Alternátor Valeo - pustupný pokles napětí po zahřátí

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

Alternátor Valeo - pustupný pokles napětí po zahřátí

#1 Příspěvek od kybrex »

Zdravím,

mám v autě alternátor Valeo. Preventivně jsem vyměnil regulátor za nový. Uhlíky jsou ok, kroužky vypadají taky dobře. Alternátor už někdy někdo opravoval a měnil kroužky, protože jsou přestřižené vývody u statoru. Byly zapájené podle mě špatně, protože tam byly koule cínu a ukázkové studeňáky. Snažil jsem se to odsát, očistit a znovu pořádně propájet. Ložiska točí potichu a lehce.

Jenže jamile to zabuduju do svý A4 B5, tak po startu všecko ok. 14,2V nezávisle na otáčkách. Rozsvítím 2x50W potkávačky a je tam 13,8V, taky ok. Jenže pak to postupně začne vadnout. Po 20 minutách jízdy už to dobíjí jen 13,3V a začne mnohem víc kolísat napětí s vypnutými a zapnutými světly - klidně o 1V dolů při zapnutí 2x50W žárovek. Po hodině a půl jízdy už je tam i bez zapnutých světel 13V a se světly sotva 12.5V. Alternátor není nijak zvlášť horký ruku na něm v pohodě udržím a je jen teplý). Mám hledat spíš problém v kabeláži k baterii nebo je v háji to znovu připájené vinutí statoru, které někdo dojebal už asi předtím a já to dokončil? :lol:

Ještě jedna zvláštnost při měření mým multimetrem za cca. 500Kč :roll:, takže nic přesného. Úbytek mezi B+ a Baterií je max 0,1V spíš míň. Ale když měřím ať už na B+ svorce proti - pólu baterie nebo na + a - svorkách baterie, tak multimetr ukazuje třeba 13,5V +- a jak vzorkuje a mění se hodnoty asi tak co půl sekundy, tak jednou za pár sekund tam najednou skočí třeba 3V. Myslel jsem si, že jsem si hnul sondou, ale měřil jsem to snad 5 minut v kuse a dělalo to pravidelně ikdyž jsem sondy pevně držel přímo na kontaktech baterie. Neznačí tyhle výkyvy něco? Jako, že by alternátor střílel nějaké opačné napěťové špičky do elektroinstalace? (palubní voltmetr tohle neukáže, rafička je v klidu, takže pokud je tam nějaký kmit, tak ho možná ten rafičkový voltmetr nestihne a nebo je tam nějaká elektronika, co si to napětí vyhlazuje přes měřením - to nevím)

Nějaké nápady, co by to mohlo být? :)

K.

http://www.kybrex.com/audi_alternator/p ... svetel.3gp

http://www.kybrex.com/audi_alternator/krouzky.jpg

Uživatelský avatar
jova1
Příspěvky: 1207
Registrován: 20 pro 2007, 01:00
Bydliště: Chýnov - to je kousek od Tábora
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od jova1 »

Řemen máš dostatečně napnutý?

Uživatelský avatar
kybrex
Příspěvky: 276
Registrován: 26 črc 2007, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od kybrex »

Ano, to je v pořádku, je tam mechanický napínák a nepíská, neprokluzuje, kontroloval jsem při nastartovaném motoru pohledem a napínák jsem při demontáži klíčem napínal a táhne dost. :)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

Tipuju načnutý usměrňovací diody - klesá jim závěrný napětí s teplotou. Bezvadný altíkový diody by měly udržet závěr minimálně 70V, obvykle mají 100 až 140V. Umíš si postavit zdroj malýho proudu o poměrně velkým napětí naprázdno? Buď se to dělá s nějakým trandem o opravdu vysokým závěrným napětí - a pustí se přes něj proud třeba jen 0,1mA (opravdu myslím 100µA) při maximálním napětí třeba i 400-500V, nebo se postaví aspoň zdroj takovýho napětí (malej střídač "nahoru" s trafíčkem napájenej bezpečným napětím a s omezeným výkonem aby to nebyl smrtící zdroj), kterýmu se do výstupu zapojí tak velkej odpor, aby zkratovej proud byl omezenej na opravdu nízkou hodnotu třeba právě těch 100µA. Vždycky to musí bejt naprosto bezpečně oddělený od sítě, protože s tím budeš bezprostředně manipulovat a kolikrát to i držet přímo v prackách - takže určitě aspoň bezpečnostní trafo před to, nebo rovnou napájet z akumulátoru.

No a tímhle trápidlem zkusíš v závěrným směru nakrmit jednu po druhý ty altíkový diody - budeš je muset vypájet a vyndat i s těma segmentama, do kterejch jsou nalisovaný. Ty segmenty je jednak chladí, druhak jim dělají společnej pól - proto jsou ty trojice diod vůči sobě obrácený polaritou - je možný, že už se v tom někdo hrabal jak píšeš a ty diody se blbě chladí a i proto jim klesá závěr. Ale to poznáš - zapojíš jednu po druhý, vždycky paralelně k diodě voltmetr, budeš měřit v podstatě jako na zenerce, při jakým napětí se prošvihnou. No a budeš je ohřívat třeba foukáním fénem nebo horkovzduškou. Při proudu 0,1mA jim nehrozí definitivní konec - a když zjistíš, že třeba při 70°C už mají závěr jen 40-50V, budeš doma - půjdeš na net a začneš shánět nový celý osazený usměrňovací segmenty s továrně zalisovanýma diodama (kvůli kolmosti a těsnosti zaručující chlazení a dobře vodivej spoj mezi futrálem diody a tím segmentem). Může se stát, že blbá bude jen jedna nebo dvě. Každopádně doporučuju výměnu kompletních obou polovin celýho 6-diodovýho můstku. Je to podobný jako tlumiče nebo pružení na nápravě - taky nediskutuješ a vyměníš obě dvě strany, i když se posere jen jedna - jinak bys měl auto křivý jak poslanecký sliby. Přelisovávat doma to nedoporučuju, jestli jsou už v těch segmentech vyžvejkaný díry po předchozím kutilovi, je lepší je rovnou vyhodit ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#5 Příspěvek od TAKJAN »

Taky se přikláním k diodám. Jinak stačí nějaké trafo 230V třeba na 600V nebo přes oddělovací a násobič.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#6 Příspěvek od BOBOBO »

Jo je v pr deli stator . Miluju žvásty o načnutých diodách . Alternátor se ohřeje méně , než v provozu .

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Bořku, úplně BOBOBOhatě stačí, aby v moderním autě nějakej podobnej (všeho)schopnej všeumělec jako ty zacvakal CO₂ svářečkou po plechu, aniž by předtím altík odpojil. A klidně může mít zemní kabel svářečky připojenej hned vedle, zpětný proudy na kastlích udělají takovej bordel, že neodpojenej altík to skoro vždycky odnese. Izolace vinutí vydrží klidně kilovolty, tam jsou normální smaltovaný dráty v impregnaci, ale polovodiče jsou sfiňa ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

Za můj BOBOBOhatej život jsem výkonovou diodu hin nenašel ! Ty budící ano , zvláště u italů , ale na 99přerušené . A že jsem jich pár dělal .

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#9 Příspěvek od TAKJAN »

Já jich teda našel.

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#10 Příspěvek od keemo »

Taky mam zkusenost s vadnym diodakem po svareni, bylo to myslim na Feli.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

Vono klidně může bejt i něco jinýho než dioda(y) - třeba něco tepelně závislýho uvnitř regleru, ale vinutí jen těžko - porušená izolace by vedla při tloušťce drátů v altíku skoro k okamžitý destrukci, protože vnitřní odpor smyčky případnýho mezizávitovýho zkratu je tak malej, že by celej altík skoro okamžitě přešel do funkčního režimu generátor dýmu čili smradystor podkapotówy.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#12 Příspěvek od TAKJAN »

Někdy bývá načatý spoj vinutí, ale to ve hvězdě. Výkonné alt. jsou D.

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#13 Příspěvek od Nakadah »

Alternátory Valeosráče 90A jsem ve své A4 B5 odzkoušel 3ks. Z toho dva jsem si i zrepasoval - ložiska, kroužky, uhlíky. Zkoušel jsem i nové regulátory, ale fungovaly hůř než starý. Za studena 14-14,2V není problém jak se to ohřeje tak postupně 13,8-13,6V podle teploty. Regulátor si sám hlídá svoji teplotu a úměrně tomu snižuje budící proud.

Bratr s Passatem B5 má Bosch 120A a ten pořád drží 14V i o fous víc.Co jsem zjistil i na audiklubu u mechaniků co nad tím bádali, proč to napětí tak poklesává, tak je to doména těch Valeosráčů.

A tvůj pokles až tak moc značí, že je ten altík na odpis. A nebo jsi koupil aušus regulátor, což v dnešní době všelijakých náhrad je velmi snadné.

Tak či tak, řešení je jedno - strčit tam 120A Bosch (do A4 B5 se dával) a finito. Netuším jaký máš motor, ale třeba pro 1.8 20V (i 1,8T) tam je 0 123 510 033 (058903016C resp. 058903018CX). V6 motor mají jiný a TDi asi taky.

Já to mám v plánu asi už 2 roky - nicméně zatím normálně funguju s těmi 13,8V a sem tam připojím baterku na nabíječ.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Já s tímhle problémy nepociťuju, i když nevím, jakou značku alťasu mám (Bosch nebo Valeo nebo kýho vejra) - ale taky mám vyšší výkon, pokud ne 140A tak 120A určitě ... A to mám motor "jen" BXW se 63kW výkonu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#15 Příspěvek od Nakadah »

Ekkare tvoje BXW podle ETKY má 110A Valeo 036903024H. Že nepociťuješ žádné problémy je jasné, protože je to alternátor s DFM. Ty naše alternátory jsou starověk co nastal po pravěku s dynamy.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“