Jak u VW/Audi funguje kontrola žárovek?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

Jak u VW/Audi funguje kontrola žárovek?

#1 Příspěvek od tomasjedno »

Nevíte někdo, jak doopravdy funguje kontrola vláken žárovek u VW/Audi?
Našel jsem jenom info, že se měří proud vláknem - to by mrtvej neřek.
Na první pokus by člověka napadlo, že se měří skutečný odebíraný proud při rozsvíceném světle. To mi ale neštymuje s tím, že jeden borec popisuje, jak v Audi A6 vyměnil v DRL P21W za LED a ono mu to

1) nehlásilo chybu (přitom ta LED měla bezpochyby podstatně menší odběr než 21W žárovka, a paralelní odpor tam nedával). Pokud vím, Číňani prodávají LEDky se zabudovaným nějakým odpůrkem, který má údajně (u některých aut?) eliminovat hlášení chyby. Takovou tam dal, ale ten odpůrek nemůže být na 10-20 W. Borec nic nekódoval.

2) mrkalo. To ve mně vyvolává myšlenku, že by ta kontrola mohla probíhat nějakým krátkým měřicím pulsem, který při setrvačnosti vláknové žárovky neruší. (Borec to vyřešil metodou když to nejde silou, půjde to větší silou, a připleskl tam ellyt 1 mF.)
A pokud to měří pulsně - jak se ta metodika změní, když pomocí VAGCOM překóduju DRL ze žárovky na LED (aby to nemrkalo)?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#2 Příspěvek od EKKAR »

Jas žárovek se řídí PWM, co vím, tak automatika nevyhazuje chybu až do nějakejch 25% nominálního proudu - takže když místo 55W žárovky dáš LED nesmysl (nemá homologaci) s odběrem 20W, neměla by to elektronika vyhodit jako chybu. U obrysovek a číslovek to údajně toleruje i jen 10% odběru - prostě hlavně že tam něco teče ... Já tohle nemám, jen prezentuju zkušenosti těch, co za takovou vyfikundaci už dřív vyhodili peníze. U ještě modernějších aut, kde je osvětlení zorganizovaný už vůbec z velký části z LED ani nemá cenu uvažovat o nějakejch změnách za míň odebírající světelný zdroje - jednak nejsou dostupný, druhak při závažnější poruše se mění celej světlomet jako celek.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#3 Příspěvek od Michal22 »

Kolegovi na Ochcávce II pořád palubovka hlásila vadu žárovky vzadu (obrysovky). Po rozborce jsem našel zaoxidovaný a vypálený pin konektoru na GND celého kopyta, ve kterém jsou všechny žárovky uchycené. Ale paradoxně při zběžném pohledu všechno svítilo dobře. Tak mám pocit, že to proud měří docela dobře.
V servise jsem koupil nové kopyto a lanko s konektorem, vybrabčil vyžíhaný konektor z vícepinového konektoru, napojil nový, žárovky přeházel do nového kopyta, chyba se už neobjevila...
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#4 Příspěvek od Ondra2 »

Novější mají práh cca 20mA pro signální funkce, VW vždy chtělo, aby při poruše led byl proud pod 10mA. Detekce je udělaná tak, že se vzorkuje výstup z high side driveru (příma úměra s výstupním proudem) cca 100 Hz, pokud je povolena PWM z auta, tak to běží v synchnonu s tou Pwm.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Nejlíp je ta modulace vidět na kameře. Nedokonalý lidský voko vidí stálej jas, ale na videu ty světla poblikávají haňba blut ....
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#6 Příspěvek od tomasjedno »

EKKAR píše:Jas žárovek se řídí PWM, co vím, tak automatika nevyhazuje chybu až do nějakejch 25% nominálního proudu - takže když místo 55W žárovky dáš LED nesmysl (nemá homologaci) s odběrem 20W, neměla by to elektronika vyhodit jako chybu. U obrysovek a číslovek to údajně toleruje i jen 10% odběru ...
Dík, alespoň něco.
Mně konkrétně jde o DRL, kde je z výroby žárovka P21W (r. v. 2007) a žádný jas tam není potřeba řídit.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#7 Příspěvek od Kvicala_r »

Tome, ale to se nedělá skrze jas, to se dělá skrze životnost žárovky při vyšším palubním napětím. Ta PWM to navýšení pak kompenzuje, takže to nemusí být jen u "víceúrovňových" funkcí. U žárovky takovou modulaci pak vidět nelze díky krásné tepelné setrvačnosti vlákna.
Mám v OII nacpanou na zpátečce LED žárovku (cca1A @ 14V) a stejně to diagnostika občas vyhodí. Takže to neměří "na nominále" po delším časovém intervalu, ale krátkým pulsem.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#8 Příspěvek od tomasjedno »

Aha, to mě nenapadlo. To by pak znamenalo, že při překódování na LED by se to PWM vyřadilo... To zní dobře.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#9 Příspěvek od Kvicala_r »

Ta PWM tam běží na cca 120 - 250Hz, i kdyby to mrkalo, okem to stejně moc nepostřehneš (alepsoň ne v ose oka, kde je citlivost menší). Vím, že kolega překodováním v OC III na LED typ zdroje diagnostiku buď vypnul, nebo ji spíše úměrně snížil limit. To je ale poměrně nová generace BCM. Moc bych nedoufal, že tím tu PWM na tom kanále vypneš. Většina LED je na odporech a tam ta PWM skrze výkonovou bilanci při vyšším napětí opět může být žádaná.
U OC II je někdo v čechách, kdo umí změnit detekční intervaly v BCM, tak že to nehlásí chyby. Co za to chce netuším, kontakt sem viděl někde na OC foru. Ale i zde to bude o generaci BCM, protože některé OC II hlásí chyby s mýma žárovkama v SPZ a některé ne..

Ano čínské žárovky mají hovadskou hodnotu odporu - někde si najdi fotky a zvětši. Ten odpor je výkonově poddimenzovaný a to jejich CAN bus řešení vydrží díky totálním přehřátí tak 14 dnů. Ale na "čínskou" záruku alá Ebay to stačí...U SUP II sem se nedostal ani s 5W (část byly paralelní odpory na sufit LED žárovce) na OK diagnostiku a to už sem na PCB měl kolem 120C. Žárovka je tam 7W... Takže v tomto ohledu číně nevěřím ani Ň

Uživatelský avatar
Bastlfanda
Příspěvky: 301
Registrován: 11 črc 2012, 02:00
Bydliště: za Prahó

#10 Příspěvek od Bastlfanda »

Na jednu stranu užitečná věc, na druhou "má svý mouchy", který jsou občas pakárna... A je skoro škoda to vyřadit úplně, když by se dala třeba jen "posunout" jen ta tolerance, popř. řešit tím měřením odebíranýho proudu...
Trošku odbočim od koncernu, ale setkal jsem se třeba s Ivecem, kde z BCM (Marelli) je "hluchej" výstup pro jednu žárovku (údajně odcházej nějaký MOTy, i "jen" když se to hlášení delší dobu ignoruje...?) a daly se tam LEDky, který imho v tom světle svítěj hezky/líp (nijak neblikaj), ač ne nijak výrazně a přitom reálnej odběr obou ledek poloviční oproti jedný žárovce, takže se to "provizorně navěsilo na párovou žárovku", aby vše svítilo jak má, ale hlášení samozřejmě otravuje než by sloužilo... Což v autorizáku obnáší výměnu BCM za X, kterou i když máš novou, tak musíš nakódovat i klíče, jiank auto ani nestartuje :bordel:

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#11 Příspěvek od EKKAR »

A co si myslíš, že koncern používá výhradně jednotky "vod símence" nebo "vod boše" ??? Omyl, hošánku - jak je tady dost široce známý, mám koncernovou káru, k mýmu štěstí ještě neoturbenou a s poctivým motorem, kterýmu nechybí žádnej válec - ale motorová ŘJ je zrovna Magnetti Marelli !!!!
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#12 Příspěvek od tomasjedno »

Magneti Marelli toho dělá pro VW/Audi hromadu. Třeba kompletní přední lampy s bixenony a kurvenlichtem.

Vrátím se k původnímu tématu.
Osadil jsem do DRL lampy LEDky 3W (bez toho švindlovacího odporu). Ve VAGCOM jsem tomu zadal, že to má bixenony s kurvenlichtem a s LED DRL, a ŘJ se tváří spokojeně.
Akorát nastal nečekaný efekt - v téhle konfiguraci svítí DRL lampa společně s přední obrysovkou. Dokonce mají shodnou výkonovou regulaci. Obě dvě svítí “naplno” v režimu DRL a tlumeně v režimu obrysovka/parkovačka.

A k té PWM regulaci - jede to na 100 Hz, při palubním napětí 12 V to má pro plný svit střídu asi 90% a ten tlumený svit se dá nastavit. Dneska u příležitosti instalace LEDek i do parkovaček (s halogenkami H6W vedle LEDek to vypadalo fakt hnusně) jsem se dokopal donést k autu i biograf - měl jsem trochu bobky z toho, jestli tam při těch hranatých pulsech nejsou moc velké proudové špičky. No - nejsou, vrcholová hodnota 0,9 A, což je míň než trvalá hodnota se žárovkami (1,75 A).

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#13 Příspěvek od TAKJAN »

Kvícalo, jaké máš ty led na couvačky? Já koupil nějaké led z číny, P21 patice, ale svítí to hůř než žárovka. Na tu couvačku by to chtělo jeden čip a v ose žárovky, což ty moje nemají.

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#14 Příspěvek od tomasjedno »

Kvicala_r píše:Mám v OII nacpanou na zpátečce LED žárovku (cca1A @ 14V) a stejně to diagnostika občas vyhodí.
No já bych tam dal tak 3-5W a v diagnostice tu kontrolu vypnul.

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#15 Příspěvek od Kvicala_r »

Kdepak, takový home-made výtvor. Hliníkový monolit, jeden 2W odpor a 12ks 3W LED (3x 4 LED v serii - Luxeon F). Tohle je teda zadní mlhovka s červenou.. :wink: Tady to muselo být na IMS, tu bílou mám na FR4, tam ty LED mohu chladit přes elektricky neutrální thermal PAD...

Pracovně jsem ji pojmenoval P1000 (P21W má 440 lm), tahle má kilo
Přílohy
P1000_real.png
P1000.png

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“