Napadá prosím někoho vhodná metoda jak změřit
u těchto typů motorů jestli neni v rotoru mezizavitovy zkrat? (Aby člověk věděl ještě třeba před nákupem uhliku)
Miliohm metr sice nemám, ale v tomto případě by mě byl asi k ničemu.
Já maximálně můžu multimetrem,změřit nepřerušenost a možná bych mohl měřit indukcnost,jestli se neprojeví veliká odlišnost.
Mám tu motor z pračky, u kterého se neprojevuje velké jiskření uhliků ani se nenatahuje oblouk, ale komutátor je vřelý do půl minuty a nad 1minutu se z rotoru hulí.Z původních uhliku nezbylo skoro nic, proto jsem to risknul, nechal komutátor stočit na soustruhu,vyčistil pečlivě drážky a koupil uhlíky.
Změření rotoru u komutátorového motoru
Moderátor: Moderátoři
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
V Chrudimi je navijárna motorů. Jednou jsem tam donesl rotor z kotoučové pily, pak to položil na stůl A vytáhl dva přípravky. Jeden byl elektronický, měl červenou a zelenou LED diodu a nevím, co to bylo. Druhý byl vyrobený, jak jsem později zjistil, z tlumivky pro výbojku. Byla v ní vyříznuta drážka tvaru V, pan dal rotor nad tlumivku a nad něj přiložil ještě plátek z pilky na kov. Tenhle přípravek je na webu popsán, zkus hledat.
PF
PF
Já to odhaduji podle barvy lamel a vývodů do jednotlivých cívek. A dá se říci že na 90 procent se trefím. Většinou dvě až šest lamel mívá tmavší odstín a lamely o 180 stup taky. Záleží jak je rotor vinutý. A když nejsem moc jistý vemu lupu a kontroluji hrany lamel. Většinou ty od zkratovaných cívek mají hranu ojiskřenou. Komutátor skoro nikdy nesrovnávám a nečistím. Jak říkával jeden starý motorář "šedivá patina je pro komutátor dar" . Asi aby byl větší přechodový odpor při přejíždění z lamely na lamelu.
-
- Příspěvky: 2551
- Registrován: 13 zář 2005, 02:00
A ještě jsem zapomněl na jednoduchou testovací metodu, a to pomocí stejnosměrného zdroje. Motor musí být bez veškeré elektroniky a musí být zapojen sériové, tzn. uhlíky jsou v sérii se statorovým vinutím. Na polaritě nezáleží, najíždím od 0V a takový motor do úhlové brusky už na 4-5V jede. Ubírám desetiny Voltů a sledují, kde se motor zastaví. Pokud je to na jednom místě a po otočení o 180° se zastaví opět, tak to není normální.
A ta tlumivka se zářezem je popsána na našem foru zde.
PF
A ta tlumivka se zářezem je popsána na našem foru zde.
PF