Automobilový otáčkoměr J-88 pro FIAT 126p

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

Automobilový otáčkoměr J-88 pro FIAT 126p

#1 Příspěvek od maluch126p »

Dobrý den,

na hraní jsem si pořídil Fiat 126p - malinké autíčko s dvou válcovým čtyřdobým motorem.. Chtěl bych jej doplnit diodovým otáčkoměrem. Před 10-ti lety jsem si koupil stavebnici otáčkoměru J-88, kterou jsem si sestavil a úspěšně ji provozoval v automobilu LADA se čtyř válcovým motorem.

Otáčkoměr i po letech funguje.. zkusil jsem jej připojit do Fiatu a ukazuje poloviční počet otáček motoru (tedy, když má motor 3000ot.min. na otáčkoměru svítí 1500ot.min. - ANO z hlediska konstrukce J-88 je to správně).

Bohužel po letech nemohu najít žádný popis k této stavebnici a zcela otevřeně říkám, že elektronice nerozumím. Obracím se na Vás s prosbou o řešení - chtěl bych realizovat buď výměnu nějaké součástky, nebo sestavit nějaký "zdvojovač" či "násobič" signálu, aby do otáčkoměru vstupoval správný počet pulsů odpovídající počtu otáček.

Otáčkoměr má napájení + - a IN pro vstup signálu z přerušovače z cívky. Motor Fiatu disponuje klasickou cívkou, ze které se krmi rozdělovač (z rozdělovače jdou 2 kabely na svíčky - nikoliv 4 jako u Lady).

Pozn.: prošel jsem fórum a již jste zde řešili podobnou problematiku s dvoudobými motory, kde jste navrhli slučovač pomocí 2 diod a 3 kondenzátorů čímž jste problematiku velice elegantně vyřešili. Bohužel to nelze použít u čtyřdobého motoru - nemám 2 cívky jako dvoutakt.

Za odpovědi Vám předem děkuji a současně děkuji za pochopeni.
Přílohy
20180307_190925.jpg
(70.06 KiB) Staženo 185 x
20180307_190915.jpg
(54.13 KiB) Staženo 213 x
20180307_190908.jpg
(47.8 KiB) Staženo 181 x

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#2 Příspěvek od Zaky »

Měla by to být konstrukce od Flajzara J-88, viz: http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?t=21919 , ale pdf na webu už není. Zkus mu napsat o schéma. Každopádně je to udělané tak, že se integrují impulsy vytvořené spouštěním MKO a naintergrované napětí se zobrazuje předpokládám A277D. Takže to určitě půjde upravit pro provoz na dvouválci, stačí zdvojnásobit citlivost A277D, nebo zdvojnásobit šířku impulsů generovaných MKO. Chce to ale schéma, buď od autora, nebo ho nakreslit z desky.

Uživatelský avatar
fero_b
Příspěvky: 582
Registrován: 17 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Kosice

#3 Příspěvek od fero_b »

neviem ci je to presne toto, ale mohlo by byt:

http://skoda.wbl.sk/cz.jpg

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

Je potřeba líp vyfotit desku - z obou stran a na makro-režim, aby byl čitelnej popis na švábech. Kdo nemá foťák s makrem, pomůže si lupou = spojnou čočkou, přes kterou jde fotit jako přes předsádku.
Ale vsadím se, že by stačilo prodloužit dobu kyvu toho monostabilního klopnýho obvodu na dvojnásobek - buď zvětšením jednoho kondenzátoru na dvojnásobnou kapacitu, nebo zdvojnásobením hodnoty jednoho odporu - tipuju, že ten malej 8-nožičkovej švábík je buď časovač NE555 nebo dvojitej operační zesilovač, v obou případech pak je k nějakým vývodům připojená kombinace malýho kondíku a odporu, která právě určuje tu časovou konstantu MKO - a na tenhle RC-článek je potřeba "šáhnout", případně tam nejdřív místo odporu zapojit odporovej trimr, podle frekvence z pevnýho generátoru nastavit svítící "stupnici" na novou hodnotu odpovídající otáčkám dvouválce u Malucha Pochodoweho a pak změřit odpor trimru a nahradit pevným odporem stejný velikosti, aby to následně nemělo snahu courat...

Jinak by to možná od tazatele chtělo, aby zveřejnil lokalitu svýho bydliště - stačí napsat obec nebo blízký okolí nějakýho většího města, jestli nemá ve svý blízkosti někoho z nás, kdo by se mu na ten bastl přímo podíval a uchránil ho tak zklamání z nepovedený úpravy něčeho, čemu sám dost dobře nerozumí ...
fero_b píše:neviem ci je to presne toto, ale mohlo by byt:
http://skoda.wbl.sk/cz.jpg
Fero nemohlo, na desce jsou vyfocený 2 švábi - jeden je tutově A277D a druhej má jen 8 noh = není to MAF115.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#5 Příspěvek od maluch126p »

ANO je to od Flajzara.. včera jsem jim psal...ale odpověď zatím nepřišla.. nafotím to lépe - předpokládám, že večer kolem 19h se dostanu do dílny tak připojím více lepších fotek..

Bydliště Třebíč-Nové Dvory (kousek od SPŠT)... za pomoc budu rád, ale nerad bych někoho obtěžoval...všichni máte svých starostí dostatek... večer to podrobně nafotím a jestli to bude řešitelný výměnou nějaké součástky tak to doufám zvládnu...

ten "časovač"? je opravdu 555 to si kupodivu pamatuji... pokud by mi někdo z Vás po dodání podrobnějších fotografií prozradil jak to vlastně funguje bylo by to super...a věřím, že na Maluch klubu by to celé řadě lidí velmi pomohlo...

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#6 Příspěvek od maluch126p »

Připojuji fotografie a velmi Vás prosím o řešení...
Přílohy
P7180149.jpg
(108.41 KiB) Staženo 192 x
P7180147.jpg
(122.01 KiB) Staženo 206 x
P7180143.jpg
(143.68 KiB) Staženo 198 x
P7180142.jpg
(119.94 KiB) Staženo 199 x
P7180141.jpg
(129.21 KiB) Staženo 199 x

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#7 Příspěvek od maluch126p »

další fotografie
Přílohy
P7180156.jpg
(96.64 KiB) Staženo 189 x
P7180155.jpg
(94.31 KiB) Staženo 195 x
P7180154.jpg
(74.99 KiB) Staženo 196 x
P7180153.jpg
(90.9 KiB) Staženo 192 x
P7180152.jpg
(102.41 KiB) Staženo 177 x

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#8 Příspěvek od maluch126p »

Další fotografie 2...
Přílohy
P7180161.jpg
(95.84 KiB) Staženo 195 x
P7180160.jpg
(97.46 KiB) Staženo 184 x
P7180159.jpg
(92.53 KiB) Staženo 198 x
P7180158.jpg
(112.66 KiB) Staženo 194 x
P7180157.jpg
(120.74 KiB) Staženo 163 x

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#9 Příspěvek od maluch126p »

poslední fotografie.. pokud by bylo potřeba ještě fotku z jiného úhlu...dodám stačí napsat...
Přílohy
P7180163.jpg
(97.45 KiB) Staženo 189 x
P7180162.jpg
(104.19 KiB) Staženo 171 x

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#10 Příspěvek od Zaky »

Zdvojnásob C4 nebo dej k němu paralelně ještě jeden ten samý a mělo by to makat dle představ.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Jsme doma. Na obrázku jsem zvýraznil kondenzátor, odpor a trimr, který jsou právě ten časovací RC člen (trimr je v sérii s pevným odporem). Když napíšeš přesně všecko, co najdeš jako potisk na zvýrazněnejch součástkách, bude se ti dát poradit skoro přesně. U toho pevnýho odporu přesně napiš barvy proužků. Když se podíváš na schéma na stránce tady, jsou to odpor R1 a kondenzátor C1. Tvůj odpor má 2 části - pevnou a proměnlivou (trimr), pomocí který se to celý přesně nastavuje. Když dodáš ty potisky, někdo z nás ti poradí co vyměnit a jak donastavit zbytek.

Zaky byl rychlejší, to zvětšení kondíku U TEBE OZNAČENÝHO jako C4 (shoduje se s C1 ve schématu co jsem linknul já) by mělo stačit - ALE BUDE POTŘEBA ZNOVU PŘESNĚ NASTAVIT TEN TRIMR, aby otáčkoměr ukazoval správně!!!!
Přílohy
otáčkoměr.jpg
(49.47 KiB) Staženo 189 x
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#12 Příspěvek od maluch126p »

kondenzátor na sobě má natištěno: 103
odpor má barvy: žlutá fialová oranžová zlatá

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#13 Příspěvek od EKKAR »

Kondík má kapacitu 10nF, odpor má 47 000Ω s tolerancí ±5%.
Ještě opiš, co je za potisk na tom modrobílým trimru.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
maluch126p
Příspěvky: 14
Registrován: 08 bře 2018, 01:00

#14 Příspěvek od maluch126p »

oba mají potisk: 104

Uživatelský avatar
mihal
Příspěvky: 1812
Registrován: 06 dub 2005, 02:00
Bydliště: Zilina

#15 Příspěvek od mihal »

Mimo to, že linearita v tomto zapojení je biedna, si myslím, že by si to mohol dohnať i len trimrom, bez zmeny kapacít. 3000ot/min je u Teba 50hz, to si doveď do vstupu a probni.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“