zkoušení alternátoru -lze bez rotoru?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
radioelectrum
Příspěvky: 2055
Registrován: 11 lis 2011, 01:00
Bydliště: Oslavany
Kontaktovat uživatele:

zkoušení alternátoru -lze bez rotoru?

#1 Příspěvek od radioelectrum »

možná blbý dotaz. Dal by se vyzkoušet alternátor co se používá ve vozech Škoda 100,105,120, traktorech Zetor a Avii tak že bych vyndal rotor a místo něj dal nějakou cívku se střídavým proudem? Nebo bych musel mít více cívek a přepínat je tak aby bylo vytvořeno točivé magnetivcké pole? Pro mne je v dílně nerealizovatelné zkoušel je v běhu a dělat pokusy . tak mne napadlo to vyzkoušet takhle. Měnit v mojí 120L altíky v garáži kde je 5 stupnů je pro mne nereálné.

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#2 Příspěvek od jardafiala »

Zkoušet se to dá i mimo auto, upnout alternátor do svěráku, připojit regulátor a na výstup žárovku 12V třeba z brzd (15w) nabudit z externího zdroje (měla by stačit třeba plochá baterie) a roztočit vrtačkou, a měřit napětí na žárovce. Kdysi jsem to takhle běžně zkoušel, kdybys měl problém jak to zapojit musel bych pohledat schemata regulátoru a zapojení a popsat přesněji...

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#3 Příspěvek od pepik9 »

Abys měl slušnou magnetickou vazbu, mohl bys pouštět střídavej proud do stojíciho rotoru. I tak bude energetická učinost dost tragická a se síťovým kmitočtem nasimuluješ otáčky menší než při volnoběhu.

Uživatelský avatar
bdn
Příspěvky: 436
Registrován: 16 led 2020, 01:00

#4 Příspěvek od bdn »

Jestli už máš alternátor venku z auta. Tak bych
- rozebral a multimetrem proměřil diody (odpájet vinutí)
- prozkoušet funkci regulátoru žárovkou

Nedávno jsem řešil alternátor z Feldy, byla proražená jedna výkonová dioda a regulátor byl nefunkční.

Je to tenhle alternátor? URL: http://www.frostskoda.czweb.org/upravy% ... 20s105.htm

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#5 Příspěvek od misocko »

budit kus zeleza (rotor , niesu to trafoplechy, ale kus zeleza) striedavinou asi dobre nepojde , a vysledok by bol nulovy, nemas tocive pole...
v tychto alternatoroch odchadzali iba diody alebo regulatory..., diody pomeras, regulator tiez za pomoci regulovatelneho zdroja
na test komplet funkcie, jedine silny motor a tocit alternatorom (skusal som motor z pracky , nedava to )

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

misocko píše:...
na test komplet funkcie, jedine silny motor a tocit alternatorom (skusal som motor z pracky , nedava to )
Ani se nediv, že to "nedává" - stačí si spočítat elektrickej výkon, kterej je schopnej takovej alternátor odevzdat - a krát koeficient účinnosti toho výkonu potřebuje mít v mechanický formě na hřídeli (řemenice od motoru). Pro lepší představu - aletrnátory jsou nastavovaný svýma regulátorama na napětí 14,4-14,5V (i ty starý ještě ze šádyn) a podle ampérovýho výstupu tak odevzdávají následující elektrickej výkon (a spotřebovávají odpovídající mechanickej příkon):
- starej altík PAL Magneton 35A = 14,5(V)x35(A)=507,5(W) - příkon při 90% účinnosti je zhruba 0,564kW neboli přibližně 0,77HP;
- jeho výkonnější "kolega" PAL Magneton 42A má pak tuhle potřebu - 14,5(V)x42(A)=0,609(kW) - příkon je zhruba 0,677kW čili 0,92HP;
- jejich ještě silnější bráška PAL Magneton 55A (co se dával do Š120GLS) pak umí odevzdat 14,5(V)x55(A)=0,798(kW), na což spotřebuje mechanicky asi 0,886kW = 1,2HP.
Fáčka i felcky už dostávaly silnější alternátory, ať už to byl PAL nebo BOSCH případně Valeo, tam byl základ 70A - a to je 14,5(V)x70(A)=1,015(kW) neboli mechanicky nějakejch 1,128kW = 1,534HP;
případně 90A a to je 14,5(V)x90(A)=1,305(kW) neboli mechanicky cca 1,405kW = 1,972HP neboli už skoro "2 koňský síly".
Stejnou řadou to roste u vyšších proudů - každejch 10A výstupního proudu odpovídá 145W výkonu v elektrice respektive přibližně 161W mechanickýho příkonu, což je asi 0,22HP = "koně". Když si tak vezmu svýho Drobka, kterej má alternátor na 140A, tak na jeho úplný vyzkoušení už je potřeba minimálně "tříkoňák" elektromotor nebo ještě silnější zdroj mechanickýho rotačního příkonu. Na vyzkoušení aletrnátorů pro náklaďáky s výstupním napětím 28V pak samozřejmě potřebnej mechanickej příkon narůstá na dvojnásobek ve srovnání s "dvanáctivoltovým" altíkem do osobáku.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kovar
Příspěvky: 1687
Registrován: 03 říj 2010, 02:00
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

#7 Příspěvek od kovar »

Blbost!
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#8 Příspěvek od misocko »

na "Blbost" nereagujem, nerozumiem...
EKKAR: skusal som to so zatazou "ziarovka zo smerovky" a reglerom , napojenie najprv priamo hriadel na hriadel cez kusok gumovej hadice , akonahle sa rotor nabudi , ide s nim tocit strasne tazko. Skusal som to aj s klinovym remenom, ale to este zhorsilo ucinnost aj ked som isiel do pomala , tak to motor nedal...

petrfilipi
Příspěvky: 2551
Registrován: 13 zář 2005, 02:00

#9 Příspěvek od petrfilipi »

bdn píše:Jestli už máš alternátor venku z auta. Tak bych
- rozebral a multimetrem proměřil diody (odpájet vinutí)
...
Podle mého bývalého kolegy je nutné diody v alternátoru měřit osciloskopem na generátoru, protože statický na DMM nemusí být patrný problém, projevující se na vyšší frekvenci.

PF

Uživatelský avatar
radioelectrum
Příspěvky: 2055
Registrován: 11 lis 2011, 01:00
Bydliště: Oslavany
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od radioelectrum »

bdn píše:Je to tenhle alternátor? URL: http://www.frostskoda.czweb.org/upravy% ... 20s105.htm
ano to je on

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#11 Příspěvek od Sandal »

petrfilipi píše:
bdn píše:Jestli už máš alternátor venku z auta. Tak bych
- rozebral a multimetrem proměřil diody (odpájet vinutí)
...
Podle mého bývalého kolegy je nutné diody v alternátoru měřit osciloskopem na generátoru, protože statický na DMM nemusí být patrný problém, projevující se na vyšší frekvenci.

PF
Je to tak. Osciloskop ukáže a na první pohled víš co s nim je. Dělám to taky tak. Mám na to takovej starší malinkej škopek Voltcraft 5MHz.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#12 Příspěvek od BOBOBO »

Nejsem servisák , ale odešlou výkonovku jsem v těchto alternátorech nevidě . Při vyvedeném středu je kontrola diod sekundová záležitost . Alternátory jsem roztáčel od řemenu stolní pily . Budil jsem to zásuvkovým zdrojem co byl po ruce . Co jsem jednou zažil , byl u nového altíku vadný stator . To ti ale altík po nabuzení vytrhne z ruky .

Uživatelský avatar
jardafiala
Příspěvky: 1414
Registrován: 20 čer 2010, 02:00
Bydliště: Česká Lípa

#13 Příspěvek od jardafiala »

Neblbněte s výkonama, když se to zapojí jako v autě, místo baterie se použije elektrolyt tak 2G a k němu paralelně žárovka 12V/20W a nabudí se to z externího zdroje pak už to funguje a na pohon stačí vrtačka přes nějakou gumovou spojku. Pokud v je při tomto zapojení na kondíku a žárovce cca 14V tak to bude fungovat i v autě. Občas se stalo, že odešla dioda, častěji se stávalo, že se přerušilo propojení vinutí statoru, po opravě jsem to takhle zkoušel a nestalo se, že by to v autě nefungovalo.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“