Změření rotoru u komutátorového motoru

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jasmin
Příspěvky: 410
Registrován: 10 pro 2015, 01:00

Změření rotoru u komutátorového motoru

#1 Příspěvek od jasmin »

Napadá prosím někoho vhodná metoda jak změřit
u těchto typů motorů jestli neni v rotoru mezizavitovy zkrat? (Aby člověk věděl ještě třeba před nákupem uhliku)

Miliohm metr sice nemám, ale v tomto případě by mě byl asi k ničemu.

Já maximálně můžu multimetrem,změřit nepřerušenost a možná bych mohl měřit indukcnost,jestli se neprojeví veliká odlišnost.

Mám tu motor z pračky, u kterého se neprojevuje velké jiskření uhliků ani se nenatahuje oblouk, ale komutátor je vřelý do půl minuty a nad 1minutu se z rotoru hulí.Z původních uhliku nezbylo skoro nic, proto jsem to risknul, nechal komutátor stočit na soustruhu,vyčistil pečlivě drážky a koupil uhlíky.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#2 Příspěvek od petrfilipi »

V Chrudimi je navijárna motorů. Jednou jsem tam donesl rotor z kotoučové pily, pak to položil na stůl A vytáhl dva přípravky. Jeden byl elektronický, měl červenou a zelenou LED diodu a nevím, co to bylo. Druhý byl vyrobený, jak jsem později zjistil, z tlumivky pro výbojku. Byla v ní vyříznuta drážka tvaru V, pan dal rotor nad tlumivku a nad něj přiložil ještě plátek z pilky na kov. Tenhle přípravek je na webu popsán, zkus hledat.

PF

Uživatelský avatar
jasmin
Příspěvky: 410
Registrován: 10 pro 2015, 01:00

#3 Příspěvek od jasmin »

Moc děkuji zkusím pohledat :)

Uživatelský avatar
Milan121
Příspěvky: 716
Registrován: 07 pro 2005, 01:00

#4 Příspěvek od Milan121 »

Já to odhaduji podle barvy lamel a vývodů do jednotlivých cívek. A dá se říci že na 90 procent se trefím. Většinou dvě až šest lamel mívá tmavší odstín a lamely o 180 stup taky. Záleží jak je rotor vinutý. A když nejsem moc jistý vemu lupu a kontroluji hrany lamel. Většinou ty od zkratovaných cívek mají hranu ojiskřenou. Komutátor skoro nikdy nesrovnávám a nečistím. Jak říkával jeden starý motorář "šedivá patina je pro komutátor dar" . Asi aby byl větší přechodový odpor při přejíždění z lamely na lamelu.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#5 Příspěvek od petrfilipi »

A ještě jsem zapomněl na jednoduchou testovací metodu, a to pomocí stejnosměrného zdroje. Motor musí být bez veškeré elektroniky a musí být zapojen sériové, tzn. uhlíky jsou v sérii se statorovým vinutím. Na polaritě nezáleží, najíždím od 0V a takový motor do úhlové brusky už na 4-5V jede. Ubírám desetiny Voltů a sledují, kde se motor zastaví. Pokud je to na jednom místě a po otočení o 180° se zastaví opět, tak to není normální.
A ta tlumivka se zářezem je popsána na našem foru zde.

PF

Uživatelský avatar
Milan121
Příspěvky: 716
Registrován: 07 pro 2005, 01:00

#6 Příspěvek od Milan121 »

Pravda pravda, na to jsem zapomněl. Já to zkouším střídavým, autotrafem, rozbíhají se většinou tak od cca 20V, pěkně plynule. Pokud je problém, tak mrčí a utrhne se někdy od 50V , anebo mu musím pomoci.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#7 Příspěvek od BOBOBO »

I elektronický tester najdeš na síti . Tester z trafa máš za 10min hotový . Ale taky to může být zkrat ve statoru ............

Uživatelský avatar
niko231
Příspěvky: 412
Registrován: 14 čer 2005, 02:00

#8 Příspěvek od niko231 »

Já používám starou klasiku a zatím mne nezklamala.
Přílohy
DSCF2903.JPG

Odpovědět

Zpět na „Poradna“