Zdravím
Mám na chatě centrálu(zdechla). Kupovat novou se mě nevyplatí, svítím tak tři hodiny měsíčně. Mám tam jen 3světla.
Napadlo mě nechat stávající rozvod a na něj napojit 12V baterku. Díval jsem, se, že se vyrábí přímo LED žárovky do patic a moc to nestojí.
Můžu koupit klasickou autobaterku? Nebo mám koupit trakční? Můžu trakční baterku nabíjet nějakou chytrou autonabiječkou?
Díky za odpovědi
No ono jak kdy . Někdy jsem tam každej víkend a jindy skoro vůbec. Tak bych se asi přikláněl k nějaké větší baterce.
Když už jsi nakousl ten solár, na něj je potřeba nějakej kontroler?
Nevím, jak velkej je cenovej rozdíl mezi normální autobaterkou a trakčním akumulátorem, ale pár LEDek moc nesežere, tak bych se vůbec běžné autobaterky nebál. Hlavně je třeba hlídat hluboký vybití a měla by sloužit dobře. Trakční akumulátory se hodí pro cyklický nabíjení a vybíjení a hlavně velký proudy. Nakonec na LEDky bych zkusil klidně sehnat nějakou starší autobaterku za pusu a uvidíš, pár let třeba odslouží. Jen ji v zimě nenechávej zmrznout vybitou.
A na dobíjení olověnýho akumulátoru přes solár není potřeba žádný kontroléry, nebo složitý řízení.
Znám tady v Brně borca, co má na chatě aku + solár a má spíš přebytky energie. A nemá problém ani v zimě.
Má tam jednoduchou ochranu proti přebití, protože ten solár umí topit víc, než se tomu aku líbí.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
30Wp může stačit sotva na vykrytí samovybíjení. K dobíjení ne. Na to bys potřeboval panel s 10x větším špičkovým výkonem.
Trakční akumulátory se od startovacích liší zejména tím, že mají v rodném listu jinou charakteristiku. Trakční neumí dávat takové krátkodobé špičkové proudy, jako startovací, ale o to mají vyšší počet cyklů a tedy delší životnost v tomto stacionárním režimu. Ještě je podle mě jeden druh Pb i NiFe akumulátorů a je myslím obecně nazývaný "staniční", nebo "stacionární". Mnohem menší vybíjecí proudy, ale zase velmi dlouho, současně s mnoha nabíjecími cykly.
Myslím, že u Varty by šlo vybrat. Pokud jde o 3 svítidla, kde budou třeba jen 3W-5W LED, tak na vyzkoušení jednoho ročního cyklu by mohl posloužit i použitý auto-aku, ale se zachovanou startovací schopností. Akumulátor, co není schopnej aspoň jednou otočit motorem, není dobrý už na nic. Po "plném nabití" většinou ztratí energii sám od sebe, samovybíjením, přes vodivý kal na dně nádoby. Veškerá pracně a draho získaná energie z panelu pak jde vlastně vniveč.
Naposledy upravil(a) sinclair dne 31 kvě 2018, 14:30, celkem upraveno 1 x.
To s tým LM317 je síce jednoduché, ale neefektívne riešenie. Pri nabíjaní sa veľká časť energie mení na teplo. Lepší je priečny stabilizátor, ktorý po prekročení maximálneho napätia pripája záťaž. Tým sa na teplo premení len nadbytočná, inak nevyužiteľná energia.
Pokud tam budes davat solar, dealji se primo kontrolery ktere s nej dostanou co nejvic za vsech svetelnych podminek a nabijeci elektronika byva uz integrovana. Namatkou treba tady https://www.ebay.com/itm/10-20A-Solar-P ... hO2xYR6jpQ
Panel priamo na akumulátor a paralelne Zenerovú diódu na 13,8V.
Ale nie. Tá Zenerka by musela byť na rovnaký výkon, ako dokáže dodať ten panel. A tak výkonné Zenerky sa bežne nevyrábajú. Takže je treba obyčajnú Zenerovú diódu posilniť výkonovým tranzistorom. Navrhnúť by som niečo vedel, ale overenú schému nemám. Najjednoduchšie výkonový NPN tranzistor, kolektor na plus, emitor na mínus, Zenerová dióda na 13,5V medzi kolektor a bázu a nejaký odpor medzi bázu a emitor na odvedenie Icb0 a Ir. Prípadne ešte nejakú výkonovú súčiastku do kolektora na odľahčenie tranzistora, t.j. odpor alebo diódy.