Sepnutí relé při odpojení baterie

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
tominekk
Příspěvky: 295
Registrován: 16 črc 2004, 02:00
Bydliště: 49°11'30.229"N, 16°35'29.415"E
Kontaktovat uživatele:

Sepnutí relé při odpojení baterie

#1 Příspěvek od tominekk »

Zdravím.
Řeším teď takový malý problém.
Potřebuji následující funkci obvodu:

Pokud je baterie připojena k obvodu je relé rozepnuté a cívkou relé, která je napájena z jiného zdroje neprochází téměř žádný proud. Při odpojení baterie relé sepne a z toho druhého zdroje nyní proud teče. Doufám že se to dá pochopit.
Lámu si s tím hlavu a nemůžu na nic přijít.
Děkuji moc každému!
Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!

Uživatelský avatar
jezule
Příspěvky: 35
Registrován: 24 říj 2005, 02:00

#2 Příspěvek od jezule »

Řešení může být v použití klopného obvodu, nebo s použitím operačního zesilovače typu MA1458.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

Je podstatné to, že po připojení baterie je relé rozepnuté, nebo to, že jeho cívkou nesmí téci proud?
Nejjednodušší řešení totiž je v použití rozpínacích kontaktů: není baterie, relé je odpadlé, ale sepnuté. S baterií přitáhne a rozpojí (tak se vypínala dálkovým ovládáním televize Tesla C110STII - když bylo relé přitažené, televize byla vypnutá).
Nebo použij relé se dvěma vinutími zapojenými tak, aby se jejich účinek navzájem rušil - jedním teče proud trvale a drží kotvu. Proud druhým vinutím musí vyvolat takové magnetické účinky, aby zrušil vliv toho vinutí, co je stále pod proudem. Připojíš baterku, relé odpadne.
To vinutí, které je stále pod proudem, lze navinout tenkým vodičem, hodně závitů, aby stačil malý proud. Z baterie je zřejmě žádoucí taky moc neodebírat, takže jde jen o to, použít takové relé, u kterého vyjde u obou vinutí stejný součin I*n, kde I je proud vinutím a n je počet závitů.

Uživatelský avatar
tominekk
Příspěvky: 295
Registrován: 16 črc 2004, 02:00
Bydliště: 49°11'30.229"N, 16°35'29.415"E
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od tominekk »

Je podstatné, že při připojení baterie cívkou nesmí téci proud!
Mám totiž požadavek na co nejnižší odběr proudu. Většinu času bude baterie připojena a jenom zřídkakdy se odpojí.
Proto je důležité aby cívkou nic neteklo.
Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!

Uživatelský avatar
mikollar
Příspěvky: 1406
Registrován: 26 pro 2004, 01:00
Bydliště: Košice - okolie

#5 Příspěvek od mikollar »

nedalo by sa to vyriesit nejakym invertorom? pripojena baterka na vystupe 0. nepripojena na vystupe 1 , ten zdroj ma s tou baterkou nejaky spolocny pol?

Uživatelský avatar
tominekk
Příspěvky: 295
Registrován: 16 črc 2004, 02:00
Bydliště: 49°11'30.229"N, 16°35'29.415"E
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od tominekk »

Zapojení tedy poodhalím více.
Moje myšlenka je asi taková:
Chci postavit obvod sloužící jako jednoduchý záložní zdroj.
Při připojení baterie neprochází cívkou relé proud a nabije se kondenzátor.
Když se baterie odpojí cívka relé se sepne paralelně ke kondenzátoru, který bude mít takovou kapacitu jež zajistí přepnutí kontaktu relátka na záložní baterii, která plně nahradí odpojenou.
Jenom teď vyřešit to spínání relátka :-)
Schéma:
Obrázek
Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

A není tam to relé zbytečné? Co takhle zapojit oba akumulátory přes diody, každý přes vlastní?

Pak můžeš odpojit kterýkoli z nich a dát ho nabíjet a zatím to pojede na ten druhý.

Uživatelský avatar
tominekk
Příspěvky: 295
Registrován: 16 črc 2004, 02:00
Bydliště: 49°11'30.229"N, 16°35'29.415"E
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od tominekk »

To by bylo špatné řešení.
Odpojení hlavní baterie je nežádoucí. Její dobíjení je vyřešeno tak, že se nemusí odpojovat od obvodu.
Kdybych oba zdroje zapojil přes diody tekl by proud z každého zdroje a vybíjeli by se oba, což by mohlo mít za následek takové vybytí záložní baterie, že by nemohla v případě odpojení hlavní baterie posloužit jako náhradní zdroj.
Proto je třeba aby k obvodu byl zapojen pouze jeden z těchto zdrojů a z tohoto důvodu je použito relé.

Můžete položit otázku proč nedobíjím záložní baterii a proto dopředu na ni odpovím ať zkrátíme čas :-)
Záložní baterie je také dobíjena, ale pouze je-li nadbytek energie (točí-li se alternátor) v dobíjecím obvodu, čehož se nemusí nějakou i dlouhou dobu dosáhnout. Problém by se dal vyřešit záložním zdrojem o vyšší kapacitě, ale to znamená většinou větší rozměry a vyšší cenu což je neefektivní.

Snad ještě píšu srozumitelně :oops:
Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#9 Příspěvek od Hill »

Ale tobě snad jde o to, aby se ti v případě odpojení hlavní baterie nezakódovalo autorádio, ne? Tak zapoj jen tu záložní baterii přes diodu. Hlavní baterku připoj natvrdo. Je dobíjená, takže na ní bude víc, dioda tedy zavřená, tím je odpojená baterka záložní, takže se nevybíjí. Záložní baterka bude něco dávat teprve tehdy, když na svorkách hlavní baterky bude o 0,6V méně, než na záložní baterce.

marshal
Příspěvky: 1009
Registrován: 05 zář 2004, 02:00
Bydliště: UL

#10 Příspěvek od marshal »

předpokládám správně, že podnět k přepnutí bude odvozen od poklesu U na hlavní baterii ? a vyhodnocovací obvod dá impuls.
(a nejlépe ani v jednom z dvou stavů by cívkou neměl téct proud)

vyráběly se paměťová relátka. Byly to dvě relé v jednom pouzdře umístěna tak, že když bylo jedno seplé, to druhé jej mechanicky blokovalo a obráceně. Tj vždy bylo jedno seplé a když seplo druhé tak to první odpadlo a zabokovalo druhé v sepnutém stavu. Snad se to ještě vyrábí, příp. by to šlo možná i zbastlit.

Uživatelský avatar
tominekk
Příspěvky: 295
Registrován: 16 črc 2004, 02:00
Bydliště: 49°11'30.229"N, 16°35'29.415"E
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od tominekk »

O autorádio mi nejde (to vem čert :)), jde mi o zabezpečovací zařízení.
Signálem k přepnutí není pokles napětí, ale úplné odpojení baterie.
Ve stavu kdy je baterie odpojena, relátkem ať proud klidně teče - je to jen dočastný stav takže to mi nevadí.
Bohužel nemám zaručeno, že na hlavní baterii bude vždy o min 0,6V víc.
Jako nouzové řešení bych tvůj nápad použil - jistě to fungovat bude, ale raději bych použil něco jak tu povídám.
Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#12 Příspěvek od MetalGod »

Tak si tam hoď obyčejnej přepínač mezi bateriema s nízkopříkonovou LED indikací. Na příležitostný vyndání baterie snad nepotřebuješ automatiku.
A chceš-li zaručit, aby bylo napětí na hlavní baterii větší, než na záložní, tak jí dej do cesty blbou diodu.

marshal
Příspěvky: 1009
Registrován: 05 zář 2004, 02:00
Bydliště: UL

#13 Příspěvek od marshal »

ještě nemám zcela jasno: odpojení servisákem nebo zlodějem ?
(servisák by si mohl přepnout přepinač)

když chceš indikovat zlodějem přecvaklej drát, musí tím drátem aspoň něco málo téct. Pak bych to viděl na nějaký tranzistor, anebo pro zmenšení odběru test v nějakých cyklech, ale samotná relé těžko.

Uživatelský avatar
tominekk
Příspěvky: 295
Registrován: 16 črc 2004, 02:00
Bydliště: 49°11'30.229"N, 16°35'29.415"E
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od tominekk »

Už jsem to vyřešil.
Baterie zapojena:
Obrázek
A baterie odpojena:
Obrázek

Samozdřejmě je to proti zloději - aby se spustil poplach i po odpojení baterie.
Chytrej člověk se učí chybama, ale jenom blbec těma svejma!

Odpovědět

Zpět na „Poradna“