Odpovědnost OSVČ - lhůta

Prostor pro osobní dotazy, které nelze jinde dopasovat, případně které přímo nesouvisí s bastlením či elektrotechnikou obecně (protože i bastlíři jsou většinou normální lidé, co nedrží v ruce štípačky a šroubovák 24 hodin denně). Neslouží pro přeposílání obecně známých informací z komerčních webů.

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Mimar
Příspěvky: 45
Registrován: 01 bře 2011, 01:00
Bydliště: České Budějovice

Odpovědnost OSVČ - lhůta

#1 Příspěvek od Mimar »

Ahoj,

zajímalo by mě, jak to mají OSVČ s odpovědností vůči výrobku s ohledem na dobu, která od dodání, montáže atd. uplynula?

Modelový případ" např. před deseti lety jsem někomu dodal a zprovoznil např. regulátor teploty (od Merretu v krabici, k tomu několik relé na DPS; a ovládacích prvků), který používá část výrobního stroje. Záruka byla dohodnuta na dva roky, během které jsem se 4x stavil na kontrolu. Poté se už zákazník odmlčel, i když z jiných zdrojů vím, že uvedené stále zařízení používá.

Otázka zní, co kdyby se s mým dodaným zařízením něco stalo, díky čemuž by např. něco vyhořelo apod? Nesu za to ještě zodpovědnost, či ne?

Selský rozum mi říká, že ne, ale právníci mohou být jiného názoru :)
Co jsem se rychle mrkl na net, tak o lhůtě zodpovědnosti se nikde nic nepíše.

Když to vezmu například na instalatéra, tak na něj také nepoletím, že mi praskl ventil namontovaný jím před 12ti lety...

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#2 Příspěvek od termit256 »

Pokud to splnuje vsechny predpisy platne v dobe kdys mu to prodal, nemas odpovednost za skody ktere porucha zpusobi ani v zarucni dobe.

Uživatelský avatar
Mimar
Příspěvky: 45
Registrován: 01 bře 2011, 01:00
Bydliště: České Budějovice

#3 Příspěvek od Mimar »

Popsal jsem modelový případ, zajímá mě to, páč podobné zařízení jsem kdysi dodal.

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#4 Příspěvek od serviceman »

Myslím, že zákon nic takového jako "lhůta zodpovědnosti" nezná a není ani jasné, co tím myslíš. Zákon zná termíny záruka a záruční lhůta, ev "odpovědnost za vady" - ale ta se vztahuje výhradně na nemovitosti.
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).

Uživatelský avatar
Mimar
Příspěvky: 45
Registrován: 01 bře 2011, 01:00
Bydliště: České Budějovice

#5 Příspěvek od Mimar »

Nu, jde mi o to, že když jako OSVČ dodám zákazníkovi určité zařízení, které bude někde nasazano po delší dobu, aniž by se zákazník obtěžoval s nějakým servisem, čištěním atd., aby se v případě poruchy po mně někdo po letech nevozil.

Uživatelský avatar
jirkati
Příspěvky: 1349
Registrován: 21 kvě 2008, 02:00
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

#6 Příspěvek od jirkati »

Pořád ještě platí Zákon č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky a Zákon č. 505/1990 Sb o Metrologii. Proto není vůbec jednoduché se z případného průseru vyvlíknout ani po 10 letech.
Tohle dobře znají třeba automobilové firmy, které stahují z trhu kvůli konstrukčním závadám i vozítka 8 let stará.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#7 Příspěvek od petrfilipi »

Zákazník je přece povinen na zařízení provádět pravidelné revize.
PF

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#8 Příspěvek od p32 »

Ne, zákazník převzetím zařízení přebírá i zodpovědnost za jeho provoz a to bez výhrady. Pokud pro jeho provoz potřebuje kvalifikovanou osobu, je povinen si ji zajistit sám a to zaměstnaneckým poměrem nebo smluvní smlouvou s externistou.
Pokud má se zařízením problém, tak od toho má potvrzenou nějakou záruční dobu a případný smluvní servis. Ten servis musí být konkrétně sepsán, aby věděly obě strany, jaké mají práva a povinnosti. Tzn. i jak dlouho a za jakých podmínek.
Záruční doba z tehdejší doby mohla být určena zákonem nebo mohla být delší na základě písemného potvrzení.

Příklad:
a) udělá se revize na elektřinu v bytě
b) za týden je v bytě problém (jakýkoliv)
c) na revizi platí určitá záruka po určitou dobu
d) revizní musí případně dokázat, že revize byla narušena externím zásahem a to většinou doloží doklady z revize, kde jsou jednotlivé stavy elektřiny zdokumentovány, příp. nafoceny

nebo
b) po 3 letech bude problém v bytě s elektřinou
c) majitel (objednavatel revize) musí prokázat špatnou revizi a proč to neudělal dříve
d) revizní má podepsané potvrzení o revizi, že vše bylo OK a že do toho někdo dodatečně rejpal je víc jak jasné

Samozřejmě to není napsáno přesně, ale jde jen o příklad.
petrfilipi píše:Zákazník je přece povinen na zařízení provádět pravidelné revize.
Ano, pokud spadá do těch povinností.

Uživatelský avatar
Mimar
Příspěvky: 45
Registrován: 01 bře 2011, 01:00
Bydliště: České Budějovice

#9 Příspěvek od Mimar »

Zařízení literu zákona o technických požadavcích splňuje, o tom žádná :-)
Vezmu to možná ad absurdum - koupím si lednici, která díky nekvalitnímu kompresoru pět let po záruce vyhoří, a to spolu s kuchyní. Škoda za statisíce. Nese za toto odpovědnost výrobce zmiňované lednice, hm?

termit256
Příspěvky: 10071
Registrován: 06 pro 2007, 01:00

#10 Příspěvek od termit256 »

Kdyby tomu tak bylo, firmy jako microsoft by uz davno zkrachovaly.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#11 Příspěvek od p32 »

Mimar píše:koupím si lednici, která díky nekvalitnímu kompresoru pět let po záruce vyhoří, a to spolu s kuchyní. Škoda za statisíce. Nese za toto odpovědnost výrobce zmiňované lednice, hm?
Ne, neseš za to jednoznačně odpovědnost právě ty! Proč myslíš, že existuje pojištění domácnosti, odpovědnosti v práci, zákonné pojištění vozidel atd.? Máš vůbec kvalifikaci na to, abys ty posoudil, že byl špatný kompresor? A když ano, tak proč jsi to nechal pracovat dál?

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#12 Příspěvek od tomasjedno »

Mimar píše:Zařízení literu zákona o technických požadavcích splňuje, o tom žádná :-)
Vezmu to možná ad absurdum - koupím si lednici, která díky nekvalitnímu kompresoru pět let po záruce vyhoří, a to spolu s kuchyní. Škoda za statisíce. Nese za toto odpovědnost výrobce zmiňované lednice, hm?
Pokud se podaří výrobci prokázat, že zařízení mělo konstrukční vadu (posuzováno z hlediska stavu techniky v době vzniku) nebo často se vyskytující výrobní vadu, a výrobce neučinil dost pro varování uživatelů či stažení výrobků z provozu, a ke škodě došlo v důsledku této vady, pak by se na něm mohli hojit.

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#13 Příspěvek od petrfilipi »

Tohle je teorie. Vymahatelnost práva je nízká i u mnohem jasnějších případů. Jak chceš někomu dokazovat, že chybu měla celá sárie 5 let starých výrobků? Navíc je mnoho výrobců z PRC. To za ně má nést záruku malý český prodejce? Nebo budeš posílat žalobu (vyhlašet válku) Číně. S tím bych si nezahrával.

PF

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#14 Příspěvek od tomasjedno »

Taky proto jsem psal pokud a mohli. Důkazní situace poškozeného je velmi obtížná.

Uživatelský avatar
Hrnous
Příspěvky: 470
Registrován: 25 pro 2005, 01:00
Bydliště: Valašské Klobouky

#15 Příspěvek od Hrnous »

Ta piksla s už zkoušeným regulátorem, ale s vloženým DPS už je nový výrobek se vším všudy. Zákazníkovi by si měl dát prohlášení o shodě prakticky na EMC/Bezpečnost. Pokud je tam napětí či zbytkový náboj vyšší než bezpečný musí vyhovovat ČSN EN 61010-1 ed 2. Takže by se na této sestavě hrálo minimálně o oteplení, povrchové a vzduchové cesty na té tvojí DPS, na materiál DPS / zdalipak vyhovuje na 94-V0m pokud jsoiu použité trafa tak oteplení a další a další. Zrovna jedno zařízení ve výzkumáku testuju. K tomu na týden sednout do pracovny a psát analýzu rizik jako podklad ke zkoušce. Co nemá datasheety, nebo je zkoušeno původně podle jiné normy tak se měří odznova. Tzn třeba toroid zkoušený do "spotřebního zařízení" je zkoušený podle míň přísné normy, než když ho vrazíš do zařízení pod normu měřící řídící spadající a hnedka se muší měřit znova a třeba namísto 3kV mezi primárem a sekundárem na víc, to stejné spínané zdroje a podobně. Dobrých 80 tisíc.. :)
Tudíž předpokládám, že když zákazník vyhoří, tak se bude výrobce po prohlášení o shodě, a ten mu buď poví, že žádné nevystavil přičemž se po něm bude vozit, nebo, že to riskne, a žemu ho dodá a pak se bude soudní znalec doptávat na protokoly ze zkušebny, na základě kterých ho vystavoval..

Odpovědět

Zpět na „Nezařaditelné“