Jak se dostat k elektrolytu v autoaku

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

Jak se dostat k elektrolytu v autoaku

#1 Příspěvek od petrfilipi »

Nazdar všem.
Z mládí si ještě pamatuji větu o tom, že jediným správným indikátorem nabití autoaku je hustota elektrolytu. Pokud tomu ještě tak je - netušíte někdo, jak se dostat k elektrolytu v dnešních prakticky hermetických autoakumulátorech? Konkrétně mám Vartu Blue dynamic B18 (44Ah). Je tam nějaká malá dirka na odvod plynů - ale nevím, zdali bych se touto dirkou někam dostal.
Mám jak plovákový měřič, tak i refraktometr - tam by mi stačila jedna kapka.

Díky za odpověď.
Petr Filipi

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#2 Příspěvek od Neniu »

petrfilipi píše:ale nevím, zdali bych se touto dirkou někam dostal
Nijak, protože dnešní akumulátory jsou tzv. "bezúdržbové" a tak jsou zadělané tak, aby se k elektrolytu nikdo nedostal.

Snad by sis nechtěl na autě něco sám měřit nebo dokonce opravovat? Dneska to máš odvést do servisu, kde jsou na to vyškolení specialisté (na všetko nám treba špecialistou). A v servisu specialista rozhodne o výměně vadného dílu a starý, nepotřebný, díl předá k ekologickému zpracování. A kola ekonomiky se točí, a v ústředí eurosvazu se tančí ;-)
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Musíš se podívat pod samolepku na horním deklu. Některý baterky jsou sice "bezúdržbový", ale pod tou samolepkou mají vyloupávací víčko a pod ním jsou normální šroubovací zátky, nebo někdy jen takový zacvakávací špunty se západkou bez závitu. Do těch se dostaneš - a pak jsou baterky úplně nedobytný, který jsou uzavíraný tím víkem pomocí vf nebo UZ sváru jen s těsnicím labyrintem, aby z nich ven mohly plyny, ale kapalina už ne - a do těch se nedostaneš bez vrtačky ...

Pokud takovou "totálně bezpřístupovou baterku" nedostaneš při koupi s autem, tak ji doporučuju vůbec nekupovat, i kdyby byl nákup sebevýhodnější - je prostě udělaná tak, že ji kromě změření napětí nebo celkovýho startovacího proudu a dobíjení nemáš nedestruktivním způsobem jak zkontrolovat nebo ošetřit. Ale co jsem viděl za posledních 10 let, tak tyhle totálně bezúdržbový typy výrobci přestali nabízet, protože se na ně snášela velká kritika právě za tu nemožnost baterku podle potřeby dolejvat a tím zabránit předčasnýmu zničení vyschnutím. Oni zjistili, že to dolejvání stejně dělají jen servisy a pak asi 5% běžnejch řidičů a stejně velká většina lidí tu baterku nechá vyschnout, ale za přítomnost zátek jim ta kritika nestojí a začali znovu vyrábět normální baterky se zátkama - i když je zakrejvají aspoň samolepkou, ty víčka tam jsou...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#4 Příspěvek od petrfilipi »

No jo, ale moje Felda ani Fábka ještě v autorizovaném servisu nebyly. Leda tak u kámoše v dílně.
No nic, dobiju to tak nějak s citem a jdu zkusit odloupnout horní samolepku.

Petr

Uživatelský avatar
Neniu
Příspěvky: 1151
Registrován: 01 kvě 2015, 02:00
Bydliště: Doupě kdesi v severních horách :-)

#5 Příspěvek od Neniu »

petrfilipi píše:No jo, ale moje Felda ani Fábka ještě v autorizovaném servisu nebyly.
To taky byla ironie ;-) To co píše Ekkar je zajímavé, budu se muset podívat na svojí baterii, třeba je také jen "bezúdržbová" a půjde se do ní podívat.

Jinak ta poučka o tom, že hustota elektrolytu udává stav akumulátoru nejlépe ze všech dostupných hodnot je stále pravda. A u olověného akumulátoru to asi pravdu bude vždycky, pokud se nějak dramaticky nezmění jeho princip.
Jsem na cestě k šípku.

Uživatelský avatar
doktor365
Příspěvky: 1848
Registrován: 28 led 2006, 01:00

#6 Příspěvek od doktor365 »

Už jsem se s tím taky setkal ,že pod samolepkou jsou víčka.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#7 Příspěvek od petrfilipi »

Tak pod mojí samolepkou samozřejmě víčka nejsou. A rvát to násilím nechci, za 14 dní auto půjde (resp. pojede) o dům dál.
Ale i tak díky za rady.
Petr
Přílohy
Aku.jpg
(203.74 KiB) Staženo 101 x

Uživatelský avatar
xmurgi
Příspěvky: 402
Registrován: 23 dub 2007, 02:00

#8 Příspěvek od xmurgi »

Toto je najodolnejsi variant, tu uz ako poslednu zachranu navrtat dierky a potom zatmelit. Robili sa este aj verzie kde bol vrchny dekel nacvaknuty/nalepeny. Pri troche nasilia to islo zdemontovat a prilepit nazad.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#9 Příspěvek od TAKJAN »

Já si koupil AKU 100Ah, otevřený, k němu kyselinu, naplnil, počkal, nabil, odplynoval,změřil, namontoval. Akorát je CaCa. I to dnes existuje.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#10 Příspěvek od BOBOBO »

To už jsem Honzo 100let neviděl ... kupovat suchou baterku do auta . pro motorky to vím , že je běžné , ale u auta nee .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

TAKJAN píše:Já si koupil AKU 100Ah, otevřený, k němu kyselinu, naplnil, počkal, nabil, odplynoval,změřil, namontoval. Akorát je CaCa. I to dnes existuje.
CaCa je poslední rozšířená technologie Pb baterek. Od čistýho olova se liší cca 10x menším samovybíjením a tím, že mají o zhruba 0,2V vyšší všecky napěťový hranice elektrochemickejch procesů při nabíjení i vybíjení než čistý olovo. V podstatě dneska už jinou NOVOU olověnku než s legurou desek vápníkem koupit nejde...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#12 Příspěvek od TAKJAN »

BOBO Taky jsem byl příjemně překvapen.
Ekkare, u všech to samozřejmostí není. Plně se nedobije v starším autě, to je chybka.
Já v garáži vrazím auto na dobíječku a za pár dní je to na 15,2V. A zas je na čas pokoj.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

Dobíjení na jezdícím autě jsem si zakázal . Vůbec se snažím dodržovat starou zásadu , co funguje , v tom se nevrtá . Dobíječky jsem si vyrobil , ale visí na hřebu v garáži více jak 10 let nepoužity ...Koupil jsem ve šrot2 baterku do šáde , 55ku caca se zeleným okem , mám ji tam starou snad 6let od koupě a stále jede . A to šáde na mé pohonné směsi musím dost studené točit .... Nyní musím doladit cyklovač na šáde . Byl ve šrotě , tak jsem ho vzal a nyní namontoval . Zlobil , vyměnil jsem elyty , ale zase stávkuje ...

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#14 Příspěvek od TAKJAN »

BOBO, co funguje, nemá se spravovat.
Ale jednou mi brácha volal někde od tunelu z itálie, že nejede. Nic se nerozsvítilo, pak první nejde ABS atd až mu to chcíplo. Nedobíjelo to. Vzpoměl jsem si, že má nezávislé topení a aku k němu. Tak to napojil, roztlačil 2,4tds, na motor to stačilo a profičel tunel bez světel na velké parkoviště. Tam jsem ho tlf vedl jak vyhodit altík, nahnout držáky uhlíků (pochopitelně krátký), všichni ho s obdivem sledovali, jak auto rozložil. Po sborce to od kamioňáka nahodil přes kabely a mazal až domů. To je ale už tak 14 let. Od tý doby říká, že mám 800 km či kolik dlouhé ruce:-))
A od tý doby má každý moje auto V-METER.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

Podobným způsobem, jen ne po telefonu ale pomocí podrobně popsanýho postupu poslanýho via SZ na Škodahome jsem "opravil" favorita ročník ´91 kdesi v Paříži, když mu majitelka - studentka na stáži "dopřála" za lijáku koupel v hluboký louži (navlhnutý zapalování, rozdělovač i kabely). Místní servis s tím nechtěl nic mít, že takovej motor neznají, dívčině jen poskytli "přístřeší" pro auto a nabíječku na baterku - fáčko ale jen po nabití baterky nechytlo, tak si ho tam s dovolením majitele nechala, že si ho buď odtáhne, nebo s ním něco provede. Holčina projela net, narazila na Škodahome a celá zoufalá tam pověsila "SOS" ... poslal jsem jí pár doplňujících dotazů, abych si upřesnil co to je za modelovej ročník (karbec - stříkačka atd, přece jen tam je pár podstatnejch rozdílů) a pak jsem jí napsal asi 4stránkovej elaborát co jak vypadá, k čemu to v autě je a co s tím má udělat, aby věci ještě nezhoršila.

A pak prej mechoši v tom servise čuměli jak puci, když po dvou dnech přijela do dílny a vybalila "nářadí", který jsem jí jako ženský dobře známý propriety doporučil - odličovací tampóny, uchošťoury, půllitrovou PETku plnou čerstvýho benzínu, pilníček na nehty, nůžtičky, ostrej aranžérskej nožík, výtvarnickej tuhej štětec (přítel byl malíř = naprostej technickej antitalent) a krabici papírovejch kapesníčků. Z vercajku v autě vydolovala svíčák a šroubovák a už jela.
Podle vytištěnýho návodu milá holčina dokázala vyčistit kabeláž, vysušit svíčky i indukčku, vyčistit rozdělovač, všecko poskládat zase zpátky, napoprvé zapojit ve správným pořadí kabely ke svíčkám (!!!) - a po 2 hodinách šprtání se pod kapotou, kdy jí její žabožroutskej přítel jen svítil baterkou na práci a sem-tam něco podal a podržel, holčina sedla za volant a napodruhý auto nastartovala ... Žabožroutům prej mohly bulvy vypadnout, když zabouchla kapotu, nasedla za volant, zamávala jim a rozzářená jak supernova vyjela z autoservisu na ulici - fáčko pak jen s dotankováním dojelo zpátky do Prahy, kde se o něj postaral servis objednanej tatínkem, hrdým jak car na svou šikovnou dcerušku...

Takže taky mám "dlouhý prsty" ... :lol: :lol: :lol: :lol:
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“