Sériový motor bez buzení točí
Moderátor: Moderátoři
Sériový motor bez buzení točí
Seriový motorek na 230V má přerušené budicí vinutí. Zkusil jsem připojit DC 24V přímo na jeho komutátor. Roztočí se, i bez buzení. Dokonce pokaždé na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí na komutátoru.
Rotor se však do několika minut slušně zahřeje i při běhu naprázdno (odběr 24V/0,5A). Točivý moment je velmi měkký.
a. proč se pokaždé točí na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí?
b. je závit nakrátko v budicí cívce?
c. je závit nakrátko na rotoru?
d. mohl nastat průraz vinutí rotoru při připojování/odpojování napětí?
Rotor se však do několika minut slušně zahřeje i při běhu naprázdno (odběr 24V/0,5A). Točivý moment je velmi měkký.
a. proč se pokaždé točí na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí?
b. je závit nakrátko v budicí cívce?
c. je závit nakrátko na rotoru?
d. mohl nastat průraz vinutí rotoru při připojování/odpojování napětí?
- Přílohy
-
- DSC04641.jpg
- Seriovy motor
- (46.29 KiB) Staženo 194 x
-
- Motor_seriovy-.jpg
- Seriovy motor
- (40.6 KiB) Staženo 198 x
Řekl bych, že je to normální - mě se motor také točí i bez připojeného statoru (teď jsem to zkusil) a to je v pořádku. Dokonce se roztočí i v případě, že je zapojený jenom stator (v tom případě má hodně velký odběr) a rotor je nezapojený - ale musí mít zasunuté uhlíky.
Řekl bych, že to bude konstrukcí motoru.
Řekl bych, že to bude konstrukcí motoru.
Ten motorek má přerušené statorové vinutí nejspíš proto, že jeho součástí bývá tepelná pojistka (právě ta je přerušená). Najdeš jí pod izolační páskou na vinutí, většinou je tam vidět i hrbol.kulikus píše:Seriový motorek na 230V má přerušené budicí vinutí...
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Motor se Ti točí, protože máš na statoru vyniklý póly. Magnet se Ti taky přitahuje na kus železa. V tomhle případě jde motor do vysokých otáček,protože nevzniká skoro žádný kotvový napětí,který by omezovalo proud motorem. Dalo se toho využít, viz dále:
Zkoušeli jsme derivanční dynama, kdy se buzení připojilo krátce kvůli snažšímu rozběhu z klidu. Jak se rotor začal točit, odpojilo se . Při dostatečně vysokých otáčkách se napájení odpojilo a propojilo se buzení z rotorem. Dynamo se prudce zastavilo a do statoru se "otiskl" remanetní magnetizmus, který toto dynamo spolehlivě příště samonabudilo. Zkouška se dělala z odpojeným mechanickým náhonem a odpojeným reglerem a z baterií
Zkoušeli jsme derivanční dynama, kdy se buzení připojilo krátce kvůli snažšímu rozběhu z klidu. Jak se rotor začal točit, odpojilo se . Při dostatečně vysokých otáčkách se napájení odpojilo a propojilo se buzení z rotorem. Dynamo se prudce zastavilo a do statoru se "otiskl" remanetní magnetizmus, který toto dynamo spolehlivě příště samonabudilo. Zkouška se dělala z odpojeným mechanickým náhonem a odpojeným reglerem a z baterií
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
No to nevím, zda tření od uhlíků a "pseudoložisek" není větší, než vzájemné působení zemského magnetizmu a pole kotvy. I ten homopolární motorek z tužkové baterie, šroubu a magnetu má stator - ten kousek drátu, který se dotýká obvodu kulatýho magnetu.
(některý malé družice se prý stabilizují cívkama, který působí na magnetizmus Země. Protože tam nahoře není tření a ani gravitace, tak ta mikrosíla stačí, aby se družice vhodně natočila podle toho, jak se ty cívky budí)
(některý malé družice se prý stabilizují cívkama, který působí na magnetizmus Země. Protože tam nahoře není tření a ani gravitace, tak ta mikrosíla stačí, aby se družice vhodně natočila podle toho, jak se ty cívky budí)
To mě připomíná, že jsem se doslechl, že prý pokud alternátoru v autě připojíme na kroužky na rototu opačné napětí, budou jeho výstupní statorová napětí nižší než mají být.
Nemám to vyzkoušené a pokud by to měla být pravda, přičítám to právě remanentnímu magnetismu toho rotoru.
Nemám to vyzkoušené a pokud by to měla být pravda, přičítám to právě remanentnímu magnetismu toho rotoru.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Co jsem viděl autoalternátory, tak se v klidu "přibuzovaly" přes kontrolku dobíjení.
Samonabuzovací alternátory znám. Ty mají poněkud více železa v magnetickém obvodu, taky nemají kroužky. Budící cívka je napevno a na ní je nasezen rotující svazek pólových nádstavců - podobný, jako má alternátor v autě, akorát hodněkrát větší. Diody a regler je bokem ve skříni.
Pokud "blbě" připojíš buzení u takovýho alternátoru, tak stávající remanenci zrušíš. Musíš jej nabudit znovu. Buzení se krmí pomocným usměrňovačem, takže potom je to jedno, jak zapojíš přívod buzení.
Samonabuzovací alternátory znám. Ty mají poněkud více železa v magnetickém obvodu, taky nemají kroužky. Budící cívka je napevno a na ní je nasezen rotující svazek pólových nádstavců - podobný, jako má alternátor v autě, akorát hodněkrát větší. Diody a regler je bokem ve skříni.
Pokud "blbě" připojíš buzení u takovýho alternátoru, tak stávající remanenci zrušíš. Musíš jej nabudit znovu. Buzení se krmí pomocným usměrňovačem, takže potom je to jedno, jak zapojíš přívod buzení.
a. Za správnou odpověď považuju tu Artabanovu. Bez buzení je rotor kotvou elektromagnetu, jehož pole ji přitahuje k pólům statoru, jehož klec uzavírá magnetický obvod. Žádnou zbytkovou remanenci ani magnetické pole Země bych z této funkce nepodezříval (byť nepatrný vliv jistě mají).kulikus píše:...
a. proč se pokaždé točí na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí?
b. je závit nakrátko v budicí cívce?
c. je závit nakrátko na rotoru?
d. mohl nastat průraz vinutí rotoru při připojování/odpojování napětí?
Stačí si z následující animace odmyslit permanentní magnetizmus statoru. Točit se to bude i bez něho:
![Obrázek](http://www.simulation-research.com/help/userguide/em/dcm/dcm.gif)
b. zkrat v budící cívce, která je odpojená, bude mít jen malý vliv na magnetické pole rotoru, které nemění směr.
c. zkrat v cívkách rotoru otáčení znemožňuje
d. mohl, ale to zřejmě není tento případ.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
o motorech se toho dá napsat tolik...
Stačí si pamatovat - a dá se to vyzkoušet. Pokud mám motor z cizím buzením - derivanční (takto můžu na 12V připojit jakýkoliv univerzál na 230V), a budu moci regulovat proud statorem, tak při maximálním buzení jsou otáčky nižžší a kroutící moment vyšší, než při sníženém.
U lokomotiv se při rozjezdu maximálně nabudí statory a reguluje se proud rotorem. V druhé fázi se regulátorem snižuje proud statory a motory pak jdou ještě víc do otáček. Při brždění EDB se na rotor připojí brzdový odpory a regulací buzení se reguluje brzdící síla (nebo se eletřina posílá zpět do vedení). Pokud se používají sériové motory, statory mívají shuntování.
Je potřeba vědět, že sériový motor nesmí běžet naprázdno - nejčastěji to odsere kotva, která se probije. V horším případě může nastat i mechanická havárie. To platí i o univerzálních motorech (vysavače, vrtačky, mixéry...) - u nich je trochu polehčující fakt, že jsou napájené střídavým proudem.
Stačí si pamatovat - a dá se to vyzkoušet. Pokud mám motor z cizím buzením - derivanční (takto můžu na 12V připojit jakýkoliv univerzál na 230V), a budu moci regulovat proud statorem, tak při maximálním buzení jsou otáčky nižžší a kroutící moment vyšší, než při sníženém.
U lokomotiv se při rozjezdu maximálně nabudí statory a reguluje se proud rotorem. V druhé fázi se regulátorem snižuje proud statory a motory pak jdou ještě víc do otáček. Při brždění EDB se na rotor připojí brzdový odpory a regulací buzení se reguluje brzdící síla (nebo se eletřina posílá zpět do vedení). Pokud se používají sériové motory, statory mívají shuntování.
Je potřeba vědět, že sériový motor nesmí běžet naprázdno - nejčastěji to odsere kotva, která se probije. V horším případě může nastat i mechanická havárie. To platí i o univerzálních motorech (vysavače, vrtačky, mixéry...) - u nich je trochu polehčující fakt, že jsou napájené střídavým proudem.
Magnetické pole rotoru ale mění periodicky svoji velikost s úhlem natočení rotoru. A to by mohlo stačit k vybuzení výřivých proudů v závitu nakrátko.masar píše: b. zkrat v budící cívce, která je odpojená, bude mít jen malý vliv na magnetické pole rotoru, které nemění směr.
Rotor se ohřívá už při proudu 0,5A během zkušebního provozu bez zátěže.