Autobaterie - výměna elektrolytu???????

Příspěvky, které svou "duchaplností" přesahují možnosti toho fóra.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

Autobaterie - výměna elektrolytu???????

#1 Příspěvek od MiraSt »

Větší volovinu jsem ještě nečetl. Nebo mi něco uniklo? Taky když fouká tak je baterii více zima? Zde
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
kovar
Příspěvky: 1687
Registrován: 03 říj 2010, 02:00
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

#2 Příspěvek od kovar »

Pamatuju doby kdy se opravdu baterie vyplachovaly a zachraňovalo se co se dá! :D
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#3 Příspěvek od EKKAR »

Ano, starý olověný autobaterky s "ebonitovou" nádobou a zalejvaný asfaltem se tak daly zregenerovat. Aspoň na nějakou dobu. U moderních baterek je vylívání elektrolytu víc než nežádoucí a já osobně bych k němu sahal jedině v případě, že dojde ke kontaminaci elektrolytu nějakou další závadnou chemikálií - třeba nějakou zásadou. jinak moderní baterky ani nevylívat a ani nevyplachovat - jejich deskový svazky na to nejsou na rozdíl od těch historickejch konstruovaný. A vůbec, celej ten článek je blábol na entou, autor někde vyhrabal starou příručku řidiče-kutila a myslí si, bůhvíjaký objevy z ní neopajcnul. Je to nesmysl od A až do Z - jediný pravdivý tvrzení v celým článku je to, že baterku potřebujete pro nastartování. Zbytek je jeden blábol vedle druhýho - oxidy zhoršující vodivost povrchu vývodů můžou za samovybíjení, svorky se podle článku mají čistit šmirglpapírem - což je ještě větší blbost než jak to vypadá - šmirgl totiž "pouští zrnka", ty se zarejou do měkkýho povrchu olověnejch vývodů a zůstanou v něm - tím se zhorší kontaktní plocha pro svorky, protože zrnka jsou nevodivý a zhoršujou plošnej kontakt s vývodem. "Špalky" na baterkách se mají zásadně čistit opilováním nebo oškrábáním (pilník, šábr, přinejhorším starej nůž).
A s tou zimou si taky cucá výklad z palce - správně nabitá Pb baterka vydrží naprosto bez problému i v teplotě -40°C a jediný co jí může v týhle vlastnosti ublížit je onen 🤐 Stop-Start resp. de bil ně ychtylygentní battery managorment dobíjející baterku jen v momentě brždění motorem - takže je po půldenní cestě po dálnici v momentě odstavení auta nabitá s bídou na 50% nominálu ... Za takovýhle články bych dával autorům měsíc tuhý samovazby o plesnivým chlebu a vodě ze záchodu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#4 Příspěvek od rnbw »

Uz vidim, ako rano pri -20 bude niekto montovat bateriu do auta. Hlavne ked moderne auto bez baterie ani neodomkne (ale ani nezamkne, takze ho necha cez noc odomknute?)

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

No, budeš se divit, ještě ve starý šáde jsem to takhle dělal - a to byly i horší mrazy. Jenže tam byl problém v tom, že šáde měla ještě přímoběžnej startér = pastorek byl přímo na jedný hřídeli s rotorem, takže záběrovej proud startéru u motoru 1200ccm byl špičkově klidně i přes 300A - a motor se přitom protáčel asi tak půl otáčkou za vteřinu. Napětí baterky přitom padalo i pod 9V a baterio-cívkový zapalování mělo 3 prdele práce hodit aspoň nějakou jiskru, která by snad mohla zapálit to, co se z ledovýho vzduchu a benzínu za přispění sytiče a akcelerační pumpičky hnaný prudkým prošlapáváním plynovýho pedálu snažil učunit karburátor. Ale už ve formanu jsem měl (vlastním přispěním) startér z felcky neboli rychloběžnej, s planetovým převodem mezi motorem a pastorkem, kterej i při nejhorších mrazech odebíral z baterky proud skoro o polovičku menší a měl takovej krouťák, že i při -20°C naprosto bez problémů dával motoru 1300ccm startovní otáčky kolem 200-250RPM - což spolu s jednobodovým vstřikováním a polovodičovým zapalováním dávalo garanci spolehlivýho startu hned napoprvé i v mrazech, kdy ptáci zimou zalejzali do děr.

Dnešní technika se přitom od tý formanový zas tolik neliší - a jediný co ji může zhoršovat jsou právě ty ychtylygentní dobíjecí managorsystémy, stop-starty a další 🤐 výmysly nadiktovaný Bruselí - nebo podobně ychtylygentní rady 🤐 k0k0tů, který se vydávají za odborný motoristický redachtory - sorry hop tejden za to, to už o autech věděla víc moje babička, než tihle gréténi ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#6 Příspěvek od Kremik »

EKKAR píše: jejich deskový svazky na to nejsou na rozdíl od těch historickejch konstruovaný.
Ano, zníměný článek je hovadina, ale tohle je taky hloupost. U starých baterek bylo převracení a vylévání elektrolytu podstatně nebezpečnější, než u baterií dnešních. Měly deskové sepatrátory, na rozdíl od dnešních baterek, které mají kladné elektrody v "sáčku". Možnost svodu usazeným kalem či dokonce zkratu upadlou částí mřížky je tak minimální.
Ale opravdu nemá smysl něco takového dělat. Ani kvůli desulfataci. Fakt jen v případě nějakého znečištění.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

U starejch baterek se vylejvání předpokládalo. Vyřešený to bylo tak, že po stranách bloku elektrod byla v boční stěně učuněná mělká ale široká drážka, která při obrácení baterky na bok a dalším naklánění dovolila vyplavit prachovej kal uvolněnej z desek. To dnešní baterky s polyetylénovýma/polyetylén-tereftalátovýma nádobama vůbec neznají.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#8 Příspěvek od jardafiala »

[quote="EKKAR"]No, budeš se divit, ještě ve starý šáde jsem to takhle dělal - a to byly i horší mrazy. Jenže tam byl problém v tom, že šáde měla ještě přímoběžnej startér = pastorek byl přímo na jedný hřídeli s rotorem, takže záběrovej proud startéru u motoru 1200ccm byl špičkově klidně i přes 300A - a motor se přitom protáčel asi tak půl otáčkou za vteřinu. Napětí baterky přitom padalo i pod 9V a baterio-cívkový zapalování mělo 3 prdele práce hodit aspoň nějakou jiskru, která by snad mohla zapálit to, co se z ledovýho vzduchu a benzínu za přispění sytiče a akcelerační pumpičky hnaný prudkým prošlapáváním plynovýho pedálu snažil učunit karburátor.

Šádovka (120) s namontovaným zařízením "Zapalovanie s dlhou iskrou" z amára startovala za jakýchkoli podmínek. Ale bylo nutno ručně napumpovat karburátor, sednout, vytáhnout sytič, 3x prošlápnout plyn na podlahu, napočítat do 10 a pak chytla na třetí otočení startéru i při -25.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Já to tranzistorový zapalko měl taky, akorát až zhruba rok ke konci mýho vlastnictví šáde - a to zrovna žádný velký mrazy nebyly. Předtím jsem se ale každou zimu právě trápil už od -10°C s taháním baterky do tepla a na nabíječku ... Fakt je, že ten měnič uměl udělat dost vysoký napětí i z placatý baterky a kámoš na to jezdil asi půl roku se starým VW broukem úplně bez baterky - na start mu stačila plochá baterie 4,5V a garáž na kopečku, pak už brouk blafal vesele na dynamo. Akorát nesměl zastavit a chcípnout motor nikde, odkud se nedalo sjet pár desítek metrů pod kopec - v takovým případě to jistilo tlačný lano ... A vím o maníkovi, kterej ho má snad ještě dneska v bastleným malotraktoru s motorem ze starý oktávie - a ten to startovával jak Terru - kusem silonovýho špagátu namotaným na řemenici a škubancem - ten motor už byl v takovým stavu, že nebyl problém ho přehodit přes kompresi jen tak rukou - a to měničový zapalování bylo jediný, který dalo jiskru schopnou zapálit směs i v takovým verglu ... Ale to nejezdilo v mrazech, to ani nemělo kabinu, tam by byl v cuku letu zmraženej jak sobolí hovno na pařezu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#10 Příspěvek od Celeron »

Vzpomínám na zimu 2000/2001. Měl jsem tehdá 2 měsíce starýho HDI dvoulitra Xsara Pikaču. Nechal jsem ho v Holešově přes noc v -22 st.C. a ráno s tím startér stěží hnul. De bilní startér, jak bouchnul některej válec, tak už to samo vyplo startér, nedalo se startérem pomoct. Asi po dvou minutách startování konečně začal blafat. Pak to ještě minutu chrchlalo a prskalo. Prostě ten nezajetej motor byl tak těsnej, že to nešlo i s zcela novou baterkou natočit.
Někdy 1986 jsem nechal na noční S120 přes noc v -25 st.C. Startér s tím ani nehnul, roztahovali mě skoro kilometr. Převodovka, rozvodovka a nápravy měly tak zatuhlej olej, že kola asi 100 m jen sáňkovala. Prostě jako Aáda Čalouník v Rusku.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
jjilek
Příspěvky: 3808
Registrován: 29 bře 2009, 01:00
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od jjilek »

rnbw píše:Uz vidim, ako rano pri -20 bude niekto montovat bateriu do auta. Hlavne ked moderne auto bez baterie ani neodomkne (ale ani nezamkne, takze ho necha cez noc odomknute?)
Ale odemkne. Stačí si přečíst pečlivě manuál. Alespoň já mám několikrát po sobě Seat, skoro stejný jako Škodovka nebo WW a existuje postup, jak klíčem bez baterky auto odemknout.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#12 Příspěvek od Sandal »

Celeron píše:Vzpomínám na zimu 2000/2001. Měl jsem tehdá 2 měsíce starýho HDI dvoulitra Xsara Pikaču. Nechal jsem ho v Holešově přes noc v -22 st.C. a ráno s tím startér stěží hnul. De bilní startér, jak bouchnul některej válec, tak už to samo vyplo startér, nedalo se startérem pomoct. Asi po dvou minutách startování konečně začal blafat. Pak to ještě minutu chrchlalo a prskalo. Prostě ten nezajetej motor byl tak těsnej, že to nešlo i s zcela novou baterkou natočit.
Tenhle motor, jestli si měl 66kW RHY) je zrovnatak těsnej i po 250ti k km. Ty se fakt povedli. První generace commonrail s čerpadlem CP1. To jsou při rozumný údržbě nezničitelný motory.

Uživatelský avatar
kejki
Příspěvky: 2270
Registrován: 10 lis 2009, 01:00
Bydliště: u Velvar, mezi D8 a R7

#13 Příspěvek od kejki »

jjilek píše:Ale odemkne. Stačí si přečíst pečlivě manuál. Alespoň já mám několikrát po sobě Seat, skoro stejný jako Škodovka nebo WW a existuje postup, jak klíčem bez baterky auto odemknout.
Copak odemkne, moje se odbrzdí a vymaže autorádio a navigaci.

Uživatelský avatar
MiraSt
Příspěvky: 1202
Registrován: 19 dub 2008, 02:00
Bydliště: Fryčovice

#14 Příspěvek od MiraSt »

A to jsem tu zase objevil článek, že je třeba v zimě zapnout klímu mimo jiné aby se prohnala směs oleje a chladiva přes kompresor. Ale to jsme tu už probrali před dvěma léty.
Posílal jsem elektřinu horníkům. Už dofárali. Důl Staříč - Paskov. Gravidity se nekoná. Na jaře 2023 zásyp. 20.4.2023 vyjel z dolu poslední vozík. 2.5.2023 se zastavuje hlavní ventilátor.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#15 Příspěvek od EKKAR »

A to zase je pravda - klima v zimě má bejt zapnutá, aby se probíhal kompresor a systém se mazal, i když vlastně nefunguje a studenej vzduch si nasává přímo zvenku. Jsou ale situace, kdy klimu v zimě výslovně potřebuješ - je to v momentě, kdy potřebuješ odstranit z vnitřku auta vlhkost a nemáš na to vytápěnou garáž s dostatečnou ventilací, abys z auta odpařil vodu a odvětral ji mimo garáž. To musíš nejdřív auto vytopit se zapnutou vnitřní cirkulací na maximum a pak pustit klimu nastavenou na minimum - ale dál nechat zapnutou jen vnitřní cirkulaci. Klima vymrazí ze vzduchu v interiéru auta vlhkost a zkondenzovanou ji vypustí mimo (pod auťák). Sice to trvá několik hodin a stojí to pár litrů benálu nebo nafty navíc, ale je to jedna z možností jak to vyřešit.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Odpovědět

Zpět na „Hvjezdná pjechota“