokud by to nestačilo,dá se EMI filtr na napájecí stranu FM(v každym FM nějakej "nouzovej" filtr už z výroby je (aspoň jedna 3F tlumivka a 9-12 kondů X a Y).
BTW. 3fáz EMI filtr SCHAFFNER 380-440VAC/20A na TN-S (pracovní modrá nula jím prochází taky) jsem sehnal za 150,- použitej.Novej bych tipoval kolem 800,-