Korekční zesiky a jejich hudební kvalita
Moderátor: Moderátoři
Korekční zesiky a jejich hudební kvalita
Ahoj.
Potřebuji korigovat sluch, proto jsem si postavil dvě různé stavebnice ekvalizerů s obvody TL 081 apod. Po vřazení před osvědčený zesilovač s LM obvodem a továrními reprosoustavami mám dost pevný pocit, že "se to nedá poslouchat". Co myslíte?
Potřebuji korigovat sluch, proto jsem si postavil dvě různé stavebnice ekvalizerů s obvody TL 081 apod. Po vřazení před osvědčený zesilovač s LM obvodem a továrními reprosoustavami mám dost pevný pocit, že "se to nedá poslouchat". Co myslíte?
Něco na tom bude. Kdysi jsem zrušil nějaký gramofon s tím, že kastli po něm využiju jako zesilovač. Byl v tom nějaký čtyřnásobný operák, v koncích 2030. Nadšení velmi rychle opadlo, přestože tomu nic nebylo, hrálo to pod psa. Po několika dnech jsem to nahradil něčím jiným. Tehdy jsem si myslel, že 2030 jsou prostě mizerné šváby, později jsem se však přiklonil k tomu, že to bylo spíše tím operákem nebo blbým zapojením. Do dnes však nevím, nijak jsem to nezkoumal, a 2030 jsem nikdy nějak na vážno neposlouchal.
Zeslík jsem daroval, po nějaké době se mi nefunkční vrátil zpět, ale jen u mě někde leží.
Co tomu jeho zvuku chybělo nedovedu blíže specifikovat. Prostě nebyl hezký. Hrálo to, mělo výšky, hloubky, středy, žádné zkreslení nebylo patrné, ale nemělo to náboj, nevzbuzovalo v člověku žádnou energii, radost, euforii...
Teoreticky bych to mohl někdy vyhrabat, zprovoznit, poslechnout, možná bych dnes na něco přišel.
Setkal jsem se ale i s druhým extrémem. Něco mi hraje tak hezky, že po poslechu tohoto skvostu mi připadá mdlé a zastřené i to, co běžně hodnotím jako líbivé a kvalitní. To "něco" ovšem nikdy nebylo puštěno přes jakýkoli eqalizér, takže se to nedá tak úplně srovnávat.
Zeslík jsem daroval, po nějaké době se mi nefunkční vrátil zpět, ale jen u mě někde leží.
Co tomu jeho zvuku chybělo nedovedu blíže specifikovat. Prostě nebyl hezký. Hrálo to, mělo výšky, hloubky, středy, žádné zkreslení nebylo patrné, ale nemělo to náboj, nevzbuzovalo v člověku žádnou energii, radost, euforii...
Teoreticky bych to mohl někdy vyhrabat, zprovoznit, poslechnout, možná bych dnes na něco přišel.
Setkal jsem se ale i s druhým extrémem. Něco mi hraje tak hezky, že po poslechu tohoto skvostu mi připadá mdlé a zastřené i to, co běžně hodnotím jako líbivé a kvalitní. To "něco" ovšem nikdy nebylo puštěno přes jakýkoli eqalizér, takže se to nedá tak úplně srovnávat.
Trefujete se dobře s reakcemi. Tak přehledně:
1. Repra Xavian. Předpokládám, že tady není co řešit. Měl jsem je u Yamahy.
2. Proč jsem tato repra napojil na pouhé LM 1875? Ano, je to o třídu dole co se týká hutnosti zvuku, ale mám to teď v ložnici na pohodičku z FM tuneru.
3. Ano, správně, bez korekcí je zvuk velmi použitelný. Jen jsem chtěl trochu zvednout středy, poslouchám to hodně potichu.
4. Stavebnice zde: https://hadex.cz/w012-zesilovac-stereo- ... tavebnice/. Tu asi fyziologii v zapojení jsem vyhodil.
1. Repra Xavian. Předpokládám, že tady není co řešit. Měl jsem je u Yamahy.
2. Proč jsem tato repra napojil na pouhé LM 1875? Ano, je to o třídu dole co se týká hutnosti zvuku, ale mám to teď v ložnici na pohodičku z FM tuneru.
3. Ano, správně, bez korekcí je zvuk velmi použitelný. Jen jsem chtěl trochu zvednout středy, poslouchám to hodně potichu.
4. Stavebnice zde: https://hadex.cz/w012-zesilovac-stereo- ... tavebnice/. Tu asi fyziologii v zapojení jsem vyhodil.
Na tišší poslech v přiměřeně zatlumené místnosti opravdu není třeba ekvalizér, ale právě naopak to fyzilogické řízení průběhu. Používám osvědčené jednoduché zapojení s TP289 a odpojitelnou fyziologickou korekcí, žádný jiný korektor nepoužívám. Například toto mám v tuneru FM, ovšem přes něj jde i gramec, magneťáky, CD přehrávač i zvuk z TOS-link převodníku televize.
Za další: ty Xaviany jsou sloupy nebo regálovky? Jestli totiž regálovky postavíš na podlahu, ať už hladkou, nebo zatlumenou kobercem, ovlivníš vyzařovací charakteristiku hlavně v hloubkách, které slyšitelně oslabí.
Za další: ty Xaviany jsou sloupy nebo regálovky? Jestli totiž regálovky postavíš na podlahu, ať už hladkou, nebo zatlumenou kobercem, ovlivníš vyzařovací charakteristiku hlavně v hloubkách, které slyšitelně oslabí.
Na mírné "přizvednutí" středního pásma by mohl postačit i dobrý, třípásmový Baxandall.
Pod pojmem "dobrý" je myšleno provedení s dobrými OZ, nebo klidně i s nš tranzistory a dobře spočítanými korekčními články.
Třípásmových Baxandallů bylo za ta léta publikováno celkem dost, dvě verze jsou např. v ARB5/1981.
I zesilovač Tesla AZS224 měl být původně vyráběn variantně s dvou- i třípásmovými korekcemi. Schéma 3p korektoru jsem našel ve složce s jeho světlotiskovou výrobní dokumentací.
Do výroby se nakonec dostalo pouze dvoupásmové provedení s OZ B082D /TL082/.
Bylo to už bohužel na poslední chvíli a tak se AZS224 vyrobilo poměrně málo. Kromě toho byl i poměrně drahý a výrobně náročný /v porovnání se všemi předchozími modely/.
Pod pojmem "dobrý" je myšleno provedení s dobrými OZ, nebo klidně i s nš tranzistory a dobře spočítanými korekčními články.
Třípásmových Baxandallů bylo za ta léta publikováno celkem dost, dvě verze jsou např. v ARB5/1981.
I zesilovač Tesla AZS224 měl být původně vyráběn variantně s dvou- i třípásmovými korekcemi. Schéma 3p korektoru jsem našel ve složce s jeho světlotiskovou výrobní dokumentací.
Do výroby se nakonec dostalo pouze dvoupásmové provedení s OZ B082D /TL082/.
Bylo to už bohužel na poslední chvíli a tak se AZS224 vyrobilo poměrně málo. Kromě toho byl i poměrně drahý a výrobně náročný /v porovnání se všemi předchozími modely/.
Tak doufám, že se za to na mne nezlobíte. Přestože mám nedoslech na výškách, KVALITU zvuku poznám. (repra mám sloupky) Trochu nechápu to lpění na fyziologické regulaci. Pokud mám jednu tutéž hlasitost poslechu, nastavím si svou "fyziologii" na korekcích. Včera jsem to zkoušel s podobnými korekcemi a vzniká tam jednoznačně úpadek dynamiky. Za předpokladu, že (snad) dynamiku hudby určují basy, jsem vyletoval potenciometr na basech korekcí. Sice se to celé rozházelo, ale šlo to nějak nastavit a úvaha se potvrdila. Pak to nějak přestalo chodit úplně. Posílám schema a prosím zkušené , jak vyloučit regulaci basů při zachování funkčnosti toho ostatního. Moc díky!
Ne vždy je celý zvukový řetězec dokonalý, poslechová místnost a i zdroj signálu se občas nepovede. Pak také vnímání zabarvení zvuku je u každého jiné. Jinak to bude u klasiky a jinak u rocku. EQ je na dorovnání, doladění výsledného zvuku. Není to mrvítko zvuku jak se tady někdo mylně domnívá.
Třeba moje oblíbená kapela AC/DC, zvuk musíš cítit každým pórem pokožky, musí se ti zježit chlupy i tam kde už věkem nejsou, bubny musí znít jako bys je měl v pokoji. Bez EQ je to jako jídlo bez koření. Taky to sníš ale víckrát už ne.
Třeba moje oblíbená kapela AC/DC, zvuk musíš cítit každým pórem pokožky, musí se ti zježit chlupy i tam kde už věkem nejsou, bubny musí znít jako bys je měl v pokoji. Bez EQ je to jako jídlo bez koření. Taky to sníš ale víckrát už ne.