Dnes jsem objevil Ameriku - tranzistor (rozděleno)
Moderátor: Moderátoři
Dnes jsem objevil Ameriku - tranzistor (rozděleno)
Jsem inženýr, pravda ne elektro, ale mám za sebou elektro prumku a základy elektra na VŠ. Tranzistory jsem za svůj život probíral několikrát, zajímal jsem se o ně už od dob voltíka, proto jsem taky šel na elektro střední, abych tomu všemu víc rozuměl. Pamatuju si na různé memorovačky typu zapojení tranzistoru SB, SC, SE, jejich vlastnosti v odrážkách, popis děrové vodivosti, NPN přechod, učení se zpaměťi schémata.
Dneska jsem se náhodně dozvěděl tajemství, když jeden elektroznalý člověk rozebíral zvolení správného odporu k bázi. (asi to musí být tajemství, když to vím až teď) Když připojím na BE zdroj napětí a odpor u báze nastavím tak, aby do ní teklo 2mA, tak nehledě na výšku napětí na CE, bude mi CE procházet 200mA pokud koeficient zesílení je 100. Tranzistor takto zázračně v podstatě stabilizuje proud.
Moje elektro prumka střižená informatikou byla tzv. "eltitní" škola, na kterou se vždy braly jen ty nejlepší děti ze ZŠ. V přijímačkách z matematiky a fyziky jsem byl tuším umístěn jako 18., celkem brali 90 dětí, a hlásilo se jich tam asi pár stovek. Takže jsem nebyl blbý a jsem hodně zvídavý. Dám ruku do ohně, že z mých 30 spolužáků nebude znát tuto vlastnost tranzistoru rovněž ani jeden.
Českému školství zdar a pěkný podvěčer.
Dneska jsem se náhodně dozvěděl tajemství, když jeden elektroznalý člověk rozebíral zvolení správného odporu k bázi. (asi to musí být tajemství, když to vím až teď) Když připojím na BE zdroj napětí a odpor u báze nastavím tak, aby do ní teklo 2mA, tak nehledě na výšku napětí na CE, bude mi CE procházet 200mA pokud koeficient zesílení je 100. Tranzistor takto zázračně v podstatě stabilizuje proud.
Moje elektro prumka střižená informatikou byla tzv. "eltitní" škola, na kterou se vždy braly jen ty nejlepší děti ze ZŠ. V přijímačkách z matematiky a fyziky jsem byl tuším umístěn jako 18., celkem brali 90 dětí, a hlásilo se jich tam asi pár stovek. Takže jsem nebyl blbý a jsem hodně zvídavý. Dám ruku do ohně, že z mých 30 spolužáků nebude znát tuto vlastnost tranzistoru rovněž ani jeden.
Českému školství zdar a pěkný podvěčer.
- monterjirka
- Příspěvky: 2761
- Registrován: 14 čer 2003, 02:00
- Bydliště: Blížejov
Tak nevím jestli se smát nebo plakat...
Je to již nějaký čas, co jsem se snažil nějak rozumně omezit maximální proud na USB portu.
Vrazil jsem tam do + pólu PNP tranzistor a odporem proti zemi nastavil proud. A fungovalo to, ale jen do doby, kdy došlo k takovému přetížení, že tranzistor nebyl otevřený úplně, asi na něm bylo nějaké napětí (polovina?) a rozhodl se přestat spolupracovat![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Je to již nějaký čas, co jsem se snažil nějak rozumně omezit maximální proud na USB portu.
Vrazil jsem tam do + pólu PNP tranzistor a odporem proti zemi nastavil proud. A fungovalo to, ale jen do doby, kdy došlo k takovému přetížení, že tranzistor nebyl otevřený úplně, asi na něm bylo nějaké napětí (polovina?) a rozhodl se přestat spolupracovat
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
To už musí být docela výkonný tranzistor, když při proudu báze 2 mA se ještě chová, jako zdroj konstantního proudu.
Co to máš za typ?
Běžný univerzální tranzistor malého a středního výkonu (tak do kolektorové ztráty 1 W) mívá statické proudové zesílení ß>50 (ale také 900), to by znamenalo kolektorový proud nejméně 100 mA (tedy až 1,8 A, pokud takový proud a výkonovou ztrátu snese). Při tomto proudu má takový tranzistor do zdroje konstantního proudu už zase dost daleko. Pravda, se změnou napětí na přechodu kolektor - emitor se chová jako větší odpor, než by vycházelo z Ohmova zákona, ale proto, aby se choval, jako zdroj konstantního proudu, se musí udělat víc.
Co to máš za typ?
Běžný univerzální tranzistor malého a středního výkonu (tak do kolektorové ztráty 1 W) mívá statické proudové zesílení ß>50 (ale také 900), to by znamenalo kolektorový proud nejméně 100 mA (tedy až 1,8 A, pokud takový proud a výkonovou ztrátu snese). Při tomto proudu má takový tranzistor do zdroje konstantního proudu už zase dost daleko. Pravda, se změnou napětí na přechodu kolektor - emitor se chová jako větší odpor, než by vycházelo z Ohmova zákona, ale proto, aby se choval, jako zdroj konstantního proudu, se musí udělat víc.
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Jurassi, ty provokující ďáblíku. Eště si to zapoj a odměř, abys věděl, že hený ten jeden elektroznalý člověk je stejný theoretic jako tebou uváděné postřehy.
Víš, von do toho přikecává či krade ještě další milíky Celzius, saturátor, přehřátý prorážeč a další elektroverbež, bystře se ukrývající v theoretických houštinách.
Jsi si jist, že to byla škola elitní, nikolivěk jelitní, že výuka byla výběrová a nikoli výtěrová? Od té doby, kdy mi koncem sedmdesátých let inža úspěšný to kandidát věd přes synchronní motory objasňoval obsah své kandidatury, věřím, že děti nosí čáp.
Víš, von do toho přikecává či krade ještě další milíky Celzius, saturátor, přehřátý prorážeč a další elektroverbež, bystře se ukrývající v theoretických houštinách.
Jsi si jist, že to byla škola elitní, nikolivěk jelitní, že výuka byla výběrová a nikoli výtěrová? Od té doby, kdy mi koncem sedmdesátých let inža úspěšný to kandidát věd přes synchronní motory objasňoval obsah své kandidatury, věřím, že děti nosí čáp.
A co takovej hodinovej úhel transformátoru, o tom někteří vyučení elektrikáři nikdy v životě neslyšeli. Jen tak ze srandy jsem se na to příležitostně zeptal jejich vyučujícího v odborným výcviku s 10 lety praxe. Ten o tom sice slyšel, ale v podstatě nevěděl, co to je. Instantní doba....
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
S tím souhlasím, Bořku a Jirko. I když mi takový stav zrovna radost nedělá, je to tak. A to ani netrvám na tom, že týž člověk musí umět základy polovodičové techniky a současně zapojit rozběh Y/D a ještě k tomu spočítat to rozptylové trafo. Konečně hodinový úhel transformátoru by i mně dnes dal zabrat, nikdy jsem to v praxi neřešil, i když ve škole jsem to teoreticky musel umět...
Ale začali jsme tranzistorem, tak neřešme úroveň vzdělávání, rád bych, aby se k tranzistoru toto vlákno vrátilo. Je nás tu dost, kdo tranzistorovou techniku zvládáme, někdo je lepší ve výpočtech, někdo v praktickém použití, jakkoli se obě tyto oblasti musí dost daleko překrývat.
A, jestli tu máme zájemce, který objevuje, postrčme ho, ať neobjevuje už objevené...
Ale začali jsme tranzistorem, tak neřešme úroveň vzdělávání, rád bych, aby se k tranzistoru toto vlákno vrátilo. Je nás tu dost, kdo tranzistorovou techniku zvládáme, někdo je lepší ve výpočtech, někdo v praktickém použití, jakkoli se obě tyto oblasti musí dost daleko překrývat.
A, jestli tu máme zájemce, který objevuje, postrčme ho, ať neobjevuje už objevené...
Těm, kdo si nevybírají odpovědi na soukromé zprávy, už příště neodpovím. Tak.
Pred 20 rokmi sa mi cosi nedarilo zapojit s tranzistorom, az som problem minimalizoval na nasledovne: Tranzistor asi KC509 (uz nepamatam). 9V baterka. Kolektor na plus cez ampermeter, emitor na minus, baza cez odpor na plus. Po pripojeni kondenzatora asi 10nF medzi bazu a emitor stupol kolektorovy prud na dvojnasobok. Nikto mi nevedel vysvetlit, podla ktorej skolskej poucky o nastaveni pracovneho bodu tranzistora toto zratam.
Jasne, ze sa to rozkmitalo. No meranie V-A charakteristik tranzitora v skolskom laboratoriu s bakelitovymi voltmtrami a ampermetrami a posuvnymi reostatmi tiez nie je o nic lepsie od vrabcieho hniezda. A tiez o tom ziadna skolska poucka nehovori, ze by to malo kmitat. A ked hovori, tak len ako povery a pranostiky, ale nic spocitatelneho.
Ta tvoje "skolska poucka" předpokládá, že obvod je zapojen přesně podle schematu, t.j. bez přídavných nežádoucích "součástek", kterými jsou vnitřní odpory zdrojů, vodičů a svorek, kapacity a indukčnosti spojovacích vodičů atd. A pokud tranzistory řady KC mají Ft >150Mhz, pak jiná "skolská poucka" říká, že při tak vysokých kmitočtech jsou významné kapacity v řádu jednotek pF a indukčnosti v řádu jednotek uH. Další "skolska poucka" nám říká, že podobných hodnot mohou nabývat vodiče o délkách několika cm a větších, atd...samec píše:...A tiez o tom ziadna skolska poucka nehovori, ze by to malo kmitat. A ked hovori, tak len ako povery a pranostiky, ale nic spocitatelneho.
Je prostě třeba ovládat více, než jen jednu "skolskou poucku".
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)