Sériový motor bez buzení točí

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Sériový motor bez buzení točí

#1 Příspěvek od kulikus »

Seriový motorek na 230V má přerušené budicí vinutí. Zkusil jsem připojit DC 24V přímo na jeho komutátor. Roztočí se, i bez buzení. Dokonce pokaždé na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí na komutátoru.

Rotor se však do několika minut slušně zahřeje i při běhu naprázdno (odběr 24V/0,5A). Točivý moment je velmi měkký.

a. proč se pokaždé točí na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí?
b. je závit nakrátko v budicí cívce?
c. je závit nakrátko na rotoru?
d. mohl nastat průraz vinutí rotoru při připojování/odpojování napětí?
Přílohy
DSC04641.jpg
Seriovy motor
(46.29 KiB) Staženo 194 x
Motor_seriovy-.jpg
Seriovy motor
(40.6 KiB) Staženo 198 x

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#2 Příspěvek od ohryzek36 »

Řekl bych, že je to normální - mě se motor také točí i bez připojeného statoru (teď jsem to zkusil) a to je v pořádku. Dokonce se roztočí i v případě, že je zapojený jenom stator (v tom případě má hodně velký odběr) a rotor je nezapojený - ale musí mít zasunuté uhlíky.

Řekl bych, že to bude konstrukcí motoru.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Panáčkové vzpomeňte si na slovíčka "remanentní magnetismus" a myslím že budete doma ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jova1
Příspěvky: 1207
Registrován: 20 pro 2007, 01:00
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od jova1 »

To by ale nevysvětlovalo proč se otáčí vždy na stejnou stranu při přerušené statorové cívce bez ohledu na polaritu napětí. Tam něco nesedí :?

Uživatelský avatar
microlan
Příspěvky: 1646
Registrován: 09 kvě 2017, 02:00
Bydliště: Kósek vod Brna

#5 Příspěvek od microlan »

Žeby kotva zmagnetovala ten stator?

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#6 Příspěvek od Eleman »

kulikus píše:Seriový motorek na 230V má přerušené budicí vinutí...
Ten motorek má přerušené statorové vinutí nejspíš proto, že jeho součástí bývá tepelná pojistka (právě ta je přerušená). Najdeš jí pod izolační páskou na vinutí, většinou je tam vidět i hrbol.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Motor se Ti točí, protože máš na statoru vyniklý póly. Magnet se Ti taky přitahuje na kus železa. V tomhle případě jde motor do vysokých otáček,protože nevzniká skoro žádný kotvový napětí,který by omezovalo proud motorem. Dalo se toho využít, viz dále:
Zkoušeli jsme derivanční dynama, kdy se buzení připojilo krátce kvůli snažšímu rozběhu z klidu. Jak se rotor začal točit, odpojilo se . Při dostatečně vysokých otáčkách se napájení odpojilo a propojilo se buzení z rotorem. Dynamo se prudce zastavilo a do statoru se "otiskl" remanetní magnetizmus, který toto dynamo spolehlivě příště samonabudilo. Zkouška se dělala z odpojeným mechanickým náhonem a odpojeným reglerem a z baterií

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#8 Příspěvek od misocko »

Rotor sa dokaze otacat aj uplne bez statora v megnetickom poli zeme, otacky su vsak mekke (idealne je na rozbeh priblizit magnet k rotoru) ale strasne vysoke - da sa s tym roztrhat rotor. Samozrejme treba trafit polohu rotora vzhladom na magnetizmus zeme a taktiez spravne natocit uhliky.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#9 Příspěvek od Artaban001 »

No to nevím, zda tření od uhlíků a "pseudoložisek" není větší, než vzájemné působení zemského magnetizmu a pole kotvy. I ten homopolární motorek z tužkové baterie, šroubu a magnetu má stator - ten kousek drátu, který se dotýká obvodu kulatýho magnetu.
(některý malé družice se prý stabilizují cívkama, který působí na magnetizmus Země. Protože tam nahoře není tření a ani gravitace, tak ta mikrosíla stačí, aby se družice vhodně natočila podle toho, jak se ty cívky budí)

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Habesan »

To mě připomíná, že jsem se doslechl, že prý pokud alternátoru v autě připojíme na kroužky na rototu opačné napětí, budou jeho výstupní statorová napětí nižší než mají být.
Nemám to vyzkoušené a pokud by to měla být pravda, přičítám to právě remanentnímu magnetismu toho rotoru.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#11 Příspěvek od Artaban001 »

Co jsem viděl autoalternátory, tak se v klidu "přibuzovaly" přes kontrolku dobíjení.
Samonabuzovací alternátory znám. Ty mají poněkud více železa v magnetickém obvodu, taky nemají kroužky. Budící cívka je napevno a na ní je nasezen rotující svazek pólových nádstavců - podobný, jako má alternátor v autě, akorát hodněkrát větší. Diody a regler je bokem ve skříni.
Pokud "blbě" připojíš buzení u takovýho alternátoru, tak stávající remanenci zrušíš. Musíš jej nabudit znovu. Buzení se krmí pomocným usměrňovačem, takže potom je to jedno, jak zapojíš přívod buzení.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#12 Příspěvek od masar »

kulikus píše:...
a. proč se pokaždé točí na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí?
b. je závit nakrátko v budicí cívce?
c. je závit nakrátko na rotoru?
d. mohl nastat průraz vinutí rotoru při připojování/odpojování napětí?
a. Za správnou odpověď považuju tu Artabanovu. Bez buzení je rotor kotvou elektromagnetu, jehož pole ji přitahuje k pólům statoru, jehož klec uzavírá magnetický obvod. Žádnou zbytkovou remanenci ani magnetické pole Země bych z této funkce nepodezříval (byť nepatrný vliv jistě mají).
Stačí si z následující animace odmyslit permanentní magnetizmus statoru. Točit se to bude i bez něho: Obrázek
b. zkrat v budící cívce, která je odpojená, bude mít jen malý vliv na magnetické pole rotoru, které nemění směr.
c. zkrat v cívkách rotoru otáčení znemožňuje
d. mohl, ale to zřejmě není tento případ.
:wink:

Uživatelský avatar
kovar
Příspěvky: 1687
Registrován: 03 říj 2010, 02:00
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

#13 Příspěvek od kovar »

Nevím jestli jste někdo nad tím už přemýšlel ale třeba u AKU motorů (myslím konkrétně motory pro nářadí) je schválně posunutý úhel kartáčů proti magnetickému toku permanentních magnetů.
Motor má vždy na jednu stranu větší výkon!
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#14 Příspěvek od Artaban001 »

o motorech se toho dá napsat tolik...
Stačí si pamatovat - a dá se to vyzkoušet. Pokud mám motor z cizím buzením - derivanční (takto můžu na 12V připojit jakýkoliv univerzál na 230V), a budu moci regulovat proud statorem, tak při maximálním buzení jsou otáčky nižžší a kroutící moment vyšší, než při sníženém.
U lokomotiv se při rozjezdu maximálně nabudí statory a reguluje se proud rotorem. V druhé fázi se regulátorem snižuje proud statory a motory pak jdou ještě víc do otáček. Při brždění EDB se na rotor připojí brzdový odpory a regulací buzení se reguluje brzdící síla (nebo se eletřina posílá zpět do vedení). Pokud se používají sériové motory, statory mívají shuntování.
Je potřeba vědět, že sériový motor nesmí běžet naprázdno - nejčastěji to odsere kotva, která se probije. V horším případě může nastat i mechanická havárie. To platí i o univerzálních motorech (vysavače, vrtačky, mixéry...) - u nich je trochu polehčující fakt, že jsou napájené střídavým proudem.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#15 Příspěvek od kulikus »

masar píše: b. zkrat v budící cívce, která je odpojená, bude mít jen malý vliv na magnetické pole rotoru, které nemění směr.
Magnetické pole rotoru ale mění periodicky svoji velikost s úhlem natočení rotoru. A to by mohlo stačit k vybuzení výřivých proudů v závitu nakrátko.

Rotor se ohřívá už při proudu 0,5A během zkušebního provozu bez zátěže.

Odpovědět

Zpět na „Teorie“